A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY AÇIK DERS MALZEMELERİ GİRİŞİMİ ve ULUSAL AÇIK DERS MALZEMELERİ KONSORSİYUMU A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY YÖK 22 Haziran 2007
Kapsam Türkiye’nin Yüksek Öğretim Stratejisi ve Açık Ders Malzemeleri Girişimi Dünya’daki Eğilimler ve Uluslararası Açık Ders Malzemeleri Konsorsiyumu (OCW) Açık Ders Malzemeleri Yoluyla Sağlanabilecek Katkılar, Olası Açılımlar ve Gerekli Düzenlemeler
YÖK Faaliyet Raporları (2000-2005) “Yirminci yüzyılın sonlarına damgasını vuran bilgi çağı toplumu farklı açılardan derinden etkilemiştir. Bilgi ve iletişim teknolojileri, her sektörde olduğu gibi yükseköğretimde de yeni bir çığır açmıştır. Üniversitelerimizde kısıtlı öğretim üyesi kaynağının etkin ve verimli kullanımının yanı sıra, daha geniş ve farklı öğrenci kitlelerine hitap edebilme özelliğinden dolayı iletişim ve bilgi teknolojilerine dayalı [uzaktan] yükseköğretimin dünyadaki gelişmelere paralel ve eş zamanlı olarak ülkemizde de hızla yaygınlaşacağı beklenmektedir.”
YÖK Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE TEKNOLOJİLERDEN YARARLANMA STRATEJİLERİ (Bölüm 13) “Yükseköğretim alanında yeni teknolojilerin kullanımında dünyada önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Türkiye yükseköğretim sistemine bu gelişmelerin yeterince girdiği söylenemez. Üniversite eğitiminde, eski öğretim tekniklerinin hakimiyeti sürmektedir.Yükseköğretim kurumlarında, sınırlı kaynaklardan yararlanarak hazırlanan ders notlarına yada öğrenciye not tutturularak bellettirilme esasına dayanan bir öğretim yöntemi oldukça yaygındır. Derslerinde yeni öğretim teknolojilerinden yararlanan öğretim üyelerinin de genelde bu teknolojinin olanaklarından yeterli düzeyde yararlanmadıkları görülmektedir. “
YÖK Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi “Neyin öğretileceği” sorusunun yanı sıra, “nasıl öğretileceği” sorusuna da önem vermeye başlanması, Bilgisayar teknolojilerinin öğretime yapabileceği katkılardan daha çok yararlanılması, Üniversitelerde öğretim üyesi merkezli bir öğretimden, öğrenci merkezli bir eğitime doğru yol alınması gerekliliği, Böyle bir vizyonun eğitim teknolojisiyle ilişkilendirilmesi gereği.
YÖK Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi Bu bağlamda; Massachussets Institute Of Technology (MIT)’nin tüm isteyenlerin faydalanabileceği ders malzemeleri projesinden yararlanılabilir. (Bu tek örnek değildir başkaları da vardır.) Birçok ülkede yapıldığı gibi, Türkiye’de de üniversiteler arası bir iş bölümüyle, bu malzemenin çevrilmesine ve yeni ders malzemeleri hazırlamasına girişebilir.
TÜBA Türkiye Bilimler Akademisi Girişimi Ulusal Açık Ders Malzemeleri Konsorsiyumu (UADMK) 25 Mayıs 2007 tarihinde yapılan ve 45 üniversitenin temsil edildiği Genel Kurul Toplantısında konsorsiyum protokolünün imzalanmasıyla kurulmuş ve Yönetim Kurulu oluşturulmuştur. Konsorsiyum kapsamında, ders malzemelerinin gerekli teknik destek sağlanarak ULAKBİM tarafından oluşturulacak bir web ara yüzü üzerinden sunulması ve yeni geliştirilecek ders malzemelerinin TÜBİTAK tarafından proje bazında desteklenmesi öngörülmektedir.
Açık Ders Malzemeleri Projesi KATKILAR AÇILIMLAR GEREKLİ DÜZENLEMELER
Açık Ders Malzemeleri Projesi Katkılar Öğrencilerin derslerle ilgili kaynaklarını zenginleştirmek,
Açık Ders Malzemeleri Projesi Katkılar Öğrencilerin derslerle ilgili kaynaklarını zenginleştirmek, Öğretim üyelerine verdikleri derslerin içeriklerini benzer dersleri verenlerle karşılaştırma, bunlardan yararlanma ve bunları geliştirme olanağı,
Açık Ders Malzemeleri Projesi Katkılar Öğrencilerin derslerle ilgili kaynaklarını zenginleştirmek, Öğretim üyelerine verdikleri derslerin içeriklerini benzer dersleri verenlerle karşılaştırma, bunlardan yararlanma ve bunları geliştirme olanağı, Yaşam boyu öğrenme için kaynak,
Açık Ders Malzemeleri Projesi Katkılar Öğrencilerin derslerle ilgili kaynaklarını zenginleştirmek, Öğretim üyelerine verdikleri derslerin içeriklerini benzer dersleri verenlerle karşılaştırma, bunlardan yararlanma ve bunları geliştirme olanağı, Yaşam boyu öğrenme için kaynak, Yükseköğretimde etkinlik ve verimliliğin artırılması.
Açık Ders Malzemeleri Projesi Açılımlar- Uzantılar
Açık Ders Malzemeleri Projesi Açılımlar- Uzantılar e-Öğrenmeye geçiş sürecini desteklemek,
YÖK Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi ORTAÖĞRETİMDEN YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SÜRECİ İÇİN ÖNERİLER(3) ………… Uzaktan Öğrenme İle Kapasite Yaratılması: Günümüzde örgün eğitimde tüm dersler yüz yüze yapılmakta, uzaktan eğitim hemen, hemen uygulamada hiç yer almamaktadır. Yüz yüze öğrenme çok sayıda olumlu yönlerine karşılık, kapasitenin sınırlı kalmasının başlıca nedenleri arasındadır. Programların niteliğine ve derslerin özelliklerine göre, programın %10-%30’u e-öğrenme ile yapıldığında, üniversitelerde dikkate değer bir kapasite artışı sağlanabilir.
Açık Ders Malzemeleri Projesi Açılımlar- Uzantılar e-Öğrenmeye geçiş sürecini desteklemek, Akademik yükseltmelerde eğitim-öğretim öğesinin dikkate alınması.
Açık Ders Malzemeleri Projesi Gerekli Düzenlemeler
Açık Ders Malzemeleri Projesi Gerekli Düzenlemeler Konsorsiyumun hukuki statüsü
Açık Ders Malzemeleri Projesi Gerekli Düzenlemeler Konsorsiyumun hukuki statüsü Ulusal Açık Ders Malzemeleri Yönetmeliği
Açık Ders Malzemeleri Projesi Ulusal Açık Ders Malzemeleri Yönetmeliği Açık Ders Malzemesi tanımı Açık Ders Malzemesi sınıflandırması (Düzey) 1. Düzey: Ders tanıtım bilgileri (Zorunlu) - İzlence (syllabus), öğretim üyesi, takvim, ders kitabı, … 2. Düzey: Ders İçerik Bilgileri - Ders notları, ödevler, cevap anahtarları, ek kaynaklar, okuma materyalleri 3. Düzey: Uzaktan Eğitim materyali – Kendi kendine öğrenme, etkileşim,… Ders malzemelerinin yayınlanması ………………………..
Açık Ders Malzemeleri Projesi Gerekli Düzenlemeler Konsorsiyumun hukuki statüsü Ulusal Açık Ders Malzemeleri Yönetmeliği Atama ve Yükseltme Yönetmeliklerine ek
Açık Ders Malzemeleri Projesi Gerekli Düzenlemeler Konsorsiyumun hukuki statüsü Ulusal Açık Ders Malzemeleri Yönetmeliği Atama ve Yükseltme Yönetmeliklerine ek TÜBİTAK Proje Desteği
Teşekkür ederiz.