İLİM AMEL İLİŞKİSİ Mehmet__basturkæhotmail.com

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
MELEKLERE İMAN A) MELEKLERİN TARİFİ
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
İÇİNDEKİ FEYİZ VE BEREKET
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
Sabır Örneği: Hz. Eyüp Hz. Eyüp denince akla hemen sabır gelir. Eyüp a.s. çok zengin idi. Sayısız malı-mülkü, birçok oğlu kızı bulunuyordu. Bu zenginliği.
Sabır Örneği: Hz. Eyüp Hz. Eyüp denince akla hemen sabır gelir. Eyüp a.s. çok zengin idi. Sayısız malı-mülkü, bir çok oğlu kızı bulunuyordu. Bu zenginliği.
"Bacımın İffeti Batmakta Rezilin Gözüne.
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
HZ. MUHAMMED GÜVENİLİR BİR İNSANDI
RAHMAN'IN HAS KULLARINDAN
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
AHLAK Güzel Söz; Anlam ve Mâhiyeti
HAZRETİ ALİ’NİN VASİYETNAMESİ (Hazreti Ali’den oğlu Hasan’a)
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
MELEKLERE İMANIN, FERT VE TOPLUM HAYATINDAKİ ETKİLERİ
HASED-GIYBET.
TEVAZU Tevazu yani alçakgönüllülük, kibirlenmenin zıddıdır.
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
AHİRET İNANCI.
ADALET.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ 15 Ekim 2014, Çarşamba Kur’an’ı anlamada izleyeceğimiz yöntem DERS 3
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
8.SINIF 5.ÜNİTE İNANÇ VE DAVRANIŞ İLİŞKİSİ
DERSTE GEÇEN ÖNEMLİ KAVRAMLAR. Hidayet Hak yolu Doğru yol Hidayet Hak yolu Doğru yol Dalalet Doğru yoldan sapmak Dalalet Doğru yoldan sapmak Tebyin Hakikatin.
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
Hz. Muhammed (s.a.v.) Sabırlı ve Cesaretliydi
Değerler Eğitimi Hoşgörü
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Kur’an’a Göre Cin ve Şeytan
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Nafile namazlar 1. Teheccüd Namazı (Gece Namazı) 2. İşrak Namazı 3
4. İbadetlere Devamlılığı
İslam’da Bilginin Kaynakları
2. İnanca Bağlılığı.
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
1. Hz. Muhammed’in İbadet Anlayışı
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım.
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
ECEL VE ÖLÜM BEHÇET GÜNDÜZ İZMİR
AHİRET GÜNÜNE (HAŞRE) İMAN
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Sunum transkripti:

İLİM AMEL İLİŞKİSİ Mehmet__basturkæhotmail.com www.mehmetbasturk.com MEHMET BAŞTÜRK HAZIRLAMIŞTIR Mehmet__basturkæhotmail.com www.mehmetbasturk.com Facebook TC Mehmet Baştürk

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ Artık kim zerre ağırlığınca bir hayır işlerse, onun mükâfatını görecektir. Kim de zerre ağırlığınca bir kötülük işlerse, onun cezasını görecektir. “ Zilzal, 99/7-8 اَتَاْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ اَنْفُسَكُمْ وَاَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ اَفَلَا تَعْقِلُونَ Siz Kitabı (Tevrat'ı) okuyup durduğunuz hâlde, kendinizi unutup başkalarına iyiliği mi emrediyorsunuz? (Yaptığınızın çirkinliğini) anlamıyor musunuz? Bakara, 2/44

İbadetin İlk koşulu “iman” olduğu gibi ikinci koşulu da “ilimdir” İbadetin İlk koşulu “iman” olduğu gibi ikinci koşulu da “ilimdir”. “Bilgim yok ” diyerekten Allah noksan ibadet ve taatta bulunmak, yahut da hiç ibadet etmemek kesinlikle doğru değildir. Bilgisizlik ibadetten uzaklaşmamamızı gerektiren bir mazeret hiç bir zaman olamaz. Eğer bilgi kazanmak istiyorsak bir sürü çarelere baş vurmak ve de aramak gerekir. Allah (c.c) Hz. kendi yolunu seçenlere ve ilmini arayanlara ne büyük kolaylıklar verildiği o, zaman görülür. Allah ilimle uğraşanlara müjde veriyor. “Kendilerini ilme vermiş insanları Allah, derece derece yüceltir. Allah (c.c) Hz bütün yaptıklarınızdan haberdardır.” Allah yukarda yazılan Ayet-i Kerimesiyle ilimle uğraşanların, Allah katında değerlerinin artacağını, derece derece kendine yaklaştıracağını müjdeliyor. Özellikle unutulmaması gereken çok önemli bir nokta var. Allah (c.c) amelsiz ilimle, ilimsiz ameli istemiyor. Bir hadis inde buyuruyor ki: “Biliniz ki ilimsiz amel, meyvesiz ağaca benzer. Amel siz ilim de kirişsiz ok yayına benzer.”

Çiftçi tarlasını eker ve bekler. Beklediği şey mahsuldür Çiftçi tarlasını eker ve bekler. Beklediği şey mahsuldür. Ne ekmiş, ne kadar ekmişse hasat zamanı o karşılığı alacaktır. Ahirette yüz ağartan bir hasat için de dünya tarlasında ilim, amel ve ihlâs bulunmalıdır. Kul tıpkı çiftçiye benzer. Dünya onun tarlası, iyilik ve kötülükler ekini, ahiret ise hasatıdır. Dünya tarlasına ektiği her şey ahiret mevsiminde önüne mahsul olarak konacaktır. Ne bir eksik ne bir fazla… Hasat mevsimi olan ahirette önüne konan mahsul, ebedi hayat için dönüm noktasıdır. Onunla ya çocuklar gibi sevinip mutlu olur yahut idamlıklar gibi perişan… Peki nedir bereketli, verimli hasadın sırrı? Yani dünyada neyi nasıl ekmeliyiz ki ahirette biçeceğimiz mahsul bizi mutlu mesut kılsın, bizi kurtarsın?

يَا اَيُّهَا الَّذٖينَ اَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyleri niçin söylüyorsunuz? Saf, 61/2 يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ Allah içinizden iman edenlerin ve kendilerine ilim verilenlerin derecelerini yükseltir.“ Mücâdele,58/11

Kur’an-ı Kerim’in ifadesiyle: “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu Kur’an-ı Kerim’in ifadesiyle: “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” gerçeğinden hareketle, bilen ile bilmeyenin Allah katındaki sorumluluğu da bir olmaz. İster “dini” ister “dünyevî” konularda olsun, ilim adamlarının “sözleri ile davranışları” arasında uygunluk olmalıdır. Alim, bildiği ve inandığı gibi yaşamalı ve bu konuda halka örnek olmalıdır. Devleti idare etme, insanları sevk ve idare etme iddiasında bulunan kadroların, “İnandığı gibi yaşaması gerekir. Çünkü inandığı gibi yaşamayanlar, yaşadığı gibi inanmaya başlarlar.” Bu günkü fikir ve inanç anarşisinin temelinde de “İnandığı gibi yaşamak yerine yaşadığı gibi inanmak” gerçeği vardır. Sevgili Peygamberimiz: Halkın en fenası, halka en kötü örnek olan fena alimlerdir” buyurmuşlardır. Peygamber Efendimiz bir başka hadislerinde şöyle buyuruyor: “ İnsanlar helak oldu, içlerinden ancak alimler kurtulabildi. Alimler de helak oldu; ancak içlerinden ilmi ile amel eden kimseler kurtuldu. Ve ilmiyle amel edenler de helak oldu; ancak onların içinde de sadece amelini ihlasla yapanlar kurutulabildi.” Denilmiştir ki: “Bilmek tek başına yetmiş olsaydı, şeytandan daha iyi kul olmazdı!” Salih bir kul olmak için bilmek yetmez, bilmekle beraber ilim ile amel etmek ve amelde gösterişten riyadan uzak durmak yani Salih amel işlemek gerekir. 

Büyük sahabe Enes Bin Malik’in rivayet ettiği bir hadis-i şerif’e göre, Sevgili Peygamberimiz bu konu da şöyle buyurmuşlardır: “Âlimler, devlet büyüklerinin haksız işlerine âlet olmadıkları ve dünyevi menfaatlere boyun eğmedikleri müddetçe Allah’ın kulları üzerinde Peygamber eminleri ve vekilleridirler.”; Şanlı Peygamberimiz, sonra şöyle devam ederler: “Dünyevi menfaatlere boyun eğdikleri anda ise peygamberlere ihanet etmiş olurlar. Bu takdirde, onlardan ayrılınız, kendilerinden sakınınız.” (Ebulleys Semerkandi, Tenbih ül Gafilin tercümesi -Gafletten Kurtuluş, Yaman Arıkan, cilt 2; sf.655) Yine aynı kaynaktan öğrendiğimize göre, Sevgili Peygamberimiz, iyi bir âlim, yahut eğitimci insanları “şüpheden imana, kibirden tevazuya, düşmanlıktan nasihate, riyadan ihlasa, dünyaperest olmaktan zühde davet eder” (a.g.e. C:2, sf:656) 

İlmi İle Amel Etmeyen Alim Şeytanlaşmıştır Ulu Allah, Şeytana, Hz.Adem’e secde etmesini emredince, kendisini daha şerefli ve üstün gördüğü için burun kıvırarak ve tepeden bakarak Hz Adem’e secde edeceği yerde arkasını çevirdi. Diğer bütün melekler bu emre uyarak Adem’e secde ederek kapandıkları secdede uzun bir müddet beklerken o sipsivri olarak ayakta kaldı. Melekler başlarını kaldırıp da onun kendileri ili birlikte secde etmemiş olduğunu görünce şükür maksadı ile ikinci bir secdeye kapandılar. O ise arkadaşlarına yan yan bakarak, onlara katılmayı asla düşünmeyerek ve Allah’ın emrini kırdım diye hiç bir pişmanlık duymayarak yine tek başına ortada kaldı. Bunun üzerine Allah yakışıklı vücudunu bozdu, onu domuz suretine çevirdi, başını deve başı ve göğsünü büyük deve hörgücü biçimine koydu, yüzü maymun yüzüne döndü, gözleri yüzü boyunca uzanan iki yarık halini aldı.Burun delikleri olabildiğince açıldı. Dudakları öküzünkine dündü. Azı dişleri domuzun dişleri gibi ağzından dışarıya fırladı. Sakalı döküldü çenesinde sadece yedi seyrek tüy kaldı. Oysa ki, daha önce yakışıklı, dört kanatlı, bilgili, çok ibadet işleyen, meleklerin tavusu ve en büyüğü olan, daha bir çok imrenilir, sıfatlar taşıyan bir kimse idi. Bunların hiç birisinin ona faydası olmadı. Bundan herkesin örnek alması gerekir. Dikkat edilirse yukarıdaki ayetlerde şeytandan “İblis” adıyla söz edilmektedir. İblis, şeytanın cin grubu içerisindeki özel adıdır. Allah, burada şeytanın cin sınıfından olduğunu bildiriyor. Cinler, enerjiden kurulu bilinçli varlıklardır. Nefisleri mevcuttur. İman edenleri de kafirleri de vardır. Yüce Allah’ın şeytanın isyanını anlatırken kullandığı cümle çok dikkate değerdir: “Direndi ve kibirlendi.” Şu halde, küfrün temeli benlik, gurur ve Allah’a teslimiyette gecikmedir. Mutlak kulluğun sırrı, benliğin, gururun sıfır noktasına gelmesidir. Şeytan, bildiği halde, Allah’a bile bile isyan etmiştir. Bildiği halde Allah’a isyan eden ve ilmi ile amel etmeyen alimin durumu da tıpkı şeytan gibidir. İlmi ile amel etmeyen ve isyanda devan eden insanın şeytandan hiçbir farkı yoktur. O insan artık şeytanlaşmıştır.

اِنَّ الَّذٖينَ يَكْتُمُونَ مَا اَنْزَلَ اللّٰهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهٖ ثَمَنًا قَلٖيلًا اُولٰئِكَ مَا يَاْكُلُونَ فٖى بُطُونِهِمْ اِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللّٰهُ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ وَلَا يُزَكّٖيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ اَلٖيمٌ Allah'ın indirdiği kitaptan bir kısmını gizleyip onu az bir bedel ile değişenler (var ya); işte onlar karınlarına ateşten başka bir şey doldurmuyorlar. Kıyamet günü Allah, onlarla ne konuşacak, ne de onları arıtacaktır. Onlar için elem dolu bir azap vardır.” bakara, 2/174

“Güneş ile dünya arasına ay girince, dünya karanlıkta kalır “Güneş ile dünya arasına ay girince, dünya karanlıkta kalır. ALLAH ile kul arasına dünya girince, kul karanlıkta kalır”... N.F.K Dini hayat; imanla başlar, ibadetlerle devam eder ve ahlakla güzelleşir. İbadet, Allah’a tazim ve saygı göstermek ve O’nun bize verdiği sayısız nimetlere karşı şükran borcunu yerine getirmektir.

قالَ رَسُولُ اللّهِ: بَادِرُوا بِالاعْمَالِ سَبْعا؛ً هَلْ تَنْتَظُرونَ إ لا َّفَقْراً مُنْسِياً، أوْ غَنىً مُطْغِياً، أوْ مَرَضاً مُفْسِداً، أوْ هَرمَاً مُفْنِداً، أوْ مَوْتاً مُجْهِزاً، أوِ الدَّجَّالَ، فَشَرُّ غَائِبٌ يُنْتَظَرُ، أوِ السَّاعَةُ أدْهَى وَأمَرُّ Hz. Ebu Hureyre (r.a) anlatıyor: "Rasulullah (a.s) buyurdular ki: "Yedi şeyden önce amelde acele edin: * Unutturucu fakirliği mi bekliyorsunuz? * Tuğyan ettirip azdırıcı zenginliği mi bekliyorsunuz? * İfsat edici hastalığı mı bekliyorsunuz? * Aklınızı götürecek ihtiyarlığı mı bekliyorsunuz? * Ani ölüm mü bekliyorsunuz? * Deccalı mi bekliyorsunuz. Bu beklenen gaip bir şerdir. * Yoksa kıyameti mi bekliyorsunuz? Kıyamet ise hepsinden kötü, hepsinden daha acıdır." (Tirmizî, Zühd 4,)

وعَنْ مُعاوِيةَ ، رضي اللَّه عنْهُ ، قال: قَال رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « مَنْ يُرِد اللَّه بِهِ خيْراً يُفَقِّهْهُ في الدِّينِ » متفقٌ عليه. Muaviye (r.a.) rivayet edildiğine göre, Resûlüllah (s.a.v.)şöyle buyurdu: "Allah, hakkında hayır dilediği kimseye din hususunda büyük bir anlayış verir." Buhârî, İlim 10, Humus 7, İ'tisâm 10; Müslim, İmâre 175, Zekât 98, 100. Ayrıca bk. Tirmizî, İlim 4; İbni Mâce, Mukaddime 17