İLAÇ VE TIBBİ MALZEME TEMİNİ: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Etkin Dönüşüm Yönetimi Stratejik Planlama Verimlilik KAMU HASTANELERİNDE İLAÇ VE TIBBİ MALZEME TEMİNİ: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Süreç bazlı, İstatistik bakışlı Hizmet Odaklı Sürdürülebilir gelişim Maliyet / Etkinlik D.E.Ü. Uygulama Ve Araştırma Hastanesi Kanıta Dayalı Tıp Sistematik Yaklaşım Prof. Dr. Erkan Derebek
Hastane Yönetimi ve Sağlık Hizmeti Üretimi 2003 ve Sonrası Satın alma Maliyetleri K. İ. K. ve Uygulamaları Destabil Genel Ekonomik Yapı Katma Bütçe Desteği İstek ve Gereksinimler Bütçe Uygulama Talimatları Tahsilat Oranı ve Hızı Bütçe / Vergi Kanunu ve Uygulamaları
Do things Do the right things right at the right moment with the right people Do the right things right at the right moment with the right people Do the right things right at the right moment . Do the right things right at the right moment . Do the right things right Do the right things right Do the right things Do the right things Do things Do things
Eczane/Firma/Hasta ödeme Malzeme / İlaç Satınalma Yatan hastada İlaç/ Malzeme Gereksinimi Hastane Eczanesi / Malzeme Deposu Dış reçete + Rapor YOK VAR Hastane dışı eczane ve firmadan temin Hastaya verilir Hastaya verilir Hastane İlaç: SSYB parakende (tane) Malzeme: ES protokol fiyatı Eczane / Firma / Hasta İlaç: SSYB parakende (kutu) Malzeme: ES protokol fiyatı Hastane ödeme Eczane/Firma/Hasta ödeme
“Etkin Malzeme Yönetimi” Malzeme / İlaç 100 Planlama Satınalma Teslim ve Depolama İç dağıtım ve tüketim Fiyatlandırma Tahsilat Plan Analiz Eylem Kontrol 2001 2002 2003 2004
D.E.Ü. Hast. X - Hast. İlaç İlaç Dış reçete Hastane % 100 % 100 % 0 Tıbbi Malzeme İlaç Tıbbi Malzeme
D.E.U. UYGULAMA ve ARAŞTIRMA HASTANESİ İşlem Tıbbi Malzeme İlaç Toplam Katsayı Hastane Faturası % 50 (%100) % 25 (%70) % 25 (%80) %100 10 Eczane / Firma Faturası % 30 (%30) % 70 (%20) 1 Toplam %100
Toplam Sağlık Harcaması 10 Milyar $ İlaç + Malzeme 6 Milyar $ Sağlık Harcamaları İlaç 4 Milyar $ Malzeme 2 Milyar $ HASTANE ECZANESİ 1.5-2 Milyar $ Yatan Hasta 3-4 Milyar $ DIŞ REÇETE 1.5-2 Milyar $
Hazine / Maliye / Kamu Kazancı Hastane dışında oluşan Maliyet X hast DEU SSK Hastanenin kazancı Hazine / Maliye / Kamu Kazancı Hashane içi maliyeti Hastane dışında oluşan Maliyet
Ödeyici kurum (PSF / PROTOKOL / birim) Üretici Üretici Üretici İthalatçı İthalatçı Depocu Depocu Anabayii Anabayii Hastane Eczane Bayii Ödeyici kurum (PSF / PROTOKOL / birim)
Üretici Hastane zayıf halka Hastane güçlü halka Dağıtıcı(lar) Eczane / Market HASTANE Ödeyici kurum Ödeyici kurum
NASIL ? ***** Vergilendirme **** B.U.T. *** Fiyatlandırma (PSF / Protokol) * Kamu ihale kanunu * Tahsilat
a) Genel hazine payı: % 5-7 Vergilendirme a) Genel hazine payı: % 5-7 b) İlaç-Malzeme % 15 hazine payı ve AFB kesintisinden muaf BUT İlaçlar a) Acil ilaçlar hastane tarafından temin edilir b) Temel ilaçlar hastane tarafından temin edilir c) Temel + Liste ilaçlar hastane tarafından temin edilir d) Tüm ilaçlar hastane tarafından temin edilir BUT Malzemeler a) Temel malzemeler (5/A İlk 75 kalem) hastane tarafından temin edilir b) Temel malzemeler-2 (5/A 84 kalem) hastane tarafından temin edilir c) Tüm malzemeler hastane tarafından temin edilir Fiyatlandırma Parekende Satış Fiyatı / Protokol Fiyatı (Liste halinde) Protokol yok ise alış X 1.65 Tahsilat Maliye Bakanlığı tüm ödemelerde arayüz olması KİK Fiyat farkı kararnamesine ilaçların eklenmesi, % indirim ile ihale
İLAÇ FİYATLANDIRMA (YERLİ) SATIŞ-3 ECZACI 25 Perakendeci satış fiyatı depocu satış fiyatına azami %25 ilave edilerek bulunur. 128.2 TL Satış-2 DEPOCU 9 Depocu satış fiyatı imalatçı satış fiyatına azami %9 ilave edilerek bulunur 117.6 TL Satış-1 15 ÜRETİCİ İlaç imalatçılarının yıllık karı firmanın yıllık satış gelirinin %15'ini geçemez 100.0 TL ÜRETİCİ MALİYETİ 85 00.0 TL
TIBBİ MALZEME FİYATLANDIRMA (YERLİ) SATIŞ-3 P.S.F.= ? BAYİ ANABAYİİ ÜRETİCİ 100.0 TL ÜRETİCİ MALİYETİ 00.0 TL
ÜRETİCİ+VERGİLER+ARACI SATICILAR İLAÇ FİYATLANDIRMA (İTHAL) 155.2 TL SATIŞ-3 ECZACI 25 Perakendeci satış fiyatı depocu satış fiyatına azami %25 ilave edilerek bulunur. 124.2 TL Satış-2 DEPOCU Depocu satış fiyatı imalatçı satış fiyatına azami %9 ilave edilerek bulunur 9 114.0 TL Satış-1 İTHALATÇI İthalatçı satış fiyatı ithalat maliyetine azami %14 kar ilave edilerek bulunur 14 İTHALATÇI MALİYETİ 100.0 TL ÜRETİCİ+VERGİLER+ARACI SATICILAR Üretim Maliyeti 00.0 TL
ÜRETİCİ+VERGİLER+ARACI SATICILAR TIBBİ MALZEME FİYATLANDIRMA (İTHAL) SATIŞ-3 P.S.F.= ? BAYİ ANABAYİİ İTHALATÇI İTHALATÇI MALİYETİ 100.0 TL ÜRETİCİ+VERGİLER+ARACI SATICILAR F.O.B. Üretim Maliyeti 00.0 TL
Parekende / Protokol SATIŞ 100 TL 165 TL SATIŞ Vergi % 40 (15 + 5) (+ 20) % 65 (32.5) ( + 32.5) İşletme İTHALATÇI MALİYETİ ALIŞ ÜRETİCİ MALİYETİ 60 TL 100 TL Üretici Maliyeti İLAÇ / MALZEME
Teslim şekli ve sayısı, vb. Alıcının/kullanıcının özellikleri Kotalar P.S.F. DEĞİŞKENLER Alınan miktar/volüm Alım şekli Ödeme zamanı Teslim şekli ve sayısı, vb. Alıcının/kullanıcının özellikleri Kotalar Firmanın strateji ve politikaları Şeffaflık / saydamlık Tek satıcı ve dağıtıcılık Garanti özellikleri Ürün özellikleri ÜRETİCİ MALİYETİ 00.0 TL
} FİYATLANDIRMA İlaç Fiyatlandırma (Yerli) = Üretim x 1.60 Tıbbi Malzeme Fiyatlandırma (Yerli) = Üretim x 1.60 İlaç Fiyatlandırma (İthal) = İthalat x 1.55 Tıbbi Malzeme Fiyatlandırma (İthal) = İthalat x 1.55 } Dağıtım Özellikleri Tüketim Özellikleri Takip özellikleri Maliyet X 1.55 – 2.00 E.S. Protokolleri (Parekende satış fiyatı) ortalama TL çevrimi (yıllık) E.S., web sitesinde fiyatlı listeler BUT ek fiyat listesi Gerekirse 3-6 ayda bir güncelleme Ptotokolsüzlerde : Alış X 1.65 ve sık güncelleme
Tahakkuk: İlgili Kurum Ödeme: Maliye Bakanlığı Tahsilat / mahsuplaşma: E.S. HASTANELER TAHSİLAT S.S.K Tahakkuk: İlgili Kurum Ödeme: Maliye Bakanlığı Tahsilat / mahsuplaşma: İlgili kurum Bağ-Kur Yeşil Kart Diğer
Hasta memnuniyeti yüksek Kullanıcı memnuniyeti yüksek AVANTAJLAR Kamusal maliyet düşük Hasta memnuniyeti yüksek Kullanıcı memnuniyeti yüksek Suistimal olasılığı düşük Hastaneye finansman katkısı Tüketim sayısı düşük Tüketim çeşitliliği düşük Optimum kalite arayışı İşletme konseptinin gelişimi Tedarikçi regülasyonu DRG veya Paket için veri tabanı Ödeyici kurumun maliyet analizi Hastane düzeyinde otokontrol ve iyileştirme çalışmaları
Vergi Kaybı: En fazla 200-250 Trilyon Tl Gider Azalması: En az 1 Katrilyon Tl DEÜ Katkısı: En az 5-8 Trilyon Tl
SORUNLAR Kamu İhale Kanunu Bütçe Uygulama Talimatı Satış fiyatı (Protokol) kaosu Geri ödeme taahütnameleri Paket fiyatlarının düşüklüğü Tahsilat oranları Vergiler Tahsilat süreleri Eşgüdüm eksikliği
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ - I Kamu ihale kanunu: Tıbbi malzeme ve ilaç satın alımında ek düzenlemeler getirilmesi Vergi kanunu: Tıbbi malzeme ve ilaç satışlarından hazine payının (KDV ile birlikte çifte vergilendirme-% 15) kaldırılması Satış fiyatları (Protokol): Tek elden ruhsatlandırma ile birlikte yapılması ve kaosun hızla ortadan kaldırılması B.U.T.: Uygulanabilecek olanın yazılması, yazılı olanın kararlılıkla uygulanması
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ-II Paket fiyatları: Çarpan faktörü uygulanması. Ör: Üniversite x 1.5, Eğitim hastanesi x 1.3, Hizmet hast x 1.0 Geri ödeme taahütnameleri: Yürürlükten kaldırılması Tahsilat: Hızlı ödeme, ödeme bilgililerinin fatura bazlı bildirimi Kaliteli yerli üretimin desteklenmesi: Eşgüdüm ve süreç bazlı dönüşüm yönetimi:
ÜCRETLENDİRME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİ SAĞLIK HİZMETLERİ ÜCRETLENDİRME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİ (Kanıta Dayalı Tıp Modeli üzerinde) Malzeme Fiyat Tesbit Sistemi Ruhsatlandırma Fiyat tesbit (liste birim satış) Endikasyon ve kullanım Değerlendirme, denetim İlaç Fiyat Tesbit Sistemi Ruhsatlandırma Fiyat tesbit (liste birim satış) Endikasyon ve kullanım Değerlendirme, denetim İşlem Fiyat Tesbit Sistemi Maliyet analizi Fiyat tesbit (liste birim satış) Değerlendirme, denetim PAKET / DRG ÜCRETLENDİRME ve DEĞERLENDİRME Hizmet Satın Alıcı Kurum / Kuruluş Maliye Bakanlığı Emekli Sandığı SSK * Bağ-kur SSYB Yeşil Kart Diğer Kamu kurumları Hizmet Satan Kurum / Kuruluş Üniversite Hastaneleri S.B. Devlet Hastaneleri SSK Hastaneleri Özel Hastaneler Diğer Kurum Hastaneleri Malzeme / İlaç Satıcıları İthalatçı Temsilci Distribitör / Depo Bayi / Eczacı Başbayi
KANITA DAYALI TIP Kanıt Kaynaklar Politikalar