Karadeniz’in Tarihteki Jeopolitiği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇANAKKALE SAVAŞI
Advertisements

HAZIRLAYAN : BUSE DANIŞMAN 6-B
COĞRAFİ BÖLGELER.
BORU HATTI TAŞIMACILIĞI
KARADENİZ’dekİ gelİşmeler VE TÜRKİYE
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
MİLLİ DIŞ POLİTİKA Atatürk dönemindeki dış politikamızın temel esasları;milli gücümüze dayanmak ve bağımsızlığımızı korumak olmuştur. Milli egemenliğimize.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
TÜRKİYE’NİN ÖZEL KONUMU VE SONUÇLARI
AVRASYA POLİTİĞİNDE ÇİN
KARADENİZ JEOPOLİTİĞİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük BÜYÜK TAARRUZ
DÜNYADAKİ DENİZ ULAŞIMINDA KULLANILAN BOĞAZ VE KANALLAR
ÇANAKKALE ZAFERİ SAVAŞIN NEDENLERİ.
Erhan KALAN Mahsum ŞEN Muhammet ÇÖPÇÜ Sercan ONAT
CANAKKALE Sezen Paksoy 636 9B.
Birinci Dünya Savaşı.
KAFKASYA’DAKİ GELİŞMELER VE TÜRKİYE
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük SSCB’NİN DAĞILMASI
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
ÜLkeLer Arası KöprüLer
Avrupa Hun Devleti.
TÜRKİYE’NİN JEOPOLİTİĞİ
Belçika.
İTALYA’YLA İLİŞKİLER ( ) Roma İmparatorluğunun eski kutsal mirasına sahip olmak istedi bunun için; Trablusgarp ve Onikiadaları(1912) işgal etti.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
KAZANIMLAR 3. Türkiye’nin dünya üzerindeki konumunun öneminden yola çıkarak İkinci Dünya Savaşı sonrası değişen ülkeler arası ilişkileri değerlendirir.
COĞRAFYA Coğrafya Nedir ? Coğrafya’nın Dalları Nelerdir ?
TÜRKİYE’NİN BÖLGELERİ
AMBARGO Gerekçeleri ve Neticeleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
1)-Enerji Arz Güvenliği ve Talep Güvenliği - Anıl Köroğlu
ÇANAKKALE.
Çanakkale Cephesi 1915 yılına dek hiç bir
MONDROS ATEŞKES ANTLAŞMASI
I. DÜNYA SAVAŞI’NIN NEDENLERİ SAVAŞIN BAŞLAMASI
TERSANELER VE KIYI YAPILARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
6.Sınıf Sosyal Bilgiler Ülkemiz ve Dünya
ETKİNLİKLER Orta Doğu ve Türkiye Paneli: BİLGESAM ve Haliç Üniversitesi işbirliği ile hazırlanan panel, 25 Aralık 2014 tarihinde Haliç Üniversitesi Kâğıthane.
1.DÜNYA SAVAŞI’NDA OSMANLI DEVLETİ HANGİ CEPHEDE?
BAĞIMSIZLIK SAVAŞI.
ÇANAKKALE SAVAŞI.
Hazırlayan Adı: Ercan Soyadı: Aşkan No:

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM UZAK DOĞU ÇATIŞMALARI ( ) Avrupa’da NATO’nun ve dolayısı ile Doğu ve Batı blokları arasında dengenin kurulması üzerine, bu iki blok.
Çanakkale Savaşı.
TÜRKİYE’DE ULAŞIM:.
Canakkale savaslari Yaprak yurdakul. Yirminci yüzyılın başlarında Avrupa sınırlarından taşıyordu. Ekonomik rekabet, sömürgecilik ve milliyetçilik akımları.
BAHARAT YOLU İPEK YOLU KRAL YOLU
ÇANAKKALE MERVE UYSAL 9-B 668.
RUSYA Devletin Adı: Rusya Federasyonu
,.
TÜRKİYE BORU HATTI ANALİZİ
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
İSTANBUL’ UN FETHİ.
ÇANAKKALE SAVAŞI.
FERHAT PAŞA- İRAN BUCAŞ- LEHİSTAN İRAN
Enerji Taşımacılığı Erce Mola Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Bir devletin kalkınmasında ticaret yapılan yollara ve denizlere yakın olmasının rolü nedir?
DÜNYA ÜZERİNDEKİ ÖNEMLİ BOĞAZLAR VE KANALLAR.
FUAR PAZARLAMA & TANITIM SÜREÇLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER
MONDROS ATEŞKES ANTLAŞMASI VE YORUMLARI
Eğitimcilere başarılar diler.
Türkiye petrol ve doğalgaz rezervlerinin dörtte üçüne sahip bölge ülkeleriyle, Avrupa'daki tüketici pazarları arasında jeo-stratejik bir konuma sahiptir.
1. DÜNYA SAVAŞI VE SONUÇLARI
Büyük Selçuklu Devleti. Büyük Selçuklu Devleti 1037 yılında Devlet haline gelerek bağımsızlığını ilan etmiş, Bağdat kentini başkent yaparak önce Mezopotamya,
TÜRKİYE’DE ULAŞIM SİSTEMLERİ. A.DOĞAL FAKTÖRLER 1.COĞRAFİ KONUM  Ülkemiz konumu itibariyle üç kıta arasında köprü konumundadır.  Bu özelliği ile Kafkaslar,
YAPAN:CANSU KARADUMAN 11-H1 801  OSMANLI- VENEDİK VE AVUSTURYA İLİŞKİLERİ  Osmanlı kaybettiği toprakları almak için önce Venedik daha sonra da Avusturya.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Karadeniz’in Tarihteki Jeopolitiği

Karadeniz 18 ve 19. yüzyılda da Avrupa siyasetinin odağı durumundadır Karadeniz 18 ve 19. yüzyılda da Avrupa siyasetinin odağı durumundadır. I. Dünya Savaşı’nda Alman gemilerine Karadeniz’e çıkış izni verilmesi ve Osmanlı Devletinin savaşa girişi, Çanakkale Savaşı ve Çarlık Rusya’nın çöküşü hep Karadeniz hâkimiyetinin yarattığı jeopolitik durumlardır.

Tarih boyunca imparatorluklar Karadeniz Havzasına dış etkiye kapalı ve güvenli bir jeopolitik ortam sunmuştur. Geleneksel olarak Doğu ve Güneydoğu Avrupa’yı kontrol eden güç(ler), Karadeniz’de de egemen olmuştur. Roma, Bizans ve Osmanlı imparatorlukları için Karadeniz Bölgesinin önemi; Boğazların kontrolü, Karadeniz ticaret yolları, İpek Yolu ticaret rotası ve Anadolu Hâkimiyeti’nin sağlanması adına oldukça önem arz etmiştir.

Aynı şekilde II. Dünya Savaşında SSCB’nin Karadeniz politikası da kıyısı olmayan devletlerin savaş gemilerine kapatılması, Boğazlarda Sovyet askerinin konuşlandırılması talebi şeklinde olmuştur. Almanya’nın Karadeniz politikası; Tuna–Ren Kanalı inşası ile Karadeniz’e açılma ve Karadeniz'le Hazar arasındaki petrol yataklarını ele geçirme planlarıdır.

Soğuk Savaş Döneminde Karadeniz; Türkiye hariç SSCB ve uydularıyla çevrili -dış etkiye kapalıdır, Doğu – Batı çekişmesinin fay hattı konumundadır ve siyaset-dışı alanlarda işbirliği girişimleri mevcuttur.

Türkiye ve Karadeniz: Soğuk Savaş’ın sona ermesi, Doğu ve Batı bloklarının ortadan kalkmasının bir genel sonucu artık Türkiye’nin komşularıyla ilişkilerini birbirinden ayrı bütünler halinde ele alınması güçleşmiştir. Örneğin Türk-Rus ilişkilerini ne Balkanlardaki ne Kafkasya’daki ilişkilerden bağımsız olarak ele alıp değerlendirmek mümkündür. Türkiye, SSCB’nin dağılmasıyla Karadeniz, Kafkasya ve Orta Asya’yı içine alacak şekilde etnik ve kültürel sınırlarını genişletmiştir. Orta Asya ve Kafkasya ile birlikte ele alındığında, bu coğrafyada üç olası söz sahibi ülke ise Rusya, İran ve Türkiye’dir.

ABD’li düşünür ve yazar Zbigniew Brzezinski’ye göre; Türkiye’nin önemi, Karadeniz Bölgesi’nin ve Balkanlar’ın istikrarının sağlanmasından, Akdeniz’e geçişi kontrol edişinden, Rusya ile Kafkasları dengeleyici rolünden, köktendinciliğe karşı model oluşundan ve NATO’nun güney cephesinde yer alışından kaynaklanmaktadır.Pan-Avrupa taşıma koridorları ve merkez Asya arasındaki bağlantıları kapsamında, Karadeniz Ekonomik İşbirliği ve Akdeniz havzasının üyesi olarak, Doğu-Batı ve Kuzey-Güney bağlantılarının idame ettirilmesinde Türkiye’nin rolü daha da artmıştır. Türkiye, Karadeniz ve Kafkasya bölgesindeki girişimleri ile AB üyelik sürecinde avantaj sağlamak istemekte ve enerji nakil hatları üzerinde yer alan stratejik konumuyla AB’ye üye olması halinde birliğe önemli avantajlar sağlayacağı mesajını vermektedir.

Orta Asya, Orta Doğu, Kafkaslar ve Karadeniz gibi ekonomik değeri yüksek olan petrol, doğal gaz ihtiva eden enerji kaynakları ve nakil hatları üzerindeki bölgelerde amansız, acımasız ve kuralsız bir mücadele 21. Yüzyıla damgasını vuracaktır46. Bugün için Karadeniz Rusya Federasyonu ve daha az oranda AB’nin etkisi altındadır. Rusya’nın bölge üzerinde doğrudan yürüttüğü müdahaleler ile istikrarsızlık yaratma operasyonları neticesi Hazar Havzası üzerindeki baskıları artmaktadır. Bölge barışı için ABD’nin ve AB’nin Rusya’yı bölgede dengelemesi gerekmektedir47.

Sinop’un Önemi Sinop, Anadolu'nun kuzey yönünde uç noktası olan İnce Burun- Boztepe Burnu berzahında Kale-Şehir olarak kurulmuş doğal bir liman durumundadır. Tarih boyunca kale dışına pek taşmayan şehrin dış limanı fırtınalara açık olduğu halde, iç limanı rüzgârlarca kapalı konumuyla ve sakin deniziyle Güney Karadeniz'in en önemli limanıydı.

yaklaşık bin yıl Karadeniz’e en önemli ticari limanı olarak işlevini yerine getirmiştir. Gerek kuzeyden Rusya’dan gerekse Karadeniz’in diğer bölgelerinden gelen her türlü ticari mallar buğday, deri, şarap, kereste Harmene Limanına getirilir ve buradan yine gemilerle Bizans’a, Yunanistan’a ve İtalya’ya gönderilirdi.  Ayrıca Harmene’ye indirilen her türlü ticari mallar karayoluyla Anadolu ve Orta Doğu’ya sevk edilirdi.  Antik Çağ’da bir yarımadanın boynu üzerine kurulan ve berzahın her iki tarafında ve Harmene’de iç ve dış limanları ile dünyanın en önemli kentlerinden birisiydi…

Osmanlı devrinde Sinop çok önemli bir liman ve tersâne şehri olma özelliğini korumuştur. Önemli olan bu liman ve tersânede 1571 İnebahtı’da kaybedilen gemiler yapıldı. Kıbrıs Seferine çıkarılan 72 gemi de burada yapılmıştır. 1853’te Ruslar Sinop’a baskın yaparak Türk donanmasını tahrip ettiler.

Tarih boyunca bu iç limanda, işlek bir ticaret ve tersane faaliyetleri yürütülmüştür. Sinop, Anadolu ile Kırım Yarımadası arasında deniz ticaretinde önemli bir rol oynamıştır.

Kırım Yarımadası ile Sinop Yarımadası arasındaki mesafe açık ve müsait havalarda tam ortada bulunduğu zaman her iki tarafıda görebilme imkanı sağlar. Denizciler karayı kaybetmeden karşıdan karşıya Karadeniz'i geçebilirler. (Denizde görülen uzaklık, 144.4 Km.dir. Kırım- Sinop arası 280 Km.dir).

Antikçağdan beri parlak ve yoğun bir ticari ve Kültürel yaşantıya sahip olan Sinop, bu niteliğini Bizans, Selçuklu, Candaroğlu ve Osmanlı yönetimlerinde de sürdürmüş, ayrıca bölgenin en önemli askeri üslerinden biri olmuştur. Bu durumunu Sinop Baskını'ndan (Ruslar-1853) sonra kaybetmeye başlamıştır.

Karadenizin,Anadolu üzerinden zamanın verimli toprakları olan Mezopotamya'ya açılan kapısı konumu uzun yıllar sürmüştür; ancak , yeni ticarî kanalların açılması,Sinop'u n ekonomik açıdan giderek zayıflamasına sebep olmuştur.

Osmanlı Döneminde Anadolu’nun Dünyaya Açılan Kapısı: İNEBOLU Ankara'da Milli Hükümetin oluşmasından sonra, o tarihe kadar çeşitli yollardan Anadolu'ya akışı sağlanan silah ve cephane, insan girişinin Nisan 1920 tarihinden itibaren İngilizlerin Kocaeli mıntıkasında denetimlerini artırarak bu bölgedeki bazı yerlere askeri müfrezeler yerleştirilmesiyle yavaş yavaş sevkiyatın Karadeniz'e kaymaya başladığı bilinmektedir

Özellikle 28 Haziran 1921'de İzmit'in Yunanlılar tarafından işgali üzerine Anadolu'nun giriş-çıkış kapıları Karadeniz limanları olmaya başladı. 1920'de Karadeniz'de başlayan taşımacılık hizmeti İstanbul'la sınırlı kalmamıştır. İnebolu ve Samsun limanları Doğu cephesinden batı cephesine aktarılan cephane ve askeri personelin de giriş noktaları olmuşlardı.

Rusya'dan sağlanan silah ve cephaneler de bu limanlardan batı cephesine ulaştırılmaktaydı. İnebolu-Ankara yolu bir bakıma batı cephesinin lojistik desteğini sağlayan yegane yol konumuna gelmiştir.

Kastamonu vilayeti sahili Milli Mücadele'nin ikmal iskelelerini oluşturmuştur. İstanbul'da faaliyet gösteren gruplar tarafından sağlanan silahlar çeşitli vasıtalarla İnebolu, Cide, Bartın, Kozlu, Kilimli, Zonguldak, Ereğli ve Sinop limanlarına çıkartılarak, buralardan Cide-Kastamonu, Zonguldak-Ereğli-Bolu, İnebolu-Daday-Kastamonu, Sinop-Boyabat- Taşköprü-Kastamonu yollarını takiben Batı cephesine Ankara'ya ulaştırılıyordu.

silah ve cephane de aynı yollarla taşınıyordu silah ve cephane de aynı yollarla taşınıyordu. Doğu cephesinde 1920 yılı sonunda savaşın bitmesi üzerine bir kısım silah ve cephane Erzurum- Trabzon yolu ile Batı Karadeniz limanlarına taşındı. Yine Rusya'dan sağlanan silahların bir kısmı İnebolu limanından Batı cephesine ulaştırılmıştır.

Trabzon'dan gelecek silahların şevki için İnebolu-Sinop arasındaki küçük koylar kullanıldı. 1920-1921 kışında küçük balıkçı motorları Sinop-İnebolu arasındaki koylara çok sayıda silah ve cephane taşımışlardı.

KAYNAKÇA: Bahçeşehir Üniversitesi Uluslararası Güvenlik ve Stratejik Araştırmalar Merkezi,2009, “Türkiye’nin jeopolitik Önemi” Çiçek, R., ?, “ Ankara Hükümetinin Dünyaya Açılan Kapısı İnebolu-Ankara Yolu” Yılmaz,S. 2007, “Karadeniz’de Değişen Dengeler ve Türkiye” Karadeniz Araştırmaları, Sayı:15, s.45-66 http://www.erfelek.net/bolum.asp?goster=dos&id=2

HAZIRLAYAN YASEMİN CEBECİOĞLU