ENGELLiLER iÇiN BiNA TASARIMI VE DÜZENLEMELER (TS 9111, TS 12460)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SLAYT GEÇİŞLERİ OTOMATİKTİR
Advertisements

Sorular ve Cevaplar.
ASANSÖR İNŞAAT, ELEKTRİK, DEMİR İŞLERİ AÇIKLAMALARI
Hazırlayan : Semiha SARAÇ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
A-A KESİTİNİN ÇIKARILMASI
EKMEK İŞLETMELERİNDE HAŞERE MÜCADELESİ EĞİTİMİ
Pasif Sistemler Uyarı Hattı Sistemleri
KAPALI VE AÇIK OFİS BİNALARININ AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI
ENGELLİLERİN HAYATINI KOLAYLAŞTIRAN BULUŞLAR MELDA KARA
S O S Y A L V E İ D A R İ İ Ş L E R M Ü D Ü R L Ü Ğ Ü
BÜYÜK BİNALARIN APLİKASYONU
YANGIN YÖNETMELİĞİNDE ASANSÖR
Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim Ortamının Düzenlenmesi
Ümraniye Meydanı Erişebilirlik Analizi
ÇİZİLMESİ İSTENEN DÜZ KOLLU ARASI SAHANLIKLI MERDİVEN
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Cadde kanallarının güzergahı
Engelliler için bina tasarımı ve düzenlemeler TS 9111, TS 12460
İŞ GÜVENLİĞİNDE ENGELLİLERDE BİNA TASARIMI(9111)
ERK İSG&İK ERK –
118 Bilgisayara Giriş Donanım.
YAŞLI ve ENGELLİLERİ DE TAŞIYAN ASANSÖRLERİN ÖZELLİKLERİ
Yönetmeliğe Uygun Muayenehane Procesi
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
TEMİZLİK TERTİP DÜZEN.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
TEK ODAKLI LENSLERİN ÇERÇEVEYE TESPİT TEKNİĞİ OPTİSYENLİK MESLEĞİNDE ÇERÇEVE BOYUTLARININ ÖLÇÜLMESİ YÖNTEMİ.
BİT KULLANIMI VE SAĞLIK
Hazırlayan: Ayfer DOĞANAY.  Yeni teknolojilerin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla birlikte eğitim alanında bu teknolojilerden nasıl yararlanılacağı.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
Yüksekte Güvenli Çalışma
Enka Okul Aile Birliği Funday 2007 Projesi - 1 Omurilik Felçlileri Derneği “Engelsiz Eğitim” Kampanyası Şehit Üsteğmen Ali Büyükdicle Zihinsel Engelli.
MERDİVEN KAPLAMALARI.
BİLGİSAYAR ve SAĞLIK.
ÇAĞIN GÖKTAŞ.
ENDÜSTRİYEL MUTFAK VE ÇAMAŞIRHANE E-KİTAP
AçIk Maden OcağI İşletmecİlİğİ İŞ EMNİYETİ
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER Betonarme Çalışma Grubu
BASINÇLI TÜP İLE ÇALIŞMA TALİMATI
Proje I.
Acil Aydınlatma Sunumu. Acil Durum Aydınlatmasına Neden İhtiyaç Duyarız? - Acil bir durumda insanları binadan güvenle tahliye etmeye yardımcı olmak, -
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
Güvenli bir merdiven inşa etme
EKRANLI ARAÇLARIN KULLANIMI
Bilgisiyar Karşısında Nasıl Oturmalıyız?
ENGELSİZ YER HİZMETLERİ; ÖNCELİĞİMİZ MEMNUNİYETİNİZ Havaalanı ulaşımında tüm engellerin yerini konfor ve rahatlık aldı. Güvenli, rahat ve keyifli bir.
MERDİVENLER-RAMPALAR ve KORKULUKLAR
AZAMİ UZUNLUKLAR -Otobüs dışındaki motorlu araçlarda: 12.00m -Römorklarda : m. -İki dingilli otobüslerde : m.
TRAFİK VE ÇEVRE DERS NOTLARI
Laboratuvar çalışmalarına başlamadan önce yapılacak işlemler:
MUTFAĞIN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ
Özel Gereksinimli Bireyler için Haklar ve Hizmetler
Nakil öncesi ve sırasında ki işlemler
BİLECİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bina Trafiği ve İnsan Trafik Hareketi
MERDİVENLER 8. HAFTA.
İŞYERİ BİNA VE EKLENTİLERİNDE GENEL SAĞLIK VE GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
CEYLANLI İLKOKULU ERİŞEBİLİRLİK SUNUSU
İşaretleyiciler
HASTA YARALI TAŞIMA TEKNİKLERİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
Temel planlama elemanları
Asit ve Bazların Taşıma, Depolama ve Kullanımı, Sağlık ve Güvenlik Açısından Önemli Tedbir ve Yöntemler Zeliha IŞIK
İSTANBUL ATATÜRK HAVALİMANI ENGELSİZ HAVALİMANI PROJESİ
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Erişilebilirlik Dairesi Başkanlığı
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

ENGELLiLER iÇiN BiNA TASARIMI VE DÜZENLEMELER (TS 9111, TS 12460) Mikail Baran Mehmet Öz

TS 9111: Engelli İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları Türk Standartları Enstitüsü tarafından Nisan 1991 yılında yayınlanmış olan ‘TS 9111: Engelli İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları’ engelli bireylerin ikamet edeceği binalarda daha rahat ve yaşam kalitesi yüksek bir şekilde yaşayabilmeleri amacıyla hazırlanmıştır.

Ulaşılabilirlik; Herkesin, istediği her yere ve her hizmete bağımsız ve güvenli olarak ulaşabilmesi ve bunları kullanabilmesidir.

Engelli: Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişidir. Yayımlandığı R.Gazete: Tarih: 9/11/1982 Sayı:17863 (Mükerrer)

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Tüm ticarî idarî kamu binaları ile mesken binaları ana girişleri yaya kaldırımından itibaren engelsiz olmalıdır. Bina girişi önünde geniş giriş sahanlığı bulunmalıdır. Bina girişi kaygan olmayan sert malzemeden yapılmalı ve iyi aydınlatılmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Tüm ticarî ve kamu binasında en az bir ana giriş engelli için kullanılır olmalıdır. Kamu ve ticarî bina girişleri merdivenli olması halinde engellilerin kullanabileceği eğimde rampa yapılmalıdır. Rampaların başında ve sonunda ayrı dokuda sahanlık bulunmalıdır. Kamu binalarıyla ticarî bina girişlerinde özürlülerin kullanacağı giriş ve çıkışlar uygun işaret veya sembolle belirtilmelidir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER RAMPALAR Farklı seviyelerdeki yerler birbirine rampalarla bağlanmalıdır. Rampa yüzeyleri sert, tabii, kaymaz ve düzgün olmalıdır. Eğim Bina girişlerine yakın rampalar 1/12 (yaklaşık 5°) ‘den daha dik olmamalıdır. Rampaların uzunluğunun 6000 mm’ den fazla olmaması tavsiye edilir. 1/15 ve 1/12 (yaklaşık 4° ve 5°) arasındaki eğim için rampa uzunluğu en fazla 10000 mm olmalıdır. Rampalar ve ona yakın yerlerin üstü kapalı değilse; suyun yürüme yüzeylerine birikmesini önleyecek şekilde eğim verilmelidir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Kenar Koruması (Koruma Bordürü) Tekerlekli sandalye kullanan engelliler için rampaların korunmasız tarafına en az 50 mm yüksekliğinde koruma bordürü döşenmelidir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Sahanlıklar Rampaların başında ve sonunda sahanlıklar bulunmalıdır. Sahanlıklar aşağıdaki özeliklerde olmalıdır. Genelde sahanlığın en az genişliği, rampanın en geniş yeri kadar olmalıdır. Eğimi 1/20 ve 1/12 arasında (yaklaşık 3° ve 5°) olan her rampada genişliği en az 1000mm x 1200 mm olan bir sahanlık bulunmalıdır. Rampa sahanlıkta yön değiştiriyorsa, sahanlık en az 1525 mm x 1525 mm olmalıdır. Sahanlıkta kapı girişi varsa, kapı önündeki bölge tekerlekli sandalye kullanan kişinin manevra yapmasına imkan verecek boyutta olmalıdır. Görme özürlüler için sahanlıklar rampa ile zıt renkli olabilir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Trabzanlar Rampa yatay uzunluğu 1830 mm’den uzun veya rampa yüksekliği 150 mm’den fazla ise rampanın her iki tarafında trabzan bulunmalıdır. Trabzanlar rampanın başlangıcından en az 300 mm önce başlamalı ve bitiminden itibaren en az 300 mm devam etmelidir. Duvar ile trabzan arası mesafesi 38 mm olmalıdır.  

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER GİRİŞ Girişin rahat ve tehlikesiz olması için, girişte sahanlık düzenlenmeli ve bina girişi kaygan olmayan sert malzemeden yapılmış olmalıdır. Bina girişi iyi aydınlatılmalıdır. PASPAS Paspas sert tipte olmalı ve zeminle aynı seviyeye gelecek şekilde bir girintiye oturtulmalıdır. POSTA KUTUSU Posta kutusu, içerden ve dışarıdan (her iki taraftan da) ulaşılabilecek şekilde yerleştirilmelidir. Posta kutusu kapı üzerinde bulunduğunda kapı en az 90° açılabilmeli ve kutu yerden 750 mm yükseklikte olmalıdır. GİRİŞ KAPISI Giriş kapısı, en az 915 mm genişlikte olmalıdır. Döner kapılardan kaçınılmalıdır. Döner kapı varsa mutlaka yanında normal bir kapı bulunmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Bina İçi Yatay Dolaşım Binaların iç mekanlarında kat içi yatay dolaşımla ilgili düzenlemeler de TS 9111 çerçevesinde tekerlekli sandalye geçiş genişlikleri Ek-A kısmında belirtilmiştir. Bu düzenlemelerin bina içinde koridor hol ve odalarda uygulanmasıyla tekerlekli sandalye kullanıcılarının hizmetlere tam ulaşabilirliği sağlanmış olacaktır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER EK A TEKERLEKLİ SANDALYE GEÇİŞ GENİŞLİKLERİ   TEKERLEKLİ SANDALYE İÇİN GEREKLİ ALAN Tekerlekli sandalye kullananların çoğu, bahçe kapısı ve benzeri yerlere önden gireceklerse, 760 mm’lik net genişlik gereklidir. YÜRÜMEDE KULLANILAN CİHAZLAR İÇİN GEREKLİ ALAN Yürüme engelliler için en az 815 mm’lik net genişlik yeterli ise de rahat bir yürüyüş için, bu, en az 915 mm olmalıdır. Aşağı doğru geniş bir açıyla açılan koltuk değnekleri dar geçitlerde tehlikelidir. Bu yüzden bütün engelliler için geçitlerin genişliğinin en az 915 mm olmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER GEÇİŞ İÇİN GEREKLİ ALAN Tekerlekli sandalye kullananlarla yürütme cihazı kullananlar için kısa mesafelerde 815 mm’lik genişlik yeterlidir. Eğer iki yönlü geçiş varsa rahat bir trafik için 1625 mm gereklidir. Böyle yerlerde genişlik en az 1525 mm olmalıdır. 1525 mm’den daha dar olan yerlerde iki tekerlekli sandalye yan yana geçemeyebilir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER (TS 9111)

GEÇİŞ İÇİN GEREKLİ ALAN TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER GEÇİŞ İÇİN GEREKLİ ALAN 1220 mm’lik bir genişlik, normal yürüyebilen bir kişinin yürüyemeyen veya kısmen yürüyebilen bir kişi ile yan yana geçebilmesi için gerekli en az genişliktir. (TS 9111)

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER İÇ KAPILAR Kapı Özelikleri Yerleşim Kolay açılabilmesi amacıyla kapılar, koridor eksenine dik olarak açılmalıdır. Kapı Yerlerinin Belirgin Hale Getirilmesi Görme bozukluğu olan kişilerin kapıları görebilmesi için, kapı ve kasası bitişik duvar ile farklı renkte olmalıdır. Camdan yapılmış veya cam takılmış kapılar, göz seviyesinin biraz altında renkli bir bant veya çerçeve ile işaretlenmelidir. Görme engellilere odaları tanımada kolaylık sağlamak amacıyla, kapı üzerine kabartma olarak yazılacak ve yerden yüksekliği kapı kolu hizasında olan harf veya rakamlar olmalıdır. Genişlik Kapı 90° açıldığında kapı net genişliği en az 815 mm olmalıdır.

(kolon vb.) köşeleri yuvarlatılmalıdır. TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER BİNA BÖLÜMLERİNİN DÜZENLENMESİ KURALLARI Bina içi ulaşımında sık sık farklı düzenlemelere gidilmemeli, donatılar sabit tutulmalıdır. Gereksiz girinti ve çıkıntılardan kaçınılmalıdır. Yapılması mecburi olan girinti veya çıkıntıların (kolon vb.) köşeleri yuvarlatılmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Baş üstünde bulunan engeller, yerden en az 2030 mm yükseklikte yer almalıdır. (TS 9111)

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER SİRKÜLASYON ALANLARI-KORİDORLAR, HOLLER Bina içindeki koridorların engelsiz net açıklığı en az 815 mm olmalıdır. Sirkülasyon alanlarında duvara monte edilmiş uygun yükseklikte tutunma bantları bulunmalıdır. Sirkülasyon alanlarında kullanılacak radyatörlerde, dar kenarlı döküm veya çelik panel radyotör seçilmelidir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Bina İçi Dikey Dolaşım Binaların içindeki katlar arası düşey dolaşım elemanları olarak rampa, asansör ve merdivenler sayılabilir. Tekerlekli sandalye kullanan engellilerin kattaki yatay dolaşımının ulaşılabilir olarak sağlanması için gerekli düzenlemelerin, düşey dolaşımda sağlanmaması durumunda, sunulan hizmet ve eylemlerden tam yararlanabilmeleri söz konusu olamaz. Yürüme zorluğu çeken ya da görme engelliler için ise merdivenlerin gerekli düzenlemeler ile tasarlanması önemlidir.

1.7 - TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER ASANSÖRLER Asansör işlemleri otomatik olmalıdır. Her kabin yük sıfırken 13 mm toleransla kat seviyesinde durabilmelidir. Kabin Önü Asansör kabini önünde, kullanım amacına uygun yeterli alan bırakılmalıdır. (Örneğin, 8 kişilik asansör önünde en az 1525 mm x 1525 mm’lik bir alan yeterlidir)

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Kabin İçi Kabin tekerlekli sandalye kullananlar için; tekerlekli sandalye kabin içine girebilecek, kontrole erişmek için manevra yapabilecek şekilde olmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Kabin içinde, yerden 850 mm - 900 mm yükseklikte tutunma bantları olmalıdır Kabin zemini tutan halılarla kaplı olmamalıdır. Kabin içinde telefon bulundurulmalı ve açılır-kapanır küçük bir oturma yeri bulunması tavsiye edilir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER Yükseklik Kabartma bütün kat düğmeleri, yandan yaklaşımlarda yerden en fazla 1370 mm, önden yaklaşımlarda yerden en fazla 1220 mm yükseklikte olmalıdır. Acil durum alarmı ve acil durma düğmelerini kapsayan acil durum kontrolleri panelin en altında gruplandırılmalı ve orta çizgi yüksekliği yerden 890 mm’den az olmamalıdır Kapılar Asansör kapısı otomatik veya foto-selli olmalı ve net açıklığı 915 mm’den az olmamalıdır

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER MERDİVENLER Merdivenler, asansör veya rampanın yanında ilave olarak bulunmalıdır. Görme engellilerin kullandığı binalarda, merdivene yandan yaklaşılmasını sağlamak amacıyla merdiven yürüyüş istikametine dik olarak konmalıdır. Bu yapılamıyorsa, uygun malzeme ve donanımlarla merdiven başlangıcı çok iyi belirtilmelidir. Basamaklar Basamaklar merdiven tasarımında derinlik ve yükseklik olarak birbirine uygun olmalıdır (1 genişlik + 2 rıht = 600 mm). Basamak genişliği yaklaşık 300 mm olmalı, rıhtlar 150 mm’den daha yüksek olmamalıdır. Düşme tehlikesini azaltmak için açık ve çıkıntılı uçlu basamak tasarımından kaçınılmalıdır.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER TS 9111: Engelli İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları Bu kurallar şu şekilde özetlenebilir 1-Kullanılacak yer kaplamaları kaygan olamamalıdır. Görme engelli bireyler için halı tipi malzemeler kullanılmamalıdır. Ses yansıtıcı yüzeyler, görme engelli insanlara yön bulmakta yardımcı olmalıdır.

TS 9111: Engelli İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları 2-Pencereler, görme bozukluğu olan engelliler için göz kamaştırıcı ışıktan kaçınılacak şekilde yapılmalıdır. 3-Görme engellilerin daha rahat bir şekilde dolaşımlarının sağlanabilmesi amacıyla bina içi ulaşımda sık sık farklı düzenlemelere gidilmemeli, donatılar mümkün olduğunca sabit tutulmalıdır. Mecburi hallerde yapılacak olan girinti ve çıkıntıların köşeleri yuvarlatılmalıdır. 4-Bina içerisindeki mobilyalar tekerlekli sandalye kullananların manevralarına imkan verecek şekilde düzenlemelidir.

TİCARÎ, İDARÎ KAMU BİNALARI İLE MESKEN BİNALARI TASARIM VE DÜZENLEMELER TS 12460: Şehir-İçi Yollar, Raylı Taşıma Sistemleri Bölüm 5: Engelli ve Yaşlılar için Tesislerde Tasarım Kuralları Bu kurallar şu şekilde özetlenebilir 1- Metro istasyonlarında engelli yolcuların, bir engelle karşılaşmadan ve uzun yürüyüş mesafelerine gerek duymadan dolaşmaları için mimari açıdan gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

TS 12460: Şehir-İçi Yollar, Raylı Taşıma Sistemleri Bölüm 5: Engelli ve Yaşlılar için Tesislerde Tasarım Kuralları 2- Raylı sistem ile şehrin diğer trafiği arasında engellinin emniyetini sağlamak için yol kenarı metal yay korkulukları kurulmalıdır. 3- Bilet temin bölgesinde bulunan güzergah hakkında bilgi ve danışma veren tesisler engellilere de hizmet vermelidir. Bunlar, engelli bireylerin hareketlerine mani olmamalı, bilet alışta ve biletli bölgeye geçişteki turnikelerde bu kişilere öncelikli yeterli alan ayrılmalıdır

TS 12460: Şehir-İçi Yollar, Raylı Taşıma Sistemleri Bölüm 5: Engelli ve Yaşlılar için Tesislerde Tasarım Kuralları 4- Platformlarda tekerlekli sandalye engellilerin kolay hareket ve manevra yapmaları sağlanmalıdır. Yan ve orta platformlarda platform döşemesinde görme engellilerin algılayacağı renkte doku ve desende ve ışıkta parlayan nitelikte emniyet bandı bulunmalıdır.

TS 12460: Şehir-İçi Yollar, Raylı Taşıma Sistemleri Bölüm 5: Engelli ve Yaşlılar için Tesislerde Tasarım Kuralları 5- İşitme engelliler için alarmlar sinyal verecek veya mevcut ışığı kesin şekilde yükseltecek şekilde ayarlanmalı ve görülebilir alarmlar duyulabilir acil durum alarmlarıyla bağlantılı olarak bir flaşa bağlanmış parlayan ışıklar şeklinde olmalıdır. 6- Görme engellilerin görmesine yardımcı olan köpeklerin istasyonlara girmesi ve trene binmesine müsaade edilmelidir.

TEŞEKKÜRLER