16.11.2012
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla SURELERİ TANIYALIM FATİHA SURESİ-GENEL
Rabliğini, insanlığa gönderdiği vahiyle ispat eden, HAMD Alemlerin Rabbi olan Rabliğini, insanlığa gönderdiği vahiyle ispat eden, Şefkat ve Merhametinin bir ifadesi olarak insanı terbiye eden Allah’a Hamd olsun.
O’nun gönderdiği vahyi, O’ndan aldığı gibi, SALAT O’nun gönderdiği vahyi, O’ndan aldığı gibi, Hiç bozmadan, değiştirmeden, ekleme ve çıkarma yapmadan olduğu gibi insanlığa ileten, O Vahyin baş öğretmeni olan Sevgili Peygamberimize Salat olsun.
Onun getirdiği Vahyi yaşamaya çalışan, SELAM Onun getirdiği Vahyi yaşamaya çalışan, Hayatın dusturu olarak O Vahyi bir hayat nizamına dönüştüren ve dönüştürmek isteyen Sizlere Selam olsun.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحٖيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir. N A S I L B İ R H ???
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذٖينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّٖينَ ﴿٧ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil! N A S I L B İ R K U
FATİHA SURESİ Ayet Sayısı 7 Mushaf Yeri 1 Nuzul Sıra 4 Nuzul Yılı SURENİN KİMLİĞİ FATİHA SURESİ Ayet Sayısı 7 Mushaf Yeri 1 Nuzul Sıra 4 Nuzul Yılı 1(610) İlk İnen Tam Sure.
610 YILINDA İNEN DİĞER SURELER 10 SURE ALAK MÜZZEMMİL MÜDDESSİR FATİHA DUHA ŞERH KALEM TEKVİR A’LA LEYL
NÜZUL YERİ
SURENİN KONUSU ALLAH – İNSAN İLİŞKİSİ
FATİHA KELİMESİ ANALİZİ Açış, Açılış Kendini Açan Bir şeyi açan Kapalılığın giderilmesi Açıklığa kavuşturan Sıkıntı ve Meşakkati Gideren Fetih Kökünden Gelir
FATİHA SURESİ Açmak manasında olması, kapalı bir şeylerin olduğunu çağrıştırır. Bu kapalılık fiziki de olabilir, manevi de. Burada manevi kapalılığın açılması vardır. Zihnin açılması. Kalbin açılması. İslamla insan arasındaki engellerin ortadan kalkıp insanın Allah ile buluşması bir fetihtir. İnsana diyor ki, Allah ile arana bir şey girdirme. Allah ile direk muhatap olabilirsin.
FATİHA SURESİ İnsanın kapalılığı; Gözleri vardır hakikatı görmezler, Kulakları vardır hakikati duymazlar, Ayetiyle tanımlanmaktadır. Vahyin, insanın kendi kapattığı bu kapıları açan bir özelliği vardır.
114 Surelik Kur’an Sitesi Kıyamet Maide Kalem Felak Nisa Nas İhlas Asr İnsan Fatiha Besmele
FATİHA SURESİ Bir sitenin içinin nasıl olduğunu kapısından anlayabilirsiniz. Kapı; sitenin genel özelliklerini verir. Kapı; bir binanın görünen yüzüdür. Daireyi görmeseniz bile kapısına baktığınızda dairelerin kalitesini tahmin edebilirsiniz. Fatiha’ya baktığınızda Kur’an Sitesinin nasıl bir site olduğunu anlayabilirsiniz.
Kur’an Sitesi Kıyamet Maide Kalem Felak Nisa Nas İhlas Asr İnsan Fatiha - Sözleşme İNSAN
FATİHA SURESİ Fatiha, bir sözleşmedir. Bu sitede yer almak, yaşamak istiyorsan önce bir sözleşme yapmanız lazım.
Allah ile İnsan Arasında Yapılan Allah’ın Sitesinin Giriş Kapısıdır. FATİHA Allah ile İnsan Arasında Yapılan Bir Sözleşmedir. Allah’ın Sitesinin Giriş Kapısıdır.
Kendi kendine yetmeyen Sadece Allah’a İbadet edilecektir. SÖZLEŞMEDE TARAFLAR İNSAN: Kendi kendine yetmeyen Yardıma Muhtaç Doğru yol isteyen ALLAH: Alemlerin Rabbi. Rahman ve Rahim Din Gününün Sahibi. İmza AMİN Sözleşme Metni: Sadece Allah’a İbadet edilecektir. Sadece Allah’tan yardım istenecektir.
FATİHA SURESİ İnsan; Bu sözleşmeyi yaparken, Allah’ın kim olduğunun, kendinin de kim olduğunun farkında olmalıdır. Bu Siteye Girerken; İnsan Rabbini bilecek. Allah’ı iyi tanıyacak. Sitenin sahibinin kendisi olmadığını bilecek. İnsan haddini bilecek. Ne olduğunun ve Ne olmadığının farkında olacak. Acziyetinin farkında olacak. Allah’a muhtaç olduğunun farkında olacak. Kendi kendine yetmediğinin farkında olacak.
ALLAH İNSAN ? Dua Rahmet Ve İbadet Ve Vahiy ? F A İnsan’dan T Allah’a Allah’tan İnsan’a ? F A T İ H Dua Ve İbadet Rahmet Ve Vahiy İNSAN
FATİHA SURESİ Fatiha; Allah – İnsan ilişkisi üzerine kuruludur dedik. Kainatın yasası; hiçbir akışkan madde tıkanıklığı kabul etmez. Tıkandığı anda sağdan soldan patlamalar olur. İnsan da öyle. Manevi kanalları tıkarsanız o insan bir süre sonra patlar. Bu çerçevede; Allah ile İnsan arasındaki harekette – iletişimde tıkanma olmamalıdır.
FATİHA SURESİ Allah-İnsan ilişkisinde nasıl bir akış - iletişim olmalı? Allah’tan insana ve İnsan’dan Allah’a olan bir çevrim olmalı. İnsan, Allah’tan hammaddeyi alıp Allah’ın istediği şekilde işleyip çıkan ürünü Allah’a göndermelidir. Nedir bu Hammadde ve Çıkan Ürün? Allah’tan İnsana ----. Vahiy İnsan’dan Allah’a ---. Vahyin dönüşmüş hali olan Dua ve İbadet Dua ve ibadet kanallarını tıkamanız, felaketinizi hazırlamanız demektir.
FATİHA SURESİ Bu surede; Yarabbi Sen kimsin? Nasıl Birisin? (Allah kimdir?) gibi soruların cevabını bulabilirsiniz. Övülmeye en layık olan O’dur. Yüce olan, Alemlerin Rabbidir. Alemleri yöneten, Rahmandır. Kaynağı (özü) merhamet olan, Rahimdir. İşini yaparken de rahmetle yapan Din gününün hakimidir. Ancak zamanı geldiğinde de hesap sorandır.
ALLAH (Kimdir) Hamd’in Sahibi Alemlerin Rabbi Rahman Rahim sahibi 1 2 Hamd’in Sahibi Alemlerin Rabbi 3 4 Rahman Rahim 5 Din gününün sahibi
FATİHA SURESİ Allah, böyle bir varlık olduğuna göre, Allah’ın istediği İnsan Kimdir? Allah’a borçlu olduğunu bilendir. Allah’a ibadet edendir Allah’a dua edendir. Allah’tan yardım isteyendir. Doğrularla beraber olan. Sapmışlardan uzak duran.
Allah’ın İstediği İnsan (Kimdir) 1 5 Borçlu Olduğunu bilen Sapmışlardan uzaklaşan 2 4 Sadece Allah’a İbadet eden Doğrularla Beraber olan 3 Sadece Allah’a Dua eden
FATİHA SURESİ Fatiha Suresi, Allah’tan İsteme usulünü de bizlere öğretmektedir. Peki Allah’tan İsteme Usulü Nedir? Nasıldır?
Allah’tan İsteme Usulü Şimdi isteme zamanı Hamd Et (1) (7) O’nun bizim İçin istediğini Bizim de istememiz Allah’tan İsteme Usulü Alemlerin Rabbi olduğunu Bil (2) Sadece O’ndan İsteneceğini Bil (6) Rahman Rahim olduğunu Bil (3) Borçlu olduğunu İtiraf et (4) Allah’ın Razı Olduklarını, Yap (5)
FATİHA SURESİ Şimdi İsteme Zamanı. Ne İsteyeceğiz? Bizi hidayete ulaştır. Bizi dosdoğru yola ilet.
FATİHA SURESİ Hidayete ulaşma yolları: Hidayet, sadece Vahiy ile gelmedi. Bozulmamış fıtrat Allah’ın verdiği bir hidayettir (Peşin hidayet) Akıl Vermesi bir hidayettir. İrade vermesi bir hidayettir. Vicdan vererek hidayet vermiştir. Kitaplar göndererek hidayet vermiştir.
FATİHA SURESİ Bizi Hidayete Ulaştır: DUA; Bizi özümüe döndür. Bizi fıtratımıza döndür. Bizi vicdanımıza döndür. Bizii aklı selim yoluna döndür. Bizi Vahyin çağırdığı yola döndür.
FATİHA SURESİ Bu Dua’ya, Bakara Suresi’nin ilk ayetleri ile cevap verilmiştir. Sen istiyorsan Hidayet burada. Aklına, vicdanına, fıtratına danışırsan hidayet önünde. Fatiha Suresi, aynı zamanda İnsanı Dengeli Olmaya çağıran bir suredir. Ey İnsan Dengeli Ol. Nasıl?
Hesap Günü Rahman Hakimi (Ümit) (Korku) Ey İnsan Dengeli Ol Rahim Ayet: 3 Ayet: 4 Hesap Günü Hakimi (Korku) Rahman (Ümit) Ey İnsan Dengeli Ol Rahim (Ümit) Ayet: 3
Kur’an’da; 3 Zaman yöntemiyle Denge Geçmiş Zaman Şimdiki Zaman Ey İnsan Dengeli Ol Gelecek Zaman
FATİHA SURESİ Şimdiki Zaman ? İnsanın mevcut durumu ile ilgili hatırlatmalarda bulunarak aklını kullanmasını istiyor. Sana seni hatırlatıyor. Nerden geldiğini soruyor. Kendine gel diye silkeliyor. Yere, Göğe, Kainat’a bakmanı istiyor.
FATİHA SURESİ Geçmiş Zaman ? Kavimlerin ve Peygamberlerin kıssalarını anlatarak ayağını denk al mesajı veriyor.
FATİHA SURESİ Gelecek Zaman ? Kıyamet Ahiret Hesap Cennet Cehennem Gibi kavramlarla da, bu hayatın hesabının sorulacağı bildirilerek hesabını verebileceğimiz bir hayat yaşayın diyor.
Kıssalar Örnekler Yer-Gök Kaiat Aklet Ey İnsan Dengeli Ol Kur’an’da; 3 Zaman yöntemiyle Denge Kıssalar Örnekler Yer-Gök Kaiat Aklet Ey İnsan Dengeli Ol Kıyamet Ahiret Hesap Cennet Cehennem
Bu 3 Zaman dilimini Aklından Çıkartmaz İse; İnsan; Bu 3 Zaman dilimini Aklından Çıkartmaz İse; 1. Her zaman diri olur ve bu halini Muhafaza eder. 2. Hesabını verebileceği bir hayat yaşar. 3. Hesabını veremeyeceği bir eyleme girişmez. 4. Allah’a karşı sorumluluğunun bilincinde olur. Bize, böyle bir denge kurma imkanı verdiğinden dolayı Allah’a Hamd olsun.
FATİHA SURESİ Böyle bir Allah’a Nasıl Davranırsın Ey İnsan? Kulun düşüncesini adeta okumuş ve cevabını vermiştir. Yarabbi. Tamam. Seni şimdi tanıdım. Sen Allah’sın. Sen Rab’sın. Peki Ne yapayım ??? Benden ne istiyorsun ???
FATİHA SURESİ Şunu söyle Ey kulum. Yalnız sana ibadet ederiz. (Yalnız sana kulluk ederiz.) Yalnız senden yardım isteriz Alemlerin Rabbi, Rahman, Rahim, Din gününün hakimi birine insanın yapması gereken davranışlardır bunlar. Allah’ı böyle tanıyan biri; Başkasından yardım ister mi? Başkasına kulluk edebilir mi?
Hürriyet manifestosu Güdülere Kulluğa Hayır Kula Kulluğa Hayır Eşyaya 1 2 3 Eşyaya Kulluğa Hayır Ancak Sana İbadet Ederiz
FATİHA SURESİ Ancak Sana İbadet Ederiz. Bu çok önemli bir iddiadır. Bunu söylemekle ne demek istiyorsun biliyor musun? Kişinin kendinden yüksek ve üstün birine karşı (Allah’a) baş eğmesi, itaat etmesi, İnsanın, kendi hürriyetinden feragat ederek Allah’ın karşısında her türlü isyanı terk etmesi, Tam bir bağlılıkla Allah’a boyun eğmesidir.
her an bilinç tazelemesi Tevhid La İlahe İllallah Ancak Sana İbadet Ederiz Ancak Senden Yardım Dileriz Günde 40 defa niye tekrarlarız. Bu konularda her an bilinç tazelemesi Yapmamız isteniyor.
FATİHA SURESİ Günde 40 defa niye tekrarlarız? İnsan; verdiği sözleri çok çabuk unutan bir varlıktır. Allah; yarattığı insanı iyi bildiği için günde en az 17 defa (Farzların rekat sayısı); Ey İnsan, benimle yaptığın sözleşmeyi hatırla. Sözleşmeyi ihlal etmiyorsun değil mi? Sözleşmeye uyma konusunda bir problem yok değil mi? Diye hatırlatmada bulunuyor. Bu konularda her an bilinç tazelemesi yapmamız isteniyor
Fatiha Geçmiş Tüm İyiler Geçmiş Tüm Yoldan Sapmışlar Kimler gibi olalım Kimler gibi olmayalım Geçmiş Tüm İyiler Geçmiş Tüm Yoldan Sapmışlar
Cennet’e ve Cehennem’e giden iki yol Cennet Hidayete Erenlerin Yolu Hidayete ermeyenlerin yolu Cennet Cehennem
Hidayete Erenler Allaha ve Peygambere İtaat edenler Peygamberler 1 2 4 3 5 Hayatlarını İmanına Şahit Kılanlar Hakka Sadık Kalanlar İyiliği Yapanların Safında olanlar
Hidayete Ermeyenler 1 2 Yahudileşenler Hristiyanlaşanlar
Yahudileşme Dini Dinin cesedine Seviyesizleş- sarılma tirme 1 2 3 4 Peygamberleri aşağılama Dünyevileşme
Hristiyanlaşma Dinin ruhuna sarılma Dini şeriatsızlaştırma 1 2 3 4 Peygamberleri Aşırı yüceltme Ruhbanlaşma
Hayat=Allah’ın Çizdiği Yol Şeytan’ın hucum kapıları Allah’ın Sınırları Allah’ın Sınırları Davetçi Kur’an Hayat=Allah’ın Çizdiği Yol Işık-İslam Allah’ın Sınırları Allah’ın Sınırları Şeytan’ın hucum kapıları Peygamberlerin Yolu Salihlerin Yolu HİDAYET ŞEMASI
FATİHA SURESİ Hayat; Allah’ın çizdiği yoldur. İnsan; bu yolcudur. Yolun kenarlarında kırmızı çizgiler mevcuttur. (Allah’ın sınırları-haramları-yasakları) Yolun üzerinde ara ara şeytanın hucum edeceği,insanı imtihan etmek için izin verilmiş kapılar vardır. Şeytan; kapıdan kafasını uzatarak gel gel diyor. Tabi, insan da ne var burada diye merak ediyor ve bu tuzağa düşüyor.
FATİHA SURESİ Davetçi Kur’an; kendine davet ediyor. İnsan’ın yolda tökezlememesi için, yanlış yola sapmaması için, şeytanın oyununa gelmemesi için İslam fenerini kullanması gerekiyor. Kur’an uyarıyor. Sakın ha. Doğru yol buradadır. Bana doğru gel. Bu yol, peygamberlerin yoludur. Salihlerin yoludur. Bu yoldan gelirsen peygamberlerle, Salihlerle birlikte olursun.
FATİHA SURESİ BU ÖZETTEN SONRA ŞİMDİ DETAYLARA GEÇEBİLİRİZ.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla HAMD, ALEMLERİN RABBİ ALLAH’A MAHSUSTUR
FATİHA SURESİ Fatiha Suresi; Nasıl Bir Allah? Nasıl bir Kul? Sorularının cevabını veriyordu.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحٖيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! N A S I L B İ R K U اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذٖينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّٖينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ Niçin Allah’a Mahsustur? HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Hamd Nedir? Niçin Allah’a Mahsustur?
FATİHA SURESİ ‘’Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a Mahsustur’’ Bu cümle Mushaf’ta ilk giriş cümlesi olarak yer almaktadır. Kur’an’ın başlangıç cümlesi rastgele kurulmuş bir cümle olmamalı. İçerisinde önemli mesajlar barındırmalı. Bu mesajları anlayabilmek için cümlenin bir analizinin yapılması, içerisindeki kavramların tanınması gerekmektedir. Bu kavramlar tanınmadan cümlenin maksadı yeterince anlaşılamaz. Hamd Nedir? Allah, niçin Hamd’in kendisine ait olduğunu, kendisi için olması gerektiğini söylüyor?
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ 38 Kez Geçer Mükemmellik atfı demektir. Bir şeye mükemmellik vermek demektir. Olabilecek en ideal haldir. Ondan daha iyisi olamaz.
Mükemmellik Allah’tan Başkasına Ait Değildir. Elhamdu Lillah Övgülerin Mükemmeli Sevgilerin Mükemmeli Yüceliklerin Mükemmeli Mükemmellik Allah’tan Başkasına Ait Değildir.
FATİHA SURESİ Övgüde, Sevgide, Yücelikte Allah’a mükemmellik atfetmek. Övgülerin en mükemmeli Sevgilerin en mükemmeli Yüceliklerin en mükemmeli Allah’tan başkasına ait olmamalı. Allah bunu istiyor. Sen Ey İnsan, Allah’ı öveceksin, Allah’ı seveceksin, Allah’ı en yüce kabul edeceksin ama ondan uzak duracaksın. Bu doğru bir davranış olamaz. Hamd Nasıl Yapılır ? Hamd Kaç Şekilde olur ?
Hamd 3 Şekilde Olur. Lisan’ın Hamdi Kalbin Hamdi Organların Hamdi Rabbinden razı Olma hali. Sevmesi ve yermesi Allah içindir. Elhamdulillah Gözün Hamdi; hakkı görmektir. Kulağın Hamdi; hakkı işitmektir. Ayağın Hamdi; hakka yürümektir.
Hamd’in Mertebeleri Allah’ın Hamd’in Kendi Hamdi Zatını hamdi Başkalarının Allah’ı Hamdi Hamd etmek ilahi bir lutuftur. Herkes Hamd edemez. Hamd ediyor oluşuna da hamd etmek. Kendi zatını övmesi Gönüllü Hamd Zorunlu Hamd Mü’minlerin iradeli Hamd’i. Neyi översen öv, Allah’ı övmüş olursun.
O Halde Rabini Hamd ile tesbih et. Hicr:98 İçin 3 İlahi Emir Allah’a Hamd Et Hamd’i Allah’a tahsis Et Hamd’i Dil ile Söyle. O Halde Rabini Hamd ile tesbih et. Hicr:98 Kalp fiili. Fatiha: 1 Neml 59: Elhamdulillah de. Kalp’teki hamdin dile gelmesi.
Hamd İçin 3 İlahi Emir Allah’a Hamd Et Hamd’i Allah’a tahsis Et Hamd’i Dil ile Söyle. Namaz: Bu 3 hamd’in de birleştiği bir ibadettir.
HAMD ALLAH İÇİNDİR 1. Tüm övgülerin tek mercii Allah’tır. 2. Övülmekte eşsiz ve benzersiz olan Allah’tır.
FATİHA SURESİ Fatiha Suresi, Allah ile insanı birbirine tanıştıran bir suredir. Allah, insana (kuluna) kendisini tanıtıyor. Bu cümle iki şekilde anlaşılabilir. İkisi de doğrudur. Allah kendisini tanıtıyor. Allah, insana insanı (kendisini) tanıtıyor. Ey Allah’ım bana kendini tanıt. Sen kimsin. Ey Allah’ım bana beni tanıt. Ben kimim.
FATİHA SURESİ Peki Tanıtayım O zaman. Ben Alemlerin Rabbiyim. Ben Rahman’ım. Ben Rahim’im. Ben din gününün hakimiyim (kulluk borcunuzu ödeyip ödemediğinizin hesabını soracak olanım) Sen, bana kuluk edecek olansın. Sen, yardıma muhtaç bir varlıksın. Sen, aciz bir varlıksın. Sen, rehberliğe ihtiyacı olan bir varlıksın. Sen, doğru yolu kendi kendine bulamayacak kadar yardıma muhtaç bir varlıksın.
ALLAH Nasıl Bir Allah’sın Alemlerin Rabbi Konuşuyor İNSAN
ALLAH Nasıl Bir Allah’sın Rahman Rahim Konuşuyor İNSAN
ALLAH İNSAN Din Gününün hakimi Nasıl Bir Allah’sın Konuşuyor İNSAN Allah Kendisini insana tanıtırken niçin Rab sıfatı ile tanıtmaya başlamıştır ?
ALLAH Nasıl Bir Allah’sın Alemlerin Rabbi Konuşuyor İNSAN
FATİHA SURESİ Nasıl bir Allah’sın sorusuna Allah’ın verdiği ilk cevap ‘’Alemlerin Rabbi olan bir Allah’ım’’ olmuştur. Bunun özel bir nedeni var mıdır? Böyle söze başladığına göre bunun özel bir nedeni vardır. Bu özel nedeni bilebilmek için RAB ne demektir önce bunu bilmemiz lazım.
RAB Terbiye Etmek Islah etmek Yetiştirmek Bakmak Göz Kulak olmak 1 2 3 4 Yetiştirmek Bakmak 5 Göz Kulak olmak
FATİHA SURESİ Bu tanımların içinde en kapsamlı tanım ‘’Terbiye Etmek’’ tanımıdır. Bu tanım kısmen diğerlerini de kapsayan bir tanımdır. O zaman ‘’Terbiye Etmek’’ ne demektir.
Bir şeyi basit halinden TERBİYE Nedir? Bir şeyi basit halinden Kemal noktasına doğru Aşama aşama inşaa edip Geliştirmek. Sahip Olmak Yönetmek 1 3 4 Babalık Etmek Toplamak 2 Terbiye eden babalık etmiş olur Büyük olan başa geçer ve yönetir. Babalık eden ise büyük ve güçlü olandır. Yöneten ise toparlar ve bir araya getirir.
FATİHA SURESİ …..Terbiye…… > . …. Çırak….Kalfa….Usta….Şef…..Müdür… > . Bu adımları geçmeden müdür olursan görevini yapamassın. Saçmalarsın. ….Bebek….Emeklemek….Yürümek….Konuşmak….… > . Emeklemeden yürüyemessin. Kur’an’ın bir bütün halinde değil de, Allah’ın insanı terbiye sürecine binaen insanın ihtiyaçlarını göz önüne alarak parça parça indirmesini bu çerçevede değerlendirdiğimizde daha iyi anlıyoruz.
FATİHA SURESİ Yani biz, çırak olmadan kalfa olmaya kalkışırsak yanlış yerden başlamış oluruz. Onun için önce Kur’an’ın çırağı olmalıyız. Çıraklık süresini doldurmadan ben işi öğrendim kalfa olacağım dersek o zaman da önemli bir hata daha yapmış oluruz.
RAB; Terbiye Edendir. 1. Terbiye ve bakımını üstlenen, ihtiyacını da giderir.Şu’ara 77-80 2. Terbiye eden, terbiye ettiğini, denetimi ve gözetimi altında tutar.Nisa 1, Maide 117 3. Terbiye eden, terbiye ettiğinin büyüğü ve otoritesidir.Şu’ra 10 4. Terbiye edenin, terbiye ettiği üzerinde bir hakkı varıdır. Fecr 15-17
FATİHA SURESİ Dolaysıyla Rab; ‘’Terbiye edendir’’ tarifi bu kavramı en iyi ifade eden bir kavramdır. Rab ismi; Allah’ın, eşsiz bir terbiyeci olmasını, Mahlukatı terbiyeye cevap verecek şekilde yaratması, Onlar üzerinde yönetici ve otorite olmasını ifade eder. Bu şekilde baktığımızda; Allah sadece insanların Rabbi değil, yerlerin ve göklerin de rabbidir. Terbiye edenin, terbiye ettikleri üzerindeki etkisi ne olmalıdır?
RAB; Terbiye Edendir. 5. Terbiye ettiğinden itaat ve kulluk beklemesi de O’nun hakkındandır. En’am 164 6. Her varlık, sonunda kendini terbiye edenin huzurunda toplanır. En’am 38 Bu manalarla ifade edilen RAB, Allah isminin öz manasından neşet etmektedir. (Sevgi) Allah, kulunun terbiyesini, onu sevdiği için üstlenir.
FATİHA SURESİ Anne-Baba, çocuğunun terbiye ve bakımını görev sorumluluğu ile üstlenir. Bakıcı, bebeğin terbiyesini ücret karşılığı üstlenir. Öğretmen, talebesinin terbyesini memur olduğu için üstlenir. Allah ise kulun terbiyesini onu sevdiği için üstlenir. Rabbin, Rububiyet hakkını inkar (O’nun bizi terbiye etme hakkını inkar), O’nun sevgisine ihanet demektir.
Terbiye Nitelik ve Nicelik açısından Terbiye Doğrudan Dolaylı İyi Terbiye Kötü Terbiye Bir araç ve vasıta kullanmadan yapılır Allah’ın Terbiyesidir Terbiyesizlik. İlahi terbiyeye aykırı terbiye Bitmez Devamlıdır Kemal’e doğru (Mükemmel değil) Ölünceye kadar
FATİHA SURESİ İnsan’nın mükemmel olması mümkün değildir. Olsa olsa İnsan-ı Kamil olabilir. Mükemmel, tamamlanmış bir süreci ifade eder. İnsan terbiyesinde tamamlanmış bir süreçten söz edilemez. Dolayısıyla terbiye ölünceye kadar devam eder. Terbiye, Bir noktada sonlanmış olsaydı o zaman bunun adı terbiye olmazdı. Mükemmellik olurdu. Dolayısıyla ilahi Rububiyet donukluğu kabul etmez. Rububiyetin tecellisi bir süreçtir.
Allah’ın, Kur’an’daki ilk geçen Esması RAB sıfatıdır. Kur’an-i Çerçevede RAB; Alak-1 Oku Yaratan Rabbin Adına Cevap Bismillah.. Allah’ın, Kur’an’daki ilk geçen Esması RAB sıfatıdır.
Rab; Kur’an’da tek başına kullanılmaz (2 istisna) Kur’an’da ALLAH-RAB; 2697 Allah 962 Rab ismi geçmektedir. Rab; Kur’an’da tek başına kullanılmaz (2 istisna) Tamlama ya da zamirle gelir. Senin Rabbin Onların Rabbi Sizin Rabbiniz Rabbim Rabbimiz
FATİHA SURESİ Tamlamalarda Rab, tamamlanan olarak gelir. Bu bilinçli bir tercihtir. Allah; Benim Rabbim Bizim Rabbimiz şeklinde kendisine hitap etmemizi istiyor. Maksat; İnsan, bu şekilde bir hitapla Rabbini ne kadar benimserse terbiyesinden o kadar istifade edecektir. Bu şekilde bir hitap, insanı Allah’a yaklaştıran bir hitaptır.
FATİHA SURESİ Rabbine bu kadar yakınlaşan insan, böyle bir durumda Rabbinden bir tokat bile yese ‘’Benim Rabbim değil mi? ……’’ diyebilir. Tamamlanan olarak gelişinin bir hikmeti de; terbiye eden varsa terbiye edilen de olması lazımdır. İlahi terbiyenin yansıdığı en büyük ayna İnsandır.
30 Surede Allah ismi geçmez. 20 Surede de Rab ismi geçmez. İlk 20 Surede ALLAH - RAB; 27 Allah 46 Rab ismi geçmektedir. 30 Surede Allah ismi geçmez. 20 Surede de Rab ismi geçmez. İnsanın sorunu Allah değildir. İnsanın sorunu Allah’ın Rab’liği iledir. Firavn; ‘’Ben sizin en büyük Rabbinizim’’ demesi manidardır. (Naziat 24) O, her an hayata ve varlığa müdahildir. (Rahman 29)
RAB, belirsiz formlarda gelir; Bu ne demektir.? Rububiyetin tecellisinin; Bilinen bir sebebe, Bilinen bir zümreye, Bilinen bir zaman ve mekana Bilinen bir tarif ve tavsife sığmayacağının imasıdır. O, göklerin, yerin ve bu ikisi arasındakilerin Rabbidir ‘’ Yani her şeyin ve her yerin
Yaratılış amacını gerçekleştir. Rab: Her şeyi yaratan sonra da onu yaratılış amacına yöneltendir. Taha 50 Donanım Akıl Fıtrat Vahiy Peygamber Hayatı İnşaa Borçluluk Bilinci KULLUK İstikamet Yaratılış amacını gerçekleştir. Emanete Sadakat Sorumluluk ahlakı
Rab Rahim Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Yasin:58: Selemun Gavlen Min Rabbin Rahim O, Nasıl Bir Rab ? O, Rahim Bir Rab…> O, yarattıklarını, O’nun terbiyesini reddetmedikleri ve O’nun Rububiyetine İhanet etmedikleri sürece Rahmetiyle terbiye eder.
Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Ğafur Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) O, Nasıl Bir Rab ? O, Ğafur Bir Rab Neden RAB Ğafurdur ?
Rab Ğafur Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Neden Rab Ğafurdur ? Çünkü .. 1. Terbiyeye muhtaç olan kusurludur.
Rab Ğafur Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Neden Rab Ğafurdur ? Çünkü .. 2. Terbiye olurken, terbiyecisine karşı da kusur işleyebilir.
Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Ğafur Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Neden Rab Ğafurdur ? Bu nedenle; Terbiyecinin bağışlayıcı olması, Rab olmanın şanındandır. Bu nedenle Rab, Ğafurdur.
Eğitim ve Öğretimin Temeli Eğitim ve Öğretimin temeli Merhamet olmalı. Eğitici Öğretici Merhametli Bağışlayıcı YAKLAŞIM Eğitilen Öğretilen Eğitim ve Öğretimin temeli Merhamet olmalı.
Eğitim ve Öğretimin Temeli Eğitici Öğretici Merhametli Bağışlayıcı YAKLAŞIM Eğitilen Öğretilen .. Unutma ki, Rabbin cezalandırmada çok dakiktir. Bununla beraber O, tarifsiz bir bağışlayıcı ve eşsiz merhamet kaynağıdır. A’raf 167
Eğitim ve Öğretimin Temeli Eğitici Öğretici Merhametli Bağışlayıcı YAKLAŞIM Eğitilen Öğretilen Rabbinden gördüğü bunca iyilik ve ikrama böylesine nankör davrananlara karşı, terbiyesinde rahmet ve bağışıyla muamele eden bir Allah’tır O.
CENNET: Allah’ın terbiyesine teslim olanlara Allah’ın Ödülüdür. CEHENNEM Terbiyesini tamamlamayan yada Allah’ın terbiyesinden kaçanların yoğun bakım ünitesidir. CENNET: Allah’ın terbiyesine teslim olanlara Allah’ın Ödülüdür. Cehennem Cennet
FATİHA SURESİ O, yarattıklarını terbiye eden bir Rab’dır. Yarattıklarını isterse rahmetiyle, isterse gazabıyla terbiye eder İsterse lutfuyla, isterse kahrıyla terbiye eder.
42 Kez Geçer Alemlerin İlahı Alemlerin Allah’ı Alemlerin Rahmanı Alemlerin Rabbi (Rabb-ül Alemin) 42 Kez Geçer Alemlerin İlahı Alemlerin Allah’ı Alemlerin Rahmanı Alemlerin Halıkı Alemlerin Rezzakı YERİNE Alemlerin Rabbi NEDEN ?
Hz Meryem’in alemlerin kadınları arasından seçilmesi Al-i İmran 42 Alemler’den Kasıt ? Kendi Zamanındaki insanlar Kendi Türü Bütün bir Mahlukat Hz Meryem’in alemlerin kadınları arasından seçilmesi Al-i İmran 42 İsmail’i, Elyesa’yı, Yunusu ve Lut’u da seçtik. Ve biz onlardan herbirini alemlere üstün kıldık. En’am 86 O, göklerin, yerin ve bu ikisi arasındaki herşeyin Rabbidir. Şuara:24 (Bütün bir yaratılmışlar evreninin Rabbidir.
İnsanın Elementer Gelişimi O, İnsan ve İnsan soyunun Rabbidir. Terbiye: bir şeyi basit halinden ideal haline doğru aşama aşama ıslah ederek geliştirmek Topraktan Bir damla sudan Döllenmiş yumurtadan Bebek Mü’min: 67 Olgunluk Yaşlılık
İnsanın Embriyolojik Gelişimi O, İnsan ve İnsan soyunun Rabbidir. Terbiye: bir şeyi basit halinden ideal haline doğru aşama aşama ıslah ederek geliştirmek Yumurta Cenin Kemik Sperma Kas giydirmek Mü’min: 13-14 İnsan olarak inşaa.
Can İrade Akıl İnsanın Beşeri Gelişim Süreci Beşer Üflenen Ruh İNSAN Cisim Vicdan
Bebek Göz (Görme) Konuşma Doğumdan Sonraki Maddi Manevi gelişim Süreci Gözün görmesi bir terbiye sürecini gerektirir. Bebek Konuşma işi bir terbiye sürecini gerektirir. Göz (Görme) Konuşma
FATİHA SURESİ Gözün, görme işlemini gerçekleştirebilmesi için bir terbiye sürecine ihtiyaç vardır. Göz, görecek bir şey arar. Göremez ise kendine döner ve korkar. Geceden korkmanın altında yatan neden de budur. Konuşmak; Bebek doğduğunda, konuşmak için gerekli tüm donanımlara sahip ancak konuşamıyor. Bu donanımlar terbiye edildikten sonra bebek konuşmaya başlıyor.
İnsan için Rububiyetin Tecellisi OKU (Vahiy) Öğrenme-Öğretme Namaz İnfak Salih Amel Kemal (Olgunluk) Terbiye Yolu (Süreci)
FATİHA SURESİ …. Rububiyetin Tecellileri; Allah, insanı terbiye etmek istiyor. Onun için Vahyi gönderdi. Ve ilk önce OKU diyerek kainatın nasıl terbiye edildiğini görmesini istiyor. Kainatta okunacak her şeyi okumaktan murad, Allah’ın Rububiyetine şahadet etmektir, Allah’ın terbiyesine şahit olmaktır. Vahyi okumaktaki maksat da, Allah’ın terbiyesi altına girmek, O’nun, senin üzerindeki Rububiyetini tasdik etmektir. Vahyin inmeye başlaması O’nun Rububiyetinin bir tecellisidir.
FATİHA SURESİ Terbiye Yolunun Tamamlamak için; Alacağına karşılık kulluk değil, aldığına karşılık kulluk edeceksin. (Vermesi için değil, verdiğine karşılık kulluk edeceksin.) Terbiye etmek Allah’ın hakkı olduğuna göre Allah’ın hakkını Allah’a teslim etmek için kayıtsız şartsız teslim olacaksın. Rab adamı olacaksın. Yani, Rabbın kelamını layıkıyla öğrenip onu başkalarına da öğretmektir (Alak 1-5)
FATİHA SURESİ Terbiye Yolunun Tamamlamak için; Okumak; Rabbin terbiye sürecini layıkıyla geçip başkalarını da terbiye etmek demektir (Alak 1-5)
İlahi terbiyeyi reddettiler. Sapmış Kavimlerin Helak Nedeni ? İlahi terbiyeyi reddettiler. Allah’tan bağımsız bir hayat alanı oluşturdular. O alanın kurallarını kendi heva ve heveslerine göre belirlediler. Sonuç: Ahlaki Kokuşma, Toplumsal çürüme
Mekke’deki Mücadele Rab’lik Mücadelesi; Mekke’deki mesele, Allah’ın varlığına iman edip etmeme meselesi değildi. O HALDE MESELE NE İDİ?
Mesele Allah’ın Rab olarak kabul edilip edilmeme meselesidir. Mekke’deki Mücadele; Mesele Allah’ın Rab olarak kabul edilip edilmeme meselesidir. ALLAH’IN RAB OLDUĞUNU KABUL ETMENİN YÜKÜMLÜLÜĞÜ NEYDİ Kİ MÜŞRİKLER BUNU KABUL ETMEMEKTE ISRAR ETTİLER?
Allah’ı RAB Kabul Etmek: Hayatıma karış Hayatıma Yön ver Bana istikamet göster Doğum-Ölüm arasında geçen hayatım boyunca Senin terbiyen altına girmeyi kabul ediyorum. Sahte Rableri, onlara olan övgü, minnet, saygı, senaları reddediyorum.
FATİHA SURESİ Bu Rububiyetin Muhteşem tecellisi karşısında insanın söyleyebileceği tek söz vardır. ‘’Hamd, Alemlerin Rabbi Alah’a mahsustur’’ Fatiha: 1
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Tüm kainatı yaratan, Kainat içerisindeki her şeye nasıl davranması gerektiğini öğreten Allah’ım, Sen ne muhteşemsin.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Beni yaratan ve beni bana bırakmayan, Beni başı boş bırakmayan, Bana vahyini gönderen ve Bu vahyi nasıl hayatıma aktaracağımı göstermek için peygamber gönderen ve Bununla bana yolumu gösteren Allah’ım, Sen ne kadar büyüksün.
O HALDE ŞİMDİ DUA VAKTİ ?
Allah’ım
Hamd, Alemlerin Rabb’i olan Sana’dır
Sen, mükemmel olansın. Biz ise Aciz ve kusurlu
Övgülerin en mükemmeli, Sevgilerin en mükemmeli Sana mahsustur
Sen, Rahman’sın
Sen, Rahim’sin
İşinde merhametli olansın Sen, özünde merhametli, İşinde merhametli olansın
Onun için de Alemlere Merhametle muamele edersin
Bizi en güzel bir şekilde terbiye edecek olan da sensin
Bizi yaratıp bırakmadın. Bizi muhatap aldın ve Vahyini gönderdin
Sen, Din Günü’nün Sahibisin
Sen, Hesap sorulacak Günü’nün Sahibisin
Dünya’nın Hesabı’nın sorulacağı Mahkemenin Sahibisin
O gün, hepimizin yaptıklarının bir bir hesabını göreceğin gündür
Bu dünyada bizi muhatap aldığın gibi hesap gününde de muhatap al
Ve işimizi kolaylaştır
Rabbim
Ancak sana kulluk eder ve ancak senden yardım dileriz
Bizi dosdoğru yoluna ilet
Bizi, Özümüze döndür
Bizi, fıtratımıza döndür
Bizi, aklı selim yoluna döndür
Bizi, Kitab’ının çağırdığı yola döndür
Nimet verdiklerinin yoluna
Gadaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil
AMİN
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla O, DİN GÜNÜNÜN MALİK’İDİR O, RAHMANDIR, RAHİMDİR O, DİN GÜNÜNÜN MALİK’İDİR
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحٖيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! N A S I L B İ R K U اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذٖينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّٖينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!
اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحٖيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. Rahmetin sonsuz kaynağı, Özünde sonsuz rahmet sahibi olan. Rahman Kimdir? Rahim Kimdir?
Er-Rahman Er-Rahman; Özünde Merhametli olan. Rahmetin kaynağı. Er-Rahman; İnsan aklının ve havsalasının alamayacağı kadar büyük, sonsuz ve mutlak merhamet sahibi.
Er-Rahim Er-Rahim; Özünde Rahmet olanın işini de rahmetle yapması. Er-Rahim; İradesini doğru kullanan kullarına daha iyisini verendir. Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha büyük ve ebedi nimet veren (Ahirette). Er-Rahim; Muhatabın bilinçli olarak yaptıklarından dolayı celbedilen rahmettir. Er-Rahim; Merhameti kendisini eyleme götüren kimsedir.
(Allah’tan varlığa sunulan RAHMAN (Allah’a bakan Yüzü) (Rahmetin Kaynağı) İlahi Rahmet Her iki kavram da İlahi Rahmet’le ilgilidir. Rahman; Allah’a bakan yüzü. Rahim; İnsan’a bakan yüzüdür. RAHİM (İnana bakan Yüzü) (Allah’tan varlığa sunulan Fiili Rahmet)
Er-Rahman Er-Rahim İLİŞKİ Özünde Merhametli İşinde Merhametli Sürekli Rahmetin Sonsuz Kaynağı Özünde sonsuz rahmet sahibi olan Daima Merhamet eden İşinde çok merhametli olan Özünde Merhametli İşinde Merhametli Sürekli Değişmez Özel isimdir Genel İsimdir Oluş ve Yenileniş Allah’ın Zatına yönelik Rahmetin menbaı Menbaından Varlığa sunulan Fiili rahmet Allah’ın Fiiline yönelik Rahmet edene dönük Rahmet sahibi Rahmet eden Rahmet edilene dönük
Dolayısıyla Rahman’ın daha kapsayıcı olduğu sonucunu çıkartabiliriz. FATİHA SURESİ Besmele de dahil Rahman ve Rahim isimlerinin yan yana geldiği her yerde Rahman önce, Rahim sonra gelir. Dolayısıyla Rahman’ın daha kapsayıcı olduğu sonucunu çıkartabiliriz. Arasındaki ilişkiyi daha iyi anlayabilmek için bir karşılaştırma yapacak olursak;
Er-Rahman Er-Rahim FARK Er-Rahman; İsimlendirildiği varlık açısından Allah’a özel, tecellisi açısından tüm varlığa geneldir. Er-Rahim; İsimlendirildiği varlık açısından genel, tecellisi açısından sadece mü’minler’e özeldir.
İmkanını paylaşma süreci (Beklenti) Merhamet (İnsan İçin): Muhtaç ve güçsüz olana vicdan sahibinin meyletmesi Merhamete Muhtaç Kişi Vicdanı Tahrik Eder Kalbi Tahrik Eder Sahibini Tahrik Eder İmkanını paylaşma süreci (Beklenti) Rahmetin Mutlak kaynağı olan Rahman, Rahmetini beklentiye girmeden ve tahrike ihtiyaç duymadan yapar.
Kul üzerinden yola çıkarak; Merhameti tanımlarsak; FATİHA SURESİ Kul üzerinden yola çıkarak; Merhameti tanımlarsak; Merhamet; sadece Acımak değildir. Sadece acıyan ama harekete geçirmeyen bir merhamet, merhamet değildir. Merhamet, duygusal değil fiili olmalıdır.
Merhamete Muhtaç kişi …..> Vicdanı tahrik eder. FATİHA SURESİ Merhamete Muhtaç kişi …..> Vicdanı tahrik eder. Tahrik olan vicdan ……… > Kalbi tahrik eder. Tahrik olan kalp ………… > Sahibini tahrik eder ve harekete geçirir. Bunun sonucunda İmkanları paylaşma süreci başlar. Bu süreçte insan bazı beklentilere girebilir. Bu beklentiler Maddi ve Manevi olabilir.
Allah’ın Merhameti ile ilgili Ayetler: FATİHA SURESİ Allah’ın Merhameti ile ilgili Ayetler: Allah insanlara çok şefkatlidir, çok merhametlidir. Bakara 143 Rabbiniz, merhameti kendisine yazmıştır. En’am 54 Rahmetim her şeyi kuşatmıştır A’raf 156 Biz seni ancak ve ancak alemlere rahmetimiz gereği gönderdik. Enbiya 107
Var Etme Yaşatma Belayı Defetme Nimet Verme Lutuf İkram Rahmet; Kur’an’da Allah için Kullanıldığı yerlerde şu manalara gelir. Yaşatma Belayı Defetme RAHMET Allah İçin Hüznü Alıp Güven Verme Nimet Verme Lutuf İkram
Esirgeme Gözetme Koruma Kollama İkram Etme Yardım Etme Er-Rahman; İnsan aklının ve havsalasının alamayacağı kadar büyük, sonsuz ve mutlak merhamet sahibi. Gözetme Koruma RAHMET Allah İçin Kollama İkram Etme Yardım Etme
Rahman Rahim Rahman – Başka isimlerle bir araya gelmesi 5 Defa Allah’ın zatındaki Rahmeti Allah’ın fiilindeki Rahmeti Kaynaktaki sonsuz Rahmet Hedefe ulaşan kuşatıcı Rahmet
Rahmaniyetin Tecellisinde; Şart Varmıdır? Rahmaniyetin tecellisi için şartlar nelerdir? Rahmaniyetin tecelli edebilmesi için şart varmıdır? Rahmaniyetin tecelli edebilmesi için herhangi bir şeyin etkisi olabilir mi?
Rahmaniyetin Tecellisinde; Şartlar Yaratanın iradesi dışında bir şeyin etkisi olmamaktadır. Rahman’ın rahmetine nail olmak için hiçbir şart yoktur. Var edilen her şey, Rahman’ın Rahmetiyle kuşatılmıştır.
Rahimiyetin Tecellisinde; Şart Varmıdır? Rahimiyetin tecellisi için şartlar nelerdir? Rahimiyetin tecelli edebilmesi için şart varmıdır? Rahimiyetin tecelli edebilmesi için herhangi bir şeyin etkisi olabilir mi?
Rahimiyetin Tecellisinde; Şartlar İnsan’ın cüz’i iradesini kullanması şarttır. Var olan her şey, var oluş gayesini gerçekleştirme yolundaki çabası ve başarısı oranında Rahim’in rahmetine nail olur. Rahim’in en büyük tecellisi mağfirettir, bağışlanmadır.
RAHMANİYETİN TECELLİLERİ NELERDİR? Allah’ın otoriter olması. Vahiy göndermesi. Ahiretin Varlığı. Cennet ve Cehennemin varlığı. İbadetlerin varlığı. İmtihana tabi kılması. Allah herkese Rahmandır. BİRAZ DETAYLARINA GİRELİM
Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Otoriter Olması; Rahmanın hükümran olması, hükmettikleri üzerinde otorite kurmak için değildir. Rahmetine onları muhatap kılmak içindir. Otoritesini, rahmetiyle her şeyi kuşatmak için kullanmaktadır.
Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Vahyi Göndermesi Vahiy, hidayettir. Hidayet, ilahi rehberliktir. İnsanlık Allah’ın rehberliğine muhtaçtır. Eğer bu hayat yolunda insan yolunu kaybederse, bunun en büyük zararı insanın kendisine olacaktır. (Allah, insanın kendisine zarar vermesini istemiyor) Dolayısıyla Vahiy, Allah’ın Rahmaniyetinin bir göstergesidir.
Rahmaniyetin Tecellileri Ahiretin Varlığı Hesap gününün var olduğunu bildirmesi ve insanı buna göre yaşaması konusunda uyarması Rahman’ın rahmetinin bir gereğidir.
Rahmaniyetin Tecellileri Cennet ve Cehennem’in varlığı Cennetin, rahmaniyetin bir tecellisi olduğu anlaşılabilir ancak Cehennem nasıl rahmaniyetin tecellisidir? Cehennem, bir adalet unsuru olarak rahmettir. İlahi adaletin bir gereği olarak cehennem vardır. Cehennem, bir uyarı aracı olarak rahmettir. Sorumsuz davranışın feci akibeti olarak takdim edilmesi, insanın kendisine zarar vermesini engelleyici bir korkuluk işlevi görmektedir. Cehennem, kafirin varlığını garanti altına aldığının bir göstergesidir.
Rahmaniyetin Tecellileri İbadetlerin Varlığı; İnsanı tek başına bırakırsanız, Allah’a nasıl kulluk edeceğini bilemez. Bu nedenle Allah, kulun kendisine nasıl kulluk edeceğini göstermek için ibadetleri ikram etmiştir. Bu nedenle aslında ibadet için kulun Allah’tan bir karşılık beklemesi gerekmez. Allah eğer bir karşılık veriyorsa bu O’nun Rahmaniyetinin tecellisidir.
Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın İmtihana tabi kılması; Dünya imtihan dünyasıdır. Hayat imtihan sahasıdır. İnsan, Rab olan Allah’ın dersine girmiş bir öğrencidir. Madem O Rahman ise, insanın neden acı çekmesine razı oluyor? Bir çocuk düşünün. Hasta. İlaç içmesi gerekiyor. Ama ilaç acı. Tadı iyi değil. Çocuk için, damak tadına bakarsanız bu ilaç kötü ve zararlı görünebilir. Ancak asıl zarar, bu ilacı kullanmassa olacaktır.
Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın İmtihana tabi kılması; Allah’ın kuluna muamelesini de bu şekilde anlamak lazım. Allah zaman zaman kuluna şefkat tokadı atar. Bunu kul, zarar ve kötülük olarak algılar. Oysaki bunda kendisi için bir rahmet vardır. Rabbi aslında o kulu arıtmak ve damıtmak istediği için uyarı mahiyetinde bu tokat vurmuştur. Bir şeyin içindeki hayrı görmek için, dışarıdan şer gibi görünen kısmına katlanmak lazım.
Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Vicdan vermesi. O’nun Rahmaniyetinin bir göstergesi olarak, İnsana yaratılıştan yerleştirilmiş manevi bir göstegedir. İnsana iyi ve doğru olanı gösterir.
Rahmaniyetin Tecellileri Allah Herkse Rahman’dır. Sadece mü’minlere değil, kafirlere karşı da rahmandır.
MÜ’MİNDE RAHMANIN TECELLİSİ NELERDİR? Şefkat ve Merhamette Güneş gibi olur. Mü’min merhameti, hesabi değil hasbi olur. Rahman’ın İsyankar ve kendini bilmez kularına karşı olgun davranır.
KAİNATTA RAHMANIN TECELLİSİ Varlık, İlahi Rahmet Sayesinde var olmuştur. Varlık İlahi Rahmet Sayesinde ayakta durmaktadır. Kainattaki muhteşem düzen, Rahman’ın rahmetinin bir delilidir. Hava ve Suya dinamik yasalarını koyması (Gemi-Kuş). Kainatı ve içindekileri insanın hizmetine sunması Rahmaniyetinin bir göstergesidir.
RAHİMİYETİN TECELLİLERİ NELERDİR? Vahiy göndermesi. Peygamber göndermesi. Vahiyden yüz çevirenleri hemen cezalandırmayıp fırsat tanıması.
RAHİMİYETİN TECELLİLERİ Vahyi Göndermesi Vahiy, Rahmaniyetin bir tecellisi idi. Herkes için gönderildi. Vahiy orada durmaktadır. Bu Rahmetten pay almanın bir şartı var, ona iman etmek. Rahim isminin mü’mine tecellisi, mü’minin iman ettiği vahiyden istifade oranına bağlıdır. Rahim isminin tecellisine muhatap olmak, hak etmiş olmakla alakalıdır.
DUA Ya Rahman Ey Rahmetin sonsuz kaynağı. Ey Rahmeti her şeyi kuşatmış olan Ey Rahmeti zatına ilke edinen, Ey Rahmetine hayran olduğumuz, Ey Rahmaniyetine kurban olduğumuz,
Varığı Rahmetle var eden Sensin. DUA Yokluğa Rahmetle nazar eden Sensin. Varığı Rahmetle var eden Sensin. Rahmeti zatına yar eden Sensin. Bizi de Rahmetine Yar et Ya Rahman.
DUA Günahtan dönmek, kişinin kendine merhametidir. Bizi kendimize merhametli kıl Ya Rab. Hataları affetmek, başkalarına merhamettir. Bizi başkalarına karşı merhametli kıl Ya Rab. Merhamete sahip olmak en büyük ödüldür. Bizi , kullarına verdiğin merhamet ödülü eyle Ya Rab.
DUA Bizi Cahile, ilmiyle merhamet edenlerden kıl. Bizi Zelile, izzet vererek merhamet edenlerden kıl. Bizi asiye, davetle merhamet edenlerden kıl. Bizi Fakire, malıyla merhamet edenlerden kıl. Bizi büyüklere, saygıyla merhamet edenlerden kıl. Bizi küçüklere, sevgiyle merhamet edenlerden kıl.
DUA Bizi Canlılara, şefkatle merhamet edenlerden kıl. Bizi merhametini hak edenlerden kıl. Ya Rahim.
مَالِكِ يَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir. El-Malik: Mülkün Mutlak Sahibi Tam ve noksansız kudreti çağrıştırır.
FATİHA SURESİ Malik: Tam ve noksansız kudret sahibi. Fatiha’nın giriş ayetlerinin dizilişine baktığımızda; Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a Mahsustur Yani; ister bilinçli olsun isterse bilinçsiz, övgü türüne giren her türlü şeyin gideceği tek adres Allah’tır.Tüm hamd ve Sena’nın tek adresi neden Allah’tır? Çünkü Allah, Rahman ve Rahim olandır.
FATİHA SURESİ Zatında rahmet sahibi, fiilinde merhamet sahibi olan bir Allah. Böyle bir Allah’a hamd edilmez mi? O, din gününün Malikidir. O, Rahman ve Rahimdir ama hesap gününün de Malikidir.
DİN GÜNÜ Diriltme Günü Cehenneme Sevkedilme Günü Cennete Sevkedilme Azabla Buluşturulma Günü Toplanma Günü Ödülle Buluşturulma Günü DİN GÜNÜ Allah’a Arz olunma Günü Bilgi- lendirilme Günü Sorgulama Günü Değerlen- dirilme Günü
Hasat Günü Hesap (Hesaplaşma) Günü DİN GÜNÜ Kişinin; bu dünyada yaptıklarının hasadını devşireceği gündür. Alacak-Vereceğin, hak ve sorumlu-lukların hesabının görüleceği gündür. Kişinin Malik (sahip) olduklarının hesabının verileceği gündür. Dünyada kendisini Malik sananların, köle olduklarını anladıkları gündür.
FATİHA SURESİ Din Günü: Hesap Günü: Alacak-verecek günü. Hak ve sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğinin hesabının görüleceği gün. Borç ödeme günü, ödeşme günü.
FATİHA SURESİ Hasat günü. Kişinin, bu dünyada ektiklerinin hasadını devşirme günü. (Hiçbir şey ekmeyenin orada hasat beklentisi olamaz) Kişinin Malik olduklarının hesabının verileceği gündür. Din günü; Dünyada kendisini Malik sananların memluk olduklarını anladıkları gündür.
FATİHA SURESİ Hasat günü. O gün yaşanacak diyalog: Bugün Mülk kime aittir? Vahid ve Kahhar olan Allah’a aittir. Mü’min 16 Dünyada eline emanet edilen mülke emanet olarak değil de mülkiyet olarak bakanlar, ahrette gerçeği görecek ve ikrar edecek, ancak iş işten geçmiş olacak. Allah, iş işten geçmeden önce bu gerçeği daha dünyada iken insanın görebilmesi için defalarca ayetlerini seferber etmiştir.
Varlığı Dini Hayatı Serveti Aklı İlmi İradesi İnkarı Tercihleri İmanı Kişinin Malik Oldukları İlmi İradesi İnkarı Tercihleri İmanı
EL-MALİK TECELLİLERİ Emanete Mülkiyet gözüyle bakmamak. Neye Malik olması gerekiyorsa ona ait olmaması. İrade Nefis Şehvet Hırs Servet El-Malik Tecellisi; Allah’ın Malik olduğuna inanan bir kimse, sahip olduklarına mülkiyet gözüyle bakmaz
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla NASIL BİR KUL
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمٖينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحٖيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! N A S I L B İ R K U اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذٖينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّٖينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz ve yalnız senden yardım isteriz!
اِيَّاكَ نَعْبُدُ Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz (BİZ) İbadet (Kulluk) Nedir? Bu konuda niye birlikte hareket edilmesi isteniyor?
اِيَّاكَ نَعْبُدُ Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz (BİZ) Allah’ın emir ve yasaklarına riayet etmektir. O’na boyun eğmek. O’nun emri altına girmek. O’nun çizdiği yörüngede hareket etmek.
Niye Ben değil BİZ? Kur’an’ın hedefi fert yetiştirmek değil toplum oluşturmaktır. Bu nedenle kişi, ben merkezli bir hayat değil biz merkezli bir hayatı hedef edinmelidir. Dua’yı yaparken kişisel davranmayıp, tüm mü’minleri düşünerek yapmalıdır. Allah, Nasıl Bir toplum Yetiştirmek İstiyor ? Duygu-Düşünce ve Eylem birliği içerisinde hareket eden bir toplum yetiştirmek istiyor.
Biz’in içerisinde kimler olmalıdır? Bizden Kasıt Nedir ? Biz’in içerisinde kimler olmalıdır? İnsanlar topluluğu mu? Mü’minler topluluğu mu?. Tüm Mahlukat mı?
Bizen Kasıt …… Mü’min İnsanlardır. Tüm Varlıklar. Biz derken mü’minlerle birlikteliği anlamakta zorlanmayız. Ancak tüm varlıkla birliktelik nasıl olacak? Onlarla nasıl beraber olacağız?
Tüm Varlık niye ‘’Biz’’e dahildir? وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهٖ وَالْمَلٰئِكَةُ مِنْ خٖيفَتِهٖ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصٖيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِى اللّٰهِ وَهُوَ شَدٖيدُ الْمِحَالِ ﴿١٣ Ra’d : 13 Gök gürültüsü sınırsız bir övgüyle O’nun yüce kudretini dillendirmekte (O’nu tesbih etmekte)…..
FATİHA SURESİ Gökyüzü O’nun kudretini dillendirirken biz ne yapıyorduk? Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a mahsustur demek budur zaten. Dolayısıyla şarkımız aynı. Aynı koronun birer neferi olmaktan daha doğal ne olabilir.
Tüm Varlık niye ‘’Biz’’e dahildir? Kulluk + Tesbih + Zikr وَلِلّٰهِ يَسْجُدُ مَنْ فِى السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلَالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالْاٰصَالِ Ra’d :15 Sonuçta, göklerde ve yerde bulunan her varlık iradeli ya da iradesiz Allah’ın (yasasına) teslim olmuştur; nitekim onların sabahtan akşama (yasaya bağlı olarak değişip duran) gölgeleri de öyle….
Tesbih ? İradeli-İradesiz her şeyin yaratılış amacına uygun olarak varlığını devam ettirmesidir.
Zikr ? İnsan iradesiyle devreye sokulan bir bilinçlenme, bir övgü halidir.
اِيَّاكَ نَعْبُدُ (Biz=Tüm varlıklar) Tüm varlıkların tesbihine biz de katlıyoruz. Bütün varlıkların oluşturduğu kulluk bilincine biz de katılıyoruz. Her varlık gibi biz de sadece sana kulluk ederiz. Tesbih boyutuyla baktığımızda ‘’İyye Kena’budu’’ ya tüm varlıkların dahil olduğunu söyleyebiliriz.
وَاِيَّاكَ نَسْتَعٖين Ve yalnız senden yardım dileriz! Sabır ve Salatla Allah’tan yardım dileyin. Direnerek ve Allah’tan yana olarak O’ndan yardım dileyin. ‘’Ancak Senden yardım dileriz’’ i nasıl anlamamız lazım.
Allah’tan Yardım Dilemeyi Nasıl Anlamalıyız. Varlığımızı devam ettirmede Allah’tan bağımsız bir alan olmadığını itiraf etmektir. Asıl Yardımın Ahiret’te olduğunu ifade eder.
Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? مَنْ كَانَ يُرٖيدُ الْعِزَّةَ فَلِلّٰهِ الْعِزَّةُ جَمٖيعًا اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذٖينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّپَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدٖيدٌ وَمَكْرُ اُولٰئِكَ هُوَ يَبُورُ ﴿١٠ Fatır: 10 Kim kalıcı şeref ve itibar arıyorsa, iyi bilsin ki bütün bir şeref ve itibarın kaynağı Allah’tır. O’na sadece güzel sözler yükselir, o sözleri yücelten ise imana uygun eylemlerdir. Gizliden gizliye çirkin entrikalar tasarlayanlara gelince: onları şiddetli bir azap beklemektedir; bu gibilerin tuzakları da hiçe çıkacaktır.
Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? Salih amel yapmadan, üzerinize düşeni yerine getirmeden meseleye dua ile başlarsanız, bu dua icabet edilmeyecek bir duadan ibaret kalır. Şartı yerine getirilmemiş bir dua olur. İbadetle birlikte mi Yardım dilemek ? İbadetten sonra mı Yardım dilemek ? Sorularının cevabını da bu ayet vermektedir.
Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? Çalışmadan ücret istemek ne kadar abes ise, gayret göstermeden, imkanlarını kullanmadan yardım dilemek de o kadar abestir. Dua’da eli kaldırmak; elimden geleni yaptım, bu elden başka bir şey gelmiyor demektir
Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); Hidayet: Ulaştırmak. Göstermek. Bizi dosdoğru yola ulaştır. Bize dosdoğru yolu göster.
Hidayet sadece İnsan için midir? سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْاَعْلٰى ﴿١ A’la: 1; (EY MUHATAB) yücelikte eşsiz olan Rabbin adına/adıyla hareket et! اَلَّذٖى خَلَقَ فَسَوّٰى ﴿٢ A’la: 2; O ki, tüm mahlukatı yarattı ve yaratılış amacını gerçekleştirecek bir donanım verdi. وَالَّذٖى قَدَّرَ فَهَدٰى ﴿٣ A’la: 3; O ki, her şeye yaratılıştan bir ölçü ve amaç takdir etti, sonra (o ölçüye uyarak amacına ulaşacak) istikamete yöneltti.
Hidayet sadece İnsan için midir? قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسٰى ﴿٤٩ Taha: 49 (Firavun): “Kimmiş bakayım sizin Rabbiniz ey Musa?” dedi. قَالَ رَبُّنَا الَّذٖى اَعْطٰى كُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدٰى ﴿٥٠ Taha: 50 (Musa): “Bizim Rabbimiz her şeyin yaratılışını takdir edip, sonra da onu yaratılış amacına yöneltendir.”
Bu Ayetler Işığında Hidayet Çeşitleri Kevni olarak Hidayet: Bütün varlıkların yaratılış amacına göre programlanması. İnsanların dışındaki varlıkların hidayeti: Yaratılış amaçları doğrultusunda programlanmasıdır. İnsanların hidayeti; fıtratına uygun bir irade ortaya koymasıdır.
Hidayete Ulaşma Şartları Hidayete ulaşma (gelme) şartları nelerdir? Hidayet kimden istenecek? Hidayet istemeden önce ne yapılmalıdır?
Hidayetin Gelme Şartları – Hidayet’eTalip Olmak وَكَذٰلِكَ اَنْزَلْنَاهُ اٰيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَاَنَّ اللّٰهَ يَهْدٖى مَنْ يُرٖيدُ ﴿١٦ Hac:16 İşte böylece Biz, bu (mesajları) hakikatin apaçık belgeleri olarak indirmiş bulunuyoruz; ama şu da bir gerçek ki, Allah isteyen kimseyi doğru yola yöneltmeyi diler. وَيَقُولُ الَّذٖينَ كَفَرُوا لَوْلَا اُنْزِلَ عَلَيْهِ اٰيَةٌ مِنْ رَبِّهٖ قُلْ اِنَّ اللّٰهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدٖى اِلَيْهِ مَنْ اَنَابَ ﴿٢٧ Ra’d: 27 Yine inkârda direnenler, “Ona Rabbinden bir mucize indirilmesi gerekmez miydi?” derler. De ki: “Allah dileyen kimsenin sapmasını diler, kendisine yönelen kimseyi ise doğru yola yönlendirir”
Hidayetin Gelme Şartları – Sadece Allah’tan İstemek مَا اَصَابَ مِنْ مُصٖيبَةٍ اِلَّا بِاِذْنِ اللّٰهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللّٰهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلٖيمٌ ﴿١١ Tegabün: 11 ALLAH’IN izni olmadıkça, (insanın) başına hiçbir musibet gelmez; ve her kim Allah’a inanıp güvenirse, O, o kişinin (akleden) kalbine rehberlik eder. zira Allah her şeyi hakkıyla bilendir.
Hidayete Ulaşma Şartları Hidayete talip olmak lazım. Hidayeti önce isteyeceksin. Hidayeti sadece Allah’tan isteyeceksin. Hidayet bir sonuçtur.
Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقٖيمَ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); Bizi dosdoğru yola ulaştır. Bize dosdoğru yolu göster Dosdoğru yol nedir? Doğru Yol tekmidir, birden fazla olabilir mi?
İsra: 9 Hiç şüphe yok ki işte bu Kur’an, tek doğru yola yöneltmekte; Dosdoğru Yol Nedir? Bir maksada ulaşmak için en kestirme tek yoldur. اِنَّ هٰـذَا الْقُرْاٰنَ يَهْدٖى لِلَّتٖى هِىَ اَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنٖينَ الَّذٖينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ اَنَّ لَهُمْ اَجْرًا كَبٖيرًا ﴿٩ İsra: 9 Hiç şüphe yok ki işte bu Kur’an, tek doğru yola yöneltmekte; erdemli ve güzel davranış sergileyenleri, kesinlikle muhteşem bir karşılığın beklediğini müjdelemektedir;
ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فٖيهِ هُدًى لِلْمُتَّقٖينَ ﴿٢ Dosdoğru Yol = Kur’an’dır. Sıra Talmustagım = Kur’an’dır ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فٖيهِ هُدًى لِلْمُتَّقٖينَ ﴿٢ Bakara: 2 İşte kendisi hakkında hiçbir kuşkuya yer olmayan bu ilâhî kelam, takvâ sahipleri için bir hidayet rehberidir;
Sırat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِهٖ شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ “Gelin, Allah’ın size neyi haram ve dokunulmaz kıldığını aktarayım: O’ndan başka şeylere kesinlikle ilâhlık yakıştırmayın; Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmayacaksın. Ondan başkasına ibadet etmeyeceksin 2. Anne-babaya iyi davranın;
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِهٖ شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ Rızkınıza ortak çıkar endişesiyle çocuklarınızı öldürmeyin, zira sizin de onların da rızkını Biz veriyoruz; Geçim sıkıntısı, rızık endişesiyle, namus endişesi ile çocuklarınızı öldürmeyiniz. Çocukların, günahların pençelerine atılması Çocukların ahlakının öldürülmesi Çocukların dinsiz yetiştirilmeleri Kürtajla çocukların öldürülmesi Namus davası uğruna çocukların öldürülmesi
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِهٖ شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ Açık ya da gizli (yüreğinizde, kafanızda), hiç bir çirkinliğe (günaha) yanaşmayın; (Yapmayın değil),
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِهٖ شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ 5. Haksız yere Allah’ın haram kıldığı bir cana kıymayın. Harrame; Haram kıldığı, muhterem kıldığı, saygın kıldığı. İnsanı öldürmek, Atmosferi kirletmek, Havayı kirletmek, Doğayı katletmek, Çevreyi kirletmek, Zevk için hayvan canına kıymak. Allah size bunları emretti ki aklınızı kullanabilesiniz.
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتٖيمِ اِلَّا بِالَّتٖى هِىَ اَحْسَنُ حَتّٰى يَبْلُغَ اَشُدَّهُ وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمٖيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا وَاِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبٰى وَبِعَهْدِ اللّٰهِ اَوْفُوا ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿١٥٢ 6. Rüştüne erinceye kadar, lehine olmadıkça yetimin malına yaklaşmayın-dokunmayın; 7. (Maddî mânevî her alanda) ölçüp tartarken hikmet ve hakkaniyeti gözetin; (bilin ki) Biz insana gücünün yettiğinden fazlasını yüklemeyiz; Ve biri hakkında konuşacaksanız (şahitlik yapacaksanız) yakınınız da olsa âdil olun (adaletten şaşmayın);
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتٖيمِ اِلَّا بِالَّتٖى هِىَ اَحْسَنُ حَتّٰى يَبْلُغَ اَشُدَّهُ وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمٖيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا وَاِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبٰى وَبِعَهْدِ اللّٰهِ اَوْفُوا ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿١٥٢ Ve Allah’la olan sözleşmenize sadâkat gösterin! (Bu söz, fıtratınıza yerleştirilen O’nu tek ilah kabul etme programıdır) Bütün bunları Allah size emretti ki, sorumluluğunuzu aklınızdan çıkarmayasınız.
Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am 151-152-153 وَاَنَّ هٰـذَا صِرَاطٖى مُسْتَقٖيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبٖيلِهٖ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِهٖ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٥٣ İşte Benim dosdoğru yolum budur: Öyleyse bu yolu izleyin ve farklı yollara sapmayın ki, sizi O’nun yolundan uzaklaştırmasınlar! Bütün bunları Allah size emretti ki, O’na karşı saygıda kusur etmeyesiniz.
Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3 Bizi Hidayete Ulaştır. Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3 Mü’min hidayet üzeredir. O halde hidayet üzere olan insanların Allah’tan hidayet istemelerinin gereği nedir? Mü’min’ler Hidayete niye ihtiyaç duysunlar? Hidayet Statik midir? Bir defa elde edilmesi yeterli midir?
Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3 Bizi Hidayete Ulaştır. Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3 Hidayet üzere olanların hidayetini Allah artırır. Ayet O halde hidayet statik değildir. Artırılabilir Azalabilir.
Hidayet üzere olanların yapması gerekenler; Hidayetlerini sürdürülebilir tutmaları, Hidayet üzere kalmaya devam etmeleri, Hidayet üzere ölmeleri gerekir. Tüm bunların devamı ve bu istikamette neticeye ulaşmak için Allah’tan devamlı olarak hidayet istenir. (Sporcu örneği)
Hidayet üzere olanların yapması gerekenler; Bir sporcunun sonuca ulaşması için iyi ve devamlı antreman yapmalıdır. Bu sayede şampiyonluğu elde edebilir. Ancak Şampiyonluğu muhafaza etmek de antremana devam etmekle mümkündür. Ben şampiyon oldum. Artık antreman yapmama gerek yok derseniz şampiyonluğu kaybedersiniz.
Nimet verilenlerin yoluna صِرَاطَ الَّذٖينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ Nimet verilenlerin yoluna Dosdoğru yol kimin yoludur.? Alah’ın nimet verdiği insanların takip ettiği yoldur Bu İnsanlar kimlerdir?
Kendisine Nimet Verilen 4 Grup İnsan Vardır. وَمَنْ يُطِعِ اللّٰهَ وَالرَّسُولَ فَاُولٰئِكَ مَعَ الَّذٖينَ اَنْعَمَ اللّٰهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيّٖنَ وَالصِّدّٖيقٖينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحٖينَ وَحَسُنَ اُولٰـئِكَ رَفٖيقًا ﴿٦٩ Nisa: 69 Allah’a ve Peygamber’e itaat eden kimseler (Sıratı Mustakim üzere olanlar), Allah’ın kendilerine nimet verdiği peygamberler, Sıddıklar (Hakk’a sadık kalanlar, gerçeği tasdik edenler), Şehitler (Hayatını imanına şahit kılanlar ve) Salihlerle beraber olurlar. (Davranışı ile imanı birbirini tamamlayan, özü-sözü bir olan insanlarla birlikte olanlar.) Bunlar ne güzel dostturlar (arkadaştırlar).
غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّٖينَ Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil! Nimet verilenlerin karşıtı olan her kesimin yolu. Gazabı hak eden herkesin ve her kavmin yolundan uzak dumak.
Allah’ım
Hamd, Alemlerin Rabb’i olan Sana’dır
Sen, mükemmel olansın. Biz ise Aciz ve kusurlu
Övgülerin en mükemmeli, Sevgilerin en mükemmeli Sana mahsustur
Sen, Rahman’sın
Sen, Rahim’sin
İşinde merhametli olansın Sen, özünde merhametli, İşinde merhametli olansın
Onun için de Alemlere Merhametle muamele edersin
Bizi en güzel bir şekilde terbiye edecek olan da sensin
Bizi yaratıp bırakmadın. Bizi muhatap aldın ve Vahyini gönderdin
Sen, Din Günü’nün Sahibisin
Sen, Hesap sorulacak Günü’nün Sahibisin
Dünya’nın Hesabı’nın sorulacağı Mahkemenin Sahibisin
O gün, hepimizin yaptıklarının bir bir hesabını göreceğin gündür
Bu dünyada bizi muhatap aldığın gibi hesap gününde de muhatap al
Ve işimizi kolaylaştır
Rabbim
Ancak sana kulluk eder ve ancak senden yardım dileriz
Bizi dosdoğru yoluna ilet
Bizi, Özümüze döndür
Bizi, fıtratımıza döndür
Bizi, aklı selim yoluna döndür
Bizi, Kitab’ının çağırdığı yola döndür
Nimet verdiklerinin yoluna
Gadaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil
AMİN