Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
BAŞARILI BİR ÖĞRETMEN NASIL OLUNUR? Dersimiz.com Katkılarıyla
Makale İnceleme Soruları
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Prof. Dr. Yaşar SEVİM Arş. Gör. Elif ÖZ
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİ ARASI “ARAŞTIRMA PROJESİ NASIL YAZILMALIDIR”?
Zor insanla başa çıkma yolları
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
DERSLERİNİZDE NASIL BAŞARILI OLABİLİRSİNİZ ?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
PROJE RAPORU NASIL YAZILIR.
 Bir dönemi daha geride bıraktık. 2 haftalık bir tatile girmiş bulunuyoruz. Öğrencilerimizin bu süre içinde kontrollü bir şekilde tatil yapmalarını sağlamasınız.
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Etkin Çalışma Yöntemleri.
HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
TÜRKÇE Mızrap Ege Durakoğlu.
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
ETKİLİ OKUMA.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ (Ekim 2013 – Haziran 2014.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
FBBM509 - Yapay Zeka Proje Raporu – Aşama 1
Veri Tabanı-Dergi İletişimi Ve Ortak Yazım Dili, Dergi Formatının Ele Alınması TÜBİTAK-ULAKBİMTVBBVT I. EDİTÖRLER ÇALIŞTAYI A. Nuray DEMİRKOL 2 Kasım 2007.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ
BBY606: Araştırma Yöntemleri
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
Psikolojide Akademik Yazım PSY-103
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ.
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
“Ders Kitabı İnceleme” … Yayınları Numara İsim Soyisim.
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazarlama araştırma raporunun değerini anlamak (takdir etmek) Rapor yazmayı daha etkili yapmak için pazarlama araştırmacılarının.
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazar segmentasyon kararları için farkların nasıl kullanıldığını öğrenmek t testinin ve z testinin ne zaman kullanılması gerektiği.
Çalışmanın adı Yazarlar (sunum yapan kişi belirtilmeli) Kurum.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
PROJE HAZIRLAMA Proje; önceden belirlenmiş bir süre içerisinde değişim yaratmayı hedefleyen, birbiriyle ilişkili amaç ve hedefleri olan, uygulanması sonucunda.
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TÜRKÇE SUNUM BAŞLIĞI İngilizce Sunum Başlığı
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Literatür Taraması.
<Proje Başlığınızı buraya yazınız>
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır? Suat ÇELİK & Levent AKGÜN

Neden bilimsel yayın okuyalım? Konuya hakim olmak-güncel olmak Bilgilerimizin güncel kalması (maintaining competence) Kitaplardaki bilgiler genelde çok yeni değildir! Yeni yaklaşımları öğrenmek Yeni öğrenme-öğretme yöntemleri Yeni araştırma konuları Bilimsel ilgi ve merak Tez, araştırma, makale yazma ... EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri Uyarı! Unutmayınız Her bilimsel makale “nitelikli” olmayabilir! Her bilimsel makale “ilginç” olmayabilir! Her bilimsel makale “okumaya değer” olmayabilir! Hangi makalenin iyi olduğunu ve işinize yarayacağını öğrenmeli ve zamanınızı boşa harcamamalısınız! EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Yayınlar Nasıl Okunur? “seçerek” (!) Binlerce uluslararası dergi + onlarca ulusal dergi Neredeyse dakikada bir makale! Binlerce tez Sayısız araştırma raporu Konferans bildirisi, vb…….. EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri Nasıl seçmeli? Makale Kaynakları Genel Dergiler Belli bir alana özgü dergiler Tam metin basılmış konferans bildirileri Monograf veya bölüm yayınları Özel toplantı veya grup çalışması raporları Makale Türleri Olgu sunumu Araştırma Derleme Deneyimlerin paylaşılması EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Yayın Nasıl Okunur? Metni hızlı bir gözden geçirme (Anlamaya çalışma) Metni derinlemesine okuma (Detaylı inceleme) Metin hakkında notlar alma ve özet çıkarma (Tepkide bulunma) EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Yayın Nasıl Okunur? Bilimsel Bir Metnin Anatomisi Özet Giriş Araştırmanın Amacı ve Gerekçesi Cevaplanmaya Çalışılan Araştırma Soruları Yöntem Bulgular Sonuçlar ve Tartışma Kaynaklar Eğer varsa Ekler EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Makaleyi Anlama) - 1 Öncelikle makalenin konusunu anlamaya çalışın: Makalenin başlığını ve özetini okuyun Eğer makalenin konusu hakkında kafanızda bir fikir oluşmadıysa bu makale İYİ BİR MAKALE DEĞİLDİR! Makalenin sonuç ve tartışma kısmını okuyun Eğer hala makalenin konusunun ne olduğunu ve neden bahsettiğini anlayamadıysanız bu makale gerçekten KÖTÜ BİR MAKALEDİR! Makalenin giriş kısmını okuyun Makalenin alt konu başlıklarını inceleyin Makalenin varsa şekil, tablo veya grafiklerinin başlıklarını okuyun ve neden bahsettiğini anlamaya çalışın EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Makaleyi Anlama) - 2 Kimin yazdığına, nerede yayımlandığına bakın. Yayımlayan dergi hakemli mi, değil mi? Yaygın olarak biliniyor mu? (güvenirlik) Kaynakçasını hızlı bir şekilde gözden geçirin. Bu konuda sizin haberdar olduğunuz bir yayından yararlanmış mı? Sizin bildiğiniz bir yayın var mı? Sizin haberdar olduğunuz fakat makalede yararlanılmamış yayınlar var mı? EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Detaylı İnceleme) - 1 Eleştirel bir gözle bakın Herhangi bir ön kabul veya kabullerle mi yola çıkmış? Eğer ön kabuller varsa bunlar mantıklı veya bizim durumumuz için geçerli mi? Örneğin bu öğretim yöntemi denemesi küçük sınıflarda ve gelişmiş laboratuar imkanlarına sahip bir okulda gerçekleştirilmiştir…. EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Detaylı İnceleme) Yöntemini inceleyin İddia ettikleri şeyleri ölçmüş veya gözlemlemişler mi? Ölçtükleri veya gözlemledikleri şeyleri açıklamışlar mı? Deney veya gözlem sonuçlarını makaleye yazmak kolaydır. Önemli olan bunların ne anlam ifade ettiğini açıklayabilmektir! Anlam çıkarmayı yazarlar okuyucuya bırakmamalıdırlar! Yapılan ölçüm veya gözlemlerde hatayı ayıklamak için yeterince tedbir alınmış mı? Yapılan ölçümler standartlara uygun mu? Ölçüm sonuçları bilinen ölçeklerle mi ifade edilmiş? EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Detaylı İnceleme) - 2 Bulguları inceleyin Eğer istatistik kullanılmışsa istatistikleri inceleyin (İstatistik yalanı sayılara söyletme sanatıdır!) Uygun istatistiki yöntemler doğru bir şekilde kullanılmış mı? Elde edilen sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı mı? Yaygın bir kavram yanılgısı: İstatistiksel olarak anlamlılık her zaman pratikte de anlamlıdır. Verilerin sunuluş şekline dikkat edin! Araştırmacılar her zaman kendi durumları daha iyi anlaşılsın diye çok farklı formatlarda sunabilirler! EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? (Detaylı İnceleme) - 3 Sonuç-tartışmayı inceleyin Elde edilen sonuçlar bulgulara dayanıyor mu? Bu sonuçlara göre öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarının çeşitli sebepleri olabilir. Bunlar, ders kitapları, öğretmen, kullanılan dil… Elde edilen bulguların alternatif yorumlamaları var mı? Araştırma sonuçlarının başka çalışmalarla olan benzerli ve farklılıkları nelerdir? EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Bilimsel Bir Makale Nasıl Okunur? Tepkide Bulunma Notlar alın Önemli noktaların altını çizin Makalede ifade edilenlere karşı duruşunuzu belirleyin Makalede anlatılanları var olan bilgilerinizle karşılaştırın Eğer şüphe duyduğunuz veya karşı olduğunuz bir nokta varsa not alın Eğer çok beğendiğiniz ve daha sonra alıntı yapabileceğiniz bir şey varsa bir yere yazın. Anladıklarınızı özetleyerek bir yere yazın Okuduğunuz tüm makaleleri bir yerde dosyalayın! EBE Z – Eğitimde Araştırma Yöntemleri