İhtiyaçlardan Çatışmaya uzanan yol... Bireyler, kurumlar ve toplumlar arası çatışmaların kaynağı Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20141.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Advertisements

Uzlaşma yoluyla sorun çözmek!
Benim kim olduğumu biliyor musunuz? Soy alguien con quien convives a diario Hergün birlikte yaşadığınız biriyim...
May 15, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH, 2007® 1 Her fazladan söz, bir diğerini bozar!
KAYNAK İŞLERİ VE SAĞLIK TEHLİKELERİ
Kadın istihdamına ilişkin sorunlar ve çözüm önerileri
May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer. May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer Nedir? “Bir mal veya hizmetin alıcısını, daha yüksek.
Global yayın şirketinin Global propagandası:. İşgal Edilmiş Kıbrıs Cumhuriyeti’nin İşgal Edilmiş Bölgesi!
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM
Öğretim İhtiyacını Belirleme
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
Yazılım Proje Yöneticisinde Arananlar…
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Oca-09© Copyright SMUH®, Değişmeden Değişmek! (Rev 0.1 – ) Olabilir mi, nasıl?
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Bireysel / Kurumsal / Toplumsal “ Yaşamlarımızı şekillendiren yaygın ve yerleşik kalıplar’ın sorgulanması” 19 Aralık 2012 / İstanbul.
Sep / Rev. 1© Copyright Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı, Öğrenmeyi Öğrenme’nin kritik parçası: Her sorun bir öğrenme yetersizliğidir.
İŞKOLU KODU ALT SINIF GİRİŞ İŞLEMİ ve İŞYERİ NACE TALEP SİSTEMİ
Tek Düzen Muhasebe Sistemi (TDMS) Ön Muhasebe Modülü
MEVSİMLER Kış
PROGRAM GELİŞTİRMENİN PLANLANMASI
Sorun Çözme Kabiliyeti
Küreselleşme ve Çözüm Kabiliyeti Rev 2 – Temmuz 2014 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
17 décembre Kamİn-SGB İnovasyon Teknikleri Eğitimi-1 T.C. Maliye Bakanlığı 25 Nisan 2008.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
KIZILCAHAMAM DEVLET HATANESİ
Hazırlayan : Şevki YILMAZ T.Ed./Dil ve Anl.Öğrt.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
ÖZGÜRLÜK Bir İnsanlık Değeri Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ
Sağlık Hizmetlerinde Paket Programlar Öğr.Gör. Ahmet BİLİCİ
Ocak ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH® Askıya Alınmış Yargılarla İletişim=Etkileşim Zamanimizin neredeyse %90’ini kaplayan “iletisim”in en iyimser.
KİŞİSEL GELİŞİM Burak Bayram Kadir Türk Tolga Ülkü
NLP ALGISAL DAVRANIŞ KONTROLÜ
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Her alandaki “doğru”lar insanlık tarihinin birikimi olarak biliniyor. Ama bunlar, neyin nasıl yapılacağını söylemiyor.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Tek Düzen Muhasebe Sistemi (TDMS) Ön Muhasebe Modülü Eğitim Sunumu
Eğitim Sosyolojisi Genel Giriş
Öğretim Tasarımı
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
Sorun Stok Etkisi Rev Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir,
Sorun Çözme  Karmaşıklık  Enerji İhtiyacı  Parçalanma.
ANLAMLARINA GÖRE KELİMELER
Çözüm Kabiliyeti için performans göstergeleri Rev
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Yargılarımızın doğruluğuna güvendiğimizde, bilgi edinme kanallarımızı (dolayısıyla merakı) kapatırız. Bir çeşit.
Sömürü algoritması Birilerinden, sömürü yoluyla değer transfer etmek isteyenler için altın kurallar(!)
DOĞA BENGÜ KOTAN 935 BERKAY ORKAN 1071
Sorun Stok Etkisi. Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir, 2. Gücünüz azalacağı.
Herkes için –sürdürülebilir- Eğitim
Etkili İletişimde Ortamın Yeri ve Önemi KÜLTÜREL ORTAM
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Mesleki Rehberlik.
Eğitim ve Toplumsal Değişme
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
“Ne yapmalı?” yerine “ne yapmamalı?” Bir paradigma değişimi önerisi... Ocak 2016© Copyright SMUH®,
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
Prof Dr Süheyla ÜNAL. Hedefler Bu sunumun sonunda katılımcılar yakın geleceğin gerektirdiği öğrenme ortamı ve koşulları konusunda değişimin gerekliliğini.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
Yüksek Katma Değerli Düşünce
“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Yüksek Katma Değerli Düşünce
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

İhtiyaçlardan Çatışmaya uzanan yol... Bireyler, kurumlar ve toplumlar arası çatışmaların kaynağı Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20141

İşin özü! Sorunlarını çözmek isteyen kişi ve toplumlar, ihtiyaçlarını, “enerjiden türetilen şeyler (enerji türevleri)” yoluyla karşılar, Bu da kişiler, kurumlar ve toplumlar arasındaki çatışma ve sömürülerin kaynağını oluşturur. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20142

Sorun Nedir? “sorun”, sadece istenmeyen durumları değil, istenilen fakat gerçekleşmesi önünde engeller bulunan durumlardır. Örneğin, daha konforlu bir araba sahibi olmak isteyen bir kişinin ona sahip olabilecek parasının bulunmayışı da teknik olarak “sorun”dur. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20143

Herkes tırmanmak ister! Maslow ihtiyaçlar piramidinin her basamağındaki kişiler, bir üst ihtiyaç basamağına tırmanmak ister. Ender haller haricinde bu eğilim insan türünün ortak bir özelliğidir denilebilir. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20144

Ocak 2013© Copyright BNGV®, Güneşin ışıması, enerjinin en kaba ve en az yoğun formu, 2.Bu ışıma bitkilerin oluşmasına yol açar; bitkiler (sebze, meyva agaç vs) daha yoğun enerji halleri. 3.Hayvanlar bu ışıma sayesinde var olur ve daha da yoğun enerji. 4.Bitkiler toprak altinda pertrole dönüşünce daha da yoğunlaşır. 5.Bunlardan ilk dördünü kullanan insan daha yoğun enerji. 6.Egitilip bir konuda uzmanlaşan insanlar ise daha yoğun enerji. 7.Bu uzmanların arasından çıkan nadir beyinler ise daha yoğun. 8.Böylece giderek daha yoğun enerji demek olan mal ve hizmet ürünleri (refah ögeleri) ortaya çıkar. 9.Bunların tümüne bir ad vermek gerekirse en uygun isim “değer”dir. Enerjinin çeşitli halleri..

Tırmanmak (değer) gerektirir Her basamak, bir alt basamaktakinden daha fazla (değer) demektir Örneğin, ağaç dallarıyla kaplı bir barınak, üstü akmayan çatıya sahip barınağa göre daha az (değer) gerektirir. Ama, vahşi hayvanlara karşı daha korunaklı taş duvarlı bir ev yapmak daha fazla (değer) demektir. Şimdi herkes lütfen, zihninden (sorunlarını) geçirip, onların çözümlerinin hep (değer) olduğunu fark etsin. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20146

Yönetimlerin üzerindeki baskı Toplumlar, (değer) kaynaklarına hiç bir zaman bütünüyle sahip değillerdir. Çünkü, sahip oldukları arttıkça, insanlar da daha üst basamaklara tırmanmak isterler. Böylece kendilerini yönetenlerin üzerinde başa çıkılamaz bir baskı kurarlar.. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20147

Baskıların iki sonucu Baskıların kaçınılmaz iki sonucundan birisi, toplumun çeşitli kesimleri arasında, birbirilerinden (değer) transferi çatışmalarıdır. Sınıf çatışmalarının, toplum içi sömürülerin başlıca nedeni budur. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20148

Baskıların iki sonucu Bu baskıların kaçınılmaz iki sonucundan diğeri, ihtiyaç duyulan (değerler)in, başka toplumlardan: –ya barışçıl yollarla (ticaret gibi) –ya daha az barışçıl yollarla (sömürü yoluyla) –ya da zorla (işgaller, savaşlar yoluyla) transfer edilmesidir. Ocak 2015© Copyright SMUH®, 20149

Barışçıl - az barışçıl - saldırgan araçların tümü.. Toplum ortalaması, piramidin ne kadar üstlerine tırmanmış (kalkınmış, gelişmiş) ise, daha da yukarı tırmanmak için toplumdaki arzu o kadar fazladır. Buna göre, transfer etmeye kalkacağı (değer) de o kadar çeşitli ve büyük olacaktır. Bu ise, barışçıl-az barışçıl-saldırgan araçların tümünün birden sonuna kadar kullanılması demektir. Nitekim bugün fiilen olan da budur. Ocak 2015© Copyright SMUH®,

“Değer transferi” tüm çatışmaların temel nedenidir. Buradaki kritik kavram, her iki halde de geçerli olan yöntemin “değer transferi” olduğudur. İnsanlığın ilk çağlarından bugüne kadar çatışmaların büyük çoğunluğunun -eğer hepsi değilse- nedeni “değer transferi” olgusudur. Ocak 2015© Copyright SMUH®,

Yakınmak yerine “önce-anla” Bunu anlamaya çalışmak yerine, emperyalizm, kapitalizm gibi “değer transferi” yöntemlerinden ya da X, Y, Z gibi ülkelerden yakınmak, ilkel kabilelerin gök gürültüsüne karşı keçi kurban etmeleri kadar etkilidir. Yapılması gereken “sorgulamak yoluyla anlamak” ve “gereğini yapmak”tır. Ocak 2015© Copyright SMUH®,

Anlamak tamam da "gereği" nedir? (Değer) transfer arzularını durduramadığımıza göre, nasıl korunacağız? İpucu "biomimicry" kavramındadır. Biomimicry, biyolojideki örnekleri taklit ederek sorun çözme araçları geliştirmek demek. Canlıların "bağışık sistemi", aranan korunma yöntemidir. Ocak 2015© Copyright SMUH®, Leonardo da Vinci's design for a flying machine with wings based closely upon the structure of bat wings

Ocak 2013© Copyright BNGV®, SÇK ve bağışıklık sistemi analojisi Yrd. Doç. Dr. Besim Özaykan Fizyoloji ABD, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi SÇK-bağışıklık sistemi benzetmesi hem sorunun anlaşılması, hem de çözüm yollarının ortaya çıkarılması açısından mükemmel bir örnektir. Bağışıklık sisteminin etkinligini azaltan bir yığın etken, sistemin işleyişine bağlı diğer sistemlerin savunmasını bozar, Yardımcı T hücrelerinin tahrip olmasi (AİDS’de oldugu gibi) tüm diğer bağışıklık sistemi hücrelerinin işlevlerininin büyük ölçüde azalmasına yol açmakta, SÇK yetmezliğinin merkezinde yer alan ezberin de (yani sorgulanamazlık) SÇK açısından benzer bir işlevsizlige yol açtığı benzetmesi çok yerindedir..

Toplumun Bağışıklık Sistemi Zayıflama / güçlenmeleri birbirini etkileyen katmanlar: 1. Doğru Sorular yoluyla sorgulama > rasyonel ve kritik düşünme alışkanlığı, 2. Üzerinde uzlaşılmış kavramlar, 3. Yaratıcılığı / öğrenme yetisini yok etmeyen non-ideolojik eğitim, 4. Bütünü oluşturan bileşenlerin (her şey) haklarına saygı, 5. Koz yönetimi 6. Rasyonel olmayan öğretilerin (din, milliyetçilik vd), rasyonel maksimlerinin belirlenmiş ve toplumca paylaşılmış olması yoluyla "sürüklenmelere karşı" kalkan, 7. Kültür - gen etkileşimi (Dual Inheritance Theory) 8. ve bütün bileşenlerin etkileşimi yoluyla oluşan "bağışıklık sistemi" (ayrı bir bileşen gibidir). Ocak 2015© Copyright SMUH®,

Ne Yapalım? Bu 8 koşulu yerine getirirsek sorun hallolur mu? Evet. "yerine getirirsek" = sihirli anahtar, Ama küçük(!) bir sorun var: Nasıl "yerine getireceğiz?" Esas çözülmesi gereken sorun budur. Bunun anahtarı "dayanışma" kavramında yatıyor. Birbirinden farklı yerlerde bulunan, biraraya gelemeyen kişiler arasında sürekli ve etkili bir iletişim ağı. Ocak 2015© Copyright SMUH®,

Bu olabilir mi? Macrowikinomics, adı altında bütün Dünya'da bir akım var, Government 2.0, bunun politika ayağı, Gezi Parkı olaylarından sonra hazırlanan bir rapor bu yöntemle hazırlandı, Türkiye'nin her yerinde, sağduyulu yüzbinleri iletişime sokacak bir ağ, kendi doğru sorularını ve cevaplarını verecektir. Ocak 2015© Copyright SMUH®,

Teşekkür ederiz Ocak 2015© Copyright SMUH®,