KÜRESEL TERÖRİZMİN TAŞIMACILIĞA ETKİLERİ UND İcra Kurulu Başkanı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

Avrupa Birliği.
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU.
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
Türkiye’nin Ekonomik Güvenliği: Fırsatlar ve Tehditler
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI

KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
TÜRK DIŞ TİCARETİ SCHENGEN ENGELİNE MAHKUM.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
AVRUPA BİRLİĞİ VE KAMU SAĞLIĞI. YASAL ÇERÇEVE Roma Antlaşması’nın 3. ve 152. maddelerine göre kamu sağlığı politikalarının genel amacı: Roma Antlaşması’nın.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
AVRUPA BİRLİĞİ’NİN BALKANLAR POLİTİKASI
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
Karayolu Güvenliği İçin Eğitim ve Diğer Bileşenlere Bakış Mayıs 2011 Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı Bu yayın Avrupa Birliği’nin yardımıyla üretilmiştir. Bu.
DIŞ TİCARET’İN TANIMI DIŞ Ticaret Nedir ?
KEFİL KURULUŞ YÖNÜYLE TIR SİSTEMİ /Ankara
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Avrupa Konseyi Destekli Hibe Projesi KAMUDA ETİK KÜLTÜRÜN GÜÇLENDİRİLMESİ.
ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ
AB Hukuku I.Hafta Tarihsel Süreç.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
İGMD. Dünyada YYS Uygulamaları ve Diğer Gelişmeler.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
GC_WEP İLKELERİNE BAKIŞ
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
IATA VE ICAO.
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
AETR KONVANSİYONU
SİBER GÜVENLİK ve KRİPTOLOJİ. Asım Emre Kaya Ülkelerin altyapı sistemlerinin siber uzaya bağımlı hale gelmesi ile; -bireyler -kurumlar -devletler siber.
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
1 ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
Sunum transkripti:

KÜRESEL TERÖRİZMİN TAŞIMACILIĞA ETKİLERİ UND İcra Kurulu Başkanı Cahit SOYSAL UND İcra Kurulu Başkanı

TERÖRİZM VE TAŞIMACILIK TERÖRİZM, DİN, ULUS, SİYASAL VEYA SOSYAL GÖRÜŞ AYRIMI YAPMAYAN VE ŞİDDETİ ARAÇ OLARAK DEĞİL AMAÇ OLARAK KULLANAN BİR AKIMDIR. TERÖRİZM ULUSAL SINIR TANIMAMAKTADIR TERÖRİST EYLEM VE FAALİYETLER TEK BİR TAŞIMA MODUNA ODAKLANMAMAKTADIR

TAŞIMACILIKTA GÜVENLİK AMAÇ Altyapının, araçların, çalışanların, yolcuların, yüklerin uluslararası terör eylemlerinden ve faaliyetlerinden korunması. ARAÇ Önleyici tedbirler İnsan kaynağı Maddi kaynaklar

KÜRESEL TERÖRİZMİN DÜNYA EKONOMİSİNE ETKİLERİ ÜRETİM GÜCÜNÜN AZALMASI FİNANS SEKTÖRÜNÜN ÇÖKMESİ TAŞIMA SİSTEMİNİN ZARAR GÖRMESİ DAHA YAVAŞ VE ÖNGÖRÜLEMEYEN TESLİMAT SİSTEMİ ARTAN GÜVENLİK ÖNLEMLERİNİN TAŞIMA MALİYETLERİNİ ARTIRMASI

MALİYET ARTIŞLARI Artırılan güvenlik tedbirleri ve bir dizi sürşarj, özellikle deniz ve havayoluyla taşımaların maliyetini artırdı. Ticari sigorta primleri %0.03-0.05 arttı. Ortadoğu, Kızıldeniz, Süveyş Kanalı ve Doğu Akdeniz’den geçen okyanus yüklerinden savaş sürşarjları alınmaya başladı. Komşu ülkelerin yanında Avrupa-Uzakdoğu güzergahları da etkilendi.

KÜRESEL TERÖRİZMİN DÜNYA EKONOMİSİNE ETKİLERİ Terörizm ve taşımacılıkta güvenlik uluslararası ticaret sisteminin işleyişini bütünüyle ve doğrudan etkilemektedir. Herhangi bir taşıma ağındaki güvenlik açığı kişilerin, malların ve hizmetlerin serbest dolaşımına engel olmakta ve dünya ekonomisinin sürdürülebilir gelişimini engellemektedir.

TAŞIMACILIKTA GÜVENLİK Farklı taşıma modları arasında haksız rekabetin önlenmesi için güvenliğe ÇOK MODLU YAKLAŞIM gereklidir. Aksi takdirde, güvenlik tedbirlerini hayata geçiren taşıma modu ek maliyet yükü üstlenecek, bu da ilgili modu diğer taşıma modları karşısında zayıflatacaktır.

TEHDİTLER Yasal taşımalar, yasadışı ticarette araç olarak kullanılabilir ( ör; uyuşturucu,silah ya da patlayıcı madde kaçakçılığı) Taşıma araçları silah olarak kullanılabilir. Uluslararası kaçakçılık faaliyetleri terörizmi finanse etmek için kullanılabilir.

SORUNLAR EKONOMİ İÇİN KİLİT ÖNEM TAŞIYAN ALTYAPILARIN (terminaller, demiryolu hatları, köprüler, tüneller vb) GÜVENLİĞİ İÇİN KOORDİNELİ YAKLAŞIM EKSİKLİĞİ TAŞIMACILIK ZİNCİRİNDEKİ FARKLI AKTÖRLERİN FARKLI GÜVENLİK TEDBİRLERİ UYGULAMASI ULUSLARARASI NAKLİYECİLER İÇİN MİNİMUM GÜVENLİK STANDARTLARININ OLMAYIŞI ETKİN RİSK YÖNETİMİ VE DENETİMİNİN OLMAYIŞI YÜK ÜNİTELERİNİN VE ARAÇLARIN YETERLİ KONROLÜ İÇİN ORTAK PROSEDÜRLER VE DONANIMIN (KİLİTLEME, MÜHÜRLEME, NAKİL) OLMAYIŞI ULUSLARARASI KOORDİNASYON EKSİKLİĞİ

ÜLKELERE DÜŞEN GÖREVLER Ülkelerdeki ulaştırma sistemlerindeki güvenliğin arttırılması ve taşımacılığın terörist amaçlarla kullanılmasını ya da bu amaçlara hedef olmasının önlenmesi Bu amaçla ulusal planların oluşturulması Taşımacılıkta güvenliğin temininde stratejik liderliğin ve ulusal uyumun sağlanması Farklı taşıma alanlarına yönelik önleyici uygulama çerçevelerinin oluşturulması Taşımacılığın tüm alanlarında etkin ve birbirine uyumlu önleyici tedbirlerin uygulanması için kamu-özel sektör işbirliği Taşımacılığı etkileyen terörist faaliyetlerin önlenmesi, gözler önüne serilmesi, bastırılması ve araştırılması için ulusal ve uluslararası düzeyde kapsamlı yasal tedbirler alınması Terörizmle ortak mücadele için işbirliği tesis edecek uluslararası anlaşmaların imzalanması

DÜNYAYA DÜŞEN GÖREV Etkin bir uluslararası ulaştırma güvenliği sistemi oluşturmak için tüm ülkeler terörizme karşı güçlerini birleştirmeli, tecrübelerini paylaşmalıdır.

TERÖRİZMLE MÜCADELEYE İLİŞKİN AB DEKLARASYONU (25 MART 2004) Tüm taşıma sistemlerinin güçlendirilmesi gereklidir Vatandaşların ve hayati hizmetlerin daha güçlü korunması amaçlı politikalar geliştirilmelidir. Özel Ek: AB üyesi olmayan ülkelerin uluslararası havacılık ve denizcilik standartlarına uymalarının sağlanması Limanlarda, havaalanlarında ve sınır kapılarında teröristlerin ve terörist cihazların tanınması için gerekli teknik ve idari kapasitenin artırılması Terör karşıtı planların AB organlarının çalışmalarına entegrasyonu (ulaştırma,sınır denetimleri, kimlik dokümantasyonu)

AB NELER YAPIYOR? Haziran 2004, AB Konseyi terörizme karşı bir EYLEM PLANI oluşturdu. Avrupa Polis Teşkilatı “EUROPOL” ve Avrupa Suçla Mücadele Örgütü “EUROJUST”ın yetkileri artırıldı AB Konseyi,biyometrik göstergeli pasaport kullanımına ilişkin karara vardı. Mayıs 2005’te AB’nin dış sınırlarının korunması amacıyla, “Avrupa Sınır Ajansı” (European Border Agency) faaliyete geçiyor. Liman güvenliğinin artırılmasına ilişkin Konsey Direktifi (Haziran 2004: liman idarelerinin kurulması, liman güvenliğinin değerlendirilmesi, güvenlik planları) yürürlüğe girdi. Kombine taşımacılıkta güvenlik, lojistik zincirinde güvenliğin artırılmasına ilişkin Konsey Direktifi yürürlüğe girdi.

AB NELER YAPIYOR? Üçüncü ülkelerle işbirlikleri (savunmalarını güçlendirmeleri için terörizm karşıtı uzmanlar ağı, kapasitenin geliştirilmesi) Birleşmiş Milletler ile işbirliği (uluslararası konvansiyonların onaylanması ve uygulanması) ABD ile işbirliği : “Policy Diyalogue on Border and Transport Security” (Sınır ve Taşımacılık Güvenliğine ilişkin Politika Diyaloğu)

AB: 2005 YILI ÖNCELİKLERİ Kritik altyapıların, özellikle sınırlar arası ağların korunmasına yönelik bir “Avrupa Programı” oluşturulacak Kimyasal, biyolojik ya da nükleer saldırılardan doğacak kriz durumları ile başa çıkmak için doğru mekanizmaların kurulması, acil duruma yanıt verme kapasitesinin arttırılması. Bilgi alışverişi : iletişim trafiğinin izlenmesi, verilerin korunması Terörizmin finansmanına karşı mali istihbaratın güçlendirilmesi

DÜNYA NELER YAPIYOR? UNECE (Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu) : tedarik zincirinin bütününe yönelik bir “güvenlik yaklaşımı” yönünde çalışmaları var. WCO (Dünya Gümrük Örgütü ): “Resolution on Security and Facilitation of the International Trade Supply Chain” (Uluslararası Tedarik Zincirinin Güvenliği ve Basitleştirilmesine ilişkin Önergeyi) kabul etti. ABD : “Container Security Initiative”-Konteyner Güvenliği Girişimi (2002 yılında dünyanın belli başlı limanlarından ABD’ye gelen ve yüksek risk arz eden gemilerin-konteynerlerin- daha sıkı izlenmesi, dış limanlardan çıkmadan kontrol edilmesi ve ön uyarı sistemi: bugüne dek Kanada, Almanya, İtalya, Belçika,Hollanda,Japonya, Singapur,Hong Kong gibi ülkeler taraf oldu)

ÖNERİLER Uluslararası sözleşmelerin imzalanması Uluslararası terörist kuruluşlara, teröristlere ilişkin ortak veri tabanlarının oluşturulması Uluslararası nakliyecilere yönelik taşımacılık güvenliği sertifikasyonu ve lisans prosedürlerinin uygulanması Yasaların uygulanmamasına karşı yaptırımların arttırılması

ÖNERİLER Zorunlu sigorta prosedürlerinin sıkılaştırılması Tehlikeli eşya taşımalarında daha sıkı denetim ve yeni düzenlemeler Uluslararası konferanslar, seminerler Medya ile işbirliği, terörizmin kınanması

IRU GÜVENLİK TALİMATLARI IRU (Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği) tarafından yayınlanan “Güvenlik Talimatları” UND tarafından Türkçeleştirilmekte olup, Şubat ayında sektörün faydalanabileceği bir yayın olarak hizmete sunulacaktır. IRU Güvenlik Talimatları : Nakliyecilere yönelik talimatlar Yükleyicilere yönelik talimatlar Sürücülere yönelik talimatlar Resmi makamlara yönelik talimatlar Sivil Toplum kuruluşlarına yönelik talimatlar

IRAK’TA GÜVENLİK AÇIĞI Irak’ta tek bir otorite yoktur. Irak’ta hukuk devleti oluşmamıştır. Irak’ta yol güvenliği yoktur. Irak’ta güvenli TIR Konaklama Tesisleri yoktur. Irak’ta güvenliği sağlanmış eskort uygulaması sözden öteye gidememektedir. Irak taşımaları sigorta edilmemektedir.

SONUÇLAR Güvenlik, ulaştırma sistemlerinin gelişiminde hayati bir faktör haline gelmiş olup, hükümet politikalarının ve nakliye sektörünün normal faaliyetlerinin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Güvenli bir taşımacılık ortamının sağlanması için hükümetler, uluslararası kuruluşlar ve özel sektör arasında işbirliği kurulması “zorunludur” Ülkeler bir yandan yasadışı faaliyetleri en aza indirmek için güvenlik rejimleri oluşturmak, diğer yandan lojistik sistemlerinin etkinliğini sağlamak konusunda ikilem yaşamaktadır. Bu dengenin kurulması, insanların ve ekonomilerin yararına olacaktır.

Yasadışı Faaliyetler ve Terörizmle Mücadelede Yasal Ticaretin Kolaylaştırılması ve Teşvik Edilmesinin Önemi ve Gereği Unutulmamalıdır.

DÜŞMAN AYNI : TERÖRİZM AMAÇ AYNI: TERÖRİZMLE MÜCADELE ÇÖZÜM AYNI: İŞBİRLİĞİ

İzlediğiniz için teşekkür ederiz. cahit.soysal@und.org.tr