HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

DÜŞÜK PREVALANS HEKİMLİĞİ
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Yaşam3Geni Eğitim Danışmanlık
MESLEKİ EĞİTİM.
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Duran Uygur
Değer biçme / Etki kestirimi ve SED’e paydaşların katılımı Doç.Dr.Kayıhan Pala Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Klinik Yetiştiricilik
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
POWERPOINT SUNUM İLKELERİ
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Rejyonal Anestezide Eğitim Problemleri Prof Dr Fuat GÜLDOĞUŞ Ondokuzmayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Algoloji.
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
Yrd.Doç.Dr. Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Öğretim Durumlarını Planlama
Eğitim Hazırlık ve Planlama Çalışmaları Doç. Dr. Bülent Dilmaç AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Necmettin.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları  Her ne kadar sağlık hizmeti denildiğinde ilk aklımıza gelen hasta ve hekim ilişkisi olsa da bu ilişkide;  Devlet.
TIPTA UYGULAMA REHBERLERİ
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Öğrencilerin Üniversite Sağlık Merkezleri Aracılığıyla Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Konularında Bilgilendirilmesi Projesi Dokuz Eylül Üniversitesi Deneyimi.
Mevcut Eğitim Sisteminden Geleceğin Eğitimine. Grup Katılımcıları Prof.Dr. Mahmut Ak İstanbul Üniversitesi Prof.Dr. Alper Cihan İstanbul Üniversitesi.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
Triyaj görevlisi hasta-hasta yakını iletişimi
1 Kocaeli Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Kilit Sorunlar Tıp Eğitimi Çalıştayı 14 Mayıs 2010.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
Kapsamlı Sağlık Bakımı
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Örgütsel Kariyer Planlaması
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Sağlık iletişimi ve Kuramları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
Etkili Bir Seminer Nasıl daha iyi bir seminer verebiliriz?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ) Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı

Amaç Hasta eğitimi ve önemi hakkında bilgi ve tutum kazandırmak Hedefler: Hasta eğitimini tanımlayabilmek Hasta eğitiminin önemini açıklayabilmek Hasta eğitiminin ilkelerini açıklayabilmek Hasta eğitiminin etkinliğini artıracak yöntemleri kavramak Davranış değişikliği modellerini açıklayabilmek

Hastanın doktordan beklentileri: “Ben hasta mıyım? Hastalığımın adı nedir? Neden bu hastalığa yakalandım? İyileşecek miyim? İlaç kullanacak mıyım? Hangi ilacı, ne zaman, ne kadar, nasıl kullanacağım? İlaç dışında nelere dikkat etmeliyim? Bir daha hastalanmamak için ne yapmalıyım? Kontrole gelecek miyim?”

Hasta eğitimi Amerikan Aile Hekimleri Eğiticileri Topluluğu (STFM) Sağlığı iyileştirmek amacıyla hasta davranışlarını etkileyerek bilgi, beceri ve tavırlarını değiştirmektir. Amerikan Aile Hekimleri Eğiticileri Topluluğu (STFM)

Hasta eğitimi Bireyin sağlığını ve hastalığını en üst düzeyde yönetmesini sağlayan eğitimdir. Hasta eğitimi davranış değişikliği ile sonuçlanmasını amaçladığımız bir süreçtir

Hasta eğitiminin önemi Hastalıklardan korunmada Morbidite ve mortalitenin azaltılmasında Sağlığın geliştirilmesinde Harcamaların kısıtlanmasında Hasta otonomisinin artırılmasında Hasta uyum ve memnuniyetinin artırılmasında katkı sağlar

USPSTF (United States Preventive Service Task Force) Önerileri Tütün kullanımı Egzersiz Beslenme Trafik kazaları Ev kazaları ve çevresel yaralanmalar Cinsel yolla bulaşan hastalıklar İstenmeyen gebelikler Ağız sağlığı …

Zamanlama Doktor-hasta ilişkisi daima hasta eğitimini içerir. İyi bir doktor, iyi bir eğitici olmalıdır. Hasta eğitimi sağlığın her aşamasında vardır. Toplum ulaşma fırsatları da değerlendirilmelidir. Hasta eğitimi dinamik bir süreçtir.

Hasta Eğitiminin İlkeleri Geri bildirim: amaca yönelik ilerlemenin her aşaması hastaya iletilir. Güdüleme: ilerleme cesaretlendirilir ve ödüllendirilir Kişiselleştirme: hastanın arzuları, ihtiyaçları, bilgi düzeyi, alışkanlıkları ve karakteristik özellikleri hastaya özgü amaçlar eğitimi belirlemede göz önünde tutulur. Kolaylaştırma: hastaya değişiklikler yapabilmesinde yardımcı olacak materyaller, ipuçları ve beceriler Uygun hale getirme: içerik kişinin koşullarına uygun hale getirilir. Eğitim kanalları: birleştirilmiş eğitim stratejileri ve takım yaklaşımı

USPSTF’den öneriler Terapötik bir ilişki kurmak Tüm hastalara danışmanlık vermek Hastanın davranış ve sağlık arasındaki ilişkiyi anladığından emin olmak Davranış değişikliğinin önündeki engelleri aşmakta hastaya yardımcı olmak Kararlara hastaları dahil etmek Hastaları sağlık davranışlarının sorumluluğunu almaya cesaretlendirmek Doktor-hasta ortaklığı kurmak Doktor: sağlık danışmanı “Öncelikle bilgiler, daha sonra seçim”

USPSTF’den öneriler 6. Farklı stratejileri birlikte kullanmak 7. Davranış değişikliği planı hazırlamak 8. Kontrol takipleri ile değişiklikleri izlemek 9. Bütün yardımcı sağlık personelini dahil etmek

Entegre sağlık davranış modeli Sağlık kavramı Bilgi yada beceri Kişisel yarar Değişim için niyet Yeni davranış Uyarı işareti, Bildirmek Destek

Transteorik model 1997 Düşünme Düşünme öncesi Hazırlanma Sonlandırma Eylem İdame

Hasta eğitiminin etkinliğinin artırılması için.. Verilen bilgi işlevsel olmalı Ailenin katılımı Bütün personelin katılımı Sözlü iletişimde hastanın anlayabileceği bir dil kullanılmalı Diğer yöntemlerle birlikte basılı materyal kullanımı

Hasta eğitimi materyalleri Öykü sırasında konuşma Yazılı eğitim malzemeleri Modeller, maketler,çeşitli görsel malzemeler Video, bilgisayar

Özet Hasta eğitimi nedir? Sağlığı iyileştirmek amacıyla hasta davranışlarını etkileyerek bilgi, beceri ve tavırlarını değiştirmektir. Bireyin sağlığını ve hastalığını en üst düzeyde yönetmesini sağlayan eğitimdir. Hasta eğitimi davranış değişikliği ile sonuçlanmasını amaçladığımız bir süreçtir

“Güdüleme” hasta eğitiminde ilerlemenin cesaretlendirilmesi ve ödüllendirilmesidir. a. Doğru b. Yanlış

Hasta eğitimi bire bir verilmelidir. Ailenin katılımı gerekli değildir. a. Doğru b. Yanlış