ÖDEME, TECİL VE GECİKME ZAMMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUN
M.TUFAN ÇABAK – OZAN KESKİN
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Kanunun şümulü, terimler, vazifeliler ve selahiyetliler
1. 2 Denizli Vergi Dairesi Başkanlığı Denizli Vergi Dairesi Başkanlığı 01.Eylül Eylül.2008 tarihi itibariyle vadesi dolmuş, 30.Ekim Ekim.2008.
ÖDEME-TECİL GECİKME ZAMMI
Kanun Madde No : 6111 Kabul Tarihi : 13/02/2011 R.G Tarihi : 25/02/ Mart 2011 Muğla Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü 1 MUĞLA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ.
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
HARCIN TANIMI HARÇ: “Kamu kurumları ve hizmetlerinden yararlanmalar karşılığında yapılan ödemelerdir.” Buna göre, bir hizmetin harç konusu olabilmesi için;
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ÖDEME.
MENFİ TESPİT VE İSTİRDAT DAVASI
İLAMSIZ İCRA Prof. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi

BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN 1 Gelir İdaresi Başkanlığı Tahsilat ve İhtilaflı İşler Daire Başkanlığı Eylül 2014.
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN 1 Gelir İdaresi Başkanlığı Tahsilat ve İhtilaflı İşler Daire Başkanlığı EKİM 2014.
MESUT YİĞİT YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
6552 Sayılı Kanun Kamu Alacaklarının Yapılandırılması
YENİDEN YAPILANDIRMA KANUNU
TECİL, TEHİR, GECİKME ZAMMI
Mükelleflerin İzahat Talepleri
6552 SAYILI YASA ÇERÇEVESİNDE
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN Konya Vergi Dairesi Başkanlığı Ekim 2014.
Gümrük Vergilerinin Tahakkuku, Tebliği ve Ödenmesi
TAM YARGI DAVALARI.
Teminat Gümrük Kanunu ( ).
VERGİLENDİRME SÜRECİ ÖN TESPİTLER
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
VERGİ BORCUNUN SONA ERMESİ
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
ŞANS OYUNLARI VERGİSİ (ŞOV) EKİM 2007
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
TECİL VE TAKSİTLENDİRME
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
İZMİR SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
AÇIK SÜRELER
İLAN VE REKLAM VERGİSİ MUHASEBE 1 DERSİ BELEDİYE İŞLEMLERİ MODÜLÜ İLAN VE REKLAM VERGİSİ İLE İLGİLİ DERS NOTLARI.
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
1 KARAMAN DEFTERDARLIĞI Ekim Maliye Bakanlığı, - Belediyeler - Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri.
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN KANUN NO : 6552.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI 2016.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
6736 SAYILI KANUN UYARINCA MATRAH ARTTIRIMI
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
YER ALAN DÜZENLEMELER Aysel ÖZKAN Levent ERGÜVEN Gülşen TURAN
7143 SAYILI YENİ YAPILANDIRMA KANUNU VE GETİRDİKLERİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Ümraniye Sosyal Güvenlik Merkezi
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
7143 SAYILI YENİ YAPILANDIRMA KANUNU VE GETİRDİKLERİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Sunum transkripti:

ÖDEME, TECİL VE GECİKME ZAMMI

Md.48/1 : Amme borcunun vadesinde ödenmesi veya haczin takibi veyahut haczolunmuş malların paraya çevrilmesi amme borçlusunu çok zor duruma düşürecekse, borçlu tarafından yazı ile istenmiş ve teminat gösterilmiş olmak şartıyla alacaklı amme idaresince veya yetkili kılacağı makamlarca; vergi, resim, harç, ceza tahkik ve takiplerine ait muhakeme masrafı, vergi cezası, para cezası ve gecikme zammı alacakları iki yılı, bu alacaklar dışında kalan amme alacakları ise beş yılı geçmemek üzere ve faiz alınarak tecil olunabilir.

Tecil mükellef lehine bir ertelemedir Tecil mükellef lehine bir ertelemedir. Kamu borcunun vadesinde ödenmesi, haczin tatbiki veya haczolunmuş malların paraya çevrilmesi amme borçlusunu çok zor duruma düşürecekse, borçluların Yazılı başvuruda bulunmaları, Erteleme ve Taksitlendirme Talep ve Değerlendirme formu ibraz etmeleri, Formdan çok zor durumda olduklarının belirlenmesi, Borca karşılık teminat göstermeleri, Her ay belirli bir taksit ve taksitle birlikte tecil faizi ödemeleri, gerekmektedir.

Erteleme ve taksitlendirme talebinde bulunulan borçla ilgili olarak forma aşağıdaki bilgilerin doldurulması gerekmektedir : Borcun türü, miktarı ve vadesi; Erteleme ve taksitlendirme talebinde bulunulan tarih itibariyle; kasa ve bankada olan mevcut para miktarı ile kısa ve uzun vadeli alacak ve borçların dökümü; Erteleme ve taksitlendirme talep tarihinden itibaren gelecek bir yılın toplam hasılat ve toplam sarfiyatı; Alacaklar hakkında bilgi; Erteleme ve taksitlendirme talebinde borcun ödeme planı; Çok zor durumla ilgili olarak belirtilmek istenen hususlar;

Mükellefler tarafından doldurulacak olan Erteleme ve Taksitlendirme Talep ve Değerlendirme Formundaki bilgilerden yararlanılarak; Kasa ve Bankadaki mevcut para miktarının, kısa vadeli borçlara bölünmesi ile birinci derecede likidite oranı, Kasa , Banka ve Kısa Vadeli Alacakların, Kısa Vadeli Borçlara bölünmesi ile ikinci derecede likidite oranı, belirlenmektedir. Birinci derece likidite oranının birden küçük olması halinde 6 aya kadar, Birinci ve ikinci derecede likidite oranının her ikisinin de birden küçük olması halinde bir yıla kadar, borç tecil edilebilmektedir.

Tecil, tahakkuku itibariyle kesinleşmiş borcun ödenmesinden önceki her safhada istenebilir. Borç ödenmesi gereken safhaya girdikten sonra, henüz vadesi gelmeden, ödeme vadesi dolmuş olmakla beraber alacaklı tahsil dairesinin ödeme emri tebliğ edilmeden veya ödeme emri tebliğ edilmiş olmasına rağmen borcun ödenmesinden önce her safhada istenebilir. Haczin tatbik edilmiş olması durumunda da haczedilmiş olan malların paraya çevrilmesine kadar tecil talep edilebilir. Borcun tahakkuku itibarıyla kesinleşip ödenecek aşamaya gelmesinin uzlaşma sonucu gerçekleşmesi halinde de tecil imkanı vardır.

TECİLİ MÜMKÜN OLAN KAMU ALACAKLAR: GELİR VERGİSİ, KURUMLAR VERGİSİ DAMGA VERGİSİ GELİR(STP.) VERGİSİ KURUM (STP) VERGİSİ DAĞITILMAYAN MENKUL SERMAYE İRADI (DKP STOPAJ) GECİKME FAİZİ GECİKME ZAMMI KAÇAKÇILIK CEZASI AĞIR KUSUR CEZASI KUSUR CEZASI VERGİ ZİYAI CEZASI ÖZEL USULSÜZLÜK CEZASI USULSÜZLÜK CEZASI

TECİLİ MÜMKÜN OLMAYAN KAMU ALACAKLARI TAŞITALIM VERGİSİ MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ HARÇLAR ZİRAİ STOPAJ VERGİSİ KATMA DEĞER VERGİSİ FONLAR DAHİLİ TEVKİFAT VER. GEÇİCİ VERGİ EKONOMİK DENGE VERGİSİ NET AKTİF VERGİSİ EK GELİR VERGİSİ EK KURUMLAR VERGİSİ EK EMLAK VERGİSİ EK MOTORLU TAŞITLAR VER. ÖZEL İŞLEM VERGİSİ ÖZEL İLETİŞİM VERGİSİ ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ BANKA VE SİGORTA MUAMELELERİ V. EĞİTİME KATKI PAYI VE G ZAMMI ECRİMİSİL EMEKLİ SANDIĞI KESENEĞİ PİŞMANLIK ZAMMI PARA CEZALARI MADEN DEVLET HAKKI

Vergi Usul Kanunu'nda tecil müessesesinin uygulanamayacağı iki hal bulunmaktadır; birincisi 371. maddesinde düzenlenen pişmanlık halidir. Pişmanlıkla ödenecek vergiler tecil edilemez, çünkü bu durumda ödemenin vadesinde yapılması, pişmanlıktan yararlanmanın asli şartıdır. İkincisi ise, 376. maddesinde düzenlenen ceza indirimli ödeme halidir. Bu uygulamada tecilin söz konusu olmamasının nedeni ise, anılan maddeye göre belirlenen vadede ödeme yapılmamasının indirim hakkını ortadan kaldıracak olmasıdır.

Tecil Faizinin Hesaplanması Taksitle birlikte ödenmesi gereken tecil faizi = P * i * N / 36.000 P = Ödenecek taksit miktarı i = Tecil faizi oranı N = Borçlunun tecilli sayıldığı tarihten taksit ödeme süresine kadar gecen gün sayısı

Örnek: Mükellef (B) 26.01.2004 vadeli 15.000.000.000TL gelir (stopaj) vergisi için tecil talebinde bulunmuştur.Mükellef borcunu 5 ayda 5 eşit taksitte ödemek istemektedir. Müracaat tarihi: 26.01.2004 (vadesinde başvuru yapıldığı için gecikme zammı hesaplanmaz.) Kasa: 20.000.000.000 TL Banka:25.000.000.000 TL Kısa Vadeli Alacaklar. 40.000.000.000 TL Kısa Vadeli Borçlar: 80.000.000.000 TL

1. Derece likidite Oranı: Kasa+ Banka Kısa Vadeli Borçlar 20.000.000.000+25.000.000.000 =0,56 80.000.000.000 2. derece likidite oranı: Kasa+ Banka+Kısa Vadeli Alacaklar 20.000.000.000+25.000.000.000+40.000.000.000 =1,06 80.000.000.0000 Birinci derece likidite oranı birden küçük olduğu için mükellefin zor durumda olduğu kabul edilir. İkinci derece likidite oranı birden büyük olduğu için 6 aya kadar tecil edilebilir. Borcunu 3 aylık süreyle ertelemeyi uygun gördüğümüzü varsayalım,

Ödeme zamanlar : 20.02.2004 20.03.2004 20.04.2004 1. taksit için ödenecek tecil faizi= 5.000.000.000X25X36= 125.000.000 36.000 2. taksit için ödenecek tecil faizi= 5.000.000.000X54X36 = 270.000.000 3. taksit için ödenecek tecil faizi= 5.000.000.000X85X36= 425.000.000 Taksit : 5.125.000.000.-TL Taksit : 5.270.000.000.-TL Taksit : 5.425.000.000.-TL

Tecil Talebinin Kabul Edilmesinin Sonuçları Ödeme tarihi artık ilgili kanununda belirtilen tarih olmayacak, yetkili makam tarafından belirlenen tarih olacaktır. Mükellefin tecil koşullarına uyması halinde, mükellef cebri icra ile karşılaşmayacaktır Tecil talebinin kabul edilmesi, borcun takibini hangi aşamada bulunursa bulunsun durdurur. Mükellef tecil edilen kamu alacağına tecil faizi ödemek zorundadır

Md.48/2 : Borcunun tecilini talep eden ancak, talepleri uygun görülmeyerek reddedilen borçlular söz konusu borçlarını reddin tebliği tarihinden itibaren idarece 30 güne kadar verilebilecek ödeme süresi içinde ödedikleri takdirde bu amme alacağı ödendiği tarihe kadar faiz alınmak suretiyle tecil olunur.

Kamu alacağının vadesi tecil talebine verilecek cevap ile belirlenmektedir. Tecil talebinin reddedilmesi halinde idarece en fazla 30 güne kadar verilebilecek olan sürenin sonu kamu alacağının vadesi olacaktır. Belirtilen durumda tecil talebine idare tarafından cevap verilmeden kamu alacağının vadesinde ödenmediği ileri sürülemez ve gecikme zammı uygulanamaz. Örneğin, kamu alacağının normal vadesi geçirildikten sonra, fakat tecil talebine cevap gelmeden önce ödenmesi halinde, bu kamu alacağına tecil faizi uygulamak gerekirken, gecikme zammı uygulanması ve bunun ödeme emri ile istenmesinde isabet bulunmamaktadır.

Md.48/3 : Tecil selahiyetini kullanacak ve bu selahiyeti devredecek olanlar Devlete ait amme alacaklarında ilgili vekiller, vilayet hususi idarelerine ait amme alacaklarında valiler, belediyelere ait amme alacaklarında belediye reisleridir.

Md.48/4 : Teminat, asli ve fer'i amme alacaklarını karşılayacak miktarda olur. Haciz yapılmışsa mahcuz mal değeri tutarınca teminat yerine geçer. Kamu alacağının tecil edilebilmesi için borçlu tarafından teminat gösterilmiş olması şarttır.

Md.48/5 : Tecilde taksit zamanları ve diğer şartlar tecile selahiyetli makamlarca tespit olunur. Md. 48/6 : Tecil şartlarına riayet edilmemesi, değerini kaybeden teminatın veya mahcuz malların tamamlanmaması veya yerlerine başkalarının gösterilmemesi hallerinde amme alacağı muaccel olur. Md.48/7 : Tecil edilen amme alacağının gecikme zammı tatbik edilmeyen alacaklardan olması halinde, ödenen tecil faizleri iade veya mahsup edilmez.

Tecil Şartlarına Uyulmamasının Sonuçları Tecilin şartlarına uyulmaması iki halde ortaya çıkabilir. Bunlar; Tecilde belirtilen ödeme planına uygun ödemede bulunulmaması, başka bir ifade ile, borç taksitlerinden birinin vadesinde ödenmemesi, Tecil sırasında gösterilen teminat veya teminat hükmünde olan haczedilmiş malların değer kaybetmelerine rağmen bunların tamamlanmaması veya yerlerine başkalarının gösterilmemesi halleridir.

Tecilin şartlarına uyulmaması hallerinde tecil edilmiş olan kamu alacağı muaccel olur, tecil hiç yapılmamış sayılır ve tecil edilen borçların normal vade tarihinden ödeme tarihine kadar gecikme zammı hesaplanır. Bu borçlar için daha önce ödenmiş olan tecil faizleri, hesaplanan borçlarına mahsup edilir. Ancak, tecil edilen alacağın gecikme zammı uygulanamayan bir alacak olması halinde, bu alacaklar için ödenmiş olan tecil faizi iade veya mahsup edilmez, hazineye irat olarak kaydedilir.

Tecil edilen alacağın bir kısmının gecikme zammı uygulanabilen, bir kısmının ise gecikme zammı uygulanamayan alacaklardan oluşması halinde, ödenen tecil faizlerinden, gecikme zammı uygulanabilecek alacağa isabet eden kısmı, ödenmesi gereken borçlarına edilmektedir (387 Seri No'lu Tahsilat Genel Tebliği).

Örnek : Gelir vergisinden (stopaj) 2 Milyar TL Örnek : Gelir vergisinden (stopaj) 2 Milyar TL., kurumlar vergisinden 5 Milyar TL. ve gecikme zammından 3 Milyar TL. olmak üzere toplam l0 Milyar TL. borç tecil edilmiş, ancak belli bir süre geçince tecil şartları ihlal edilmiştir. Bu borçlara karşılık tecil süresince 2 Milyar TL. tecil faizi tahsil edilmiştir.

Gecikme zammı Tahsil edilen uygulanacak alacak x tecil faizi Bu durumda, mahsup edilecek tecil faizi tutarı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. Gecikme zammı Tahsil edilen uygulanacak alacak x tecil faizi Mahsup edilebilir tecil faizi (2.000.000.000+5.000.000.000)x2.000.000.000 10.000.000.000 =1.400.000.000.-TL Mahsup edilebilir tecil faizi=1.400.000.000.-TL.'dir.

Bu örneğe göre, 1.400.000.000 TL. tutarındaki tecil faizi, vergi asılları için hesaplanacak borçlarından mahsup edilecektir. Kalan 2.000.000.000 – 1.400.000.000 =600.000.000 TL.'lik tecil faizi ise, borcuna uygulanmayan kamu alacağına ait olduğu için bu tutar borçluya red ve iade edilmeyecek ve borçlarına da mahsup edilmeyecektir.

İcranın Kaza Mercilerince Tehiri Md.49 : İdarece tecil edilmiş bir amme alacağı hakkında kaza mercilerince icranın tehiri kararı verilmişse: Kaza mercilerinin tehir müddeti tecil müddetinden az olduğu takdirde; tecil olunan alacak icranın tehiri müddetinin sonundan tecil müddeti sonuna kadar olan müddet içinde ve kaza mercilerinin tehiri dolayısıyla zamanında ödenmemiş borç miktarıyla birlikte yeniden taksite bağlanarak alınır. Kaza mercilerinin tehir müddeti tecil müddetinden çok ise: evvelce yapılan tecil hükümsüzdür. Takibatın kaza mercilerince tehiri iki senelik tecil müddetini aştığı takdirde tecil müddeti uzatılmaz.

Bu durum aşağıda belirtilen ender hallerde ortaya çıkabilir; Tecil edilmiş olan borç ile ilgili bir uyuşmazlıkta mükellefin vergi mahkemesi kararının tebliğinden sonra Danıştay'da temyize gitmiş ve temyiz aşamasında icranın tehiri talebinde bulunmuş olması halidir. Vergi mahkemesine başvuru aşamasında böyle bir çatışma ortaya çıkmayacağı açıktır. Çünkü vergi mahkemesine başvurulması halinde tarhı yapılmış olan kamu alacağı tahakkuk etmez, bu nedenle tahsil işlemleri zaten yapılamaz. Vergi mahkemesine ihtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine yapılan işlemlerle tahsilat işlemlerinden dolayı vergi mahkemesine dava açılması ise tahsil işlemini durdurmaz (İYUK., md. 27). İşte bu durumda, mükellef vergi mahkemesinden tehiri icra kararı talebinde bulunmuş olabilir. Eğer mahkeme icrayı tehir ederse ve bu alacak idare tarafından tecil edilmiş bir alacak ise, yukarıda belirtilmiş olan çatışma yine ortaya çıkabilir.

Yargı organınca belirlenen tehir süresi tecil süresinden daha kısa ise, bu alacak, tehir süresinin sonundan tecil süresinin sonuna kadar olan süre içinde tehir nedeniyle zamanında ödenmemiş olan borç tutarı ile birlikte yeniden taksite bağlanarak alınacaktır. Yargı organınca belirlenen tehir süresi tecil süresinden daha uzun ise, yapılmış olan tecilin bir anlamı kalmayacağından, tecil hükümsüz olacaktır.

ÖRNEK OLAY 4: Mükellef Bay (X), çok zor durumda olduğunu, kamu alacağını vadesinde ödeyemeyeceğini ileri sürerek alacaklı kamu idaresinden tecil talebinde bulunmuştur. Alacaklı kamu idaresi mükellefin bu talebini kabul etmiş ve borcu 30 Nisan, 30 Mayıs ve 30 Haziran 2002 tarihlerinde ödenmek üzere taksitlere bağladığını 10 Mart 2002 tarihinde mükellefe tebliğ etmiştir. Mükellef Bay (X) bu kamu alacağı nedeniyle 20 Mart 2002 tarihinde vergi mahkemesinde dava açmış fakat davayı kaybetmiştir. Bunun üzerine 20 Mayıs 2002 tarihinde Danıştay'da temyize gitmiş ve icranın tehiri talebinde bulunmuştur. Danıştay 5 Haziran tarihinde icranın 15 Eylül 2002 tarihine kadar tehir edilmesine karar vermiştir. SORU: Mükellef Bay (X)'in tecile ve tehire konu olan kamu alacağı için yapacağı ödeme hakkında bilgi veriniz.

CEVAP: Olayda, Danıştay tarafından belirlenen tehir süresinin tecil süresinden daha uzun olduğu görülmektedir. Bu durumda yapılmış olan tecilin bir anlamı kalmayacak ve tecil hükümsüz olacaktır. Mükellef Bay (X)'in 30 Haziran 2002 tarihinde ödeyeceği son taksit tutarını ödeme zorunluluğu kalmamıştır. Mükellef Bay (X), Danıştay'da açmış olduğu davayı kazanması halinde, daha önce yapmış olduğu ödemelerin kendisine red ve iade edilmesini talep edebilecektir. Davayı kaybetmesi halinde ise son taksitle birlikte ödemesi gereken kamu alacaklarını ödemek zorunda kalacağı açıktır.

Md.51: Amme alacağının ödeme müddeti içinde ödenmeyen kısmına vadenin bitim tarihinden itibaren her ay için ayrı ayrı % 4 oranında gecikme zammı tatbik olunur. Ay kesirlerine isabet eden gecikme zammı günlük olarak hesap edilir. Gecikme zammı bir milyon liradan az olamaz. Gecikme zammı; 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre uygulanan vergi ziyaı cezalarında bu madde uyarınca belirlenen oranda, mahkemeler tarafından verilen ve ceza mahiyetinde olan amme alacaklarında ise bu oranın yarısı ölçüsünde uygulanır. Bunların dışındaki ceza mahiyetinde olan amme alacaklarına gecikme zammı tatbik edilmez. Bakanlar Kurulu, gecikme zammı oranlarını aylar itibarıyla topluca veya her ay için ayrı ayrı, yüzde onuna kadar indirmeye, gecikme zammı oranı ile gecikme zammı asgari tutarını iki katına kadar artırmaya, ayrıca gecikme zammı oranını aylar itibarıyla farklı olarak belirlemeye ve gecikme zammını bileşik faiz usulüyle aylık, üç aylık, altı aylık veya yıllık olarak hesaplatmaya yetkilidir.

Vadesinde ödenmeyen alacaklara uygulanacak gecikme zammı ile ilgili şartlar şunlardır: Ödeme vadesinin dolmuş olması: Gecikme zammı vadenin bitim tarihinden başlamak üzere hesaplanır. Nispet ve hesabı: Buradaki oran günün ekonomik şartlarına göre değiştirilebilmesi için kanunla değil Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenir.

Md.52 : Gecikme zammının tatbik müddeti, amme alacağının tecilinde tecilin yapıldığı, iflas halinde iflasın açıldığı, aciz halinde bu durumun sabit olduğu güne kadar olan müddettir. Gecikme zammının önceden borçluya bildirilmesi gerekmez. Aslın ödenmiş olması gecikme zammının takip ve tahsiline mani değildir.

Kamu alacağına gecikme zammının uygulanma süresi; tecil halinde kamu alacağının vadesi ile tecil talebinin kabulü, iflas halinde kamu alacağının vadesi ile mahkeme kararının tarihi, aciz halinde ise kamu alacağının vadesi ile aciz belgesinin düzenlenmesi tarihi arasındaki süredir.

GECİKME ZAMMININ HESAPLANMASI a- Aylık Esasa Göre Gecikme Zammının Hesaplanması: Kanuni süresinde ödenmeyen amme alacaklarına ilişkin gecikme zammının hesaplanmasında tam aylar için, eskiden olduğu gibi [(aylık gecikme zammı oranı) x (ay sayısı) x (gecikme zammı uygulanacak tutar)= aylık gecikme zammı tutarı] formülü kullanılacaktır b- Günlük Esasa Göre Gecikme Zammının Hesaplanması: Ay kesirleri için gecikme zammı, 5035 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 02.01.2004 tarihinden itibaren günlük esasa göre hesaplanacaktır.

Örnek: Terme Vergi Dairesi Müdürlüğü mükelleflerinden (Z), 10 milyar TL tutarlı ve 30.09.2003 vadeli gelir vergisi 3 üncü taksidini ve buna ilişkin gecikme zammını 05.03.2004 tarihinde ödediği takdirde; Gecikme zammı; 01.10.2003-31.10.2003 tarihleri arasındaki bir aylık süre için (%7 oranında) aylık esasa göre, 01.11.2003-30.11.2003 tarihleri arasındaki bir aylık süre için (%7 oranında) aylık esasa göre, 01.12.2003-31.12.2003 tarihleri arasındaki bir aylık süre için (%4 oranında) aylık esasa göre, 01.01.2004-31.01.2004 tarihleri arasındaki bir aylık süre için (%4 oranında) aylık esasa göre, 01.02.2004-29.02.2004 tarihleri arasındaki bir aylık süre için (%4 oranında) aylık esasa göre 01.03.2004-05.03.2004 tarihleri arasındaki 5 günlük süre için hesaplanacaktır.

Borcun 5 tam aylık süre için gecikme zammı tutarı=(%7+%7+%4+%4+%4)x10 Borcun 5 tam aylık süre için gecikme zammı tutarı=(%7+%7+%4+%4+%4)x10.000.000.000 = %26 x 10.000.000.000 = 2.600.000.000.-TL Bu borcun 01.03.2004-05.03.2004 tarihleri arasındaki 5 günlük ay kesri için gecikme zammı tutarı ise aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. Günlük gec. zammı oranı: (4/100/30=)0.001333 3 3333 = 0,001334 (günlük gecikme zammı oranı) x (gün sayısı) x (gecikme zammı uygulanacak tutar) = = (0,001334) x 5 x 10.000.000.000 = 66.700.000.-TL

Böylece mükellef (Z)’den 10. 000. 000. 000 Böylece mükellef (Z)’den 10.000.000.000.-TL gelir vergisi 3 üncü taksit borcunun yanında ayrıca 2.600.000.000+66.700.000=2.666.700.000.-TL gecikme zammı tutarının da tahsil edilmesi gerekmektedir.

30 Günlük Ay Kesirlerinde Gecikme Zammının Hesaplanması: Ay kesrinin 30 gün olduğu hallerde, bu ay kesri tam ay olarak dikkate alınarak gecikme zammı aylık esasa göre hesaplanacaktır. Örnek: 31.12.2003 vadeli ve 1 milyar lira tutarlı bir borcun 30.01.2004 tarihinde ödenmesi halinde, gecikme zammı günlük esasa göre hesaplanması gerektiği halde, 30 günlük bu ay kesrinin tam ay olarak dikkate alınması ve aylık esasa göre gecikme zammının hesaplanması gerekmektedir.

Köylerde gecikme zammı Md.53 : Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilecek vergiler hariç olmak üzere belediye sınırları dışındaki köylerde tahsildarlar tarafından tahsil olunan amme alacakları ödeme süresi içinde ödenmediği takdirde bunlar için yalnız % 10 gecikme zammı uygulanır. Ödeme müddeti geçmiş olmasına rağmen tahsildarın gidemediği köylerdeki borçlulara bu zam tahsildarın ilk uğradığı zamanda borçlarını ödemedikleri takdirde uygulanır.

Maliye Bakanlığı, anılan hükümden doğan yetkisini kullanmış ve gelir, kurumlar, katma değer ve motorlu taşıtlar vergisini bu hükmün dışına çıkartmıştır (378 Sıra No'lu Tahsilat Genel Tebliği). Buna göre, sıralanan dört vergi için genel hükümlere göre gecikme zammı uygulanacaktır.

Kanun koyucu, belediye sınırları dışındaki köylerde oturan mükelleflere uygulanacak gecikme zammı konusunda iki avantaj yaratmıştır. Bunlardan birincisi; %10 oranındaki gecikme zammının, borcun tamamına ödeme sırasında bir defaya mahsus uygulanacak olmasıdır. Başka bir ifade ile, tahsildarın köye gelmediği her ay için ayrı ayrı %10 oranı uygulanmayacaktır. İkinci avantaj ise, köyde oturan mükellefler için gecikme zammının uygulanmasına başlanılan zaman açısından düzenlenmiştir. Genel hükümlere göre gecikme zammı vadenin bittiği günü izleyen günden itibaren başlamakta iken, köylerde tahsildarın ilk uğradığı zaman içinde borçlarını ödemedikleri takdirde gecikme zammı işlemeye başlamaktadır.