OSMANLI DEVLETİ’Nİ KURTARMAYA YÖNELİK FİKİR AKIMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Amasya Görüşmesi’nde kabul edilen tek maddeydi.
Advertisements

KAZANIMLAR 14.Atatürkçü düşünce sisteminden yola çıkarak Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları belirler. 15.Atatürk ilkelerinin modern.
ABBAS AKAN ERKUL KOLEJİ
GENELGELER VE KONGRELER
DURAKLAMA DEVRİ ISLAHAT HAREKETLERİ (17.yüzyıl)
MİSAK-I MİLLİ (28 OCAK 1920).
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI ÖNCESİ’DE OSMANLI DEVLETİ’NİN GENEL DURUMU
Sofya Manastır İstanbul Selanik Mustafa Kemal’in hayatının ve düşüncelerinin şekillenmesinde dört şehir etkili olmuştur. Bu şehirler.
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
20. YÜZYIL BAŞLARINDA OSMANLI DEVLETİ.
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
ATATÜRK’Ü ETKİLEYEN OLAYLAR
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ HAZIRLAYAN ETKENLER
II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ.
MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN I. DÜNYA SAVAŞINA GİRİŞİ
TANZİMAT DÖNEMİ.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
Tanzimat ve Islahat Fermanları
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
ATATÜRKÇÜLÜK.
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ BİREY DERSANELERİ.
Özgür GÜVERCİN. KISA KISA BAŞARI ANAHTARLARI - Konu eksiğiniz olmasın. - Mutlaka düzenli tekrar yapın. - Günlük 100 soru ile başlayıp toplamda 200 soruya.
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR.
ULS1040 Türk Sİyasal HayatI - I
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
AİT ve 3. Ders - Çalışma Soruları. 1. Tanzimat Fermanı’nda, aşağıda verilenlerden hangisinde ıslahat yapılması öngörülmemiştir? A. Yargı B. Vergi.
Osmanlıcılık Nedir? Osmanlıcılık, Meşrutiyet veya Anayasal Monarşi rejimini benimseyen ve hükümdarın yetkilerinin anayasa ve halkoyuyla seçilen meclis.
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
TC İNKİLAP TARİH.
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
NAMIK KEMAL.
HANGİ İLKEYİM? MUSTAFA TONBUL BOZKURT ORTAOKULU HANGİ ALANDAYIM?
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
Ait Ders çalışma soruları.
XIX. Yy Sonu ve XX. Yy Başında Osmanlı Devletinde Fikir Hareketleri
Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi MEŞRUTİYET Halk Meclisi (Meclis-i Mebusan) Anayasa (Kanun-i Esasi) Padişah (Saltanat ve Hilafet) MEŞRUTİYET.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Gerileme Dönemi Islahatları
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
 Osmanlının yıkılı ş ına do ğ ru devleti ve milleti kurtarmak için birtakım fikir akımları olu ş mu ş tur.  Bunlar Osmanlıcılık, İ slamcılık, Batıcılık.
19. Yüzyılın Sonlarında Osmanlı Devleti 19. yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı Devleti parçalanma sürecine girmişti. Bu dönemde Osmanlı sınırları içinde.
ATATÜRK İLKELERİ.
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal’in Şehirleri
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
ZİYA GÖKALP ( ).
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
ATATÜRK İLKELERİ.
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Dönemi)
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
ATATÜRK İLKELERİ
TARİH PROJE ÖDEVİ KONU=TANZİMAT FERMANI KONU=TANZİMAT FERMANI HAZIRLAYAN=ABDULLAH İZCİ HAZIRLAYAN=ABDULLAH İZCİ.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
OSMANLı DEVLETININ SON DÖNEMLERINDEKI FIKIR AKıMLARı VE BU AKıMLARıN ÖNCÜLERININ ESERLERI.
Sunum transkripti:

OSMANLI DEVLETİ’Nİ KURTARMAYA YÖNELİK FİKİR AKIMLARI YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

OSMANLI DEVLETİ’Nİ KURTARMAYA YÖNELİK FİKİR AKIMLARI OSMANLICILIK İSLAMCILIK TÜRKÇÜLÜK BATICILIK YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

OSMANLICILIK Milliyetçilik akımının Osmanlı ülkesine etkisi sonucunda ilk defa II. Mahmut devrinde ortaya çıktı. Tanzimat devrinin temel düşüncesi Osmanlıcılık oldu. Namık Kemal, Mithat Paşa, Mustafa Fazıl Paşa, Ziya Paşa gibi düşünür ve devlet adamları tarafından savunuldu. Osmanlı Devleti’nin ve toplumunun yeniden yapılandırılmasını hedeflemiştir: Devlet, Osmanlı Devleti Ülke, Osmanlı Vatanı İnsanlar, Osmanlı Vatandaşı Kültür, Osmanlı Kültürü olmalı Sistem. Meşruti demokrasi olmalı, böylece tüm vatandaşlar siyasi sisteme katılabilmelidir. Ekonomik çıkarlar ve vatan sevgisi birleştirici olmalıdır. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU OSMANLICILIK Görüşlerini Mizan, Hürriyet gibi dergi ve gazetelerde ifade etmişlerdir. Bu fikrin destekleyicisi örgüt, 1869 tarihinde kurulan GENÇ OSMANLILAR cemiyetidir. Günümüze etkisi özellikle VATAN kavramıyla olmuştur. Osmanlıcılık düşüncesi amacına ulaşmış ve I. Meşrutiyet ilan edilmiştir. Ancak, 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı’nda Rusların Osmanlı Hıristiyanlarının koruyuculuğunu yaparak onları isyan ettirmesi, bu düşünceye ilk darbeyi vurmuştur. Balkan Savaşları ile de Osmanlıcılık geçerliliğini yitirmiştir. Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlıcılık yeniden vurgulanmış, ancak başarı sağlanamamıştır. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU OSMANLICILIK Osmanlıcılık düşüncesinin içinde sayılabilecek bir akım da Prens Sabahattin tarafından savunulan “Teşebbüs-ü şahsi ve adem-i merkeziyet” düşüncesidir. Prens Sabahattin’in düşüncesi; merkezi otoritenin azaltılarak yerine yerel yönetimlerin güçlü olduğu bir sistemin kurulmasıydı. Ekonomik model olarak; liberal ekonomi esas olmalı, özel sektör güçlendirilmeliydi. Ahrar Fırkası adı altında örgütlenmiş ve daha sonra Hürriyet ve İtilaf Fırkası’na katılmıştır. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU İSLAMCILIK Osmanlı Devleti’nin kurtuluşunu din birliğinde gören, bütün dünya Müslümanları ile bir birliğin kurulmasını amaçlayan düşüncedir. II.Abdülhamit, Tanzimatçıların Osmanlıcılık düşüncesine karşılık iç ve dış siyasette İslamcılık politikasını uygulamaya çalışmıştır. Cemalettin Afgani, Şeyhülislam Musa Kazım, Mehmet Akif, Semsettin Günaltay gibi düşünür ve devlet adamları tarafından oluşturulmuştur. İslamcılar fikirlerini Sırat-ı Müstakim, Sebilürreşad gibi dergi ve gazetelerde ifade etmişlerdir. İslamcılara göre; Devlet İslam Devleti, Ülke İslam Toprakları, vatandaşlar Müslüman, toplum İslam ümmeti, kültür İslam kültürü, padişah da İslam halifesi olmalıdır. Her yönüyle İslama dönülmeli ve yaşanmalıdır. Toplum ve devlet İslami bir sistemle yönetilmelidir. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU İSLAMCILIK İslamcılar neyi savunuyorlardı? Büyük İslâm Birliği: II. Abdülhamit bu amaçla İran, Türkistan, Cava, Afrika, Çin ve Hindistan’a temsilciler göndererek propaganda yapmaya çalıştı. İslâm Terakkiye Mâni Değildir: İslâm dini insanlığın ön plana çıkardığı bütün değerlere, demokrasi, hürriyet, eşitlik, kardeşlik vb. sahiptir Çağdaşlaşma: Batının ilim ve tekniğini, sanayiini almaya mecburuz. Fakat, Avrupalıların bütün adetlerini, ahlâkını ve hayat tarzını kabul edemeyiz. Kadın Hakları: Tesettür şarttır. Fakat bu, kadına hiçbir meşru hakkını kaybettirmez. Kadın da malını erkek gibi istediği şekilde kullanabilir. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU TÜRKÇÜLÜK II. Abdülhamit devrinde, özellikle Hıristiyan unsurların isyanları ile ortaya çıkmıştır. Ziya Gökalp, Akçuraoğlu Yusuf, Ağaoğlu Ahmet, Gaspıralı İsmail, Hüseyinzade Ali, Mehmet Emin Yurdakul gibi düşünür ve devlet adamlarının oluşturduğu bir fikirdir. Türkçülere göre; Devlet Türk Devleti, Ülke Türk Yurdu, Vatandaşlar Türk, Toplum Türk Milleti, Kültür Türk Kültürü, Dil Türk Dili olmalıdır. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU TÜRKÇÜLÜK Türkçüler neyi savunuyorlardı? Büyük Türk Birliği: Dilleri, ırkları, adetleri hatta çoğunun dinleri bir olan bütün Türklerin birleşmesi. Osmanlı Devleti bu camia içinde merkezî bir yer işgal edecektir. Gaspıralı İsmail Bey bunu “Dil’de, fikir’de, iş’de birlik” şiarıyla ifade etmektedir. Türk Tarihi ve Kültürü: Türk tarihi Osmanlı Devletinin kuruluşu ile başlamaz. Ondan evvel de büyük bir Türk mazisi ve medeniyeti vardır. Türk Dili: Türk dili, Arap ve Acem dillerinin tesirinden kurtarılacaktır. İstanbul Türkçesi ortak yazı ve konuşma dili haline getirilmelidir. İsimler konulurken Türkçe adların yaygınlaştırılmasına önem verilmelidir. Millî İktisat: Yoksulluktan ve yabancı baskısından kurtulmanın yolu, millî istihsali (üretimi) artırmanın çarelerini bulmak ve Türk iktisadî hayatını yabancı maliyecilerin pençesinden kurtarmaktır. Millî Edebiyat: Halk dilinin ve folklorünün araştırılması, millî vezin olan hece vezninin kullanılması ve halka inilmesi. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU BATICILIK Abdullah Cevdet, Celal Nuri, Süleyman Nazif, Ahmet Muhtar Paşa, Kılıçzade Hakkı gibi düşünür ve devlet adamlarıdır. Batılılaşmayı tek kurtuluş yolu olarak görür. Batı tipi eğitim, hukuk, demokrasi, kadın hakları, liberal ekonomi görüşlerinin odak noktalarıdır. Fikirlerini İÇTİHAT ve İLERİ mecmualarında ifade etmişlerdir. Celal Nuri ve arkadaşları Batının herşeyi alınmamalı derken, Abdullah Cevdet ise tek medeniyet olan Batı medeniyetinin herşeyiyle alınmasını savunuyordu. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU BATICILIK Batıcılar neyi savunuyorlardı? Abdullah Cevdet’in çıkardığı İçtihad Mecmuası’nda yayınlanan ve Kılıçzade Hakkı’nın kaleme aldığı “Pek Uyanık Bir Uyku” başlıklı iki yazıda batıcıların bütün hedefleri özetlenmiştir.: Fes kâmilen def’edilip yeni bir serpuş kabul olunacaktır. Mevcut kumaş fabrikaları genişletilecek ve yenileri de açılacaktır. Yerli mallarının kullanılması teşvik edilecektir. Kadınlar diledikleri tarzda giyinecekler, yalnız israf etmeyeceklerdir. Polisler ve softalarla, arabacı makulesi kimseler kadınların giyimlerine asla müdahale etmeyeceklerdir. Birer tembellik yuvası olan bütün tekkeler ve zaviyeler ilga olunacak, varidat ve tahsisatları kesilip, Maarif bütçesine ilâve edilecektir. Bütün medreseler kapatılacaktır. Sarık sarmak ve cübbe giymek sadece yüksek alimlere mahsus hale getirilecektir. Mevcut Osmanlı Elifbası atılarak yerine Lâtin harfleri kabul edilecektir. Avrupa Medeni Kanunu kabul edilerek bugünkü evlenme-boşanma şartları tamamiyle değiştirilecektir. Birden fazla kadınla evlenmek ve bir sözle boşamak usulleri kalkacaktır. YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU

YRD. DOÇ. DR. YÜKSEL NİZAMOĞLU