D) TANZİMAT SONRASI OSMANLI EĞİTİMİ Tanzimat Döneminde siyasi alanda olduğu gibi eğitim alanında da “Osmanlıcılık” ilkesi hayata geçirilmeye çalışılmıştır. Yeni okullar açılarak Müslüman ve Gayrimüslim herkesin buralarda Osmanlı vatandaşlığı bilincine sahip olması hedeflenmiştir.
D) TANZİMAT SONRASI OSMANLI EĞİTİMİ Medrese dışındaki örgün eğitimde ilk, orta, yükseköğretim şeklinde bir derecelenmeye gidilmiştir. 1856’da bütün eğitim işleri “Maarif-i Umumiye Nezareti”ne bağlanmıştır.
D) TANZİMAT SONRASI OSMANLI EĞİTİMİ 1869 Maarifi Umumiye Nizamnamesi’nin Bazı Maddeleri Müslüman ve gayrimüslim okulu ayrı olmak üzere eğitim süresi dört yıldır. Darülfünun; felsefe ve edebiyat, hukuk, tabi ilimler ve matematik eğitimine yönelik üç fakülteden oluşacaktır. Ders kitaplarının Maarif Nezareti ya da mahalli maarif idaresi ve vali tarafından tasdik edilmesi gerekmektedir.
1902 YILINDA RÜŞTİYE OKULLARINDA OKUTULAN DERS PROGRAMI BİRİNCİ YIL İKİNCİ YIL ÜÇÜNCÜ YIL DERS İSİMLERİ HAFTALIK SAAT Kur’an-ı Kerim 1 İlmihal 2 Ulum-ı Diniye Türkçe 6 4 Ahlak Arapça 3 Hesap (Hendese) Farsça Muhtasar Coğrafya Hüsn-ı Hat Hesap Coğrafya Tarih-i Osmani Muhtasar Tarihi Hendese Malumat-ı Ziraiye Resim Hesab Fransızca Hıfzısıhha Toplam 18 22
AZINLIKLARIN OKULLARI YABANCI OKULLARI 1897’de OSMANLI SINIRLARI İÇİNDE AZINLIKLARIN VE YABANCILARIN SAHİP OLDUKLARI OKUL SAYILARI AZINLIKLARIN OKULLARI YABANCI OKULLARI MİLLET OKUL SAYISI ÜLKE RUM 4390 AMERİKAN 131 ERMENİ 851 FRANSIZ 127 BULGAR 693 İNGİLİZ 60 YAHUDİ 331 ALMAN 22 SIRP 85 İTALYAN ROMANYA 63 AVUSTURYA 11 KATOLİK RUM RUS 7 KATOLİK 50 İRAN 4 TOPLAM 6523 384