Enflasyonla Mücadelede Maliye Politikaları ve Kayıt dışılık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
R. Hakan ÖZYILDIZ İlk ders R. Hakan ÖZYILDIZ
Advertisements

Deflasyonist ve Enflasyonist Açık
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Kayıtdışılık: Ülkenin en temel sosyolojik,ekonomik ve politik sorunu R. Hakan ÖZYILDIZ 2012.
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
R. Hakan ÖZYILDIZ1 KAMUNUN SİGORTACILIĞA BAKIŞI R. Hakan ÖZYILDIZ Hazine (E) Müst. Yrd. TEB Mali Yatırımlar AŞ-Danışmanı.
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
VI. Ders notları: DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİNDE İSTİKRAR POLİTİKALARI
Otomatik Stabilizatör, Enflasyon ve Maliye Politikası
Durgunluk ve Maliye Politikası
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2012.
Finansal Piyasalar Para ve sermaye piyasaları
Kayıtdışılık: Ülkenin en temel sosyolojik,ekonomik ve politik sorunu R. Hakan ÖZYILDIZ Mayıs 2011.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
BÜTÇE AÇIKLARI.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MALİYE POLİTİKASI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Ünite 9 ENFLASYON PROF. DR. TÜMAY ERTEK
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Ünite 4 GELİR ve ÜCRET DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ:TOPLAM TALEP-TOPLAM ARZ (AD-AS) MODELİ.
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mal piyasalarında denge
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
21 Ulusal Üretimi ve Milli Geliri Ölçmek BÖLÜM İÇERİĞİ
Rasyonel Beklentiler Teorisi ve Etkin Piyasalar Hipotezi
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Klasik iktisadi yaklaşım
Makro İktisatta Temel Kavramlar
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
Faiz Oranlarının Davranışı
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
PARA POLİTİKASI.
Devlet borçlanması-3.Hafta
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
©McGraw-Hill Education, 2014
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kayıtdışılık: Ülkenin en temel sosyolojik,ekonomik ve politik sorunu
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Para Politikası Yönetimi
Büyüme ve finansal sektör 2017
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Faizlerin Belirlenmesi
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Alternatif Makro Modeller: Yeni Klasik İktisat
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Kayıtdışılık: Ülkenin en temel sosyolojik,ekonomik ve politik sorunu
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
Sunum transkripti:

Enflasyonla Mücadelede Maliye Politikaları ve Kayıt dışılık R. Hakan ÖZYILDIZ Hazine ( E ) Müst. Yrd. TEB Mali Yatırımlar A.Ş. - Danışman

Hatırlatma Enflasyon fiyatlar genel seviyesinin devamlı yükselmesidir. Bir ekonomide arz – talep dengesi bozulmuş, talep fazlası oluşmuşsa, fiyatlar yukarıya doğru hareketlenir. Enflasyonla mücadeleyi esas alan istikrar politikalarının temel yaklaşımı kamu + özel kesimlerin harcamalarını makul bir süre için olabildiğince kısarak talep fazlasını azaltmaktır. Amaç arz açığını kapatmaya yönelik yatırımların yapılabilmesi için ortam sağlamaktır. Teoride, yatırımlar için yeterli tasarrufların bulunabileceği varsayımı vardır. Ya pratikte…. Talep kısmak için; kamu ve özel sektörün + hane halkının harcanabilir gelirlerini azaltmak temel politika aracıdır. Böylelikle kısmen tasarruf birikimine de katkı sağlamak hedeflenmektedir. Bu amaca hizmet eden iki temel makro politika aracı: Maliye politikaları, Para politikalarıdır. R. Hakan ÖZYILDIZ

İstikrar programlarını iyi anlamak lazım! R. Hakan ÖZYILDIZ

Para politikası Enflasyon hedeflemesi politikası izlenirken tek bir aracı vardır: kısa vadeli faizler. Merkez Banları faiz aracıyla beklentileri yönlendirmeye çalışır. Bu “silahın” kullanıldığı ekonomilerde; Kayıt dışılık, Mali baskınlık (fiscal dominance) ve Dolarizasyon en düşük düzeyde olmalıdır. Bunların olması durumunda bazı aktarma kanalları etkin çalışmaz. R. Hakan ÖZYILDIZ

Maliye politikası “Kamu borcunun yüksek ve kamu kağıtlarının reel getirisi ekonominin büyüme oranından fazla olduğu zaman, parasal büyüklüklerin büyümesini düşürerek sıkı para politikası uygulamak, düşen değil daha yükselen enflasyona neden olabilir.” Sargent & Wallace (1981) Some unplasent monetarist arithmetic, Federal Reserve Bank of Minneapolis Quarterly Review,5 Diğer bir deyimle, para politikasının iyi çalışabilmesi için Hazine’nin para ve sermaye piyasalarında baskı oluşturmaması beklenir. Hazine aşırı borçlanmak durumunda ise, Merkez Bankasının bağımsız faiz kararları alması olumsuz etkilenir. Daha da önemlisi reel faizin yüksek olduğu ekonomilerde faiz, girişimcilerin yatırım yatırım kararlarını olumsuzlaştırır ve issizlik artar. R. Hakan ÖZYILDIZ

Maliye politikası ve Faiz Dışı Fazla Borçlanma bakısını azaltmak için kamu kesimi FDF hedefi koyar. Çünkü: Borç stoku/GSMH = (Bir önceki yıl borç stoku/GSMH) x [(- FDF + Reel Faiz)/GSMH] FDF hesaplamasında, bütçe hazırlanırken gelirler tahmindir, kesin değildir. Buna karşılık ülkemiz bütçe pratiğinde harcamalar gelirle bağlantılı değildir. Açık varsa borçlanmayla karşılanır. Bunun yerine, kamu FDF hedefini tutturabilmek ve enflasyonist baskıları azaltmak için daha az cari ve tüketim harcaması yapmalıdır. Diğer bir deyimle, özellikle cari, diğer cari harcama ve bazı transfer ödeneklerinde kısıntı hedeflenirken, teorik olarak yatırım harcamalarına, üretimi (arzı) arttıracağı varsayımıyla, fazla dokunulmamalıdır. R. Hakan ÖZYILDIZ

Bütçedeki sapmalar borç stokunun artmasının bir nedeni: Gelirlerde sapma olunca harcamalar kesilmiyor! (% GSMH) R. Hakan ÖZYILDIZ

Maliye politikası ve harcanabilir gelir Maliye politikasının, enflasyonla mücadelede önemli aracı kişisel harcanabilir gelirdir. Kişisel harcanabilir gelir (KHG) = Toplam nominal gelir (Maaş, ücret, kira, miras vb.) + Kamu kurumlarından hane halkına yapılan transferler (Doğrudan gelir, kömür yardımı, yeşil kart vb.) – Vergiler – Sosyal güvenlik ödemeleri – Kamuya ödenen cezalar Eğer enflasyonist baskılar varsa, maliye politikası harcanabilir geliri azaltıcı tedbirler alarak, para politikasına yardımcı olmalıdır. Tanımdan da anlaşılacağı üzere bunu iki türlü yapabilir: Vergileri, sosyal güvenlik primlerini ve cezaları arttırarak, veya Bütçeden yaptığı transferleri azaltarak. R. Hakan ÖZYILDIZ

Maliye politikalarının başarısı KHG konusunda başarılı olabilmek iki ön koşula sıkı sıkıya bağlıdır: Kayıt dışılığın minimum, Gelir dağılımında olabildiğince adalet olması. Gelir dağılımında adalet sağlayabilmenin en kısa ve etkin yolu vergi ve transfer politikalarıdır. Dar gelirli grupları kollayan bir politikalar demeti esas alınmak zorundadır. Ancak kayıt dışılık, başarı için olmazsa olmaz esasların başında gelir. R. Hakan ÖZYILDIZ

Neden? Merkez Bankası (MB) faiz artırarak harcamaları kısmaya, tasarrufları arttırmaya çalışırken, şirketler ve hane halkı kayıt dışına çıkabiliyorsa amaç hasıl olmaz. Harcama baskısı devam eder. Buna bir de dolarizasyon ve sermaye hareketlerinin serbestliğini eklerseniz kişiler ve şirketler yerel para yerine döviz tutmaya başlarlar, Böyle ortamlarda, MB faiz politikası ile yerli para tasarrufu kadar sıcak yabancı paranın ülkeye girişini de göz önünde bulundurmak zorunda kalabilir. Çünkü, yüksek reel faiz; bıyıklı, bıyıksız yabancı yatırımcıların ülkeye sıcak para getirip para ve sermaye piyasalarında büyük getiriler elde etmesine ve ülke kaynaklarının yurt dışına transfer edilmesine neden olur. Burada unutulmaması gereken olgu; Ülkeden ülkeye değişmekle beraber, faiz kararının harcamalara etkisi 8 – 16 ay arasında bir sürede olduğudur. Diğer bir deyimle enflasyonla mücadele içeride dar ve sabit gelirlilerin harcamalarını azaltayım derken, döviz sahibi olabilenlere önemli getiriler sağlamanın aracı olabilir. Sermaye hareketlerinin serbest olduğu ekonomilerde bu kaçınılmazdır. Faiz oranları paritesi nedeniyle, dünyada fonlar yüksek getiri sunan ülkelere yönelirler. R. Hakan ÖZYILDIZ

Döviz bozdurup Hazine kağıdı alanlar hep kazançlı çıkıyor. R. Hakan ÖZYILDIZ

Örnek ihale R. Hakan ÖZYILDIZ

GSMH, 2009 ve 2010 da kayıt dışı mücadele sonucu her yıl normal büyüme potansiyeline ek olarak % 5 büyürse; Vergi gelirleri düşer, diğer harcamalar sabit kalırken, faiz harcamaları azalır ve borç dinamikleri olumlu etkilenebilir. Kamu, eğitim, sağlıl ve adalete daha fazla kaynak aktarma olanağı balabilir. R. Hakan ÖZYILDIZ

Dış borçlar ödenirken, iç borç stoku % 30’lara düşebilir Dış borçlar ödenirken, iç borç stoku % 30’lara düşebilir. Daha da önemlisi borç geri ödenilirliğine olan inanç artar ve faizler hızla düşer. Her ekonomide GSMH’nın 1 – 1,5 ‘u kadar uzun vadeli borçlanma, eğer alınan borçlar yatırımlara gidiyorsa, normal karşılanır. Vadenin uzması için şartlardan birisi uzun vadede harcamanın artmayacağına, borç stokunun artmayacağına olan inançtır. R. Hakan ÖZYILDIZ

Son söz yerine… Kayıt dışılık: hem maliye hem de para politikasının etkin uygulanmasının önündeki en büyük engeldir. gelir dağılımının bozulmasında ana etkenlerden biridir. diğer olumsuzlukların yanı sıra cumhuriyet ve rejim karşıtı faaliyetlerin finansmanında en önemli kaynaktır. Kayıt dışılıkla mücadelede temel amaç; vergi almak değil, ekonomiyi daha iyi anlamak ve sorunlarına en kısa zamanda çözüm bulmak olmalıdır. R. Hakan ÖZYILDIZ