Servet-i Fûnun Devri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Advertisements

AKIN DOĞAN
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
SERVET-İ FÜNUN VE FECRİ ATİ
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (EDEBİYAT-I CEDİDE)
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Dil ve Anlatım Performans Ödevi Ela Başaran Gülden Karademir
Kitabın konusu: Hayalleri olan bir gencin lise son sınıfta babasını kaybetmesiyle hayallerinin yıkılışı ve beraberindeki hayat mücadelesi.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Öykü ( Hikaye ).
SERVET-İ FÜNÛN EDEBİYATI
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909)
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
Servet-i Fünun Dönemi ( ) Siyasi, Sosyal Ve Kültürel Durum
SERVET-İ FÜNÛN EDEBİYATI
NAMIK KEMAL.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI

İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
ÖNCELER İ SANAT İ Ç İ N SANAT,SONRALARI TOPLUM İ Ç İ N SANAT ANLAYI Ş INI SAVUNMU Ş VE BUNA GÖRE ESERLER WERM İŞ T İ R..TOPLUMSAL VE S İ YASAL ORTAMI.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

Servet-i Fûnun Devri

1896-1901 Yılları arasında Servet-i Fùnun Mecmuası etrafında toplanan, genç edebiyatçılar tarafından yürütülmüş edebi bir harekettir. Edebiyatın başlıca kaynağı Fransız edebiyatıdır. Servet-i Fùnun Devri Avrupâi Türk Edebiyatının XIX. Asrı sonlarında yeni ve yoğun bir batılılaşma hamlesi yaptığı devirdir

Servet-i Fùnun Edebiyatı; Sultan Abdulhamid devrindeki sıkı idarenin, o devir Aydınlarınınsa dayanılmaz bir zamanda kurulmuştur. Muallim Naci’nin ölümüyle eski edebiyat ehliyetsiz kişilerin eline kaldı ayrıca edebiyat ve fikir hayatında boşluklar oluşmaya başladı. Bu boşluk genç nesli harekete geçirdi

Hasan Asâf isimli bir gencin malumat dergisine gönderdiği şiirle edebiyatta Abes – Muktebes tartışması başladı. Yani göze göre değil, kulağa göre kafiye olmalıdır bu tartışma R. Mahmut Ekrem başkanlığında genç neslin toplanmasına neden olur. Kuvvetli bir kadroyla yeni, genç bir edebiyat devri başlamış olur.

Servet-i Fùnun Şair ve Yazarları Şiirde; Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin, Süleyman Nesib, Hüseyin Suat Yalçın, Hüseyin Siret, Faik Ali Ozansoy, Süleyman Nazif, Ali Ekrem, Celal Sahir. Roman – Hikayede Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Ahmet Hikmet Müftüoğlu ,Tenkitte; Ahmet Şuayb daha sonra Şemsettin Sami ile Rıza Tevfik’de katıldı.

Servet-i Fùnun Edebiyatının Özellikleri Servet-i Fùnun’cular yaşadıları devrin sosyal ve siyasi realitelerine kalarak kendi meseleleriyle ilgilendiler ve kendilerine çizdikleri bir sınırda derinleştiler. “ Sanat, için sanat” görüşüne bağlı kaldılar bütün teorilerini bu anlayış üzerine kurmuşlar ve eserlerini bu anlayışa uygun olarak vermişlerdir.

3. Roman ve küçük hikayede Fransız realistleri, naturalistleri, şiirde parnasyenler ve sembolistleri, tenkitte tarihçi tenkit metodu almışlardır 4. Edebi değer bakımından öncekilerden ve kendi devirlerinden üstün bir edebiyat yaratmışlardır. Yenilik yaptıkları edebi türlerde genişlemişlerdir

Bir şiir estetiği yaratmışlar, edebi eser bütünlüğü üzerinde ciddiyetle düşünmüşler. Bu bakımdan eserlerinde sağlam bir kompozisyon görülür. 5. Servet-i Fùnuncular yalnızca Fransız tenkidi üzerinde kurmuşlardır. Şahsiyetlerin hepsi Fransızca biliyor ve Fransız eserlerini tercüme ediyorlardı.

6. Servet-i Fùnuncular bir yüksek zümre edebiyatı yaratmışlardır 6. Servet-i Fùnuncular bir yüksek zümre edebiyatı yaratmışlardır. Bu, muhtevası itibariyle bir salon edebiyatıdır. “ Ev içiyle” ilgilenmişlerdir, ev içi romanlar yazmışlardır Onlara göre âli ve âdi diye iki edebiyat vardır. Âdi edebiyat, geniş bir topluluğa hitap ederken; âli edebiyat yalnızca kendi gruplarına hitap ediyordu.

7. Şekilde büyük değişikliler yaptılar 7. Şekilde büyük değişikliler yaptılar.Şiire serbest bir ifade kazandırdılar. Soneyi geitrdiler. En güzel soneleri Servet-i Fûnun’da Fikret ve Cenap yazmıştır. Daha sonra Milli Edebiyat’ta M. Emin Yurdakul’un benimsediği nazım şekli oldu. Serbest nazımı getirdiler. Divan Şiirindeki serbest müstezad tarzını genişlettiler.

Mensur şiir tarzı da onların edebiyatımıza kazandırdıkları tür oldu Mensur şiir tarzı da onların edebiyatımıza kazandırdıkları tür oldu. En güzel örneklerini Halit Ziya ve Mehmet Rauf’un verdiği bu tür yaygın bir tür haline gelemedi. Tiyatroda başarılı olamadılar. Hepsi 1908’den sonra piyes yazdıkları halde, onlar zayıf eserlerdi. Oynanacak nitelikte değildi.

10. Eserlerinde bedbinlik, karamsarlık hakimdir. 11. Dilleri oldukça ağdalı, kendilerime hitap eden bir dildi. 12. Eserlerinde ferdi konular işlemişlerdir. 13. Aruz veznini kullanarak nazmı nesre yaklaştırmış

16. Tanzimat döneminde görülen hak, adalet, kanun gibi kelimeler kullanılmamıştır. 17. Toplumdan kopuk, fildişi kuleleri çekilmiş insanlardır. 18. Kendi ütopik düşüncelerini insanlara yansıtmışlardır. 19. Yepyeni bir dil ve üslup yaratmışlardır.

Servet-i Fûnun Lisanı En büyük özellikleri fazla külfetli ve aristokrat bir dil kullanmalarıdır. Yazarlarının bir çoğu süslü cümleler kullanmış; ahenkli kelimelere yer vermiştir. Arapça ve Farsça kullanmayı meziyet saymışlardır. Ölü kelimeleri dirilterek anlaşılmaz bir ifade, bir dil yaratmışlardır

Kısa bir süre sonra Servet-i Fûnun Lisanı diye isimlendirilen bir dil meydana getirdiler. Yeni görüşler, duyuş ve düşünüşler genç yazarların ve şairlerin ellerindeki kavramları eserlerine aktarmalarına neden olmuştur. Hatta bu konuda birbirleriyle yarışa girmelerine neden olmuştur.

Fransızca’dan yaptıkları tercümeler onların senktasını değiştirdi Fransızca’dan yaptıkları tercümeler onların senktasını değiştirdi. Uzun cümleler ifadeyi anlaşılmaz bir hale getirdi. Dilden kelime atmaya razı olmuyorlar, sadeleşmeyi zamana bırakmak istiyorlardı. Dilde zenginliği savunuyorlardı.

Hareket noktaları “ güzellik” idi. En önemli unsurları ahenkti Hareket noktaları “ güzellik” idi. En önemli unsurları ahenkti. Mevcut kelimelerin dışına çıkıyorlar bu da ahenge düşkünlüklerinden kaynaklanıyordu. Osmanlıca ve Türkçe hakkındaki bilgilerin yanlışlığı, tercüme tesirinde kalmaları hata yapmalarına neden oluyordu.

İşledikleri konular; realiteden kaçış, hayal, hakikat çatışması ve tabiat, bedbinlik, kadındır. Kadın temi bu dönemde çeşitli şekillerde karşımıza çıkar. İlk kez ferdi olarak işlenen kadına ait eşyalar kadın hassasiyetiyle tasvir edilmiştir.

Realiteden kaçış en büyük özellikleridir Realiteden kaçış en büyük özellikleridir. Kurdukları ütopyalarla hayattan kaçmayı düşünmüşseler de bunu gerçekleştiremediler. Önce Yeni Zellanda’ya sonra Hüseyin Siret’in Manisa çiftliğine gitmeyi düşünürler. Bunlar sadece hayalde kalır.

Tabiatı yaşayarak değil, tablolardan seyrederek manzarayı tasvir etmişlerdir. Göze, kulağa hitap eden unsurlar üzerinde durmuşlardır. Eserlerindeki tabiat resimden gelme tabiattır. İncelikle işledikleri tabiatta derinlik bulmasalar da bir tem haline getirmişlerdir.

ORTAK YÖNLERİ II. Abdülhamit’ten ve devrin siyasi şartlarından nefret yetişme tarzları, bedbin bir hayat görüşü, yeni edebiyata duyulan ihtiyaç... Tanzimatçılar otodik oldukları halde bunlar batılı tahsil görmüşlerdir. Hepsi doğu kültüründen çok batıya aşinadır. Bu bakımdan yeni bir edebiyat için radikal bir tavır almaya hazırdırlar

Bu ortak noktalarına rağmen hepsi birbirinden ayrı şahsiyetlerdir Bu ortak noktalarına rağmen hepsi birbirinden ayrı şahsiyetlerdir. 1908’den sonra toplanmamaları bu farklılığı gösterir. 1896 – 1901 yılları arasında bir araya gelmelerinde de hamle niteliğinde eserlerinde de ortak noktalar değil tesadüflerin rolü vardır.

Servet-i Fûnuncular yalnız ve anlaşılamamış adamlardır Servet-i Fûnuncular yalnız ve anlaşılamamış adamlardır. Bu özellikleri onlara başarıda kazandırmıştır. Romanlarında kahramanları dahi anlaşılmamak için adeta çırpınırlar ve bu yüzden acı çekerler. Ne kendileri, ne de kahramanları idealisttir. Geleneksel tiplerden farklı kahramanlardır.

Servet-i Fûnuncuların bedbinliklerinin sebebi inançsızlık ve tarih perspektiflerinin olmayışıdır. Her ne kadar yazılarında bu fikri işlemişlerse de sadece mücerret olarak kalmıştır. Dolayısıyla sosyal, siyasi ve milli duygu ve düşüncelerde kazanamamışlardır. Eserlerinde bu açıdan derinlik görülmez

Servet-i Fûnunun şair ve yazarlarında mekân duygusu zamana ve insana hakimdir. Servet-i Fûnuncular zaman ve tarihten uzaktırlar. İnsan bütününü kavrayamamışlardır, bunun içinde hayatı çok boyutlu olarak eserlerinde yansıtamamışlardır. Bu hususu eserlerinde kendileri de dile getirmişlerdir.

YIKILIŞI Bu edebiyatı içeriden sarsan en önemli sebep Tevfik Fikret’in alınganlığı, geçimsizliğiydi. Arkadaşlarını gücendirmesi; Ali Ekrem ve Ahmet Reşit’in topluluktan ayrılmasına neden oldu. Daha sonra Ahmet Hikmet ayrılır ve bu tutum topluluk içinde kargaşalığa neden olur ve kopmalar başlar

Sarayın içe karışması da dış sebebtir Sarayın içe karışması da dış sebebtir. Sarayın emirleri doğrultusunda matbuatta her türlü yayın yasaklanmıştır. Bu, topluluk için beklenilmez bir darbe oldu. Hüseyin Cahit’in “Edebiyat ve Hukuk” makalesi derginin kapatılmasına neden olur. 1901’de kapatılan dergi 1908’e kadar pasif bir yayın hayatı sürer.

Topluluk Türk edebiyat sanat ve tefekkür hayatında önemli bir devre yaratmıştır. Sanatı geliştirmişler sanata saygı duymayı öğretmişlerdir. Tesirleri çok büyük ve derin olmuş Türk fikir hayatında değişiklikler yapmışlardır. Eserlerinde cemiyetimizden kesitler almışlar ve işledikleri tipler içindendir