Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

«Sosyal Medyanın İçerik Üretimine Katkısı ve Fikri Hakların Korunması»

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "«Sosyal Medyanın İçerik Üretimine Katkısı ve Fikri Hakların Korunması»"— Sunum transkripti:

1 «Sosyal Medyanın İçerik Üretimine Katkısı ve Fikri Hakların Korunması»
Hakim Türkay ALICA Ankara 3. FSHHM 26 Eylül 2014 / Ankara

2 BM İnsan Hakları Beyannamesi Madde 27
1.Herkes toplumun kültürel yaşamına serbestçe katılma, güzel sanatlardan yararlanma, bilimsel gelişmeye katılma ve bundan yararlanma hakkına sahiptir. 2. Herkesin yaratıcısı olduğu bilim, edebiyat ve sanat ürünlerinden doğan maddi ve manevi çıkarlarının korunmasına hakkı vardır.

3 FİKRİ MÜLKİYET Müzik Yazılım Tasarım Kitap Web/Multimedya Resim
Marka/logo Heykel Kitap Resim Buluş

4 FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI
FİKRİ HAKLAR ESER İLİM EDEBİYAT MÜZİK GÜZEL SANAT SİNEMA İŞLEME / DERLEME BAĞLANTILI HAKLAR İCRA FONOGRAM YAYIN (R-TV) YAPIM (FİLM) SINAİ HAKLAR Görevli Kurum TPE PATENT / FM MARKA TASARIM ENTEGRE DEVRE COĞRAFİ İŞARET DİĞER KURUMLAR YENİ BİTKİ TİCARET ÜNVANI İŞLETME ADI ALAN ADI TİCARİ AD VE İŞARETLER TİCARİ SIR

5 FSEK VE KORUMA KAPSAMI Kapsam: FSEK, fikir ve sanat eserlerini meydana getiren eser sahiplerinin, bu eserleri icra eden veya yorumlayan icracı sanatçıların, seslerin ilk tespitini yapan fonogram yapımcılarının, filmlerin ilk tespitini gerçekleştiren yapımcıların, radyo-televizyon kuruluşlarının ürünleri üzerindeki manevi ve mali haklarını..koruma altına almaktadır.(FSEK md.1/a) Eser: Sahibinin hususiyetini taşıyan (subjektif unsur) ve ilim ve edebiyat, musiki, güzel sanatlar veya sinema eserleri olarak sayılan (objektif unsur) her nevi fikir ve sanat mahsullerini ifade eder. (FSEK md 1/b) İşlenme Eser: Diğer bir eserden istifade suretiyle vücuda getirilip de bu eserlere nispetle müstakil olmayan… fikir ve sanat mahsulleri sahibinin hususiyeti taşıması koşuluyla eser sayılır. (FSEK madde 6) Derleme: Özgün eser üzerindeki haklar saklı kalmak kaydıyla, ansiklopediler ve antolojiler gibi muhtevası seçme ve düzenlemelerden oluşan ve bir düşünce yaratıcılığı sonucu olan eseri,

6 A-ESER SAHİBİNE TANINAN HAKLAR
1-Manevi Haklar: a)Eserin umuma arz zamanını, biçimini ve yerini belirleme, tanıtma yetkisi, b)Adın belirtilmesi yetkisi c)Eserde değişiklik yapılmasını men yetkisi, 2-Mali Haklar: a)Çoğaltma hakkı b)Eserin aslı veya nüshalarını, kiralamak ve kamuya ödünç vermek dahil yayma hakkı c)İşleme hakkı d)Temsil hakkı e)Telli ve telsiz araçlarla yayınlama, yeniden yayınlama, satış, dağıtım, gerçek kişilerin seçtikleri yer ve zamanda erişimine sunmak suretiyle umuma iletim hakkı B-ESER SAHİBİNİN HAKLARI İLE BAĞLANTILI HAKLAR 1- Eserleri icra eden veya yorumlayan icracı sanatçıların hakları, 2-Seslerin ilk tespitini yapan fonogram yapımcılarının hakları, 3-Filmlerin ilk tespitini gerçekleştiren yapımcıların hakları, 4-Radyo-televizyon kuruluşlarının yayınları üzerindeki hakları,

7 HAKLARIN SINIRLARI VE İSTİSNALAR
1-Eser sahibine tanınan mali haklar zamanla sınırlıdır: Bu süre, eser sahibinin ölümünden itibaren 70 yıldır. Sürenin sona ermesinden itibaren herkes eser sahibine tanınan mali haklardan faydalanabilir. (FSEK md. 26) -Manevi haklar süreyle sınırlı değildir. 2-Eser sahibine tanınan haklara getirilen istisnalar: Kamu düzeni gerekçesi ile Mevzuat ve içtihatlar Nutuklar Eğitim öğretim istisnası İktibas serbestisi Gazete içeriği ve haber Şahsen kullanım amacıyla çoğaltma istisnası

8 İnternet, Ağ (web) Teknolojisi ve Sosyal Medya
İnternet (Genelağ) : «kendi aralarında bağlantılı ağlar bütünü» Ağ Teknolojisi : 1990’lar Web 1.0: sen Web 2.0: sen + ben = biz (sosyal medya kuşağı) 2010’lar Web 3.0: biz + akıllı ağ= ben merkezli ağ (sezgi sahibi yapay zeka kuşağı) Web: 4.0 ???

9 Telif Hakları-Teknoloji İlişkisi
-İki yönlüdür: yeni eserler üretilmesi ve pazarlama yöntemlerini geliştirir - yeni kullanım imkanı ve ihlal riski doğurur -Teknolojik gelişme doğası gereği öngörülemezdir ve hızlıdır -Hukuk işlevi gereği birikime (içtihada) ve yasaya dayalı olmalıdır, aceleye gelmez -Teknolojinin sağladığı yeni yaratma çoğaltma ve iletim imkanları mevcut hukuku yeniden test eder: ihlal mi? İstisna mı? Sorusunu sordurur.

10 Teknolojinin Hukuka Etkisi
-Belirsizlik -Öngörülemezlik / çelişik kararlar -Duraksama / Gecikme -Güvensizlik -Çözümün yine teknolojide aranması: Teknolojik koruma önlemleri -Yasal değişiklik

11 «Kesin olan tek şey belirsizlik ve tek güvencemiz güvensizlikle nasıl yaşanacağını bilmektir.»
John Allen Paulos A Mathematician Plays The Stock Market, at v (2003)

12 “Dijital çağda, telif hakları ölmüştür” John Perry Barlow,
The Economy of Ideas, A Framework for Patents and Copyrights in the Digital Age- 1994 -O halde sayısal çağda telif hakları daha sıkı korunmalı -mı dır? -Sayısal teknoloji kültür ürünleri ve üretimini telif hakları prangasından kurtarmış -mı dır?

13 Yeni Sürüm Teknoloji ve Telif Hakları
SM’de eser kavramı SM’da eser sahipliği sorunları SM’da eser sahipliği karinesi Çoğaltma / Kamuya iletim hakkı / istisnalar dengesi SM’da Meslek Birliklerinin rolü SM’ya özgü toplu lisans uygulamaları SM’da aktörlerin sorumlulukları

14 Teknolojiyi Yakalamak
“Müzik endüstrisi internet dünyasına adapte oldu, tüketicilerin ihtiyaçlarına nasıl karşılık vereceğini öğrendi ve dijital pazarı gelire dönüştürdü İndirme satışları, abonelik hizmetleri, internetten müzik videosu yayını, dijital radyo, temsil hakları ve senkronizasyon gelirlerinin tamamı artış yaşıyor.” Frances Moore, IFPI Genel Müdürü

15 Dinlediğiniz için teşekkür ederim turkayalica2003@yaho.com


"«Sosyal Medyanın İçerik Üretimine Katkısı ve Fikri Hakların Korunması»" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları