AİLEDE, OKULDA VE TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bir İnsan Olarak Müdür ! Mustafa Ayral
Advertisements

Görgü kuralları nelerdir?...
SUNUM.
Göksun - Sarız Yolu Tekir Dağı
Bir toplumda var olan, uyulması gereken saygı ve incelik kurallarıdır
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
DAYANIŞMA.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
1-)ÇOCUGUN FİZİKSEL VE MOTOR GELİŞİMİNDE ETKİNLİK SAĞLAMAK A-)Fiziksel İhtiyaçların Karşılanması ve Sağlığın korunması B-)Fiziksel Yapının Tanınması.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
ANNE BABA TUTUMLARI.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
GÖRGÜ KURALLARI Bir toplumda var olan, uyulmasıgereken saygı ve incelik kurallarıdır.
REHBERLİK DERSİ III.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
GÖRGÜ – NEZAKET KURALLARI
AD:AYBERK - ERAY SOYAD:AKTAY – ÇELEBİ NUMARA: SINIF:8-B
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Aile İçi İletişim.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Bu ay değerler eğitimi kapsamında Görgü ve Nezaket Kuralları üzerinde duracağız. Hepimiz nezaket ve görgü kurallarını küçük yaşlardan itibaren öğrendiğimiz.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Eğitimin ve Toplum.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
DİĞER TUTUMLAR.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR:
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Davranış Bilimlerine Giriş
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKULDA,SINIFTA VE SOSYAL ÇEVREDE UYULMASI GEREKEN GÖRGÜ KURALLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

AİLEDE, OKULDA VE TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Aile toplumun en küçük ve en temel birimidir. Aileyi toplumsal bir sistem, toplumsal bir birim, toplumsal bir birlik, grup, insan topluluğu olarak tanımlayan sosyologlar olduğu gibi, toplumsal bir kurum olarak tanımlayanlar da vardır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Bireyin gelişiminde ve eğitiminde önemli bir işlevi olan aile, iletişim bakımdan da çok önemlidir. Çocukların iyi bir gelişme gösterebilmeleri anne- baba ile çocuklar arasında “etkili bir iletişim”in kurulmasına bağlıdır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Ancak aile, ülkeden ülkeye, kültürden kültüre farklılıklar gösterdiği gibi, aynı ülke içinde de kentten kırsal kesime, ekonomik duruma ve yörelere göre de farklılıklar gösterir. Bu nedenle ailenin kesin ve evrensel tanımını yapmak, sosyolojik, coğrafik ve ekonomik farklılıklar göz önüne alındığında pek olası görülmemektedir.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Prof. Dr. Birsen Gökçe’nin tanımı ise şöyledir; “Aile, anne-baba-çocuklar ve tarafların kan akrabalarından meydana gelmiş ekonomik ve toplumsal bir birliktir.”

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Aile -  İçi İletişim; İletişim, tüm canlılar özellikle de insanlar arasında yüzyıllardan beri süre gelen temel bir olgudur. İnsanlar zaman içinde daha etkili iletişim araçları ,yöntemleri becerileri geliştirmektedirler. Bireyin gelişinde ve eğitiminde bir çok görevi ve işlevi olan aile, iletişim bakımından da çok önemli bir kurumdur. Çünkü çocukların iyi bir gelişme gösterebilmeleri için anne-baba çocuklar arasında etkili bir iletişim kurulması gerekmektedir.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Etkili bir iletişim, aile üyelerinin karşılıklı olarak birbirlerinin düşüncelerini ve duygularını anlamalarını sağlar, işbirliği, yardımlaşma ve paylaşma davranışlarına yol açar, çocukların gelişmesi için uygun bir ortam oluşmasına neden olur. İyi bir iletişimin gerçekleştiği aile ortamında çocuklar daha özerk ve bağımsız bir kişilik geliştirirler.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ İletişim, aile sisteminin işleyişinde ve işbirliği, karar verme gibi işlevler için gereklidir. Aileler ile yapılan çalışmalarda da iyi iletişimin bulunduğu ailelerde, ile ilişkilerinden sağlanan doyumu daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. İyi bir iletişim ailede kişilerin birbirlerine daha iyi tanımalarına, kaynakların kullanımda beraberin sağlanmasına, davranışlarda koordinasyona, amaçların belirlenmesine, kişilerin kendilerine ve diğer kişilere saygı duymalarına olanak sağlamaktadır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Ailede Eşler Arası İletişim: Ailenin temeli karı-koca arasındaki ilişkidir. Sağlıklı bir ilişki, iki kişinin bilinçli olarak, düşünüp taşınıp, sorumluluk içinde aldığı karara dayanır. Sağlıklı ilişki içine giren bireyler, diğerini değerli ve onurlu görür, onu olduğu gibi kabul eder bu kişiler kendi sınırlarının farkındadırlar, sürekli etkileşim ve dayanışma halinde olmaktan çekinmezler, olgun insanlardır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ İki olgun insan anne-baba olmaya karar verdiği zaman, davranışlarıyla olgun insan modelini çocuklarına gösteririler. Bu kişilerin kendilerine ve diğerlerine saygıları vardır. Çocuk yetiştirmeyi dünyanın en sorumlu görevi kabul ederler. Böyle anne-babanın kurduğu aile içinde yetişen çocukların gereksinimleri doğal olarak karşılanır. Çocuklar bu güven ve sevgi ortamı içinde kendi benliklerini bulabilmek için değişik deneyimlere girebilme cesareti gösterirler.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Bu aileler de çocuklar, anne-babanın kendi gereksinimlerini gidermek aracı olarak kullanılmazlar. Sağlıksız  ailelerde ki mutsuz anne ve mutsuz baba ise kişisel becerileri ve girişimleri kendi gereksinimlerini karşılayamadıkları için, gereksinimlerini karşılamada çocuklarını araç olarak kullanırlar çocukların kendi gereksinimleri ve kişisel gelişimsel potansiyelleri böyle anne-babalar için önemli değildir. Bu tür ailelerde çocuklar gelişemezler ve kendi kişiliklerini bulamazlar.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Ailede Anne-Baba ve Çocuklar Arası İletişim: Anne-Babanın ve aile içindeki diğer bireylerin çocukla olan iletişimi ve etkileşimi çocuğun aile içindeki yerini belirler. Aile çocuğun ilk sosyal deneyimini edindiği yerdir. Çocuğa yöneltilen davranış ve ona karşı takınılan tavır, bu ilk yaşantıların örülmesinde büyük önem taşır. Sosyal uyum üzerindeki çalışmalar, ailenin çocuk üzerindeki ilk etkilerinin son derece önemli olduğunu kanıtlamıştır. Evlerinde yakın bir ilgiye ile demokrasinin birleştiğini gören çocuklar, en etkin, özgür ve arkadaşlarıyla ilişkilerinde en başarılı çocuklar olmaktadırlar.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Ailede İletişim Sorunları, Nedenleri ve Çözüm Önerileri:  Aile-içi iletişim çok önemli olduğu halde yeterince üzerinde durulmayan bir konudur. Yaygın olarak görülen iletişim biçimi  “gereksinme iletişimi” denilen durumdur. Bu iletişim durumunda, iletişimi belirleyen etmenler günlük gelişen gereksinimlerdir. İletişim kodları da buna uygun sözcük formatlarıdır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Yemekte ne olduğu, Çocukların okuldaki durumları, Günlük olayların kısa notları, Telefon faturaları ya da beklenmeyen olaylar kısa konuşmalarla aktarılırken, birlikte olunan zamanın çoğunu TV izlemek, TV program yorumları, gündemdeki konuların kısa değerlendirilmeleri ev içi iletişim mesajları olmaktadır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Daha derinlerde yer alan beklenenler, düş kırıklıkları, geleceğe ilişkin duygular, insanlar arasındaki olumlu ya da olumsuz iletiler günlük iletişim içinde kendine yer bulmamakta, bu nedenle de mesajlar örtülmekte, duygular sessizce geçiştirilmektedir. Aile-içi iletişiminin düşük yoğunluğu, sıklığı, azlığı giderek insan arası ilişkileri de zayıflatmaktadır.

AİLEDE İNSAN İLİŞKİLERİ Bütün bunların çözümü, Ev içinde eşitlikçi, Sosyal rolleri arkadaşça yumuşatan , Aile disiplini kimseyi yaralamadan kurup yürüten, Anlayışlı, Şefkatli, İlkeli bir aile yapısını kurup sürdürebilmektedir. Eşler arasında ki anlayış ve davranış bütünlüğü iletişimi güçlendirerek çocukların sosyal rollerin benimsemelerine yol açar. Böylece aile – içi iletişimde aile dışındaki iletişimde doğru bir temele oturmuş olur.

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ Okulda insan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek  örgüt olarak okulların varoluş nedenleridir. Bu doğrultuda okulların kendilerine bazı yasa ve yönetmeliklerle yüklenmiş olan örgütsel, yönetsel ve eğitsel amaçları vardır. Okulda insan ilişkilerinin amacı, tüm ekibi sosyal, ekonomik, politik açılardan yöneltebilmek için takım çalışması yapmaya güdülemek olarak ifade edilebilir.

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ Okul yönetimi, okulun iç öğeleri olan; Öğretmen, Öğrenci, Eğitici olmayan personel dış öğeleri olan; Aileler, Ticari kuruluşlar, Baskı grupları Merkez örgütü

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ İşbirliği yaparak her kesimi için, sağlıklı ve sürekli insan ilişkileri ile okul kültürü ve iklimi oluşturmaya çalışmalıdır. Okulda insan ilişkilerini “yönetim-öğrenci ilişkileri ” “öğretmen-öğrenci ilişkileri ” “öğrenci-öğrenci ilişkileri ” “okul-çevre-öğrenci  ilişkileri ” olmak üzere değişik boyutlarda ele almak mümkündür. Bu beş grup arasında kurulan ve sürdürülen ilişkilerin niteliği, okullarda verilen eğitimin niteliği ve öğrencilerin akademik başarıları üzerinde olumlu etkiye sahiptir.

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ Okul yönetimi ve öğretmenlerin, öğrencilerle etkili bir iletişim ve ilişki kurabilmeleri için aşağıdaki konulara dikkat etmeleri gerekmektedir. Güven (Trust): Akademik olduğu kadar diğer sosyal, duygusal ve davranışsal sorunları olan öğrenciler, okul yönetimi ve öğretmenlerin bu sorunları çözmede onlara yardımcı olabileceklerini ve sorunlarını onlarla kolaylıkla paylaşabileceklerini hissetmelidirler. Öğretmenler ise sürekli  kendilerine güvenebileceklerini hissettirmeli ve onlara sürekli geri bildirimde bulunmalıdırlar. Öğrencilerde güven duygusu, okulda onlar için güvenilir bir eğitim ve öğretim ortamının oluşturulması ve her  öğrencinin kendini her yönden güven içinde hissetmesi ile mümkün olur.

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ 2. İsbirliği (Cooperation): Okulda kendini güven içinde hisseden öğrenci, öğretmeni, okul yönetimi ve arkadaşları ile işbirliği yapabilir. Etkili bir ilişki için, okul yönetimi, öğrenci ve öğretmenler arasında takım çalışmasına gereken önem verilerek sürekli bir işbirliği yapılmalıdır. 3. Beceriler/Yeterlik (Skill/competence): Okulda, öğrencilerin akademik başarıları; çalışan tüm eğitici olan ve olmayan personelin sahip oldukları nitelik ve becerilere bağlıdır. Bunlar arasında nesnel kararlar verebilme, kibarlık, duyarlılık, mizah, empati, zor şartlarda öğretebilme becerilerini sayabiliriz. Bu nitelikleri ölçmek güçtür. Bunlardan bazıları gözlenebilir niteliktedir. Ancak bu nitelik ve becerilerin kazanılması ve öğretmenlerde aranması gerekmektedir.

OKULDA İNSAN İLİŞKİLERİ 4. Esneklik (Flexibility): Sınıfta sürekli ve etkili bir eğitim-öğretim verebilmek için öğretim yöntemlerinde esneklik gereklidir. Öğretmenler ders işlerken güç anlarda sınıfın havasına bakarak ders işlemeli ve kullanacakları öğretim yöntemini belirlemelidirler.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Toplum hayatında insan ilişkileri önemli bir yer tutar. Bu ilişkiler, belli kurallara dayanır. Bu kuralların bir kısmı hukuka, bir kısmı örf ve adetlere bir kısmı da inançlara dayalıdır.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ İnsan ilişkilerini belirleyen kurallar bilinip uygulandığı oranda; insanlar, medeni ve seviyeli bir toplum meydana getirmiş olurlar. Böyle bir ortamın oluşması sonunda insanlar haz ve gurur duyarlar.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Toplumda Dikkat Edilmesi Gereken Genel Kurallar: Bir toplumun oluşmasında ve gelişmesinde, o toplumu meydana getiren insanlar arasında uygulanan görgü kurallarının önemli bir yeri vardır. Genel görgü kurallarına uyma zorunluluğu yoktur. Yani hukuken suç sayılmaz. Ancak, toplum genel görgü kurallarına uymayanlara cahil, bencil, kaba, saygısız gibi sıfatlarla tanımlar ve kınar.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ İnsanlar, toplum içinde bir arada yaşamak zorunda olduğuna göre, davranışlarında da göz önünde bulundurmaları gereken kurallar vardır. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Hoşgörülü ve iyimser olmak; Olgun bir kişiliğe sahip olmak için çaba göstermek; Eleştiriyi yerinde ve zamanında yapmak; Giyime önem vermek, giysinin mevki yer ve zamana uygun olmasına özen göstermek; Başkalarını rahatsız edici davranışlardan sakınmak;

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Verilen sözü tutmak; Ziyaretin kısa ve zamanlı olmasına özen göstermek; Oturuş ve kalkışlarda hareketlere özen göstermek; Gerektiğinde özür dilemesini bilmek; Özel konuşma yapanların yanına gitmemek; Uygun olmayan el ve sözlü şakalardan kaçınmak gibi.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Giyinme Konusunda Dikkat Edilmesi Gereken Genel Kurallar: Toplumsal hayatın her alanında, her sosyal faaliyette, insanlar, giyim kuşamlarıyla kabul görürler. Çalışanların iş yeri şartlarını dikkate alarak giyinme zorunlulukları vardır. Bir maden işçisinin, bir servis memurunun ve bir öğretmenin kıyafetinin farklı olacağı doğaldır. Kıyafet iyi bir tavsiye mektubudur. Sözünden esinlenerek, insanlar; görgülü, zevkli, nazik, kültürlü ve ağır başlı vb. izlenimleri karşı tarafa yansıtacak şekilde giyinmeye özen göstermelidirler

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Kadın ve erkek kendisine uygun kıyafet seçmelidir Kıyafet seçerken kişinin yaşı, fiziki yapısı, cinsiyeti, mesleği gibi hususlar dikkate alınmalıdır. Giydiği elbise, gömlek, kravat, ayakkabı, şapka gibi eşyalar arasında uyum sağlanmalıdır. Sökük, yırtık, ütüsüz elbise, boyasız ayakkabı giyilmemelidir. Çalıştığı iş yerinde sade giyinmeye özen göstermelidir.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Önemli toplantılarda; toplantının yerini, zamanını ve özelliğini dikkate alarak uygun kıyafetle gidilmelidir. Misafir karşılama veya kabul etme sırasında da uygun kıyafet seçip giyinmelidir. Otel, kamp, spor alanı ve tatil köyü gibi yerlerde de toplumu rahatsız etmeyecek uygun kıyafetler giyinmelidir. Bulunduğu yer veya toplumun kabul etmeyeceği kıyafetleri giyinmekten kaçınmalıdır.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Karşılama, Selamlaşma ve El Sıkma Konularında Uyulması Gereken Genel Kurallar: Selam; yaş, cinsiyet ve makam durumuna göre saygı ve incelik ifade eden bir davranıştır. Küçüğün büyüğü, Aynı yaşta olanların birbirlerini selamlamaları sevgi ve saygının bir ifadesi olarak değerlendirilir.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Selamlaşma sırasında abartılmış konuşma ve davranışlardan kaçınmak gerekir. Devlet büyüklerine (cumhurbaşkanı, başbakan, bakan, vali gibi) karşı bir saygı ifadesi olarak yolda geçerken veya karşılaşılan herhangi bir yerde baş eğilerek selam verilir. Aynı şekilde törenlerde de bayrağımız, ayakta selamlanır.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Selamlaşma; baş eğilerek, el kaldırılarak, şapka çıkartılarak olduğu gibi sözle de olur. Birisiyle sabah karşılaşıldığında , günaydın, akşam karşılaşıldığında iyi akşamlar, seyahat sırasında karşılaşıldığında iyi yolculuklar demek suretiyle selamlaşılabilinir. Gerek ilk tanışmada ve gerekse selamlaşma sırasında, özellikle erkeklerin dikkatli olması gerekir. Bayan elini uzatmadıkça, erkeğin elini uzatması hoş karşılanmaz.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ El sıkışmada, üst makamda bulunanların veya yaşlıların önce el uzatmaları, bunu gören alt makamlarda olan bayan veya bayların ellerini uzatarak tokalaşmaları genel görgü kurallarındandır. Selamlanan kişinin yanında bulunanlar, selam vereni tanımasalar bile, selamlanan kişi ile birlikte selam almaları nezaket kuralıdır. Ancak, içten gelen nezaket makbuldür. Bu nedenle selamlaşmaların nazik hareketlerle yapılması değer taşır.

TOPLUMDA İNSAN İLİŞKİLERİ Erkeğin bayanı; gencin yaşlıyı; kıdemsizin kıdemliyi; gelenin orada bulunanları; ayrılanın ayrıldığı yerde kalanları selamlaması gerekir.

TEŞEKKÜRLER…