ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR BİR TANIMLAMA İŞLEMİDİR BİREYLERİN BELİRLİ BİR ÖZELLİĞE SAHİP OLUP OLMADIKLARININ SAYI VE SEMBOLLERLE İFADESİDİR
DEĞERLENDİRME YARGILAMA İŞLEMİDİR ÖLÇME SONUCUNUN BİR ÖLÇÜTLE KARŞILAŞTIRILMASIDIR
ÖLÇME ARACININ NİTELİKLERİ GÜVENİRLİK GEÇERLİK KULLANIŞLILIK
NEDEN ÖLÇME DEĞERLENDİRME YAPIYORUZ? ÖĞRETMENİN ÖĞRENCİYİ TANIMASI İÇİN ÖĞRENCİYE GÜÇLÜ VE ZAYIF ALANLARLA İLGİLİ BİLGİ VERMEK ÖĞRENCİYE DAVRANIŞI NASIL DEĞİŞTİRECEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİ VERMEK DAHA NİTELİKLİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM GELECEK İÇİN PLAN (OKS VB) REHBERLİK ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
AMAÇLARA GÖRE DEĞERLENDİRME TANIMA YERLEŞTİRME BİÇİMLENDİRME YERLEŞTİRME DEĞER BİÇME
HANGİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME KULLANACAĞIZ? YENİ PROGRAMDA ÖLÇME DEĞERLENDİRMENİN TEMEL YAKLAŞIMLARI SONUCUN YANIDA SÜRECE ODAKLANMA BİLGİNİN HATIRLANMASINDAN ÇOK UYGULANMASI VE YAPILANDIRILMASI PERFORMANSA DAYALI GÖREV VERME SÜREKLİ ÖLÇE DEĞERLENDİRME SADECE NOT DEĞİL GERİ BİLDİRİM DE YAPMA TEK YÖNTEMLE DEĞİL ÇOK YÖNTEMLE ÖLÇME REKABET YERİNE İŞ BİRLİĞİ
GÜNÜMÜZDE KULLANILAN ÖLÇME DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 1-AÇIK UÇLU SORULAR Klasik ve kompozisyon türü sorulardır Yaratıcı düşünme gücünü ölçer Sürekli ve anlayarak çalışmaya yöneltir Az soru sorulabilir değerlendirmesi uzun zaman alır Değerlendirme puanlayıcıya göredir Cevap yazılı olarak ifade etmek zordur
Açık uçlu sorularda DİKKAT edilmesi gerekenler SINIRLI SORULAR SORULMALI SORU AÇIK ANLAŞILIR OLMALI SORULAR BAĞIMSIZ OLMALI KİTAPTAN AYNEN ALINMAMALI KISA VE ÇOK SAYIDA SORU SORULMALI
2-DOĞRU YANLIŞ TÜRÜ SORULAR DOĞRU CEVAPLAMA ORANI %50 dir GÜVENİLİRLİĞİ DÜŞÜKTÜR KOLAY HAZIRLANIR KOLAY OKUNUR DEĞERLENDİRME OBJEKTİFTİR
3-EŞLEŞTİRME TÜRÜ SORULAR ÖNCÜLER VE CEVAPLAR BİRBİRİNE BENZEMELİ ÖNCÜLERLE CEVAPLAR EŞİT SAYIDA OLMALI EŞLEŞTİRMEDE BAŞTA YÖNERGE OLMALI
4-KISA CEVAPLI SORULAR SORU İFADESİ NET OLMALIDIR SORU KAZANIMI YOKLAMALI VE CEVABI KESİN OLMALI BAŞKA SORULARA İP UCU OLMAMALI BOŞLUKLAR AYNI OLMALI SORU İÇİNDE İPUCU OLMAMALI
5-ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR SINAV KAPSAMI İYİ SEÇİLMELİ KIYIDA KÖŞEDEKİ BİLGİLER SORULMAMALI HER SORU TEK KAZANIMA YÖNELİK OLMALI HİÇBİRİ VE HEPSİ KULLANILMAMALI
PERFORMANS DEĞERLENDİRME ÖDEV SÜRESİ İYİ AYARLANMALI BİR ÇOK BECERİ KAPSAMALI BAZILARI BİREYSEL BAZILARI GRUP OLARAK VERİLMELİ ÖDEV SÜRECE VE ÜRÜNE ODAKLANMALI
1-PERFORMANS VE PROJE ÖDEVİ Performans ödevi kısa süreli olmalı Bilgi ve becerileri günlük yaşamda kullanılması ile ilgili olabilir Proje geniş içerikli ve uzun süreli performans ödevidir
2-PORTFOLYO(ÜRÜN DOSYASI) Ürün dosyası öğrencilerin çalışmalarının toplandığı bir dosyadır Öğrencinin en iyi çalışmaları bulunmalı Günlük çalışmalardan örnekler Sınav evrakları Resimler fotoğraflar Proje ödevleri Performans ödevi kavram haritası vs vs
Dereceli puanlama anahtarı (RUBRİK) Üç bölümden oluşur 1-Değerlendirme ölçütleri 2-Ölçüt tanımları 3-Puanlama stratejisi
KONTROL LİSTELERİ KONTROL LİSTESİNDE VAR YADA YOK EVET YADA HAYIR DİYE PUANLANABİLEN BİR DİZİ DAVRANIŞ VARDIR
DEĞERLENDİRME ÖLÇEKLERİ
GÖZLEM FORMLARI 1-ÖZ DEĞERLENDİRME 2-AKRAN DEĞERLENDİRME 3-GRUP ÖZ DEĞERLENDİRME
1-ÖZ DEĞERLENDİRME
2-AKRAN DEĞERLENDİRME
3-GRUP ÖZ DEĞERLENDİRMESİ
GENEL DEĞERLENDİRME
SIK KARŞILAŞILAN SORULAR 1-Ölçme araçları çok fazla değil mi? CEVAP Her ölçme aracının kullanım yeri farklıdır sınıf mevcuduna seviyesine vs uygun araçları seçebilirsiniz
2-Sınıflarda performansı nasıl değerlendiririz CEVAP :Performans ve proje ödevleriyle Bu çalışmaları da rubric kontrol listesi akran formu vs vs
3-Sınıf mevcudu çok kalabalık uygulayamıyorum CEVAP :Ders işleme tarzımızı yeni yaklaşımlara göre hazırlayarak ders işlerken bunların bir kısmı yapılabilir
4-Öğrenci ürün dosyasında neler bulunmalı? Cevap:Her türlü ÇALIŞMA ÖRNEĞİN Projeler performans ödevleri çalışma yaprakları öğrencinin iyi yaptığı sınav kağıdı vs vs
5- Öğrenci ürün dosyasını nasıl değerlendirmeliyim? Cevap Her hafta belirli sayıda öğrencinin dosyası değerlendirilmeli Ürün doyası değerlendirme anahtarı var
ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASININ GENEL DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ Bütünlük Dosyamda bulunması gerekenlerin tümü var. Çalışmamı yaparken, diğer derslerimden de yararlandım. Seçtiğim ürünleri yıl boyunca edindiğim becerileri yansıtıyor. Dosyamın kapağını, kendimi en iyi biçimde yansıtacak şekilde hazırlandım. Tertip ve Düzen: Tüm çalışmalarım için uygun başlıklar kullandım. Çalışmalarımı içindekiler bölümünde belirttiğim sıraya göre dosyaladım. Tüm çalışma kağıtlarım temiz ve düzenli. Yansıtma: Seçtiğim çalışmalar güçlü yanlarımı ve gelişimimi yansıtıyor.