Intelligent Network and Mobile Agents Agent kavramı 90’ların başında çıkmıştır. Agent kelimesinin kesin bir tanımı bulunmamaktadır. Bazı yerlerde uygulama alanları bazı yerlerde platform anlamında kullanılmaktadır. Agent standartları 1997 yılında ortaya çıkmıştır. (FIPA, OMG MASIF)
Intelligent Agent Principles Intelligent Agent’ın merkez noktası dağınık yapay zekadır (DIA). En önemli yönü inter-Agent Communication (Speech Act Theory temel alınmıştır.) i.Agent Communication Language (ACL) ii.Communication language vs. Content Language Communication
Intelligent Agent’ın Avantajları Dağıtım problemlerinin çözümü Görüşme kapasitesi İstenmeyen değişikliklere tepki göstermesi ve öğrenebilme kapasitesi Fonksiyonlarının ve ara yüzünün kolay adapte edilebilir olması Yüksek seviyeli agent haberleşmeler ile birlikte çalışabilir olması
Mobile Agent Prensibleri Günümüzde mobile agent sistemlerde telescript ve java kullanılmaktadır. Düşünce uzuktan haberleşme karşısında kodları dataya dönüştürmektir. İki türlüdür. i. Uzaktan kontrol ii. Taşımalı
Mobile Agent’in Faydaları Asenkron / özerk görev yürütme Ağ trafiğini ve kullanıcı işleme gücünün azaltılması Sağlamlık: Ağ kullanılabilirliğinin bağımlılığını azaltılması ve kullanıcı / sunucu kullanılabilirliği Esneklik:talebe göre yazılım dağıtımı ve hizmet sağlama
Ağ merkezli bilgi işlem / esnek son kullanıcı sistemleri Adaptasyon / varolan hizmetlerin kolay birleştirilmesi Merkezden uzak / yerel görev işleme (kontrol ve yönetimi) Mobile Agent’in Faydaları
Temel Agent Platform Hizmetleri
Temel Agent Platform Ürünleri Günümüzde agent ürünleri şunlardır. i.Telescript (General Magic) ii.Aglets Workbench (IBM) iii.Concordia (Mitsubishi) iv.Grasshopper (IKV++) v.Odyssey (General Magic) vi.Voyager (Object Space) Java tabanlı yazılımlar
Agent Standardizasyonuna Genel Bakış Object Management Group (OMG) i.ORBOS Grubu arası Mobile Agent Platform müşterek çalıştı ii.Mobil Agent Sistem Birlikte Çalışabilirlik Tesisi (MASIF) şartnamesi iii. s_Facility_RFP.htmhttp:// s_Facility_RFP.htm iv.Agent Special Interest Group (SIG) 1998 yılında çalışmaya başladı v.
OMG MASIF Mobile Agent sistemler çalışma zamanları içinde, taşınabilirlik ve işleme başlayabilirlik kabiliyetleri açısından CORBA yada non-CORBA sistemlerle özgünleştirilebilir. MASIF, Corba destekli agent sistemlerin yürütmesini ve agentların hareketliliğini tanımlayabilmelidir.
OMG MASIF’IN TEMEL ARAYÜZLERİ
Target Flexible Telecom Middleware
Mobile Agents for Telecommunications Temel ağ ve sistemlerinin gereksinimlerini ve trafik yükünün azaltılması Sistemin bakımı ve yüklemeler boyunca müşteri yoğunluğunu azaltma Esneklik, tekrar kullanılabilirlik ve yazılım tabanlı problem çözümlerin artışı
Mobile Agent’in İki Yüzü Agent işlevselliği i.Yaşam döngüsü denetim işlevleri ii.GUI yönetimi iii.Taşınabilirlik iv.Güvenlik Uygulama işlevselliği i.Yönetim kontrolü ii.Uygulamaya özel GUI
MA-based Call Forwarding Service
MA-based Virtual Private Network Service
Agent-Based Telecom Management
MA-Based IN Environment
TEŞEKKÜRLER ALİ SARIKAYA FATİH YÜCEL TEVFİK ERYILMAZ