KANUNUN , BAĞ-KUR UYGULAMASI YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ SOSYAL GÜVENLİK PRİM ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN KANUNUN , BAĞ-KUR UYGULAMASI YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ ŞUBAT-2006
SİGORTALI DURUMU KURUMUN 1479 SAYILI KANUN KAPSAMINDA 2.329.901 ,2926 SAYILI KANUN KAPSAMINDA İSE 1.024.471 OLMAK ÜZERE TOPLAM 3.354.372 AKTİF SİGORTALISI BULUNMAKTADIR. 1479 SAYILI KANUN KAPSAMINDA 1.375.681 2926 SAYILI KANUN KAPSAMINDA İSE 224.613 OLMAK ÜZERE TOPLAM 1.600.294 KİŞİYE AYLIK ÖDENMEKTEDİR. YAPILAN YASAL DÜZENLEME İLE 1479 SAYILI KANUN KAPSAMINDA BULUNAN SİGORTALILARDAN 1.508.542 KİŞİ 2926 SAYILI KANUN KAPSAMINDA BULUNAN SİGORTALILARDAN İSE 753.586 KİŞİ OLMAK ÜZERE TOPLAM 2.262.128 BORÇLU SİGORTALIYA BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRMA İMKANI VERİLMİŞ OLACAKTIR.
BAĞ-KUR PRİM BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASINA YÖNELİK YAPILAN YASAL DÜZENLEMELERLE BİR TARAFTAN TAHSİL KABİLİYETİ ÖNEMLİ ÖLÇÜDE AZALMIŞ OLAN PRİM ALACAKLARININ TAHSİL EDİLMESİ AMAÇLANIRKEN BİR TARAFTAN DA YAPILANDIRMA HÜKÜMLERİNİN DIŞINDA ÇEŞİTLİ YAPISAL PARAMETRELER VE UYGULAMALARDA DEĞİŞİKLİKLERE GİDİLEREK SİSTEMİN DAHA SAĞLIKLI İŞLETİLMESİ VE ÖZELLİKLE SİGORTALILIK VE TAHSİLAT SİSTEMİNİN REHABİLİTESİ HEDEFLENMİŞTİR. BUNA BAĞLI OLARAK YAPILAN YASAL DÜZENLEMELER ŞİMDİYE KADAR ALIŞILA GELDİĞİ BİÇİMDE SALT BİR PRİM AFFI OLARAK KURGULANMAMIŞTIR. NİTEKİM İLK OLARAK PRİM ALACAKLARININ YAPILANDIRILMASINA YÖNELİK YAPILAN YENİ DÜZENLEMELER DAHA ÖNCE YAPILAN ÇEŞİTLİ AF, İNDİRİM, ERTELEME VE YAPILANDIRMALARDAN FARKLI OLARAK BORCUN YAŞI,OLUŞTUĞU DÖNEM,KAPSAMDA OLUNAN KANUN VB ETKENLERİ DİKKATE ALMAKTA VE DÜZ BİR MANTIKSAL YAKLAŞIMLA STANDART YÜZDESEL BİR İNDİRİM ÖNGÖRMEDİĞİ GİBİ SİGORTALIYI PEŞİN ÖDEMEYE MAHKUM EDEN BİR YAKLAŞIMIDA İÇERMEMEKTE VE SİGORTALININ ÖDEME GÜCÜNE GÖRE KENDİSİ TARAFINDAN PLANLANABİLEN VE 60 AYA KADAR UZANAN SABİT TAKSİTLİ BİR BORÇ TASVİYE İMKANI SUNMAKTADIR.
ŞÖYLE Kİ; SİGORTALI BORCUNU PEŞİN VE DEFATEN ÖDEDİĞİNDE EN YÜKSEK İNDİRİM OLANAĞINDAN YARARLANMAKTA BUNA KARŞILIK ÖDEME VADESİ UZADIKÇA İNDİRİM ORANI DÜŞMEKTE ANCAK AYLIK OLARAK ÖDEYECEĞİ TAKSİT MİKTARI AZALMAKTA DOLAYISIYLA SİGORTALI GELİR DÜZEYİNİ VE ÖDEME KABİLİYETİNİ DEĞERLENDİREREK KENDİSİNE EN UYGUN RASYONEL SEÇENEĞE GÖRE BORCUNU TAVSİYEYE GİDEBİLMEKTEDİR.
KANUNU MADDELER BAZINDA DEĞERLENDİRDİĞİMİZDE; 1- KANUNUN 2 NCİ MADDESİ, BAĞ-KUR BAKIMINDAN KAPSAMA ALINAN BORÇLARI VE BU BORÇLARA UYGULANACAK GECİKME ZAMMI ORANLARINI DÜZENLEMEKTEDİR. BUNA GÖRE; 1479 VE 2926 SAYILI KANUNLAR KAPSAMINDA 31 MART 2005 TARİHİNE KADAR TAHAKKUK ETTİĞİ HALDE ÖDENMEMİŞ OLAN PRİM VE SOSYAL GÜVENLİK DESTEK PRİMİ BORÇLARI KANUNUN YÜRÜRLÜK TARİHİNDEN İTİBAREN İKİ AY İÇERİSİNDE KURUMA YAZILI OLARAK BAŞVURMAK ŞARTIYLA YENİDEN YAPILANDIRILACAKTIR. 1479 SAYILI KANUNA GÖRE VEYA DİĞER SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINCA KENDİLERİNE YAŞLILIK AYLIĞI BAĞLANMIŞ OLMAKLA BİRLİKTE KENDİ ADINA VE HESABINA ÇALIŞMASINA DEVAM EDENLERİN ÖDEMEDİKLERİ SOSYAL GÜVENLİK DESTEK PRİMİ BORÇLARI DA BÖYLELİKLE KAPSAMA ALINARAK YENİDEN YAPILANDIRILMA İMKANI VERİLMİŞ OLACAKTIR.
KANUNUN 2 NCİ MADDESİNİN BİRİNCİ FIKRASI, BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINDA MİLAD OLARAK ESAS ALINACAK TARİHİ VE HESAPLAMA YÖNTEMİNİ AÇIKLAMAKTADIR. BUNA GÖRE; BORÇ ASILLARINA 31 ARALIK 1998 TARİHİNE KADAR, BU YILLARDA UYGULANMIŞ OLAN CARİ GECİKME ZAMMI ORANLARI, 1 OCAK 1999 TARİHİNDEN İTİBAREN İSE, TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU TARAFINDAN AÇIKLANAN TOPTAN EŞYA FİYAT ENDEKSİ (TEFE) AYLIK DEĞİŞİM ORANI, 1/1/2005 TARİHİNDEN İTİBAREN İSE ÜRETİCİ FİYAT ENDEKSİ (ÜFE) UYGULANMAK SURETİYLE BORÇ TOPLAMI HESAPLANACAKTIR.
1 NİSAN 2005 TARİHİNDEN, KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR GEÇEN DÖNEMDE TAHAKKUK ETTİĞİ HALDE ÖDENMEYEN PRİM, SOSYAL GÜVENLİK DESTEK PRİMİ VE GECİKME ZAMMI BORÇLARI DA HESAPLANAN BORCA EKLENEREK 3 ÜNCÜ MADDEDEKİ HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE YAPILANDIRILACAKTIR. 1 OCAK 1999 TARİHİNDEN SONRASI İÇİN TEFE VE ÜFE DEĞİŞİM ORANLARI UYGULANMASININ NEDENİ, TEFE VE ÜFE DEĞİŞİM ORANLARININ BU DÖNEMLERDE UYGULANMIŞ OLAN GECİKME ZAMMI ORANLARINDAN DAHA DÜŞÜK OLMASIDIR.
KANUNUN 2 NCİ MADDESİ İLE GETİRİLEN DİĞER BİR FARKLILIK İSE SİGORTALILARIN VEYA HAKSAHİPLERİNİN 1479 VE 2926 SAYILI KANUNLAR KAPSAMINDA BULUNAN VE BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRARAK TOPLAM BORÇLARININ % 25’İNİ PEŞİN VEYA DÖRT TAKSİDİNİ CARİ AY PRİMLERİ İLE BİRLİKTE ÖDEMELERİ DURUMUNDA SAĞLIK SİGORTASINDAN YARARLANDIRILMALARI İMKANININ SAĞLANMIŞ OLMASIDIR MEVCUT DÜZENLEMELERE GÖRE 1 YENİ KURUŞ BORCU BULUNAN SİGORTALI VEYA HAKSAHİPLERİ SAĞLIK YARDIMLARINDAN HİÇBİR SURETLE YARARLANAMAZLAR İKEN YAPILANDIRMANIN ETKİNLİĞİNİ SAĞLAMAK VE BORÇLU DURUMDAKİ SİGORTALILARIN GEÇMİŞ BORÇLARIYLA İLGİLİ OLARAK SAĞLIK YARDIMLARINDAN YARARLANMALARI GÖZETİLEREK DAHA ÖNCE HİÇBİR DÜZENLEME İLE SAĞLANMAMIŞ SAĞLIKÖ SGORTASI İMKANLARINA KAVUŞTURULARAK HERTÜRLÜ TEVDİ VE İLAÇ ORTEZ PROTEZ İMKANLARINDAN YARALANMA İMKANLARI SUNULMUŞTUR.
2- KANUNUN 3 ÜNCÜ MADDESİ, ORTAK HÜKÜMLERİ İÇERMEKTEDİR. BORCUN AĞIRLIKLI YAŞI VE MİKTARINA GÖRE TAKSİTLENDİRME SÜRESİNE ESAS YÖNTEMİ BELİRLEMEYE, YAPILANDIRILAN BORCUN PEŞİN VEYA ALTMIŞ AYA KADAR EŞİT TAKSİTLER HALİNDE ÖDENMESİNE, İLK TAKSİT ÖDEME SÜRESİNİ BELİRLEMEYE, BAŞVURU SÜRESİNİ BİR AYA KADAR UZATMAYA VE UYGULAMAYA İLİŞKİN DİĞER USUL VE ESASLARI BELİRLEMEYE KURUM YÖNETİM KURULUNA YETKİ VERİLMEKTEDİR. TAKSİTLENDİRİLEN BORCA; 12 AYLIK SÜREDE ÖDENİRSE YILLIK %4, 12 AYI AŞAN ANCAK 24 AYI AŞMAYAN SÜREDE ÖDENİRSE YILLIK %5, 24 AYI AŞAN SÜREDE ÖDENİRSE %6 ORANINDA TAKSİTLENDİRME FARKI HESAPLANACAKTIR. BU ORANLARDA ARTIRILDIKTAN SONRA BULUNAN TUTAR, TAKSİT SAYISINA BÖLÜNMEK SURETİYLE AYLIK TAKSİTLER BULUNACAKTIR.
BAŞLANGIÇTA TAKSİTLENDİRME TAAHHÜDÜNDE BULUNUP, TAKİP EDEN AYLARDA, KALAN KISMI PEŞİN ÖDEMEK İSTEYENLER İÇİN, PEŞİN ÖDENECEK OLAN KISMA AİT TAKSİTLENDİRME FARKLARI İNDİRİLDİKTEN SONRA KALAN KISIM TAHSİL EDİLECEKTİR. TAKSİTLENDİRME TALEBİNDE BULUNDUĞU HALDE ÖDEME YAPMAYAN VEYA EKSİK ÖDEME YAPAN SİGORTALILAR, EKSİK ÖDEDİĞİ TUTARA, GECİKİLEN HER AY İÇİN, SON TAKSİT ÖDEME SÜRESİNİN SONUNA KADAR, ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN KISIM SON TAKSİDE AİT İSE, SON TAKSİDİ İZLEYEN AYIN SONUNA KADAR, HAZİNE MÜSTEŞARLIĞINCA AÇIKLANACAK BİR ÖNCEKİ AYA AİT YENİ TÜRK LİRASI CİNSİNDEN İSKONTOLU İHRAÇ EDİLEN DEVLET İÇ BORÇLANMA SENETLERİNİN AYLIK ORTALAMA FAİZ ORANINA 1 PUAN EKLENMEK SURETİYLE BULUNACAK FAİZ ORANI BİLEŞİK BAZDA UYGULANARAK BULUNACAK FAİZ MİKTARININ ÖDENMESİ HALİNDE, KANUN HÜKÜMLERİNDEN YARARLANABİLECEKLERDİR.
YENİDEN YAPILANDIRILMIŞ OLAN BORCUN TAMAMININ, BAŞVURU SÜRESİNİN SONUNA KADAR ÖDENMESİ DURUMUNDA BORCUN TAMAMI PEŞİN ÖDENMİŞ SAYILACAKTIR. TAKSİT ÖDEME SÜRESİ İÇERİSİNDE ÖDENMEYEN CARİ AY PRİMLERİNE, CARİ GECİKME ZAMMI ORANLARI UYGULANACAKTIR. TALEPLERİ KABUL EDİLİP BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRANLAR, TAKSİTLENDİRİLEN BOÇLARINA İLİŞKİN ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA, TAKSİTLENDİRME SÜRESİNCE AYNI MAHİYETTEKİ CARİ PRİMLERİNİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA YERİNE GETİRMEMELERİ HALİNDE KANUN HÜKÜMLERİNDEN YARARLANMA HAKKINI KAYBEDECEKLERDİR. BU DURUMA DÜŞENLERİN ÖDEDİKLERİ TAKSİTLER İADE EDİLMEYECEK, BORÇLARINA MAHSUP EDİLECEKTİR. TAKSİTLERİN EKSİK ÖDENMESİ DURUMUNDA DA İHLAL EDİLMİŞ SAYILACAKLARDIR.
1479 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ 19 UNCU MADDESİNE GÖRE DAHA ÖNCE PRİM BORÇLARINI TAKSİTLENDİRMİŞ OLUP, TAKSİT ÖDEMELERİNE DEVAM EDENLER TALEP ETMELERİ HALİNDE, KALAN BORÇLARI İÇİN BU KANUN HÜKÜMLERİNDEN YARARLANABİLECEKLERDİR. BU DURUMDA OLANLARIN TALEPLERİ HALİNDE, YAPILMIŞ OLAN TECİL TAKSİTLENDİRME İŞLEMİ İPTAL EDİLECEK, DAHA ÖNCE ÖDENMİŞ OLAN TAKSİTLER İÇİN GEREKLİ MAHSUP İŞLEMİ YAPILARAK KALAN BORÇLAR, VADESİNDE ÖDENMEMİŞ ALACAK KABUL EDİLEREK BU KANUN HÜKÜMLERİNE GÖRE İŞLEM YAPILACAKTIR. YENİDEN YAPILANDIRILAN BORÇLAR, YANLIŞ VEYA YERSİZ YAPILAN ÖDEMELER HARİÇ, İADE VEYA MAHSUP EDİLMEYECEKTİR. AYRICA, BU KANUNUN YÜRÜRLÜK TARİHİNDEN ÖNCE TATBİK EDİLMİŞ OLAN HACİZLER İLE ALINAN TEMİNATLAR, YAPILAN ÖDEMELER ORANINDA KALDIRILACAK, BUNA İSABET EDEN TEMİNATLAR İADE EDİLECEKTİR.
ANCAK, BAĞ-KUR TARAFINDAN YILLARDAN BERİ HERHANGİ BİR HACİZ UYGULAMASI YAPILMAMIŞ, DOLAYISIYLA TEMİNAT ALMA DA SÖZKONUSU OLMAMIŞTIR. PRİM BORÇLARININ YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN HÜKÜMLERDEN YARARLANILABİLMESİ İÇİN, KURUMA YAPILAN İTİRAZLARDAN VE SÜRDÜRÜLEN DAVALARDAN FERAGAT EDİLMESİ VE İHTİLAF YARATILMAMASI ŞARTTIR.
3-KANUNUN 10 UNCU MADDESİ İLE, 1479 SAYILI KANUNUN 53 ÜNCÜ MADDESİNİN İKİNCİ FIKRASINA İKİ CÜMLE EKLENMİŞ, ÜÇÜNCÜ FIKRASI DA DEĞİŞTİRİLMİŞTİR. 53 ÜNCÜ MADDENİN İKİNCİ FIKRASINA EKLENEN CÜMLE İLE, BİRİKMİŞ PRİM ALACAKLARININ TAHSİLİ İLE İLGİLİ OLARAK BANKA VE ÖZEL FİNANS KURUMLARININ GENEL MÜDÜRLÜKLERİNDEN, BORÇLU SİGORTALILARIN HAK VE ALACAKLARINA İLİŞKİN İSTENEN HER TÜRLÜ BİLGİ VE BELGENİN YEDİ İŞ GÜNÜNDE KURUMA VERİLMESİ, VERİLMEDİĞİ TAKDİRDE 24 ÜNCÜ BASAMAĞIN PRİM TUTARI KADAR (31/12/2006 tarihine kadar 651,86 YTL) İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASI HÜKMÜ GETİRİLMİŞTİR. AYNI MADDENİN ÜÇÜNCÜ FIKRASINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLE, ZAMANINDA ÖDENMEYEN PRİMLERE İLK AY İÇİN %10 GECİKME ZAMMI UYGULANMASINA SON VERİLEREK BUNUN YERİNE, ÖDEME SÜRESİNİ TAKİP EDEN İLK ÜÇ AYDA HER AY İÇİN %3 GECİKME ZAMMI UYGULAMASI GETİRİLMİŞTİR. AYRICA, İLK ÜÇ AY İÇİN UYGULANACAK %3 GECİKME ZAMMI ORANINI İKİ KATINA KADAR ARTIRMAYA VE BU ORANI %1 ORANINA KADAR İNDİRMEYE, YENİDEN KANUNİ ORANINA GETİRMEYE VE UYGULAMA TARİHİNİ BELİRLEMEYE BAKANLAR KURULU YETKİLİ KILINMIŞTIR.
AYRICA, ÖDENEN PRİMLER İÇİN UYGULANMAKTA OLAN MAHSUP SİSTEMİ DEĞİŞTİRİLEREK, YAPILAN ÖDEMELERİN ÖNCELİKLE ÖDEMENİN YAPILDIĞI AYA AİT CARİ PRİME, FAZLASININ İSE EN ESKİ DÖNEM PRİM VE GECİKME ZAMMI BORCUNA MAHSUP EDİLMESİ PRENSİBİ BENİMSENMİŞTİR. HALEN, SİGORTALILAR TARAFINDAN YAPILAN ÖDEMELER EN ESKİ BORÇLARDAN BAŞLAMAK SURETİYLE MAHSUP EDİLMEKTEDİR. BU UYGULAMA EKSİK PRİM YATIRAN SİGORTALILARIN SÜREKLİ %10 CEZA İLE KARŞILAŞMALARI, DOLAYISIYLA PRİM ALACAKLARININ HIZLA ARTMASI SONUCUNU DOĞURMAKTADIR. SİGORTALILAR LEHİNE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLE PRİM BORÇLARINA UYGULANAN GECİKME ZAMMI UYGULAMASI VE MAHSUP SİSTEMİ DAHA ADİL BİR YAPIYA KAVUŞTURULMUŞTUR.
4- KANUNUN 11 İNCİ MADDESİ İLE, 1479 SAYILI KANUNUN “Ödenmeyen primler için Kurumca düzenlenecek belgeler” BAŞLIKLI 54 ÜNCÜ MADDESİ DEĞİŞTİRİLEREK PRİMLERİNİ DÜZENLİ ÖDEMEYEN SİGORTALILAR HAKKINDA YAPILACAK İŞLEMLERE AÇIKLIK GETİRİLMİŞTİR. YAPILAN DEĞİŞİKLİĞE GÖRE; ÜÇ AYLIK PRİM BORCU BULUNAN SİGORTALI, TAKİP EDEN BİR AY İÇİNDE KURUMCA BORÇ TUTARI HAKKINDA YAZILI OLARAK BİLGİLENDİRİLECEK, YAPILAN BİLGİLENDİRİLME ÜZERİNE BORCUN ÖDENMEMESİ DURUMUNDA BİLDİRİMİ TAKİP EDEN ÜÇ AY İÇİNDE 1479 SAYILI KANUNUN 69 UNCU MADDESİNE UYGUN OLARAK 7201 SAYILI TEBLİGAT KANUNU HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE BORÇ BİLDİRİMİ YAPILACAKTIR. BİLDİRİM ÜZERİNE PRİM BORCUNUN CARİ AY PRİMLERİ İLE BİRLİKTE BİLDİRİMDE BELİRTİLEN SÜREDE ÖDENMEMESİ HALİNDE İCRA TAKİBİ BAŞLATILACAKTIR.
5- KANUNUN 12 NCİ MADDESİ İLE, 1479 SAYILI KANUNUN “Kurum memurlarının teftiş yetkileri” BAŞLIKLI 68 İNCİ MADDESİNE BİR FIKRA EKLENMİŞTİR. EKLENEN FIKRA İLE, KAMU DENETİM ELEMANLARI İLE SİGORTA MÜFETTİŞLERİ VE SİGORTA YOKLAMA MEMURLARINA, KENDİ MEVZUATLARI GEREĞİNCE İŞYERLERİNDE YAPACAKLARI HER TÜRLÜ İNCELEME VE DENETİM SIRASINDA İLGİLİLERİN BAĞ-KUR’A KAYIT VE TESCİLLİ OLUP OLMADIĞINI İNCELEME YETKİSİ VERİLMİŞTİR. DEĞİŞİKLİĞİN AMACI, KAYITDIŞILIĞI ÖNLEMEK VE KAMU KURUM VE KURULUŞLARI ARASINDA SİGORTALI TESCİLİ KONUSUNDA EŞGÜDÜM SAĞLAMAKTIR.
6- KANUNUN 13 ÜNCÜ MADDESİ İLE, 1479 SAYILI KANUNUN EK 19 UNCU MADDESİ DEĞİŞTİRİLEREK, KURUMA 5 YIL VE DAHA FAZLA SÜREYE İLİŞKİN PRİM BORCU BULUNAN SİGORTALILARIN SİGORTALILIKLARININ DURDURULMASI VE BUNLARDAN OLAN ALACAKLARIN TAKİP EDİLMEMESİ SAĞLANMIŞTIR. MADDENİN DEĞİŞİKLİKTEN ÖNCEKİ HALİNDE, “SİGORTALILIĞIN ASKIYA ALINMASI” DEYİMİ TEREDDÜTLERE YOL AÇMIŞ VE BUGÜNE KADAR HERHANGİ BİR İŞLEM YAPILAMAMIŞTIR. BUNA GÖRE;1479 VE 2926 SAYILI KANUNLARA GÖRE KAYIT VE TESCİLİ YAPILDIĞI HALDE 5 YIL VE DAHA FAZLA SÜREYE İLİŞKİN BORCU BULUNAN SİGORTALILARIN BU SÜREYE İLİŞKİN BORÇLARI, KURUMCA YAPILACAK BİLDİRİMDE BELİRTİLEN SÜRE İÇERİSİNDE ÖDENMEZSE, DAHA ÖNCE PRİM ÖDEMESİ BULUNAN SİGORTALILARIN ÖDEDİKLERİ PRİMLERİN TAM OLARAK KARŞILADIĞI AYIN SONU İTİBARIYLA, HİÇ PRİM ÖDEMESİ BULUNMAYAN SİGORTALILARIN İSE TESCİL TARİHİ İTİBARIYLA SİGORTALILIKLARI DURDURULACAK, BU ALACAKLAR KURUMCA TAKİP EDİLMEYECEK, KURUM ALACAKLARI ARASINDA YER VERİLMEYECEK, BU SÜRELER, SİGORTALILIK SÜRESİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMEYECEKTİR.
ANCAK BU SİGORTALILAR VEYA BUNLARIN HAK SAHİPLERİ DAHA SONRA BAŞVURDUKLARINDA, SİGORTALININ EN SON BULUNDUĞU BASAMAĞIN BAŞVURU TARİHİNDEKİ DEĞERİ ÜZERİNDEN HESAPLANACAK BORÇ TUTARINI TEBLİĞ TARİHİNDEN İTİBAREN ÜÇ AY İÇİNDE ÖDEDİKLERİ TAKDİRDE BU SÜRELER SİGORTALILIK SÜRESİ OLARAK DEĞERLENDİRİLECEKTİR. MADDEDE YAPILAN DİĞER BİR DEĞİŞİKLİKLE, ZAMANAŞIMININ İŞLEMEMESİ VE ZAMANAŞIMININ KESİLMESİ KONUSUNDA, 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN 103 ÜNCÜ MADDESİNİN (6), (8) VE (10) NUMARALI BENTLERİ HARİÇ, ANILAN MADDENİN DİĞER HÜKÜMLERİ VE AYNI KANUNUN 104 ÜNCÜ MADDESİ HÜKÜMLERİNİN UYGULANMASI SAĞLANMIŞTIR.
7- KANUNUN 14 ÜNCÜ MADDESİ İLE, 1479 SAYILI KANUNA 2 GEÇİCİ MADDE EKLENMİŞTİR. EKLENEN GEÇİCİ MADDE 26 İLE; 1 İNCİ MADDE KAPSAMINDA 31 MART 2005 TARİHİ İTİBARIYLA KURUMA BORCU BULUNAN SİGORTALILARDAN, BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRMAK İÇİN BAŞVURMAYAN VEYA BAŞVURMAKLA BERABER BİLAHARE BU HAKLARINI KAYBEDENLER HAKKINDA 1479 SAYILI KANUNUN BU KANUNLA DEĞİŞİK EK 19 UNCU MADDESİ HÜKÜMLERİNİN UYGULANMASI HÜKÜM ALTINA ALINMIŞTIR. DİĞER BİR DEYİŞLE; 31 MART 2005 TARİHİ İTİBARIYLA KURUMA 5 YIL VE DAHA UZUN SÜREYE İLİŞKİN PRİM BORCU BULUNAN SİGORTALILARA DA BU BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRMA HAKKI VERİLMEKTEDİR.
GEÇİCİ MADDE 27 İLE; 1479 VE 2926 SAYILI KANUNLARA GÖRE KAYIT VE TESCİLLERİ YAPILMIŞ OLAN SİGORTALILARA 31 ARALIK 2006 TARİHİNE KADAR, PRİM BORÇLARINI VE BASAMAK DURUMLARINI ETKİLEYECEK HER TÜRLÜ BİLGİ VE BELGEYİ KURUMA İBRAZ ETMELERİ İSTENİLMEKTEDİR. BU TARİHTEN SONRA, BU MAHİYETTEKİ BİLGİ VE BELGELERİ İBRAZ EDEN SİGORTALILARIN İBRAZ ETTİKLERİ BİLGİ VE BELGELER, BASAMAK İNTİBAKI YAPILMASINDA DİKKATE ALINMAYACAK, PRİM BORÇLARI DA BU BİLGİ VE BELGELERE DAYALI OLARAK DEĞİŞMEYECEKTİR. ANCAK SİGORTALILIK SÜRELERİ SAKLI KALACAKTIR. UYGULAMADAN BİR ÖRNEK VERMEK GEREKİRSE; BAĞ-KUR’A TESCİL EDİLMEDEN ÖNCE DİĞER SOSYAL GÜVENLİK KANUNLARINA TABİ HİZMETİ BULUNAN SİGORTALILAR BU HİZMETLERİNİ, BAĞ-KUR TARAFINDAN TESCİL EDİLME SIRASINDA BELGELEMELERİ GEREKMEKTEDİR. BELGELENEN HİZMET SÜRELERİNİN HERBİR YILI BİR BASAMAK SAYILMAK SURETİYLE, BASAMAKLARDAKİ BEKLEME SÜRELERİ DE DİKKATE ALINARAK BAĞ-KUR’A GİRİŞ BASAMAĞI TESPİT EDİLMEKTEDİR.
BU HİZMETLERİNİ BEYAN ETMEYEN VE BELGELEMEYEN SİGORTALILAR EN DÜŞÜK BASAMAK OLAN 1 İNCİ BASAMAKTAN TESCİL EDİLMEKTEDİR. İLERİKİ YILLARDA VEYA EMEKLİLİK AŞAMASINDA HİZMET BİRLEŞTİRME TALEBİNDE BULUN SİGORTALILARIN, TESCİL TARİHLERİ İTİBARIYLA GERİYE DÖNÜK OLARAK BASAMAK İNTİBAKLARI YAPILMAKTA, DOLAYISIYLA YILLARCA DÜŞÜK BASAMAKTAN PRİM ÖDEMİŞ OLAN SİGORTALILARA GECİKME ZAMMI DA HESAPLANMAK SURETİYLE BÜYÜK MİKTARLARDA BORÇ TAHAKKUK ETMEKTE, EMEKLİLİK TALEPLERİ GEÇERSİZ OLMAKTA, BORÇLU OLARAK SAĞLIK HİZMETİ ALMIŞ DURUMA DÜŞTÜKLERİNDEN, YILLAR BOYUNCA VERİLMİŞ OLAN SAĞLIK HİZMETLERİNİN BEDELLERİ DE TAHSİL EDİLMEYE ÇALIŞILMAKTADIR. TÜM BU SIKINTILARDAN KURTULMAK VE BÖYLE BİR SORUNU YENİ YAPIYA TAŞIMAMAK AMACIYLA SİGORTALILARIN LEHİNE ÖNEMLİ BİR DÜZENLEME YAPILMIŞTIR.
8- KANUNUN 15 İNCİ MADDESİ İLE, 2926 SAYILI KANUNA GÖRE TESCİL İŞLEMLERİNDE YAŞANAN SORUNUN ÇÖZÜMÜ AMAÇLANMIŞTIR. “SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUN TASARISI”NDAKİ BU KONUYA İLİŞKİN HÜKÜM BENİMSENMEK SURETİYLE, GELİRİNİ BELGELEYEMEYECEK DURUMDA OLANLAR İÇİN DE BEYANA İTİBAR EDİLECEK ŞEKİLDE DÜZENLEME YAPILMIŞTIR.
9- KANUNUN 16 NCI MADDESİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI TARAFINDAN UYGULANACAK ORTAK BİR MADDE OLUP, KURUMLARA YERSİZ OLARAK YATIRILAN PRİMLERİN SON PRİM ÖDENEN KURUMA DOĞRUDAN AKTARILARAK VATANDAŞLARIN İŞ VE ZAMAN KAYIPLARININ ÖNLENMESİ, BU ŞEKİLDE PRİM YATIRILAN HİZMET SÜRELERİNİN GEÇERLİ SAYILMASI VE KURUMLAR ARASINDA YILLARCA SÜREN YAZIŞMALARIN ÖNLENMESİ AMAÇLANMIŞTIR.