SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNCE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SİYASAL SÜREÇ ve KAMUSAL SEÇİM
Advertisements

Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
Montpellier France Décembre 2008 GENÇLİK PROJESİ Eylem Ankara, (Türkiye)
KADIN-ERKEK EŞİTLİĞİ VE SİYASİ KATILIM
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Siyaset Bilimine Giriş
Enformasyon İlim ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte bir kaynaktan çıkan bilgi başkaları tarafından zaman kaybedilmeden kullanılmak istenmesi, haberleşme.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Bulut Depolama.
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
GERÇEKLEŞEN DÜŞLER BİLİM VE HAYAT.
BİLGİ TOPLUMU.
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
ELEKTRONİK DEMOKRASİ Grup Adı:No Name Nebi Doğan Arığ Nebi Doğan Arığ Songül Boran İmren Coşkun.
OKULDA DEMOKRASİ EĞİTİMİ
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ SOSYAL DEMOKRASİ VE ÜÇÜNCÜ YOL
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
TEKNOLOJİNİN OLUMLU VE OLUMSUZ ETKİLERİ
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
S İ YASET, DEVLET VE TEROR İ ZM. S İ YASET SOSYOLOJ İ S İ NDE TEMEL KAVRAMLAR Siyaset - yönetsel eylemlerin kapsam ve içeri ğ ini etkilemede güç kullanımının.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
BİT KULLANMA VE YÖNETME
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
SİYASETTE YÜKSEK TOPUKLAR.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Eğitim ve Toplumsal Değişme
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YENİ SOSYOLOJİ KURAMLARI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BOSTANCI İLKOKULU BİREY. Birey En küçük birey ailedir. Aile anne,baba ve çocuklardan oluşan top- lumdur. Birey:Birey sosyal olan,fiziksel,duygusal, Kişilik,farklı.
Eylem İçin Çevresel ÇağrıSürdürülebilir Yaşam Sağlama Maddiyatçılığın Ve Zenginliğin Sosyal Psikolojisi HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ÇEVREMİZDEKİ TEKNOLOJİK ALETLER İYİ Kİ VAR !
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
ADALET, ERİŞİM VE SINIRLAR Hazırlayanlar: Huriye ADIGÜZEL Zeynep MERGEN Hasibe GÜL.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Toplum ve Toplumsal Yapı
Yeni Medya Teknolojileri ve Modernleşme
Teknolojinin Çevreye Olumlu Ve Olumsuz Etkenleri
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
SİBER GÜVENLİK ve KRİPTOLOJİ. Asım Emre Kaya Ülkelerin altyapı sistemlerinin siber uzaya bağımlı hale gelmesi ile; -bireyler -kurumlar -devletler siber.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNCE Jurgen HABERMAS Ulrich BECK Manuel CASTELLS

JURGEN HABERMAS DEMOKRASİ VE KAMUSAL ALAN Habermas bugün batı tipi demokrasi dediğimiz liberal temsili demokrasinin içi boşaltılmış bir demokrasi anlayışı olduğunu iddia eder. Habermasa göre liberal temsili demokrasi sadece sandığa indirgenmiş bir demokrasidir. Demokrasinin bu şekilde işlemesi gerçek anlamda bir demokrasi olmayıp pasif apolitik bireylerin çoğalmasına yol açmıştır.

Demokratik toplumun önündeki bu problemin çözülebilmesi için Habermas’a göre Kamusal Alanın canlandırılması gerekmektedir. Kamusal Alan Habermas’ta demokrasinin çerçevesini oluşturmaktadır. Habermasa göre ulusal meclis ve partiler dahil, yürürlükteki usule uygun ortodoks demokratik işlemlerin bize ortak kararlar alma konusunda yeterli bir temel sağlamadığını öne sürmektedir. Dolayısıyla Habermasa göre demokrasi ancak cemaat ve diğer yerel grupların ortak akıl çerçevesinde bir araya gelerek siyasete daha fazla katılımıyla gerçekleşebilir.

En önemli eseri olan İletişimsel Eylem Kuramı (1986) adlı kitabında Habermas; varolan teknolojik gelişmelerle- internet gibi- beraber iletişim araçları -televizyon, gazete gibi- sayesinde kamusal alan canlandırılıp insanların siyasal konuları tartışıp siyasette daha etkin rol alabilecegini ve böylece katılımcı demokrasinin gerçekleşebileceğini iddia etmektedir. Kamusal Alan Nedir? Neresidir? Habermasa göre en az iki kişinin bir araya gelip siyasi bir konuyu tartıştığı tüm mekanlar kamusal alan olarak tanımlanabilir. Habermas’ın bu tanımı kamusal alanı oldukça geniş tutup mümkün olduğu kadar siyasetin heryerde işlenebileceğini göstermektedir.

Habermas Kuramında; insanların kamusal alan yaratıp siyasi gündemi belirlemeleriyle beraber siyaseten karar alma mekanizmasına daha fazla etkide bulunacaklarını savunmaktadır. Doğrudan demokrasinin bu çağda çok zor olduğunun farkında olsa bile Habermas ortaya atmış olduğu tartışmacı/müzakereci demokrasi modelinde internet sayesinde insanların mini referandum yollarıyla siyasete daha etkin katılabileceğini iddia etmektedir.

Ulrich Beck ve Risk Toplumu Ulrich Beck’in en önemli iddiası eski sanayi toplumunun ortadan kalkmakta olduğu ve yerini “risk toplumu”nun almasıdır. Beck’e göre Küresel bir çağda yaşamış olmamız belirsizlik tehlikesine yol açmıştır. Bilim ve teknolojinin ilerlemiş olması şüphesiz insanlığa birçok yarar sağlamış olsa da çok ciddi tehlikeler de getirmiştir. Örneğin: genetik olarak değiştirilmiş ürün yetiştirilmesini destekleyenler bu ürünlerin olsa olsa bize dünyanın en fakir ülkelerindeki açlığı sona erdirme ve herkes için ucuz yiyecek temin etme olanağı sağlayacağını iddia eder. Ama Beck’e göre bu teknolojinin sağlıkla alakalı tehlikeli ve istenmedik sonuçları bu teknolojinin risk boyutunu da göstermektedir.

Beck’e göre, tehlike toplumunun önemli bir yönü onun tehlikelerinin mekansal, zamansal ve toplumsal bakımdan belli bir yere kısıtlanmış olmamasıdır. Bugünün tehlikeleri bütün ülkeleri ve bütün toplumsal sınıfları etkilemektedir; bu tehlikelerin sadece kişisel değil, küresel sonuçları vardır. Üretilmiş tehlikelerin birçoğu, örneğin terörizm ya da çevre kirliliği, ulusal sınırların ötesine geçmektedir. 1986’da Çernobil nükleer elektrik santralindeki patlama bunun açık bir örneğini oluşturur.

Çernobil’in hemen yakınında yaşayan herkes, -yaşları, sınıfları, toplumsal cinsiyetleri ve konumları ne olursa olsun- tehlikeli düzeyde radyasyona maruz kaldılar. Aynı zamanda, kazanın etkileri Çernobil’in çok ötelerine uzandı- bütün Avrupa’da ve daha ötelerde patlamadan çok sonra normal olmayan düzeylerde radyasyon tespit edildi. Beck, ulus devletin artık küresel tehlike dünyası ile başa çıkmaya muktedir olmadığını ileri sürmektedir. Tersine, devletler arasında ulus ötesi işbirlikleri olmalıdır. Ulus devletlerin dar görüşlülükleri yeni tehlikelerle, küresel ısınma gibi, uğraşırken bir engel haline gelmektedir.

Beck, uluslararası terörizmle savaşırken ne için savaştığımızı sormamız gerektiğini belirtmektedir. Beck’in ülküsü, kültürel çeşitliliği tanıma ve kabul etmeye dayalı olarak herkesi kucaklayan (kozmopolitan) bir sistemdir. Herkesi kucaklayan devletler sadece terörizme karşı değil, fakat aynı zamanda dünyada terörizmin sebeplerine karşı da savaşırlar. Böylece devletler, Beck’e göre, tek tek devletler düzeyinde çözümsüz görünen fakat işbirliği yoluyla üstesinden gelinebilir olan küresel sorunlarla ilgilenmenin en önemli vasıtasını oluştururlar.

Manuel Castells ve Ağ Ekonomisi Castells’a göre içinde bulunduğumuz toplumun temelini telekomünikasyon ve bilgisayarlar oluşturmaktadır. Kapitalist sistem Castells’a göre sadece işçi sınıfına hükmeden bir sistem değil aksine teknolojinin ilerlemesiyle beraber tüm toplumları kuşatmış bir ağ ekonomisi sistemidir. Castells’ın ağ ekonomisi terimiyle anlatmak istediği en temel özellik artık toplumların bu sistemin dışında yer alamayışlarıdır. Dolayısıyla toplumlar bu ağ ekonomisine hapsolmuş birer teknoloji aygıtı haline gelmiştir.

Castells, yeni küresel topluma “otomot” toplum demektedir Castells, yeni küresel topluma “otomot” toplum demektedir. Böylelikle Castells’a göre insanlığın, kendi yaptığımız makinelerin dünyamızı denetleyeceği kabusu gerçek olmanın eşiğindedir... Castells’a göre; Ağ toplumunda kişisel kimlik daha açık bir mesele haline gelir. Artık kimliklerimizi geçmişimizden almıyoruz; kimliklerimizi teknolojiyi kullanarak sanal dünyadan kazanmaktayız. Geleneksel aile bağları sanal dünyadaki iletişimimizle beraber eski önemini yitirmektedir.