ORGANİZASYONDA GRUPLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

İşletme, belli ölçüde kar elde etmek ve hizmet yaratmak amacıyla üretim faktörlerini bilinçli ve sistemli olarak bir araya getirip tüketicilerin istekleri.
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Yönetim ve Organizasyon
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Yenilik ve Değişikliklere karşı Direnişler ve Giderilmesi
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
 Tarih boyunca bazı firmalar stratejik uygulama pahasına stratejik planlamayı vurgulamışlardır.  Pazarlama uygulaması firmanın pazarlama hedeflerinin.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
PAZAR YÖNLÜLÜK.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
ANNE BABA TUTUMLARI.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İŞLETME TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
VİZYONER LİDERLİK.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitimin ve Toplum.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
İLETİŞİM TÜRLERİ.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Davranış Bilimlerine Giriş
KALİTE İYİLEŞTİRMEDE EKİP ÇALIŞMASI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
2) NEO KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM
Matriks Organizasyon Yapısı
GRUP İLETİŞİMİ.
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
TAKIM SARGINLIĞI.
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

ORGANİZASYONDA GRUPLAR

GRUP: Algılamaya ağırlık veren bir tanıma göre; "Kişilerin kendilerini belirli bir gruba mensup olarak algılamaları" ile grup oluşur. Grup yapısına ağırlık veren tanıma göre; Grup, iki veya daha fazla kişinin belirli bir fonksiyon görmek üzere ve karşılıklı bağlı olarak bir araya gelmesi, bu karşılıklı bağlılık içinde kişilerin belirli roller oynaması, bu rollerin oynanmasını düzenleyen belirli "normların geliştirilmesi ile oluşur.

Motivasyona ağırlık veren başka bir tanıma göre ise; Grup, "bir araya gelmekten çeşitli açılardan motive olan kişilerin oluşturduğu bir topluluktur. Grup, ortak norm ve davranış ilkelerini paylaşan, aralarında çeşitli rol farklılaşması gerçekleştiren, ortak bir amacı paylaşan ve bu amaç doğrultusunda birbirleri ile iletişim içinde olan, karşılıklı olarak birbirlerini etkileyen iki veya daha fazla kişinin bir araya gelmesi ile ortaya çıkan sosyal bir olgudur.

YÖNETİCİ AÇISINDAN ÖNEMİ : Bir organizasyonu grupsuz olarak düşünmek zordur. Yöneticiler gruplarla birlikte çalışırlar Her karar ve davranışlarında grupların varlığından etkilenirler, Zaman zaman gruplararası çatışmaları yönetip çözümlerler, gerektiğinde kendileri de gruplarla çatışırlar.

Hatta bazen yöneticinin kendisi de belirli bir gruba mensup olabilir, dolayısıyla sorunlara mensup olduğu grup açısından yaklaşabilir. Gruba mensup olmak bazen yöneticinin etkinliğini artırabileceği gibi, bazen de bütün enerji ve zamanını grup konularına harcamak zorunda kalabileceği için etkinliğini olumsuz olarak etkileyecektir.

Başka bir deyişle: Her organizasyonda gruplar mevcuttur. Gruplar daima vardır ve kaçınılmazdır. Gruplar iyi veya kötü sonuçlar alınmasını etkiler. Gruplar yöneticiyi başarıya ulaştıracak güçleri harekete geçirmeyi sağlar.

Bir yöneticinin grup dinamiğini doğru ve sıhhatli bir şekilde anlaması gerekir Her grubun varlığını devam ettirme sistemi vardır. Dolayısıyla grupları parçalamak zor olabilir. Her grubun, üyelerinden bağımsız bir kişiliği vardır. Grup üyeleri sorunları grup açısından görürler. Dolayısıyla grup bir bütündür ve başlı başına bir varlıktır.

GRUP TİPLERİ : 1. Formal gruplar: Formal organizasyonun özelliklerini gösterirler ve organizasyon tarafından oluşturulurlar. 2. İnformal gruplar: Emir-komuta grupları (organizasyondaki bölüm ve departmanlar) Görev grupları (bir amaç için geçici olarak oluşturulan gruplardır)

2. İnformal gruplar Bilinçli ve plânlı bir kararla değil, organizasyonlarda kendiliğinden, tabiî olarak ortaya çıkan gruplardır. Çeşitli çıkar grupları Dostluk, arkadaşlık grupları Bazen informal gruplar formal gruplarla çatışma halinde olabildiğinden bir yöneticinin başarısı üzerinde informal grupların oynadığı rol çok önemlidir.

Gruplar; birincil (primary) gruplar ve referans grupları olarak da sınıflanabilir. Birincil Gruplar: kişinin diğer grup üyeleri ile doğrudan ve yüz yüze iletişim kurduğu, belirli değer yargılarının paylaşıldığı, kader birliği ve bağlılığın ağırlık taşıdığı küçük gruplar (aile, arkadaş grupları) birincil gruplardır. Referans Grubu : Kişinin normlarını ve ilkelerini benimsediği gruplardır.

Gruplar ayrıca; kendi kendini yöneten takımlar ve çapraz takımlar olarak da sınıflanabilir. Kendi Kendini Yöneten Takımlar: Temel yönetim fonksiyonu olan plânlamayı kendisi yapan, iş dağılımını kendisi kararlaştıran ve üretim için gerekli kararları kendisi veren gruptur. Çapraz Takımlar: Üyelerinin çeşitli işletme fonksiyonlarından gelen kişilerin oluşturduğu gruplardır.

GRUPLARIN OLUŞMA NEDENLERİ : Formal gruplar organizasyonun ihtiyaçlarına göre yine organizasyon tarafından oluşturulur. Örgüt üyeleri de belirli bir fonksiyonu görmek üzere bu formal gruplara üye olarak atanırlar.

İnformal grupların oluşma nedenleri; İhtiyaçların tatmini Görülen iş'in gerektirdiği kişiler arası ilişkiler Grup amaçlarını benimseme Ekonomik yarar sağlama Ortak Faktörler Ortak amaçların gerçekleştirilmesi için bilinçli ve sistematik olarak grup oluşturma

Performansı Yüksek Bir Takımın Ana Özellikleri: Katılımcı liderlik Paylaşılan sorumluluk Yüksek iletişim Amaç odaklılık Geleceğe dönüklük Yaratıcı yetenek Çabuk reaksiyon.

GRUPLARIN ÖZELLİKLERİ Gruplarla ilgili başlıca faktörler

Rol İlişkileri: Beklenen Rol: Her grup üyesinin göstermesi beklenen davranış, Algılanan Rol: Her grup üyesinin, kendisinden nasıl bir davranış beklendiği, kendisinin hangi fonksiyonu görmesi gerektiği konusunda bir anlayışa, bir algıya sahip olması. Gerçekten Oynanan Rol: Grup üyesinin gerçekten gösterdiği davranış.

Organizasyon Üyelerinin Oynayabileceği Roller: İş'e yönelik olanlar Tekniğe yönelik olanlar Kişiye yönelik olanlar Hayır cılar. Evet - efendimciler İlke uygulayıcılar İlkelerin kaçamak yönünü bulanlar

İlke kayıtsızları Aşırı ilgililer Kayıtsızlar Düzenliler Ayrılıkçılar İzole olanlar

Eskiler Yeniler Yükselmekte olanlar Hareketsizler Kozmopolitler Yereller

İlke ve Normlar : Normlar, grup üyeleri ve grup faaliyetleri ile ilgili olan ve grup mensupları tarafından paylaşılan standartlardır. Grup üyeliğinin devamı için ilk şart grup normlarına uymaktır. Grup normlarına uymayan üyeler çeşitli şekillerde cezalandırılırlar. Grup normları genellikle zaman içinde ve yavaş yavaş oluşur.

Normlar genellikle, grup tarafından önemli sayılan davranışlarla ilgili olarak geliştirilir. Özellikle organizasyonların üst kademe yöneticilerini kapsayan gruplarda, ilke ve normların hissedilmesi, tahmin edilmesi gerekir.

Grup İçi Dayanışma Formal veya informal gruplara mensup olanların aralarındaki yakınlık, ortak tutum, davranış ve düşünceye sahip olma ve grup içinde kalma ve grup amaçlarını gerçekleştirme konusundaki kararlılıklarının ve bağlılıklarının derecesidir. Eğer bu yüksekse, kararlı bir gruptan, düşükse gevşek bir gruptan söz edilir.

Eğer grubun amaçları ile yöneticinin organizasyon için belirlediği amaçlar birbirine ters düşüyorsa ve grup içi dayanışma yüksekse, yönetici grubu yönetmek açısından oldukça zor bir görevle karşı karşıya kalacaktır. Çünkü bu tür grupların üyelerini birbirinden ayırmak yani grubu "parçalamak" zordur.

Grup içi dayanışmanın derecesini etkileyen faktörler arasında grubun homojenliği, büyüklüğü, iletişim sistemi, dış baskılar, grubun geçmişteki başarıları, grubun izole olup olmadığı, grup üyele­rinin amaçları ile grubun amaçları vs. belirtilebilir.

Önderlik Formal gruplarda önder çoğu kez "atanarak" gelir dolayısıyla aynı zamanda formal otoriteye de sahiptir. İnformal gruplarda ise önderlik büyük ölçüde durumsallık niteliği taşımaktadır ve önderi grup seçer veya benimser.

GRUPLARARASI İLİŞKİLER ve ÇATIŞMALAR : İki grup arasında çatışma olması halinde, grupların kendi iç yapılarında bazı değişikliklerin olabileceği gibi, ayrıca grupların birbirleri ile olan ilişkileri de belirli yönlerde gelişmeler gösterebilir.

Grup içi değişmeler Grup içi dayanışmanın artması Otoriter önderlik türüne kayma  Bağlılığın vurgulanması

Gruplararası ilişkilerdeki değişmeler   Algılamaların sapması   İletişimin azalması   Olumsuz kalıplaştırma

SONUÇ Gruplar yönetim lâbirentinin önemli bir unsurudur. Yöneticinin kendisi de bir gruba dahil olabilir. Her yönetici genellikle grupları yönetmek, hiç olmazsa kararlarında grupların varlığını ve tepkilerini dikkate almak zorunda kalacaktır. Bu ise grupları yakından tanımayı gerektirecektir. Formal veya informal gruplar belirli özellikler göstereceklerdir.

SONUÇ Yönetici grupların bu özelliklerinden organizasyonun amaçları doğrultusunda yararlanmak durumun­dadır. Eğer gruplar organizasyonun amaçları ile ters düşüyorsa, bu takdirde bu özelliklerinden yararlanarak gruplarla mücadele etmek durumunda kalacaktır. Ancak yöneticinin bir hususu sürekli olarak hatırda tutması gerekecektir. Gruplar kaçınılmazdır. Grupsuz bir organizasyon düşünülemez.

SORUSU OLAN VAR MI?