Amaçlar… Bu ünite tamamlandı ğ ında aşa ğ ıdaki yeterliliklere sahip olunacaktır. Sunum sırasında göz konta ğ ı, beden dili ve ses tonundan faydalanabilmeyi anlama Sunum hazırlarken 3 ’ A tekni ğ ini kullanma Sunumu destekleyen görsel araçlar geliştirme Sunum sırasında gelen sorulara etkili şekilde yanıt verebilme 2
Etkili Sunum Birçok konuşmacı ilgili alanda sunum yapabilme yetene ğ ine ve güvenine sahip de ğ ildir.Etkili Sunum tekni ğ ine sahip olmadan yapılan sunumlarda tüm dinleyiciler sıkıntılı bir sürece mahkumdurlar. 3
Etkili Sunum Çevrenizde katıldı ğ ınız sunumlardan elde etti ğ iniz tecrübelere göre ideal sunumcunun sahip olması gereken özellikler nelerdir? 4
Etkili Sunum Kişisel De ğ erlendirmeniz: Güçlü ve zayıf yönlerimizi tartışalım
Genel Yeterlilikler Kişiler Arası İ letişim Kişilerarası iletişim bir kişinin bir başkasını ya da başkalarına niyetli ya da niyetsiz olarak etkilemeyi amaçlayarak mesajlarını iletmesi ve onların mesajlarını almasıdır. Etkili iletişimin temelinde bireyin kendisini tanıması, kendi de ğ erlerinin ve tutumlarının farkında olması ve kendine güven yatar. İ yi bir iletişimci ipuçlarını anında görür (jestler, mimikler, beden duruşu) ve onları gerçekçi olarak de ğ erlendirir. Etkili iletişim için etkin dinleme, tepki verme, olumlu yaklaşım ve ben dili kavramları önem taşımaktadır 6
Genel Yeterlilikler(Devam) Profesyonellik Sunum yapılacak konuda gerekli bilgi ve beceriye sahip olma, gerekli bilgi ve beceriyi elde etmek için çalışılan akademik süreç. Prati ğ e Dayalı Ö ğ renme ve Gelişmeler Prati ğ e dayalı e ğ itimin ö ğ renme sürecindeki rolü. Sunum sırasında örneklerle anlatımın etkisi. 7
Sahne Korkusu Sunum : bir mesajı iletmek amacıyla gerçekleştirilen sözlü ve/veya görsel iletişimdir. Bu yetenek edinilebilir... birkaç saat, birkaç gün veya bir kaç ay ve bu yetenek geliştirilebilir. Birilerine bir şeyler anlatırken heyecanlanmak, ellerimizin terlemesi beklenmeyen bir durum de ğ ildir. İ stekli ve Kendinden Emin Başlamak 8
Sahne Korkusu(Devam) Konuşmaya başladı ğ ınız ilk 5-10 saniye içinde, dinleyicilerin her biri hakkınızda bilinçaltında bir görüş oluşturmuş olur. Sonraki saniye içinde bu görüş onaylanacak veya belki yumuşatılacak, ama asla ortadan kalkmayacaktır! İ steksiz başladı ğ ınız her iş gibi sunum da başarılı olmaz: “benden birşey dinlemek için gelenlere, yeni ve onların hayatlarını olumlu yönde de ğ iştirebilecek en az bir kelime (tek bir kelime) söyleyebilirim” “ben bu konuyu dinleyicilerin hepsinin daha iyi anlayabilmelerini sa ğ layabilirim” “beni dinleyenler üzerinde olumlu bir etki yaratabilirim” 9
Sahne Korkusu ile Başa Çıkma Dinleyici kitlesine güvenin. Aktaraca ğ ınız konuya güvenin. Stress görülebilir bir olgu de ğ ildir. Konuyu aktarırken kendiniz olun. Sunumdan önce prova yapın, iyi hazırlanın. Konuyu aktaraca ğ ınız mekanı önceden tanıyın. Aktaraca ğ ınız konuya yo ğ unlaşın. Basit anlaşılabilir bir giriş ile başlayıp etkili bir sonuçla bitirin. 10
Göz Teması Bütün dinleyiciler ile göz temasınız olmalı. Dinleyiciler ile göz temasınız onları daha kolay konuya dahil edecektir. Bir toplulu ğ a sunum yaparken tek bir dinleyici ile de ğ il tüm dinleyiciler ile göz temasınız olmalıdır. 11
Beden Dili Yapılmaması gerekenler listesi: Sahnede biryerlere tutunarak sunum yapmayın. Durdu ğ unuz yerde sürekli sallanmayın. Sahnede huzursuz ve rahatsız durmayın. Bedeniniz ile sürekli ayni hareketleri yapmayın. Sunum sırasında tırnaklarınızı yemeyiniz yada parmaklarınızla oynamayınız. Yapmacık bir yüz ifadesi takınmayınız. Sunum sırasında asla sakız çi ğ nemeyiniz. Elinizde bir obje varsa, mesela kalem gibi sürekli kalemle oynamayın. 12
Beden Dili(Devam) Yapılmaması gerekenler listesi:(devam) Mikrofona yapışmayın. Gereksiz yere notlarınızı karıştırıp durmayın. Kıravatınızla ve/veya saçınızla oynamayın. Sunum sırasında parmaklarınızı çatlatmayın. Cebinizdeki bozuk paralarla oynamayınız. 13
Ses Ses tonundaki Anlaşılabilirlik Berraklık/net söyleyiş Do ğ ru telafuz Sesde ve anlatımdaki duraksamalar Yeterli dilbigisi kullanımı Ses tonundaki de ğ işkenlik Konuşma hızının ayarlanması Ses tonunun yüksekli ğ inin ayarlanması Konuşmadaki do ğ ru yerde vurgulamaların yapılması 14
İçerik Hazırlanması 3 A kuralı(Audiance,Action, Argument) Sizi dinleyecek dinleyici kitlesini tanıyın analiz edin(Audince) Yaş ortalaması,e ğ itim geçmişi. Hazırladı ğ ınız sunumlar dinleyici kitlesi seviyesinde olmalıdır. Katılımcıların isimleri Neden bu sunuma katılıyorlar? İ lgi alanları nelerdir? Bu sunumdan beklentileri nelerdir? Ne kadar detaylı bilgi aktarımına ihtiyaçları var? 15
İçerik Hazırlanması(Devam) Sunum sonunda dinleyici kitlesi üzerinde nasıl bi etki yaratmak istiyorsunuz(Action) Sunumun amacını belirleyin, yapaca ğ ınız sunum bilgilendirme mi yoksa harekete geçirme içerikli mi olacak. Sizin anlattıklarınız katılımcıları nasıl etkileyecek!! Katılımcıların bilgilerini olumlu yönden nasıl etkileyeceksiniz. Dinleyici kitlesini nasıl bir tartışmaya katmak istedi ğ inize karar verin(Argument) Dinleyici kitlesini olaya nasıl katacaksınız?Sunumunuz ne şekilde olacak soru/cevap mı? Yoksa düz anlatım mı? Anlataca ğ ınız herşeyi madde madde sunum başında katılumcılara açıklayın. Sunum sonunda mutlaka özet yapın. 16
Görsel Yardımcılar Sunumunuzdan Yıldızlar dökülmesine gerek yok…Ama yeterli miktarda görsel materyallerle zenginleştirilmesi gerekir. 17
Tasarım Kavramları Büyüklük En arka sıralardan bile okunabilir olmalıdır En az 28 pt, tercihen 36 pt olmalıdır Yer testi yapılıp sunum mekanının her noktasından okunabilir oldu ğ u kontrol edilmelidir. Basit Her slide da 6 satırdan fazlası tercih edilmemelidir. Her satırda da en çok 7-10 kelime kullanılmalıdır. Netlik Arial yada Helvetica yazı tipi seçilebilir Arka fon açık yazı koyu tercih edilmelidir. 18
Tasarım Kavramları(Devam) Netlik(devam) Çok fazla kırmızı rengi kullanmayın. Gereksiz animasyon ve geçişten kaçının. Çok desenli arka fon renkleri seçmeyiniz. Konuyla alakalı resimler ve grafikler kullanın. Her sayfayı farklı farklı renklerde tasarlamayın. Sadece vurgu yapmak istedi ğ iniz slide ı farklı renkte tasarlayın. Netlik(devam) Çok fazla kırmızı rengi kullanmayın. Gereksiz animasyon ve geçişten kaçının. Çok desenli arka fon renkleri seçmeyiniz. Konuyla alakalı resimler ve grafikler kullanın. Her sayfayı farklı farklı renklerde tasarlamayın. Sadece vurgu yapmak istedi ğ iniz slide ı farklı renkte tasarlayın. 19
20
Ve Şimdi Sıra sizde 21
Sorular & Cevaplar Sınıfta herhangi birinin herhangi bir cevabıma sorusu var mı? -Henry Kissinger Katılımcıları soru cevap kısmına dahil etmek için etkili cümleler kullanın…. 22
Sorular & Cevaplar(Devam) Aslında Soru ve Cevap kısmı sunumcu için başka bir interactive sunum başlangıcıdır. Sorulan sorulara verilecek cevaplarla konunun daha iyi anlaşılması sa ğ lanır. Bir çok sunumcu soru cevap kısmında katılımcı gözünde sunumun tamamını kazanır ya da kaybeder. Ayni sorular cevaplanmamalıdır. Sunumcu cevapları anlaşılır ve kısa tutmalıdır. Sunumcu verdi ğ i cevaplarda dürüst ve net olmalıdır. Soru Cevap kısmında negative kelime kullanımından kaçınılmalıdır. 23
Sorular & Cevaplar(Devam) Soruları cevaplarken netleştirin de. Verilen cevaptan tartışma do ğ muşsa biran önce sonlandırın. 24
ALTIN KURAL ASLA bir katılımcıyla sunumcu olarak tartışmaya girmeyin!!!! 25
Sorular & Cevaplar(Devam) Soru aldı ğ ınız zaman soruyu soran katılımcıya bakın(göz teması kurun). Soruyu dinlerken do ğ al ve katılımcı olun. Katılımcının sorusunu sonuna kadar dinleyin. Cevap vermeden önce tüm dinleyici kitlesinin soruyu duydu ğ undan emin olun. 26
Bugünün konu amaçları Bu sunum sonrası katılımcılar aşa ğ ıdaki konu aktarımlarını kazanmıştır: Sunum sırasında göz konta ğ ı, beden dili ve ses tonundan faydalanabilmeyi anlama Sunum hazırlarken 3 A tekni ğ ini kullanma Sunumu destekleyen görsel araçlar geliştirme Sunum sırasında gelen sorulara etkili şekilde yanıt verebilme 27
“Katılımcılar sizi dinlemeyi bırakmadan siz sunumunuzu tamamlayın” 28
SORULAR??? 29