HEKİM BAKIŞ AÇISIYLA STE/SMG KAVRAMI Dr.Ahmet Topuzoğlu İSTANBUL TABİP ODASI UZMANLIK EĞİTİMİ ÇALIŞMA GRUBU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

Prof. Dr. H. Nezih Dağdeviren - Tr TAHYK YK Başkanı
Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
ERASMUS PROGRAMI ve İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Eğitim alanında Topluluk eylem programı
Araştırmacı Öğretmenler Ebru Mugaloglu
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
TÜRK GÖĞÜS HASTALIKLARI YETERLİK KURULU RESERTİFİKASYON ESASLARI
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
1 BASINTOPLANTISI 5 Kasım 2012 İstanbul. 2 ALEXANDER KÜHNEL Hannover-Messe International Istanbul.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
GENÇLİK PROGRAMI Eylem 1.3. Gençlik Demokrasi Projeleri
HİBELER Mine MUT İstanbul Üniversitesi
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
CAOBISCO Avrupa Çikolata, Bisküvi ve Şekerleme Endüstrileri Derneği FILIPPO CERULLI, Başkan CAOBISCO.
IAB Türkiye Basın toplantısı Büyük dönüşüm Dijital akıl.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI COMENİUS PROGRAMI. Comenius Programı Nedir?  Öğrencilere ve eğitim personeline, Avrupa’daki farklı kültürleri, dilleri.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
1. SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİ İMZALANAN ÜLKELER VE SAĞLIK YARDIM BELGESİ.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
Mühendislik Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
TOBB AB ÇALIŞMALARI : NASIL HAZIRLANIYORUZ? FAALİYETLERİMİZ 23 Şubat 2007.
Avrupa Birliği Bayrağı Geleneksel olarak 12. mükemmeliyetin, bütünlüğün ve birliğin sembolü olduğundan dolayı bayrakta 12 yıldız vardır.
Avrupa Tıp Müfredatlarında Erken Klinik Temas Dr. Okay BAŞAK.
UZMANLIK EĞİTİMİ’nde ASİSTAN GÖRÜŞLERİ Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı 26 Ekim 2013 Adana.
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
İTF Eğitiminde Mevcut Durum Tespiti WFME-UTEAK-TTB Tıp Fakültelerinin Misyon ve Hedefler Temel Alanı Ölçütleri ile İlgili Değerlendirmeleri Misyon.
E Y L E M 1. 3 Gençlik Demokrasi Projeleri PROGRAMI.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Sürekli Mesleki Gelişim ve Yeniden Belgelendirme Süreci
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
Erasmus ve Hibeler Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu 29 Kasım 2007 Erasmus Koordinatörler Toplantısı.
GENÇLİK PROGRAMI EYLEM 1.3. GENÇLİK DEMOKRASİ PROJELERİ
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ B İ LG İ LEND İ RME TOPLANTISI.
Hibe ve Performans. Üniversitelerin Hibe Miktarları Merkez Hibe Tahsisatını Nasıl Yapar : Merkez üniversitelerin talep ve performanslarına dayanarak toplam.
EPMA European Association for Predictive, Preventive & Personalised Medicine.
Avrupa Birliği Ülkeleri
- Önlisans ve Lisans öğrencileri için en az 2 ay -Üniversitemiz daha fazla öğrencinin yararlanması için herkese eşit olarak 2 aylık hibe vermektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
ERASMUS PROGRAMI Personel Eğitim Alma Hareketliliği Oryantasyonu
ERASMUS PROGRAMI Personel Ders Verme Hareketliliği Oryantasyonu
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Kadın Sağlığı Hemşireliği Derneği Üyelerinin Profili 2011.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
2018/2019 DÖNEMİ ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ
AETR KONVANSİYONU
2019/2020 DÖNEMİ ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ
Erasmus+ Değişim Programı 2018 Projesi Öğrenci Tanıtımı Mart 2019
Sunum transkripti:

HEKİM BAKIŞ AÇISIYLA STE/SMG KAVRAMI Dr.Ahmet Topuzoğlu İSTANBUL TABİP ODASI UZMANLIK EĞİTİMİ ÇALIŞMA GRUBU

Giriş ve Amaç-Tanımlar Sürekli Tıp Eğitimi (STE) tanımı; “hekimlerin mesleki gelişimini destekleyen ve hasta çıktılarının iyileşmesine öncülük eden belirgin ve tanımlanabilir etkinliklerdir. Hekimlerin mesleki gelişimleri için düzenli ve sürekli tüm öğrenme deneyimlerini kapsar…” Dave D, Barnes B. E, Fox R, eds. The Continuing Professional Development of Physicians, From Research to Practice. Chicago: AMA Press; 2003.

Sürekli mesleki gelişim ise, sürekli tıp eğitimi ve sürekli mesleki eğitimin bir bireşimidir, didaktik öğrenmenin ötesinde, kişinin kendisinin yönetiminde öğrenmesi ve kişisel gelişimini, örgütsel ve sistem faktörlerinin göz önünde bulundurulduğu bir ortamda sağlamasıdır. Dave D, Barnes B. E, Fox R, eds. The Continuing Professional Development of Physicians, From Research to Practice. Chicago: AMA Press; Giriş ve Amaç-Tanımlar

SMG/STE Araştırmaları Hekimlerin SMG bilgi, tutum ve davranışlarını inceleyen çalışmalar daha çok İngiltere kaynaklı olup GP’lerin mesleki gelişim ile ilgili tutum ve algılarını değerlendirmektedir. Bu durum alanda çalışanların eğitim gereksinimlerinin daha ön planda olmasından kaynaklanmaktadır.

Birleşik Krallık’ta STE algısı Bir tek etkinlikten çok; STE kaynaklarından okuma, internet, uzman mektupları, meslektaşlarla görüşme, kalite güvence geri bildirimleri, ve geleneksel toplantılardan öğrenmenin daha etkili davranış değiştiriciler olduğu vurgulanmaktadır. GP’lerin önündeki en büyük STE engeli zamandır. Goodyear-Smith FGoodyear-Smith F, Whitehorn M, McCormick R. General practitioners' perceptions ofWhitehorn MMcCormick R continuing medical education's role in changing behaviour. Educ Health 2003; 16:

STE/SMG araştırmaları Doktorların mesleki değerlendirmeye, yeniden belgelendirmeden daha olumlu baktıkları saptanmıştır. Diğer olumlu bakılan ögeler mesleki değerlendirmenin niyetinin eğitim olması ve üzerinde uzlaşılmış bir kişisel gelişim planı ile sonuçlanmasıdır. GP’ler değerlendirme süreci üzerinde kontrolleri olduğunu hissettiklerinde daha olumlu olmaktadırlar. Yeniden değerlendirmenin yararı ile ilgili olarak, hastalara daha iyi bir hizmet sunumu sağlanacağını düşünmektedirler.

STE/SMG araştırmaları Zaman ve kaynakların kısıtlılığı iki temel endişe kaynağıdır. Zaman ve kaynakların yokluğu sorunlarının yönetimlere havale edilmesi önerilmektedir GP’ler için değerlendirme süreci ile ilgili bilgi tutum davranışın ölçülmesinin daha iyi bir değerlendirme sistemi oluşturmaya yardımcı olacağı sonucuna varılmıştır. Middlemass JMiddlemass J, Siriwardena AN.General practitioners, revalidation andSiriwardena AN appraisal: a cross sectional survey of attitudes, beliefs and concerns in Lincolnshire. Med Educ. 2003; 37:

Amaç Bu çalışma ülkemizde STE/SMG programlarının oluşturulmasına ve var olanların geliştirilmesine katkıda bulunmak için hekimlerin STE/SMG kavramları ve etkinlikleri ile ilgili tutum ve davranışlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Gereç ve Yöntem Tanımlayıcı bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada, sürekli mesleki gelişim anketi, İstanbul Tabip Odası üyelerine, elektronik posta adresi ile duyuruldu ve üyeler adresindeki anketi yapmak üzere davet edildi. İki ay web sitesinde bulunan anket birinci ayın sonunda tekrar üyelere duyuruldu. Temmuz 2007’de veri toplama aşaması tamamlandı. 527 geçerli yanıt alındı.

Gereç ve Yöntem Ankette katılımcıların sosyodemografik özellikleri, çalışma alanları, SMG/STE ile ilgili bilgi düzeyleri ve SMG/STE ile ilgili görüş ve beklentileri sorgulandı. Veriler tanımlayıcı özellikleri açısından incelendi ve SMG/STE ile ilgili tutumları oluşturan faktör grupları, faktör analizi ile incelendi.

Bulgular Katılımcıların yaşlarının ortancası 38’di (25.p-75.p; 32,0-45,3). Katılımcıların %41,6’sı kadındı.

Bulgular 1 2 3

Katılımcılar SMG açısından gereksinimi olan hedef kitledir denebilir

Bulgular

BULGULAR Açık uçlu belirtilen; Zaman yok 75 14,2

BULGULAR Katılımcıların %74,4’ü SMG kavramı hakkında bilgisi olduğunu bildirmektedir.

BULGULAR

Faktör Analizi Sonuçları

Diğer tutumlar

Tartışma Çalışma İstanbul’da çalışan hekimlere internet üzerinden gönüllü katılımla ulaştığı için temsil etmemekle birlikte, STE/SMG kavramı ile ilgili görüşleri farklı kuruluşlardan katılan, farklı pozisyonlardaki hekimlerin bakış açılarından betimler. Katılımcılar bu konuya ilgi duyup katılmışlarsa olumlu sonuçların yüksek yüzdelerle gözlenmesi doğaldır. Bu grup STE/SMG konusunda bilgili olduğunu ifade etmektedir. Yine de STE/SMG etkinliklerine katılım yarıdan azdır. Etkinliklere katılım sorunu bir çok ülkede yaşanmaktadır. Heintze CHeintze C, Matysiak-Klose D, Braun V. Perception of continuous medical education by primary careMatysiak-Klose DBraun V physicians Z Arztl Fortbild Qualitatssich. 2005;99:

Tartışma İngiltere’de ulusal sürekli mesleki gelişim programının değerlendirilmesi için yapılan odak grup görüşmelerinde etkinliklere ulaşmada finansal zorlukların varlığı ve ek çalışma yükü dile getirilmektedir. Mesleki gelişim planı SMG gereksinimlerinin planlanması için yararlı bulunmaktadır fakat işverenle eğitim alacakların gereksinimleri birbirine uyuşmamaktadır. SMG toplantılarının kalitesinde tutarsızlıklar bildirilmektedir

Tartışma Çalışma ortamında öğrenmeye engel olabilecek faktörlerin incelendiği Kanada kaynaklı bir çalışmada, çalışma ortamı ikliminin STE etkinliklerine güdülenmede önemli olduğu gösterilmiştir. Bu yalnızca hekimlerin SMG aktiviteleri ile ilişkili olmadığı çalışılan örgütün de mesleki gelişimde rolü olduğunu göstermektedir. Çalışmamızda kurumun rolü incelenmemiştir, hekimlerin bakış açısı ve algıları incelenmiştir. Bu açıdan SMG kavramının algılanmasında kurumsal yapı ve işleyişin de göz önünde bulundurulması sonraki araştırmalarda değerlendirilmelidir. Delva M D, Kirby J.R, Knapper C K, R V Birtwhistle Postal survey of approaches to learning among Ontario physicians: implications for continuing medical education BMJ 2002;325:1218.

Tartışma Uluslar arası platformda sürekli tıp eğitiminden, sürekli mesleki gelişime doğru bir evrilme söz konusudur. Sürekli mesleki gelişim uygulama içinde bir yaşam boyu öğrenme sürecidir. Bununla birlikte uluslar arası sistem ayrıntılarda farklılıklar içermektedir. Bir çok sistem saat başı kredilendirme ile işlemektedir. Yeniden değerlendirme ve yeniden belgelendirme uygulayıcıların sürekli mesleki gelişiminde sürecin önemli bir parçası olarak görülmektedir.

Tartışma Avrupa ülkelerinden 18’inin (Avusturya, Belçika, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, İzlanda, İrlanda, İtalya, Birleşik Krallık, Lüksemburg, Hollanda, Norveç, Portekiz, İspanya, İsveç, ve İsviçre) SMG açısından karşılaştırıldığı çalışmada bu ülkelerden yalnızca birinde SMG gerekli görülmemektedir. Çalışma grubumuzda hekimlerin çoğunluğu sürekli mesleki gelişim kavramını gerekli görmekteydi.

Tartışma Gönüllük bu 18 ülkenin içinden 12’sinde esastır ve bu ülkelerin çoğunda (13 ülke) tıbbi camia SMG örgütlenmesini gerçekleştirmektedir, 4 ülkede hükümet de buna katılmaktayken, yalnızca bir ülkede hekimlerin kendi sorumluluğundadır. Dış değerlendirme 4 ülkede söz konusu iken, hiçbirinde sınav yoktur. Yeniden belgelendirme yalnızca bir ülkede vardır. Bizim çalışmamızda elde ettiğimiz bulgularda katılımcıların yarısının kredilerini doldurdukları gözlenmektedir ve yarıdan fazlası gönüllülüğün SMG programları için esas olması gerektiğini düşünmektedir ki ülkemizde şu anda STE/SMG katılımı bu esasa dayalıdır.

Tartışma Çalışma grubumuzda dış değerlendiriciye olumlu bakılmaktadır ve çoğunlukla SMG örgütleyicisinin TTB ve uzmanlık dernekleri olması istenmektedir. Katılımcılar arasında karma finansman SMG etkinliklerinin kaynağı olarak en çok tercih edilen finansman modelidir. Aynı çalışmada Avrupa’da iki ülkede karma finansmanın uygulandığı bildirilmektedir. Dört ülkede ilaç firmaları, dört ülkede işveren, iki ülkede de hekimlerin kendileri SMG etkinliklerini finanse etmektedir

Tartışma Ödül faktörü göz önünde bulundurulduğunda Avrupa’da SMG’ye katılımın teşvik edildiği ülkeler gözlenmektedir. İki ülke bunu sertifikayla yapmaktadır. Birleşik Krallıkta GP’lere yönelik ücretlerde artışla ödüllendirme vardır. Kariyer gelişimine etki iki ülkede uygulanmaktadır. Yaptırımlar ise her biri ayrı bir ülkede uygulanan şekliyle, uygulamadan el çektirme, resmi uyarı, gereklilikleri yerine getirmiş doktorların listesinin açıklanması yoluyla uygulanmaktadır. Sekiz ülkede herhangi bir yaptırım yoktur. Cathy Peck C, McCall M, McLaren B, et al.Continuing medical education and continuing professional development: international comparisons BMJ 2000;320:

Tartışma Çalışmamızda ödüllendirme yaygın olarak hekimler tarafından desteklenirken, yaptırımlar daha az onaylanmıştır. Hekim grubumuzda ödüllendirmenin daha ön planda yer alışı yıllardır süren zor çalışma koşullarına bağlı olabilir.

Sonuç Sonuç olarak çalışma grubumuz; – SMG etkinliklerini gerekli gören –daha çok ödüllendirme esaslı ve –hekimlerce örgütlenen, –karma finansmanla desteklenen, –gönüllülüğün göz önünde bulundurulduğu ve –kendini geliştirme bilgiye ulaşma fırsatlarının geliştirildiği bir SMG sürecine yönelik tutumunu ortaya koymaktadır.