ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
SİİRT İLİ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI BAŞKANLIĞI
ARAZİ TOPLULAŞTIRMASINDA DERECELENDİRME
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA MESLEK GRUPLARI
CİZRE TİCARET VE SANAYİ ODASI. KURULUŞ  ODAMIZ ANKARA 8.İDARE MAHKEMESİNİN 29/09/1998 TARİH VE 1998/4721 ESAS SAYILI KARARIYLA KURULUŞU GERÇEKLEŞMİŞTİR.
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
Amaç Yeni yetişen nesillerde vergi bilincini oluşturmak ve belge alma alışkanlığını kazandırmak amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığımızca "Ülkemi Seviyorum.
Uygulama sözleşmesi hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye
Hayvan Sağlığı Şube Müdürü Giresun Tarım İl Müdürlüğü
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
AKSARAY ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KORUYUCU AİLE NEDİR?.
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
Mükelleflerin İzahat Talepleri
ÇOBANLAR TAPU MÜDÜRLÜĞÜ
TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI KANUNU, ARAZİ TOPLULAŞTIRMA TÜZÜĞÜ VE 3083 SAYILI SULAMA ALANLARINDA ARAZİ DÜZENLEMESİNE DAİR TARIM REFORMU KANUNUNUN,
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
MURAT YAĞMUR ZİRAAT MÜHENDİSİ.
TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ARAZİ TOPLULAŞTIRMA VE DAĞITIM ÇALIŞMALARI YUNUS TUFAN
Hazırlayan HASAN HÜSEYİN KILIÇ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Kurulun İnceleme ve Araştırması
ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA ÖN ETÜD RAPORLARININ HAZIRLANMASI VE ÖNEMİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
Arazi nedİr ? Arazi; yeryüzünde yaşayan tüm canlılar için vazgeçilmez en değerli kaynaklar arasında yer almaktadır. Arazi; tarih boyunca tüm canlıların.
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
Milli Eğitim Bakanlığı Parasız Yatılılık Ve Bursluluk Sınavı (PYBS)
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SOSYAL YARDIMLAR.
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
İCRA TAKİBİ TARAFLARI VE TAKİP YOLU DEĞİŞİKLİĞİ
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU
AİLE YARDIMLARI DAİRE BAŞKANLIĞI Aralık, 2015
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
KADASTRO
TARIM REFORMU.
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
TARIM ARAZİLERİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELLERİNİN TESPİTİ
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı.
Tarım Hukuku 3.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Tarım Hukuku 9.
Tarım Hukuku 10 Free Powerpoint Templates.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
UŞAK ÇOCUKLARINA KORUYUCU AİLE OLUYOR
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
ARAZİ TOPLULAŞTIRMASININ TEMEL YASAL DAYANAKLARI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA CEZA SORUŞTURMASI USULÜ
Sunum transkripti:

ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA DAĞITIM ÇALIŞMALARI 081205033 RAMAZAN ÇUKURLU

GİRİŞ… Topraksız ve az topraklı çiftçilerin topraklandırılması ve gelir seviyelerinin yükseltilmesi için Cumhuriyet sonrası yapılan çalışmaların en başında 11.06.1945 tarih ve "4753"  sayılı kanunla kabul edilmiş olan Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu gelmektedir.

Bunu 1973 yılına yürürlüğe giren "1757"  sayılı Toprak ve Tarım Reformu Kanunu izlemektedir.  Daha sonra bu Kanunun çeşitli nedenlerle yürürlükten kaldırılmıştır. 1984 yılında 3083 sayılı ‘Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu’ çıkarılmış ve bu Kanunun yürütülmesi Tarım Reformu Genel Müdürlüğüne verilmiştir. Ülkemizde halen çiftçilerin topraklandırılması bu Kanun kapsamında yürütülmektedir.

AMAÇ… Yeterli toprağı bulunmayan ve topraksız çiftçilerin zirai aile işletmeleri kurabilmeleri için Devletin mülkiyetinde bulunan topraklarla topraklandırılmalarını, desteklenmelerini, eğitilmelerini sağlamaktır.

DAĞILACAK ARAZİ BÜYÜKLÜĞÜNÜN TESPİTİ (Dağıtım normu)… 3083 sayılı Kanuna göre arazi dağıtımı yapılacak yerleşimler (köy/kasaba) Uygulama Alanı ilan edildikten sonra  öncelikle yeter geliri verecek toprak dağıtım normu tespit edilmekte ve Bakanlar Kurulu Kararı ile ilan edilmektedir. Norm 5 kişilik bir çiftçi ailesinin geçimini sağlayacak arazi büyüklüğüdür. Bu miktar her köy ya da kasaba için kuru ve sulu olarak  ayrı ayrı hesaplanmaktadır.

Bu toprak büyüklüğü arazi kullanım kabiliyet sınıflaması esasına göre 3. Sınıf tarım arazileri üzerinden belirlenmektedir. Uygulama alanı ilan edilen köy ya da kasabanın hazine arazilerinin ve şahıslara ait arazilerin toprak sınıfları belirlenmektedir. Bütün bu çalışmalar sonucunda topraksız hak sahibi çiftçilere belirlenen norm kadar arazi verilirken  az topraklı çiftçilerin mevcut arazileri de norma tamamlanmaktadır. Arazi dağıtım normu illere, ilçelere ve hatta yerleşim birimlerinde göre değişiklik göstermekle birlikte ürüne göre de değişmektedir. Genel Müdürlüğümüzce yürütülen dağıtım çalışmalarında normlar 29 dekardan 252 dekar arasında değişmektedir. Örneğin Mersin İli Tarsus ilçesi Çiçekli Köyü dağıtım normu 29 dekar/sulu arazi olarak tespit edilirken, Aksaray İlindeki norm 252 dekar/kuru arazi olarak tespit edilmiştir.  

DAĞITIMDA HAK SAHİPLİĞİNDE ARANAN ŞARTLAR… Dağıtıma konu olan toprak, toprağı kendisinin işleyeceğini ve çiftçilik yapacağını taahhüt eden ve aşağıdaki şartlarını taşıyan kişilere verilmektedir. Dağıtımdan faydalanacak çiftçi ailelerinin belirlenmesinde bir takım şartlar aranmaktadır.

 T.C. Vatandaşı olmak, Mümeyyiz olmak, Aile reisi olmak, Toprak dağıtılacak yerde ikamet ediyor olmak, Bedeni noksanlığı bulunanlar ile 65 yaş üzerinde olanların, çiftçilik yapmaya mani halinin bulunmadığını sağlık kurulu raporu ile belgelemek, Uygulama alanı ilan edilmeden önce Devletçe verilen arazi ile uygulama alanı ilan edildikten sonra sahibi olduğu araziyi satmak, hibe etmek vb. herhangi bir sebeple elden çıkarmamış olmak, Kendisi, eşi ve reşit olmayan çocuklarının toplam arazi varlığı, dağıtılacak toprak normunun altında olmak, Devlete karşı işlenen suçlardan hüküm giymemiş olmak, Geçimini çiftçilik yaparak sağlamak ve tarımda sigortalılık dışında Devlete ait bir sosyal güvenlik kuruluşunun mensubu olmamak.

 TOPRAK DAĞITILACAK ÇİFTÇİLERİ BELİRLEME… Bu temel şartları taşıyan çiftçi aileleri arasında bir puanlama yapılmaktadır. Puanlama hak sahipliği tespit ve dağıtım komisyonu tarafından yapılır. Toprak talebi beyanname ve eklerinin komisyona teslim edilmesinden sonra vatandaşlar tarafından verilen belgelerin doğruluğu halk huzurunda incelenir. Bu inceleme birçok yönüyle ilginç ve zor bir süreçtir. Bir nevi halk mahkemesi kurulmakta olup, verilen bilgilerin doğruluğu veya yanlışlığı halkın huzurunda tespit edilmeye çalışılmaktadır. Bu inceleme komisyon üyelerinin yanı sıra ilgili yerleşim biriminden vatandaşların seçtiği bilirkişilerle birlikte herkesin katılabileceği bir ortamda yapılır. İnceleme komisyonuna muhtar, azalar ve belediye görevlilerinden de üye katılabilir. İncelemede en büyük sorunlardan biri, ilgili yerleşim biriminde ikamet edip etmeme üzerine ortaya çıkmaktadır.

Ülkemizin sosyal yapısı gereği birçok vatandaşımız hem köyündeki işletmesini yürütürken aynı zamanda da şehirde ikinci bir işle iştigal etmektedir. Bunun sonucunda ikamet edip etmeme konusu birçok davalara konu olabilmektedir. Halk huzuru çalışmasından sonra büroda hak sahipliği tespiti ve puanlama yapılmaktadır. Puanlama toprak dağıtımından faydalanacak çiftçilerin öncelik sırasını belirlemektedir. Burada esas Kanunun özüne uygun olarak verilen toprağı verimli şekilde işletebilecek çiftçi ailelerinin ön plana çıkarılmasıdır. Çiftçilerin toprağın ekonomik durumu en kötü olan çiftçi ailelerine dağıtılacağı yönünde bir beklenti içerisine girmektedirler. Oysa Kanunun temel amacı verilen tarım arazisinden en yüksek verimi alabilecek ve bu yolla geçimini sağlayacak ideal çiftçi aileleri oluşturmaktır.

Puanlamayı etkileyen unsurlar: a) Arazi varlığı 5 b) Tahsil durumu 10 c) Zirai Eğitimi d) Yaş durumu e) Medeni hali ve çocuk sayısı  f) Dağıtım/kiralama yapılacak köy veya beldede oturma süresi 30 g) Dağıtım/kiralama yapılacak köy veya beldede konutunun bulunması h) Üretim araçlarına sahip olma  i) Müstakil işletme kurabilme şartlarına sahip olma Toplam Puan          100

Yukarıdaki puanlar en yüksek verilebilecek puanlar olup; örneğin evli çocuklu, 26-45 yaş arasında, 10 yıldan fazla dağıtım yapılacak yerde ikamet eden çiftçi ilgili kriterlerden en yüksek puanı alır. Yapılan bu puanlama sonucunda her çiftçi ailesi bir toplam puan alır ve en yüksek puandan en düşük puana doğru bir sıralama yapılır. Mevcut hazine arazisinin yettiği kadar en yüksek puandan başlamak suretiyle topraklandırma yapılır. Hak sahibi sayısı dağıtılacak arazi varlığından fazla olduğu durumda toprak alamayan hak sahipleri yedek hak sahibi olarak kalır. Herhangi bir nedenle toprağı geri alınan veya çiftçilikten vazgeçen kişilerin yerine bu yedek hak sahipleri topraklandırılır.

Hak sahibi olma şartlarını sağlayamayanlar ve puanlama sonucu oluşan öncelik sırası mahallinde ilan edilir. Varsa vatandaşların itirazlara değerlendirilir. İtirazların ve şikayetlerin değerlendirilmesi sonucu kesinleşen listelere göre dağıtım projesi hazırlanır. Dağıtım projelerinin hazırlanmasında yada diğer bir ifade ile hangi parsellerin kimlere verileceği hususunda birçok kriter dikkate alınır. Bunlardan en önemlilerinden birisi de hak sahibi çiftçi ailesinin arazisine en yakın hazine parselinden arazi verilmesidir.  Ayrıca oluşturulan parsellerin ideal en/boy oranında ve büyüklüğünde olmasına dikkat edilir. Böylece gerek mekanizasyon gerekse verimlilik açısından en yüksek verim alınacak tarım arazileri oluşturulmuş olur.

Dağıtıma tabi tutulan hazine arazilerinin, bedel takdir komisyonu tarafından parasal değeri belirlenir. Bu belirleme yapılırken Tarım il ve ilçe müdürlüklerinden, ziraat odası, ticaret odası ve benzeri birçok kamu kurumu ve sivil toplum örgütlerinin değerlerinden faydalanılır.   Belirlenen bu bedeller mahallinde ilan edilir. Hesaplanan bedeller üzerinden borçlanma senetleri düzenlenerek çiftçiler borçlandırılır. Burada en önemli husus çiftçi ailelerinin tapularını aldıktan sonra 4 yıl ödeme yapmamaları ve takdir edilen bedellere faizin uygulanmamasıdır. 5. yıldan itibaren takdir edilen bedel faizsiz olarak 10 eşit taksitte ve 10 yılda ödenmektedir.

Borçlanma senetlerini imzalayan hak sahiplerine yer gösterme işlemi yapılır. Bunu müteakip adlarına tapu sicil müdürlüklerinden tescil yapılarak tapuları kendilerine verilir. Verilen bu tapu üzerinde 3083 şerhi konularak bu arazilerin satılması ve miras hükümleri dışında bölünmesi engellenmektedir.

 TOPRAKLANDIRMA ÇALIŞMALARI… Topraklandırma çalışmaları Tarım Reformu Genel Müdürlüğüne bağlı 9 Bölge Müdürlüğü marifetiyle yürütülmektedir. 3083 sayılı Kanun kapsamında dağıtım çalışmalarına 1986 yılında Şanlıurfa İli Ceylanpınar İlçesinde başlanmıştır. O yıllardan sonra diğer illerimizde de uygun bulunan yerlerde dağıtım projeleri uygulanmıştır. Günümüze kadar toplam 11 ilde 160 yerleşim biriminde 818.806 dekar hazine arazisinin 12.281 çiftçi ailesine dağıtımı yapılmıştır (Tablo 1).

Tablo 1. Dağıtım projeleri tamamlanan yerler

Halen toplam 9 ilde 54 yerleşim biriminde 440 Halen toplam 9 ilde 54 yerleşim biriminde 440.637 dekar hazine arazisinin, yaklaşık 4.438 çiftçi ailesine dağıtım çalışmaları devam etmektedir (Tablo 2). Tarım ve Köy işleri Bakanı Dr. Mehmet Mehdi EKER hak sahiplerine tapularını dağıtırken

Tablo 2. Dağıtım projeleri devam eden yerler

Aydın ilinde dağıtılan hazine arazileri üzerinde zeytinlik plantasyonu

KAYNAKÇA; http://www.mevzuat.adalet.gov.tr/html/28438.html http://www.tarimreformu.gov.tr/calismaSayfa.aspx?calismaID=4 http://www.zmo.org.tr/mevzuat/mevzuat_detay.php?kod=47 http://www.mevzuat.adalet.gov.tr/html/20151.html http://www.hkmo.org.tr/resimler/ekler/BF4B_208_ek.pdf