Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: 1997-2007 Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

KAYSERİ İLİ İMALAT SANAYİ DURUM TESPİTİ ANKET ÇALIŞMASI BULGULARI KAYSO, HAZİRAN 2008.
 Bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümüne ulaşmak için, mevcut bilgi kaynaklarının gözden geçirilmesi ve ilgili yayınlara ulaşılması.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
kaynakca.info TÜRKİYE KAYNAKÇASI
Açıköğretim Fakültesi “Yapısı ve İşleyişi”
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Nuray Demirkol Ziraat Yüksek Mühendisi Başuzman 13 Ekim 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ.
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
A. Nuray Demirkol Başuzman 9 Aralık 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM ULUSAL VERİ TABANLARI.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMINDAKİ TEMEL İLKELER
Türkiye’de ve Dünyada Dergi Editörlüğü ve Hakemlik Sistemi Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
SED’de izlem ve değerlendirmenin önemi ve uygulanması
Akademik Yayıncılıkta Elektronik Ortama Geçiş Tamer Başar Automatica Baş-Editörü Beckman Institute, ECE, CAS, CSL, ITI University of Illinois, Urbana,
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
AKADEMİA SOSYAL BİLİMLER İNDEKSİ
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
KOÜ HUKUK FAKÜLTESİ «Adalet gücü bağımsız olmayan bir milletin, devlet halinde varlığı kabul olunmaz.»
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
ANKOS AÇIK ERİŞİM VE KURUMSAL ARŞİVLER ÇALIŞMA GRUBU PROF.DR. UĞUR DEMİRAY (ANADOLU ÜNİVERSİTESİ - DANIŞMAN) GÜLSEVİL AĞCA (YAŞAR ÜNİVERSİTESİ) YASEMİN.
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
Yasemin YILDIRIM Yazı İşleri Müdür Yardımcısı
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ANKOS 7. Yıllık Toplantısı, 31 Mayıs-2 Haziran 07, KTÜ E-KİTAP ARAŞTIRMA GRUBU Asuman Akyüz Tuba Akbaytürk.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
Kilis 7 Aralık Üniversitesi
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
©Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
M. Mirat SATOĞLU TÜBİTAK ULAKBİM Müdürü
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Veri Tabanı-Dergi İletişimi Ve Ortak Yazım Dili, Dergi Formatının Ele Alınması TÜBİTAK-ULAKBİMTVBBVT I. EDİTÖRLER ÇALIŞTAYI A. Nuray DEMİRKOL 2 Kasım 2007.
SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 2-3 Kasım 2006.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Bitlis Eren Üniversitesi
SOSYAL BİLİMLERDE YAZILARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ Prof. Dr. Yaşar AYDEMİR Gazi Üniversitesi.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ TÜBİTAK ARDEB PROJELERİ ARAŞTIRMA SUNUMU (Ağustos -2016)
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
EDAM EDİTÖR MASASI Adem Başpınar (0532)
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
Mükerrer Vaka Başvuruları (Ankara, Mart-2005) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Sevinç Türkdemir Ankara 112 Acil Sağlık.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
BAŞVURU ESASLARI I. TEMD Üyesi olmak II. ≤ 40 yaş olmak
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
Bibliyometrik Analiz Örneği: Bilgi Dünyası Dergisi
EBSCO Discovery Service (EDS) Daha İsabetli Sonuç Listeleri
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
2019 AKADEMİK TEŞVİK ÖDENEĞİ BİRİM KOMİSYONLARI BİLGİLENDİRME VE EŞGÜDÜM TOPLANTISI 25 Aralık 2018.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Türkiye Atıf Dizini nedir?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi

ARAŞTIRMANIN AMACI Sağlık bilimleri alanında yayınlanan akademik dergilerde yılları arasında ortaya çıkan değişimleri ortaya koymak.

YÖNTEM

Kapsam Bu çalışmanın veri tabanını, 1997 yılından bu yana beşer yıllık zaman dilimlerinde gerçekleştirilen “Türkiye Akademik Dergiler Araştırması” oluşturmaktadır.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırması beşer yıllık zaman dilimlerinde gerçekleştirilmektedir ve ilk araştırma 1997/1998 döneminde; ikincisi 2002’de; ve üçüncü ise 2007 yılında yürütülmüştür.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırmaları’nın en önemli özgün yönlerinin başında; araştırmalardan ilkinin ( ) Türkiye’de hakem-denetimli dergiciliğin yaygın olmadığı, ikincisinin (2002), 2001 yılında uygulamaya konulan akademik yükseltme ölçütlerinin hemen ardından ve üçüncüsünün ise (2007), akademik yükseltme uygulamalarının yaygınlaştığı bir dönemde yapılması gelmektedir.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırmaları’nın diğer önemli niteliği ise, Türkiye’de bütün dergileri içeren en kapsamlı araştırma olmasıdır. Türkiye’de bu araştırma dizisine kapsam ve içerik olarak benzeyen herhangi bir çalışma bulunmamaktadır.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırmaları, Türkiye’de bütün disiplinlerde yayınlanan dergileri içermektedir.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırması kapsamında; döneminde 350, 2002 yılında 538, 2007 yılında 602 akademik dergiye ait veri derlenmiştir.

Kapsam Her üç araştırmadan elde edilen veriler Rehber içeriğinde üç ayrı kitap olarak yayımlanmıştır. Yürütülen veri derleme çalışmasına çeşitli nedenlerle dahil olmayan dergiler de bu rehberlerde yer almıştır. Türkiye Akademik Dergiler Rehberi-1997’de 643, Türkiye Akademik Dergiler Rehberi-2002’de 833, Türkiye Akademik Dergiler Rehberi-2007’de 996 akademik dergiye ilişkin bilgi yer almıştır.

Kapsam Türkiye Akademik Dergiler Araştırmaları’nda sağlık bilimleri alanında yayınlanan; 1997 yılında 114, 2002 yılında 192, 2007 yılında 152 dergi araştırma kapsamına alınmıştır.

Veri tabanı oluşturma çalışmaları Türkiye’deki bütün dergileri araştırma kapsamına alabilmek amacıyla; 60 üniversite ve fakülte kütüphanesinde, Ankara ve İstanbul’daki kitapçılarda ve İnternet ortamında tarama yapılmıştır.

Veri tabanı oluşturma çalışmaları Araştırmanın yürütüldüğü yıldan iki yıl öncesine kadar herhangi bir basılı sayısına ulaşılabilen dergiler araştırma kapsamına alınmıştır. Bu bağlamda; döneminde 1996,1997, 1998, 2002 yılı araştırmasında 2001 ve 2002 ve 2007 yılı araştırmasında 2006 ve 2007 yıllarına ait herhangi bir sayısına ulaşılan dergiler veri tabanına kayıt edilmiştir.

Soru cetveli Her yeni araştırmanın soru cetveli güncel gereksinmeler dikkate alınarak yeniden gözden geçirilmiştir. Ancak, her üç araştırmanın önemli değişkenler üzerinde karşılaştırılabilir olmasına da dikkat edilmiştir araştırmasına değişen akademik yükseltilme ölçütleri doğrultusunda yeni sorular eklenmiştir.

Uygulama aşaması Her üç araştırmanın da veri derleme aşamasında aynı yollar izlenmiştir. Anket soruları; Birinci ve ikinci aşama e-posta, Üçüncü aşama posta ve Dördüncü ve son aşama olarak faks yolu ile editörlere ulaştırılmıştır.

Uygulama aşaması Dört aşama sonunda editörleri tarafından anketin yanıtlandığı dergiler araştırma kapsamına alınmıştır yılı araştırmasında e-posta aracından kısıtlı olarak yararlanılmıştır.

SONUÇLAR Sağlık bilimleri alanında yayınlanan dergiler İngilizce’nin uluslararası bilim dili olarak yaygınlaşmasına uygun hareket etmeye başlamışlardır. Son 10 yıl içerisinde dergiler Türkçe’yi azalan oranlarda yayın dili olarak tercih etmeye başlamışlardır.

SONUÇLAR Türkiye genelinde akademik kurumların dağılımındaki artışa koşut olarak sağlık bilimleri alanındaki dergiler de ülke geneline yayılma eğilimine girmiş; büyük kentlerin bu alandaki ağırlığı azalmaya başlamıştır.

SONUÇLAR Sağlık bilimleri alanındaki dergiler, Üniversitelerarası Kurul’un 2001 yılında yürürlüğe koyduğu “Ulusal Hakemli Dergi” operasyonel tanımında getirilen ölçütlerin ötesine geçmeye başlamışlardır.

SONUÇLAR Sağlık bilimleri alanında yayınlanan dergilerin baskı sayıları (tirajları) son 10 yılda 500+ baskı sayılarında artış göstermektedir. İnternetin yaygınlaşmaya başlaması ile birlikte sanal ortamda yayımlanmaya yönelme gibi diğer alanlarda gözlenen gelişmelere karşılık, tiraj artışı bu alana özgü bir gelişme olarak değerlendirilebilir.

SONUÇLAR Dergilere önerilen makaleler önceleri editör veya ilgili bir kişi tarafından değerlendirilirken, son 10 yılda yayın kurulu üyelerinin ağırlığı belirgin bir şekilde artmıştır. Öte yandan, makale değerlendiren hakem sayısının 2-3 kişi üzerinde yoğunlaşmakta olduğu gözlenmiştir.

SONUÇLAR Hakemlere makale değerlendirmeleri için tanınan sürelerin 1-30 günden 31+ gün üzerinde yoğunlaşması, makale değerlendirme uygulamasının daha titizlikle yapılmaya başlanması şeklinde değerlendirilebilir.

SONUÇLAR Dergilere önerilen ve yayımlanmaya uygun bulunan makalelerin önerilme tarihi ile basım aralıkları arasındaki uzama da, makale değerlendirme uygulamalarındaki olumlu değişimi yansıtan bir bulgu olarak değerlendirilebilir.

SONUÇLAR Öte yandan, dergilere önerilen toplam makale sayısı içerisinden yayımlanmaya uygun bulunanların yüksekliği, üzerinde ayrıca durulması gereken bir konudur. Zira, makale değerlendirme uygulamalarının titizlikle yapıldığına ilişkin önceki iki bulgu ile, yayımlanan makale oranının yüksekliği çelişmektedir.

SONUÇLAR Yayımlanan makale sayısının artış eğilimi göstermesi, bir yönüyle bu alandaki makale üretiminin artış göstermeye başlaması ile açıklanabilir.

SONUÇLAR Son olarak, dergiler yayıncıları itibariyle incelendiğinde, akademik kurumların ağırlığının azalış eğiliminde olduğu, dernek ve özel kuruluşlar (yayınevi) tarafından yayınlanan dergi sayısının artmakta olduğu anlaşılmıştır.

SONUÇLAR Sağlık bilimleri alanında yayınlanan akademik dergilerin yılları arasındaki değişimi üzerine yapılan analizler ile; Yayıncılar, Makale değerlendirme organları, Başvurular hakem sayısı, Hakemlere tanınan süre, Makalelerin yayımlanma aralığı ile Yayımlanmaya uygun bulunan makalelerin önerilen toplam makale sayısı içerisindeki oranı yönlerinden farklılaşma gösterdiği anlaşılmıştır.

SONUÇLAR Dergilerin ilk yayınlanmaya başladıkları yıllar baz alınarak incelendiğinde; Baskı sayıları, Yayımlanma aralığı, Yayımlanmaya uygun bulunan makalelerin oranı, Veri tabanlarının sayısı, Yıl sonunda indeks hazırlama yönlerinden farklılaştıkları görülmüştür.

SONUÇLAR Dergilerin yayıncıları baz alınarak yapılan incelemede; Yayımlanmaya uygun bulunan makalelerin oranı, Başka dergilerde yayım izni, Yıl sonunda indeks hazırlama, Yayın dili/dilleri, Baskı sayısı, Makale değerlendiren organlar, Başvurulan hakem sayısı yönlerinden farklılaştıkları anlaşılmaktadır.