İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

PKK TERÖRÜ İLE ASKERİ MÜCADELE
KURANPORTÖR SİSTEMİ MEHMET ŞENLENMİŞ ELEKTRONİK BAŞ MÜHENDİSİ.
TSK VE MİLLİ SAVUNMA tskvemilisavunma.wordpress.com.
Bilişim Teknolojileri ve Yönetim Dersi (IYO 713) Sunumu
HAZIRLAYAN: D.TUĞÇE YILDIZ /B KONU: AÇILAR VE AÇI ÇEŞİTLERİ
NEDEN İNVERTERLİ KOMPRESÖR?
Cep Telefonlarının Yaydığı Radyasyon ve Sağlık Riskleri
İYİ SEYİRLER  Nazlı’nın öğretmeni, televizyonda hava durumu haberlerini izlemelerini ve yaşadıkları yerin hava olaylarını bir hafta süresince gözlemlemelerini.
28 ŞUBAT SİVİL SAVUNMA GÜNÜ PROGRAMIMIZA HOŞGELDİNİZ
Aerobus Güvenliği ve Emniyeti Aerobus yolcularının ve sisteminin Güvenliği ve Emniyeti için alınması gereken Proaktif Önlemler.
Sunum Planı Hakkımızda Grup Şirketlerimiz Faaliyet Alanlarımız
ATATÜRK VE SANAT SANAT.
İletişim Lab. Deney 3 Genlik Modülasyonu
Burak Talha İn-Yusuf İslam Niğdelioğlu- Selin Erol-Bedrika Kurt
MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS GRUP PROJE SUNUMU IŞIKLA VERİ AKTARIMI
BTN Elektronik Güvenlik
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ BABAESKİ MESLEK YÜKSEKOKULU DERS:E-TİCARET KONU:ELEKTRONİK TİCARETİN GELİŞİMİ VE GELENEKSEL TİCARET İLE KARŞILAŞTIRILMASI HAZIRLAYAN:DİLEK.
SANAYİDE ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ? 1
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
OTOMATİK KONTROL SİSTEMLERİ
Terörle Mücadelede İnsansız Hava Araçlarının Kullanılması
YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
SİVİL SAVUNMA.
SİVİL SAVUNMANIN YURT İÇİ VE DIŞI GÖREVLERİ NELERDİR?
Akıllı Şebekeler Cengiz Bozbey | Enerji Otomasyon Satış Yöneticisi
DHMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA SEYRÜSEFER DAİRESİ BAŞKANLIĞI
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (SHGM)
KİTLE İMHA SİLAHLARININ GELİŞİMİ & GELECEĞİN GÜVENLİK TEHDİTLERİ
YAZILIM TABANLI RADYO UYGULAMALARI
MUHABEREDE YAŞANAN SORUNLAR
Hazırlayan: Nurdan ÇOBAN 2/B SINIFI ÖĞRETMENİ
HAZIRLAYAN:AHMET KUTLAY
DRAMA NEDİR ? Drama, kişiler arasındaki doğrudan iletişimi sağlayan, kendini ve karşısındakini tanıma, birbirini anlama, doğaçlama ve yaratma gibi etkinlikleri.
BULUT BİLİŞİM SERVİS MODELLERİ
SANAL DEVLET.
ANASAYFA  İ yi tanımlanmış, birbirinden farklı bir tak›m nesnelerden oluşan toplulu ğ a "küme" denir.  JOHN VENN (1834 – 1923)  John Venn, kendi adıyla.
DOĞAL SAYILAR.
Yaşamımızdaki Elektrik
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
TAM SAYILAR.
HAVA TAHMİNLERİ DAİRESİ BAŞKANI
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİM MERKEZİ
10. BÖLÜM ALTIMETRE AYAR USULLERİ
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
BİLGİSAYAR Kendisine verilen bilgiler üzerinde aritmetiksel, mantıksal ve karşılaştırma işlemleri yaparak sonuçları çıktı birimlerine gönderen elektronik.
7.SINIF Hazırlayan: Taner BULUT Fen ve Teknoloji Öğretmeni
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
12.BÖLÜM YAKLAŞMA KONTROL HİZMETİ Ayrılan Uçak ( Departing Aircraft ): Kalkış yapacak olan bir uçağa verilecek olan kleransta; a)Kalkış için serbest kılındığı.
3NCÜ BÖLÜM HAVA ARAÇLARININ UÇABİLİRLİĞİ - (ANNEX 8)
ISL429-Yönetim Bilişim Sistemleri İletişim ve Ağ Sistemleri.
28 ŞUBAT SİVİL SAVUNMA GÜNÜ
HAVALANDIRMA  Havalandırma;çalışma ortamının ısısını düşürerek,çalışma ortam havasında bulunan ve çalışanların solumak durumunda kaldıkları hava kirletici.
2016 YILI TÜRK SAVUNMA SANAYİİ SEKTÖR ÖDÜLLERİ Sanayileşme Daire Başkanlığı Hüseyin KILIÇ Sektörel Strateji ve Yatırım Planlama Şube Müdürü.
SİVİL SAVUNMA KAVRAMI TOPLUMLAR ARASI ÇATIŞMALAR SAVAŞ TEKNOLOJİSİNDEKİ GELİŞMELER CEPHE GERİSİ SAVAŞLARI SİVİL HALKIN KORUNMASI ZORUNLULUĞU.
Şirketimiz, 2016 yılından beri insansız hava araçları ve gömülü sistem yazılım çözümleri ile sektörde yer almaktadır. Eskişehir merkezli start-up şirketimiz.
Capacity Building Sorun ve Çözüm Önerileri
Havacılıkta Risk Öğeleri
Meteorolojik Veri Toplamada Kullanılan Yöntemler
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
Teknolojinin Çevreye Olumlu Ve Olumsuz Etkenleri
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘U’
Sunan: Gül TÜRKER Süleyman Demirel Üniversitesi
Havacılıkta Risk Öğeleri
Sunum transkripti:

İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEMLERİ

Konu Başlıkları; GÖKYÜZÜNÜN YIRTICI KUŞLARI İHA SİSTEMLERİNİN ORTAK UNSURLARI - Faydalı Yükler - > Sensörler - > Haberleşme Rölesi - > Silahlar - > Kargo - Muharebe Sistemleri - Komuta-Kontrol Unsuru - Destek Unsuru - İnsan Unsuru İHA SİSTEMLERİNİN KABİLİYETLERİ İHA SİSTEMLERİNİN LİMİTLERİ - Veri Linki - Rüzgar - Türbülans - Buzlanma - Diğer Hususlar İHA SİSTEMLERİNİN İNSANLI UÇAKLARA GÖRE AVANTAJLARI - Riskli Ortamlarda Uçuş Kabiliyeti - Dizayn Esnekliği - Havada Kalış Süresinin Uzun Olması - Görev Esnekliği İHA’DA PİLOT OLMAMASININ NEDEN OLDUĞU SORUNLAR - Kısıtlı ‘Hisset ve Kaçın’ Kabiliyeti - Veri Linklerine Bağımlılık İHA SİSTEMLERİNİN GELECEKTEKİ KONUMU KAYNAKLAR

GÖKYÜZÜNÜN YIRTICI KUŞLARI İnsansız Hava Aracı (İHA) sistemleri, 2000’li yılların başından itibaren hızla yayılmış, sistemlerin sayısı ve çeşitleri artarken aynı zamanda kabiliyetleri de oldukça gelişmiştir. İHA uygulamaları, sadece askeri hava harekâtlarına katkı sağlamakla kalmamış, aynı zamanda askeri alana yeni bir anlayış getirmiştir.

“Görülmez, duyulmaz ve durdurulamaz”

İHA sistemleri, pek çok açıdan insanlı uçaklara benzemektedir Hava platformlarını içermesi Disiplinli ve profesyonel bir uçuş ekibi gerektirmesi Hava sahasını kullanması, Havacılık bakımı ve lojistik desteği gerektirmesi Eğitimin önemli olması

AVANTAJLAR Etkin görev zamanının,insanlı uçaklara göre oldukça uzun olması Uçuş mürettebatının uçak kokpitinde olmaması DEZAVANTAJLAR İnsanlı uçaklara göre pilotların durumsal farkındalığının daha düşük olması

İHA SİSTEMLERİNİN ORTAK UNSURLARI

İHA PLATFORMU DONANIMLARI Uçan platforma ilave olarak; Motor, Aviyonik sistemler, Yakıt, Seyrüsefer, Haberleşme sistemleri

NATO VE İNGİLTERE SAVUNMA BAKANLIĞI TARAFINDAN HAZIRLANAN İHA SINIFLANDIRMASI

FAYDALI YÜKLER İnsansız hava araçları dahili veya harici olmak üzere; 1-Sensörler, 2-Haberleşme Rölesi, 3-Silahlar, 4-Kargo taşıyabilir.

1.Sensörler Elektro Optic (EO), Kızılötesi (IR) kameralar, SAR radar, Kara ve deniz hareketli hedef göstergeleri, Kimyasal , biyolojik ,radyolojik (KBRN) tespit sensörleri, Otomatitk tanımlama ve sinyal istihbaratı sistemleri, Lazer mesafe bıulucu ve lazer işaretleyici sistemler TUSAŞ Tarafından Geliştirilen ANKA İHA’sına Takılı AsELFLIR 300T Kamerası

2.Haberleşme Rölesi Haberleşme rölesi faydalı yükleri sayesinde ses ve veri, daha ileri noktalara veya normal yöntemlerle kapsanamayan bölgelere götürülebilir.Bu sistem, mevcut birçok haberleşme sistemine röle görevi yapabilir.

Bazı İHA sistemleri çeşitli kargo malzemesi taşıyabilir. 3.Silahlar İHA hem ölümcül (füze ve bombalar) hem de ölümcül olmayan silahlar (elektronik taarruz) taşıyabilir. 3.silahlar- GBU-12 ve AGM-114 Hellfire Yüklü MQ-9 Reaper İHA’sı (ABD Hava Kuvvetleri)

MUHAREBE SİSTEMLERİ Veri linkleri, İHA, kontrol birimi ve ihtiyaç makamları arasındaki her türlü iletişim sistemini içerir. İHA’nın veri linkleri görüş alanında veya görüş alanının ötesinde çalışabilir

KOMUTA KONTROL UNSURU Görevleri; görev planlama, faydalı yük kontrolü ve haberleşme. İHA pilot ve operatörleri, YKİ kontrol biriminde çalışırlar.(Yer Kontrol İstasyonu) YKİ; dizüstü pc, bir büyük kontrol aracı veya sabit bir tesis olabilir.

DESTEK UNSURU Destek birimi; Yeniden konuşlanma İntikal Bakım Uçus Destek Haberleşme fonksiyonlarını içerir. İNSAN UNSURU İHA sistemlerinin çoğunda; pilot, faydalı yük operatörü, bakım personeli, görev komutanı, istihbarat analiz personeli bulunur.

İHA SİSTEMLERİNİN KABİLİYETLERİ İHA sistemleri; istihbarat, gözetleme, keşif, hedef belirleme, lazer işaretleme, taarruz, hasar kıymetlendirmesi, KBRN tespiti ve takibi, kargo nakli, lojistik ikmal, haberleşmenin genişletilmesi alanlarında,muharebe unsurlarına katkı sağlar.

İHA SİSTEMLERİNİN KABİLİYETLERİ Ayrıca; Psikolojik harekât, Erken ikaz, Kaçakçılığa karşı sınırların gözetlenmesi, Mayın tespiti, Sinyal istihbaratı, Deniz araçlarının tespit ve teşhisi, Meteorolojik ve oşinografik durumun izlenmesi, Arama kurtarma ve kolluk kuvvetlerinin desteklenmesi alanlarında da kullanılabilir.

İHA SİSTEMLERİNİN LİMİTLERİ 1-Veri Linki 2-Rüzgar 3-Türbülans 4-Buzlanma 5-Diğer Hususlar

1.Veri Linki Uçak sistemlerinin ve görevin izlenmesi ve uçağın manuel kontrolü için, veri linki bağlantısı gerekmektedir.Veri linki; Elektromanyetik karıştırmaya açık olmak, fiziksel mesafe, sinyalin gücü, sinyali etkileyen fiziksel engeller, eldeki bant genişliği ve sadece tahsis edilmiş frekansların kullanılabilmesi limitlerini içerir.

2.Rüzgar İHA, kalkış ve inişini etkileyebilecek yan ve karşı rüzgâr limitlerine tabidir. Birçok İHA oldukça düşük süratlerde uçmakta olup, bu durum onları havada görev esnasında da rüzgârlara karşı duyarlı yapmaktadır. Karayel İHA’sı (Vestel “Savunma Sanayii’’ A.Ş)

3.Türbülans İHA’nın kontrol edilmesini zorlaştırabilir, Veri linkinin muhafazasını etkileyebilir. Sensörlerin kararlılığını bozabilir Silah kullanımını büyük orada engelleyebilir. Uçuş kontrol servolarında arızalara sebep olabilir. Türbülans yapısal limitin üzerine çıkarsa İHA uçuş esnasında parçalanabilir.

4.Buzlanma Buzlanma önleyici sistemlere sahip olmayan İHA’lar, donan yağış ve buzlanma şartlarında uçamaz. 5.Diğer Hususlar İniş ve kalkış usulü, gündüz/gece durumu, hava sahası kısıtlamaları, özel yakıt ihtiyacı, güneş rüzgârları, sis, duman, şiddetli yağış, alçak irtifa bulutları, termal geçişler, aşırı sıcaklık ve deniz durumu gibi faktörler

İHA SİSTEMLERİNİN İNSANLI UÇAKLARA GÖRE AVANTAJLARI

1.Riskli Ortamlarda Uçuş Kabiliyeti Fukuşima Nükleer Santralinde Meydana Gelen Hasarın RQ-4 GlobalHawk İHA’sından Alınan Görüntüsü (Kaynak: Air Photo Service)

2. Dizayn Esnekliği İHA, sinek kadar küçük olabilir. İHA birçok farklı şekilde havalandırılabilir (el,katapult veya uçuş pisti) ve indirilebilir Birçok farklı iletişim yöntemi ile (C, Ku ve Ka frekans bantları) İHA kontrol edilebilir ve veri transferi yapılabilir. Bayraktar Mini İHA’sı (Kaynak: Kalekalıp Baykar Makine)

3. Havada Kalış Süresinin Uzun Olması Faydalı yük konfigürasyonuna bağlı olmak üzere, havada yakıt ikmali yapmadan 20 saatten fazla harekât görevlerinde kullanılabilir. Geliştirilmesi devam eden ve güneş enerjisiyle çalışacak olan İHA’ların haftalar, aylar ve hatta yıllar süresince havada kalabileceği öngörülmektedir.

4.GÖREV ESNEKLİĞİ İHA sisteminin kendine has esnekliği sayesinde, bir sorti içerisinde defalarca yeniden görevlendirme yapılabilir.

İHA’DA PİLOT OLMAMASININ NEDEN OLDUĞU SORUNLAR

1.Kısıtlı ‘Hisset ve Kaçın’ Kabiliyeti Mevcut insanlı hava araçları, pilotların görerek kaçınma yapabilmesine ilave olarak, hava trafik yardımı, hava aracı radarı ve TCA“ sistemi gibi havada çarpışmayı önleme imkanlarına sahiptir.

Veri Linklerine Bağımlılık Kontrol veri linkinin kaybı veya kesintiler, görev etkinliğinin azalmasına, görevin başarısız olmasına veya en kötüsü de İHA’nın kaybına neden olabilir.

Görüş Alanında (LOS) ve Görüş Alanının Ötesinde (BLOS) İHA Kontrolü ve Veri/Video İletimi Çalışma Mimarisi

İHA SİSTEMLERİNİN GELECEKTEKİ KONUMU Askeri alandaki İHA sistemlerinin gelişimine paralel olarak, - Orman yangını ve doğal afet müdahalesi, - Havadan tarımsal ilaçlama - Kamu güvenliği gibi sivil ve ticari İHA uygulamalarının hızla yaygınlaşması beklenmektedir.

Boeing Firması Tarafından Geliştirilmekte Olan Phantom Ray İHA’sı (Kaynak: Boeing)

Teknoloji devleri Google ve Facebook insansız hava araçları (İHA) ile dünyanın ulaşımı zor bölgelerine internet sağlamayı planlıyor.

İHA’lar devasa planörlere benzeyen, atmosferin sınırında uçan ve güneş enerjisi gibi yenilenebilir enerji ile çalışarak günler, aylar hatta yıllarca havada kalarak dünyanın çevresinde gezebilen araçlar. Facebook bu teknolojiyi insansız hava araçları üzerinden kablosuz internet yayını yaparak özellikle ulaşımın zor olduğu bölgelere internet sağlamak istiyor.

İlginiz için teşekkür ederim. Hazırlayan ve sunan, Ece Aksu

Kaynaklar http://www.avantajlari.com/google-ve-facebook-ihalarla-internet-dagiticak/ Makale_Insansiz_Hava_Araci_Sistemleri_04.03.12-libre http://www.afcea.org.tr/afceatr/makaleler/IHA_Sistemleri0498.pdf https://www.google.com.tr/search?q=insans%C4%B1z+hava+arac%C4%B1+sistemleri&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=kvQ7VJj5Lune7AaJyIC4Dg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=insans%C4%B1z+hava+arac%C4%B1+sistemleri&imgdii=_