YÜZÜNCÜYIL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İİBF
EĞİTİM FAALİYETLERİ KALİTE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİ PROF .DR. BÜLENT KARAKAŞ
GİRİŞ KALİTE İLE İLGİLİ İLK KAYITLAR M.Ö.2150 YILINA KADAR UZANIR. ÜNLÜ HAMMURABİ KANUNLARININ 229.MADDESİ ŞÖYLEDİR:”EĞER BİR İNŞAAT USTASI BİR ADAMA EV YAPAR VE YAPILAN EV YETERİNCE SAĞLAM OLMAYIP ÇÖKEREK ADAMIN ÖLÜMÜNE SEBEP OLURSA O İNŞAAT USTASININ BAŞI UÇURULUR”
GİRİŞ FENİKE’LİLERDE DE OLDUKÇA ETKİLİ YAPTIRIM YOLLARI VARDIR. FENİKELİ BİR DENETÇİ, KALİTE STANDARDLARINA BİR AYKIRILIK GÖRDÜĞÜNDE BUNUN TEKRARLANMASINI ÖNLEMEK İÇİN KUSURLU MALI ÜRETEN KİŞİNİN ELİNİ KESME YETKİSİNE SAHİPTİR.
TÜRK TOPLUMUNDA KALİTE GEREKEN YERİNİ ÇOK GEÇ ALMIŞ OLMASINA RAĞMEN İLGİNÇ OLANI DÜNYADA BUGÜN Kİ ANLAMDA İLK STANDARDLARIN 1502 YILINDA ZAMANIN PADİŞAHI II.BEYAZIT HAN TARAFINDAN ÇIKARILAN KANUNNAME-İ İHTİSAB-I BURSA İLE GERÇEKLEŞMİŞ OLMASI VE BOYAMA, AMBALAJ, KALİTE GİBİ ESASLAR İLE CEZAİ HÜKÜMLERE YER VERİLMİŞ OLMASIDIR.
19.YY’ A KADAR OLAN BU VE BENZERİ FAALİYETLER YALNIZCA BAZI YAPTIRIMLAR VE CEZALARDAN İBARETTİR. BİR KAVRAM OLARAK KALİTE 19.YY’ DA KARŞIMIZA ÇIKMAKTADIR. İLK ÖNCÜLER VE HALA GEÇERLİ OLANLAR
P.B.CROCBY CROSBY,DİĞER KALİTE ÖNDERLERİ GİBİ SİSTEMDE ORTAYA ÇIKAN HATALARIN %80 NİNDEN FAZLASININ YÖNETİMDEN,%20 YE YAKIN KISMININ ÇALIŞANLARDAN KAYNAKLANDIĞINI SAVUNUR.BUNDAN DOLAYI DA İLK EĞİTİLECEK GRUP ÜST YÖNETİM VE MÜDÜRLERDİR. CROSBY NİN FELSEFESİ DÖRT TEMELE DAYANDIRILIR.
*KALİTE MÜKEMMELLİK DEĞİLDİR, *KALİTE SİSTEMİ, HATALARI ÖNLEMEDİR *ÇALIŞMA STANDARDI, SIFIR HATA OLMALIDIR *KALİTENİN ÖLÇÜMÜ, UYGUNSUZLUKLARIN MALİYETİDİR
DR.J.M.JURAN *KALİTE GELİŞTİRME *KALİTE PLANLAMASI *KALİTE KONTROLU JURAN’IN KALİTE GÖRÜŞÜ, YÖNETİM FİLOLOJİSİNE İSTATİSTİKSEL BİR YAKLAŞIM GETİRİR. JURAN’IN KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİNİN TEMELLERİ ŞUNLARDIR. *KALİTE GELİŞTİRME *KALİTE PLANLAMASI *KALİTE KONTROLU *KALİTE GÜVENCESİ
DR.W.E.DEMING DEMING MÜŞTERİYİ ÜRETİM HATTININ EN ÖNEMLİ PARÇASI OLARAK TANIMLAR. DEMING’E GÖRE MÜŞTERİNİN İHTİYAÇLARININ KARŞILANMASI YETERLİ DEĞİLDİR. MÜŞTERİ SİZİN ÜRÜNÜNÜZDEN AYNI ZAMANDA ZEVK ALMALIDIR. DEMING, ÜRÜN VE HİZMETLERİN GELİŞTİRİLMESİ İÇİN AMACIN DEĞİŞMEZLİĞİNİN KESİN BİR GEREKLİLİK OLDUĞUNU BÜYÜK BİR ÖNEMLE VURGULAR.
KALİTEYİ ARTIR KALİTE ARTINCA
MALİYETLER DÜŞER MALİYET DÜŞÜNCE
ÜRETKENLİK ARTAR ÜRETKENLİK ARTINCA
YÜKSEK KALİTE VE DÜŞÜK FİYATLA PAZARI ELE GEÇİREBİLİRSİN PAZARI ELE GEÇİRİNCE
İŞTE KALIRSIN İŞTE KALINCA
DAHA FAZLA İŞ YARATABİLİRSİN
PEKİ, NEDİR BU KALİTE?
KALİTE TARİFLERİ
KALİTE; BİR ÜRÜN VEYA HİZMETİN BELİRLENEN VEYA OLABİLECEK İHTİYAÇLARINI KARŞILAMA KABİLİYETİNE DAYANAN, ÖZELLİKLERİN TOPLAMIDIR.
KALİTE; BİR ÖNLEMDİR. SORUNLAR ORTAYA ÇIKMADAN ÖNCE ÇÖZÜMLERİNİ OLUŞTURUR.
KALİTE ; ESNEKLİKTİR. TALEPLERİ KARŞILAMAK İÇİN DEĞİŞMEYİ GÖZE ALMAK VE BU KONUDA İSTEKLİ OLMAKTIR.
KALİTE; İŞLERİ ÇABUK VE DOĞRU YAPMAKTIR.
KALİTE; İŞLERİ ZAMANINDA YAPMAKTIR.
DOĞRU GİBİ SÖZLER
ÜRETTİĞİNİZİN ALICISI VEYA MUHATABI OLDUĞUNUZU VARSAYIN (Bu kalite bilincinin başlangıcıdır)
ÖĞRETMEN ANDI: KENDİMİ KENDİ ÇOCUĞUMA ÖĞRETMEN OLARAK LAYIK GÖRDÜĞÜM SÜRECE BU MESLEĞİ YAPACAĞIM. (Başlangıç basamağı)
Kalite marka oluşturmaktır.
HATALARI ÖNLEMEK ONLARI SONRADAN BULUP DÜZELTMEKTEN DAHA KOLAYDIR, DAHA UCUZDUR VE DAHA GÜVENCELİDİR.
KEM ALATLA KEMALAT OLMAZ.
SİZ YAPTIĞINIZ İŞİ İYİ YAPIN. DAĞIN BAŞINDA OLSANIZ BİLE SİZİ BULURLAR (ATASÖZÜ)
HERŞEY HAKKINDA BİRŞEY VE BİRŞEY HAKKINDA HERŞEYİ ÖĞRENMEYE BAKIN. (THOMAS NUXLEY)
ANCAK
MÜŞTEREK SORUNLARA BİREYSEL ÇÖZÜMLER BULUNAMAZ.
HERKESİN ELİNDEN GELENİ YAPMASI ÇÖZÜM DEĞİLDİR. İLK BAKIŞTA GEREKLİ OLAN HERKESİN NE YAPMASI GEREKTİĞİNİ BİLMESİDİR.
ÖYLEYSE NELER YAPILMALIDIR ? BAŞLANGIÇTA, KİŞİ BAZINDA YAŞANTIDA VE İŞTE KALİTELİ OLMAK GEREKİR. ANCAK YETMEZ. ÇÜNKÜ KALİTELİ PARÇALARDAN OLUŞAN BİR BÜTÜNÜN KALİTELİ OLMASI BEKLENEMEZ. EĞER OLURSA, YALNIZCA OLMUŞTUR VE TEKRARINA BİR İŞARET YOKTUR.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÇÖZÜM TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY)
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÖZET OLARAK ,BİR İŞLETMEDE HER İŞİN BİR DEFADA VE HATASIZ/EKSİKSİZ OLARAK-SIFIR HATA İLE- YAPILMASI VE MÜŞTERİNİN %100 TATMİN EDİLMESİDİR. TKY, SIFIR HATA İLKESİNİ TEMEL ALDIĞI İÇİN HAMMADDE AŞAMASINDAN İTİBAREN BAŞLAYAN BİR SÜREÇTİR.
*FİRMANIN DİNAMİZMİNİ VE YAPISINI GELİŞTİRMEK, BAŞLICA AMAÇLAR *FİRMANIN DİNAMİZMİNİ VE YAPISINI GELİŞTİRMEK, *FİRMADA TÜM ÇALIŞANLARIN İŞBİRLİĞİNE DAYANAN BİR KALİTE GÜVENLİĞİ SİSTEMİ KURAMAK, *ÜRETİM VE HİZMETTE SIFIR HATAYI ESAS ALMAK, *MÜŞTERİLERLE TÜKETİCİLERİN GÜVENİNİ KAZANMAK, *DÜNYADAKİ EN YÜKSEK KALİTE DÜZEYİNE ULAŞMAYI AMAÇLAMAK
KAIZEN: (KAI:DEĞİŞİM+ZEN :İYİ ): JAPONYANIN REKABETTEKİ BAŞARISININ ANAHTARI. ÜST YÖNETİM, MÜDÜRLER VE ÇALIŞANLAR DAHİL OLMAK ÜZERE HERKESİ KAPSAYAN SÜREKLİ İYİLEŞTİRME HAREKETİ KAIZEN STRATEJİSİNİN ÖNEMİ; YÖNETİMİN MÜŞTERİYİ TATMİN İÇİN GAYRET SARFETMEK ZORUNDA OLDUĞUNU VE İŞ DÜNYASINDA KALICI OLMAK, KAR ETMEK İSTİYORSA MÜŞTERİNİN İSTEKLERİNE HİZMET ETMESİ GEREKTİĞİNİ FARK ETMESİDİR.
TEBESSÜM OLMASINI HİÇ İSTEMEDİĞİMİZ: “BU BENİM İŞİM DEĞİL”
ÖYKÜMÜZ HERKES,BİRİSİ,HİÇKİMSE VE HERHANGİ BİRİ DİYE DÖRT KİŞİ HAKKINDADIR. YAPILMASI GEREKEN BİR İŞ VARDI. HERKES, BİRİSİNİN O İŞİ YAPACAĞINDAN EMİNDİ. HERHANGİ BİRİ O İŞİ YAPABİLİRDİ AMA HİÇ KİMSE YAPMADI. BİRİSİ BUNA ÇOK KIZDI. ÇÜNKÜ BU HERKESİN İŞİ İDİ. HERKES HERHANGİ BİRİNİN O İŞİ YAPABİLECEĞİNİ DÜŞÜNDÜ. FAKAT HİÇKİMSE HERKESİN YAPMADIĞINI FARK ETMEDİ. HERHANGİ BİRİNİN YAPABİLECEĞİ İŞİ HİÇKİMSE YAPMAYINCA HERKES BİRİSİNİ SUÇLADI. SON.
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİ İŞLETME İÇİNDE KENDİ ALANLARINI İLGİLENDİREN KONULARDA ÇEŞİTLİ SORUNLARI BELİRLEMEK, İNCELEMEK VE ÇÖZÜMLER SUNMAK İÇİN OLUŞTURULAN 5 İLA 10 KİŞİDEN OLUŞAN GÖNÜLLÜ GRUPLARIDIR.
Kalite Kontrol Çemberinin Yapısı İş gören Grubu Gönüllü Olma Süreklilik Düzenli Toplantı Yapma Lider ve Çember F. İşte Karşılaşılan Sorunlara Açıklık Getirme
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİ İŞLEYİŞ TARZI: 1.HER TOPLANTIYA ZAMANINDA KATILIN 2.DİĞER ÜYELERE KULAK VERİN 3.KİŞİLER YERİNE GÖRÜŞLERİ TARTIŞIN 4.BAŞKALIRININ FİKRİNE KARŞI IÇIK OLUN VE TEŞVİK EDİN 5.İSTEK VE COŞKU SAĞLAYIN 6.AKILSIZ OLARAK NİTELENEBİLECEK TEK SORU SORULMAYAN SORUDUR 7.DİKKAT GÖSTERİN 8.YIKICI TARTIŞMALARA GİRMEYİN 9.FİKİRLERİNİZİ AÇIKCA SÖYLEYİN 10.ÇÖZÜM YOLLARI GÖSTERMEKTEN ÖNCE NEDENLERİ BULUN
PROBLEM ÇÖZME TEKNİĞİ: 0 PROBLEMLERİ BELİRLEYİNİZ 1 PROBLEMİ ORTAYA KOYUP SEÇİNİZ 2 DURUM ANALİZİ YAPINIZ 3 TEŞHİSTE BULUNUNUZ 4. ÇÖZÜMLERİ BULUNUZ. 5. SEÇİM YAPINIZ VE KARAR VERİNİZ. 6. UYGULAMAYA KOYUNUZ. 7. SONUÇLARI TAKİP EDİNİZ. 8 . STANDARTLAŞTIRMAYI SAĞLAYINIZ. 9. GENELLEŞTİRİNİZ.
KALİTE KONTROL ÇEMBERİNDE YERALMAYI DÜŞÜNMEK BİLE KALİTEYE BAŞLANGIÇTIR.
SİZLERİ KUTLUYORUM. BAŞARILAR DİLİYORUM SİZLERİ KUTLUYORUM. BAŞARILAR DİLİYORUM. İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ADINA PROF.DR.BÜLENT KARAKAŞ