TELİF HAKLARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

Kıyılardan yararlanma
Arşiv Kurumların gerçek veya tüzel kişilerin gördükleri hizmetler, yaptıkları haberleşme veya işlemler sonucu meydana gelen ve bir amaçla saklanan Dokümantasyon,
HAK KAVRAMI VE GENEL ESASLAR
TİCARİ İŞLETMENİN REHNİ
  Kaynağa atıfta bulunmak zorunludur fakat sadece kaynağa atıfta bulunmak yeterli değildir.  [Atıfta bulunma şunları içerir: Görüntünün/videonun.
Ardesenmyo.wordpress.com.
ARTEV Management Platform ‘Intellectual Asset Management at Enterprises ARTEV Consortium Partners Entelektüel Varlık Yönetimi - Mevzuat Altyapısının Ekonomik.
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
Uluslararası İnsan Hakları Hukukuna Giriş 15 Ekim 2012 – AFYON.
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
AARHUS SÖZLEŞMESİ Convention on Access to Information, Public Participation in Decision making and Access to Justice in Environmental Matters.
PATENT TESCİLİ VE SÜREÇLERİ
RUS-TÜRK İŞ VE YATIRIM ZİRVESİ 'Rusya'ya Yatırımlarda Vergisel Yapılanma Alternatifleri' Ersin NAZALI, LL.M., MSc Vergi Bölümü Yöneticisi, Avukat, E.Hesap.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
AB 7. ÇP ve Fikri Mülkiyet Hakları
PATENTTEN DOĞAN HAKLAR
MUHASEBE EĞİTİMİ.
TELİF HAKLARI VE BİLİŞİM HUKUKU
GAZİ ÜNİVERSİTESİ PATENT DESTEK BİRİMİ İstanbul, 07 Haziran 2010.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
YAZILIM HAKLARI İÇİNDEKİLER 1-)Telif Hakkı Nedir Ve Ne İşe Yarar?
Medeniyetin ilerlemesi ve gelişmesi sonucu yeni faaliyet alanlarının ortaya çıkması bunların hukuk açısından tabi olacakları hukuk dalını saptamada yazarları.
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
İŞ HUKUKUNUN TEMEL KAVRAMLARI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 2- AB’ye Uyum. Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde Bilişim suçları ve güvenliği ile ilgili Türkiye’yi bağlayan bir başka.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Fikri Haklar: – Zeka ürünlerini devlet otoritesiyle korumayı hedefleyen haklar – Yenilikte bulunanları korumak/ödüllendirmek – Katılımı teşvik etmek.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. Paket tur sözleşmeleri; ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en.
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
Standardizasyon.
Fikri haklar nedir Fikri hak fikir ürünlerini koruyan haklara verilen genel addır.Bu ürünler insan zekası ile ortaya çıkan edebiyat ve sanat eserleri.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
DAVA İŞLEMLERİ 17 – 21 EKİM 2016.
Temel Bilgi Teknolojileri
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
«Sosyal Medyanın İçerik Üretimine Katkısı ve Fikri Hakların Korunması»
MEDENİ HUKUK.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
Fikri Mülkiyet ve Gümrük Mevzuatı Masaları
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
İŞ MAHKEMELERİ.
Başlangıç Hükümleri -5. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
Bağlama Kuralları Gösterici hukuk kurallarıdır
Sunum transkripti:

TELİF HAKLARI

Telif Hukukunun Gerekliliği 1948 Tarihli Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin 27’inci Maddesi: “1. Herkes toplumun kültürel faaliyetine serbestçe katılmak, güzel sanatları tatmak, bilim alanındaki ilerleyişe katılmak ve bundan yararlanmak hakkına sahiptir. 2. Herkesin sahibi bulunduğu (yarattığı) her türlü bilim, edebiyat veya sanat eserinden doğan manevi ve maddi yararlarını korunmasını isteme hakkı vardır.” Eserler, insan hayatını yaşamaya değer kılan bir güvencedir. Buluşlar ve sanat eserlerini korunmasını sağlamak, dikkatle izlenmesi gereken bir Devlet görevidir. Devlet «buluşlar ve sanat eserlerinin korunması» görevini yasal kurallar öngörmek suretiyle yerine getirecektir. Kültür yaşamını düzenleme görevinin devlet tarafından üstlenilmesi zorunluluğunun beş temel nedeni bulunmaktadır. Bunlar; Toplumsal Adalet Kültürel Gelişim Ekonomik Etken Manevi Neden Ulusal Saygınlık Teknolojideki hızlı gelişimdir.

 Fikri hakların ekonomik boyutu yadsınamaz bir hal almıştır. Yaratıcı düşünce ürünlerinin yeterince korunmadığı bir toplumda ilerleme kaydedilmesi mümkün değildir. Bu koruma ise devletin görevidir ve ancak etkin bir fikri hak mevzuatıyla mümkündür.  Fikri haklarda eser sahibi ile toplum, ulusal menfaatler ve dış dinamikler arasındaki dengeler esastır ve bu denge kurulduğu oranda fikri hukuk mevzuatı başarıya ulaşmış sayılır.  Fikri hakların korunması temel insan haklarından biridir. Fikri Hakların gelişiminde iç dinamiklerden çok dış dinamiklerin etkisi olmuştur.

Telif Haklarının Özellikleri Telif Hakkının doğması için tescile gerek yoktur. Fikir ve sanat eserleri üzerindeki haklar eserin üretilmesiyle birlikte doğar. Telif hakları soyut niteliğe sahiptir. Telif hakları ile koruma altına alınan, insan düşüncesinin yarattığı maddi olmayan mallardır. Telif hakları somutlaştığı maddeden ayrı ve bağımsız bir varlık ve hukuki değere sahiptir. Telif haklarında ülkesellik ilkesi geçerlidir. Koruma hangi ülkede talep ediliyorsa koruma şartları o ülke mevzuatına göre belirlenir. Mutlak hak niteliğine sahiptir. Telif hakları herkese karşı ileri sürülebilirler. Ancak toplum menfaatinin korunması gibi nedenlerle bu mutlak hakka çeşitli sınırlamalar getirilmiştir. Mutlak hakka getirilen sınırlandırmalar: Kamu düzeni, genel ahlak, kamu yararı gibi sebeplerle getirilen sınırlamalar ve hususi menfaat (şahsi kullanım vs.) yararına getirilen istisnalardan oluşmaktadır. (Örneğin, bir eserin kâr amacı güdülmeksizin, şahsi kullanım amacıyla çoğaltılabilmesi mümkündür.)

Telif Haklarının Tarihsel Gelişimi ** İlk ve Ortaçağ Dönemi O dönemlerde fikir ürünlerinin korunmasına ilişkin olarak, “Bir şeyin aslına sahip olan kimse, onun teferruatına da sahip olur.” ilkesi benimsenmiştir.Eseri üretenin, iktisaden veya manevi yönden korunmasına da gerek duyulmuyordu. ** İmtiyazlar Dönemi Fikri haklara ilişkin ilk düzenlemeler, matbaanın icadıyla başlamaktadır. Bu nedenle, matbaanın icadı, fikri hakların gelişimi açısından bir dönüm noktası olarak kabul edilmektedir.Matbaanın icadıyla birlikte, eserler, sayısız olarak çoğaltılmaya başlamış, bu yolla kazanç elde eden müteşebbis bir sınıf doğmuş ve bunun sonucu olarak da fikri haklar alanında hukuki koruma ihtiyacı doğmuştur. Fikri haklar alanındaki ilk düzenlemeler, idari otoritelerin emirleri ile verilen basım imtiyazları şeklinde ortaya çıkmış ancak imtiyazlar giderek yayınevi mülkiyeti denilen ve eser sahibinin hakkını bertaraf eden bir aşamaya ulaşmıştır. Eser sahiplerini koruyan ilk kanun, İngiliz Parlamentosu tarafından 1709’da kabul edilen “Kraliçe Anne Kanunu” (The Statute of Anne) adını taşıyan kanundur.

Türkiye’de Telif Haklarının Tarihsel Gelişimi İlk Türk matbaasının 1727’de kurulmuş olması nedeniyle telif hakları alanında Batıdaki gelişmeler yaklaşık 300 yıl gecikme ile takip edilebilmiştir. Ülkemizde, Osmanlı döneminde telif hakkıyla ilgili ilk hukuki düzenleme 1857 tarihli Telif Nizamnamesidir. Bu Nizamnameye göre, eseri basanın basılan nüshalar tükeninceye kadar, eser üzerinde zilyetliği bulunmaktaydı. Yazara da hayat boyu imtiyaz tanınmakta ve basan ile anlaşmak ve satmakla ilgili konular düzenlenmekteydi, ayrıca anlaşmadaki sayıdan fazla bastıran kişiler cezalandırılmaktaydı Gerçek anlamda ilk fikir ve sanat eserleri kanunu olan “Hakkı Telif Kanunu” 8 Mayıs 1910 tarihinde çıkarılmıştır.  Hakkı Telif Kanunu ise Milli Eğitim Bakanlığı’nın talebi ve İstanbul Hukuk Fakültesi’nin de talimatı üzerine, Prof.Hırsch tarafından hazırlanan 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun yürürlük tarihi olan 1 Ocak 1952 tarihine kadar yürürlükte kalarak, Türk kültür ve sanat yaşamını belirleyecek olan bir kanun olarak yürürlüğe konulmuş ve Kanunun  14 üncü maddesi ile çeviri bütünüyle serbest bırakılmıştır.

Gerek 1910 tarihli Hakkı Telif Kanunu gerekse Türkiye’nin 1886 Bern Sözleşmesi’nin 1948 belgesine katılmasını gerçekleştiren 5777 sayılı kanun, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun yürürlüğe girdiği 1 Ocak 1952 tarihine kadar uluslararası alandaki gelişime uzak kalmıştır. 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ise Profesör Ernst Hirsch tarafından hazırlanmış ve 1952 yılında yürürlüğe girmiştir. 1952’de yürürlüğe giren 5846 sayılı kanun ise 1983, 1995, 2001, 2004 ve 2007 ve  2008 yıllarında değişikliğe uğramıştır.

Ülkemizin Uluslararası Anlaşmalara Katılımına İlişkin Tarihsel Süreç Cumhuriyet döneminde, Lozan Anlaşmasına ekli Ticaret Sözleşmesinde, Türkiye’nin sınai, edebi ve artistik mülkiyetin korunmasıyla ilgili milletlerarası anlaşmalara 12 ay içinde katılması öngörülmüştür. Ancak, Türkiye, çeviri eserlere olan ihtiyacına işaret ederek konuya ilişkin çekince ileri sürmüş, sözleşmeye taraf olan diğer devletlerin itirazı üzerine Türkiye’nin sözleşmeye katılması mümkün olmamıştır. Türkiye, Bern Birliği’ne 1951 tarih yılında taraf olmuş; 1995 yılında ise Bern Sözleşmesi’ni kabul etmiştir. Bern Sözleşmesi’ne katılım hazırlığının yapıldığı süreçte Hakkı Telif Kanunu’nun ihtiyaçlara cevap veremediği daha iyi anlaşılmış, Bern Sözleşmesi’nin hükümlerine uyumlu bir kanunun çıkarılması gereği ortaya çıkmıştır.

5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun Düzenleme Alanı 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununda telif haklarının aşağıda belirtilen temel unsurları düzenlenmektedir.  ESER  ESER SAHİBİ  ESER SAHİBİNİN HAKLARI  KORUMA SÜRELERİ  ESER SAHİBİNİN HAKLARINA İLİŞKİN İSTİSNA VE KISITLAMALAR  MESLEK BİRLİKLERİ HAKLARIN DEVRİ (SÖZLEŞMELER) BAĞLANTI HAKLAR İHLAL VE YAPTIRIMLAR

Eser Kanunumuza göre bir fikir ve sanat ürününün eser olarak kabul edilip koruma altına alınabilmesi için;  Fikri bir çabanın ürünü olması,  Sahibinin hususiyetini taşıması,  Şekillenmiş olması  Kanunda sayılan eser türlerinden birine girmesi, gerekmektedir. Eser  Çeşitleri  İlim ve edebiyat eserleri Musiki eserleri Güzel sanat eserleri  Sinema eserleri  İşlenme ve Derlemeler

Eser Sahibi Kanunumuza göre; bir eserin sahibi onu meydana getiren kişidir. Bir eserin birden fazla sahibi olabilir. Bir işlemenin veya derlemenin sahibi, asıl eser sahibinin hakları saklı kalmak kaydıyla onu işleyendir. Sinema eserlerinde; yönetmen, özgün müzik bestecisi, senaryo yazarı eserin birlikte sahibidir. Ayrıca çizgi filmlerde animatör de eser sahipleri arasında sayılmıştır. Haklar ve Yaptırımlar

Eser Sahibinin Hakları 5846 Sayılı Kanunda eser sahibine ilişkin haklar mali ve manevi haklar şeklindedir. Manevi Haklar:  Umuma arz hakkı  Adın belirtilmesi yetkisi  Eserde değişiklik yapılmasını men etme yetkisi  Eser sahibinin malik ve zilyede karşı haklar Mali Haklar ise; İşleme Hakkı: Diğer bir eserden yararlanmak suretiyle bu esere oranla bağımsız olmayan ve işleyenin hususiyetini taşıyan fikir ve sanat ürünleri meydana getirme hakkı,  Çoğaltma Hakkı: Bir eserin aslını veya kopyalarını, herhangi bir şekil veya yöntemle, tamamen veya kısmen, doğrudan veya dolaylı, geçici veya sürekli olarak nüshasının veya nüshalarının çıkarılmasıdır.  Yayma Hakkı: Bir eserin aslını veya çoğaltılmış fiziki nüshalarını kiralamak, ödünç vermek, satışa çıkarmak veya diğer yollarla dağıtma hakkıdır.

Hakların Devri Eser sahipleri veya mirasçıları mali haklarını karşılıklı veya karşılıksız, süreli veya süresiz olarak devredebilirler. Mali haklara ilişkin sözleşmelerin yazılı olması ve devre konu hakların ayrı ayrı gösterilmesi şarttır. Hakların İstisnaları  Kamu Düzeni Düşüncesiyle  Genel Menfaat Düşüncesiyle  Kişilerin Hususi Menfaati Düşüncesiyle  Kopya ve neşir  Hükümete Tanınan Yetkiler

Bağlantılı Hak Sahipleri İCRACI SANATÇILAR: Bir eseri özgün bir biçimde yorumlayan, tanıtan, anlatan, söyleyen, çalan ve çeşitli biçimlerde icra eden sanatçılardır. FONOGRAM YAPIMCILARI: Bir icra ürünü olan sesleri veya diğer sesleri plak, kaset, CD gibi ses taşıyıcılarına ilk defa tespit eden ve bu durumun hukuksal sorumluluğunu üstlenen gerçek ya da tüzel kişilerdir. RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARI: Kablolu, kablosuz veya uydu aracılığıyla her türlü yayın yapan kuruluşlarıdır. FİLM YAPIMCILARI: Görüntüleri anlaşılabilecek, çoğaltılabilecek veya iletilebilecek şekilde; bir araca ilk kez kaydeden gerçek veya tüzelkişidir.