BÖLÜM 4 Kamusal Mallar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Chapter 1 Learning Objectives
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
8 İKİNCİL DEPOLAMA CHAPTER
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
Kamusal Mallar ve Ortak Kaynaklar
Standart Maliyetler ve Puan Kartı
CHAPTER 6 Politik Ekonomi.
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
V. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Alkolün Sağlık,Ekonomik ve Sosyal Etkileri Dr. Peter Anderson Ankara, Türkiye Kasım 2005.
Gelirin Yeniden Dağıtımı: Kavramsal Konular
Chapter 1 Learning Objectives
Telekomünikasyon Sektörü ve Vergi Düzenlemelerinin Etkileri Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. 30 Ekim 2007 Gazi Üniversitesi İİBF Ankara.
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
Piyasa Başarısızlıkları: Kamusal Mallar
Eğitim Ekonomisi.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
99 CHAPTER İLETİŞİM VE AĞLAR. © 2005 The McGraw-Hill Companies, Inc. All Rights Reserved. 9-2 İletişim nedir? İki veya daha fazla bilgisayar arasında.
Isınma, Güvenlik ve Barınma
77 CHAPTER GİRDİ VE ÇIKTI. © 2005 The McGraw-Hill Companies, Inc. All Rights Reserved. 7-2 Girdi nedir? Bilgisayar tarafından kullanılan veri ve komutlar.
TEST – 1.
Sütun Grafiği.
Kamu Yararına Sunulan Hizmetlerin Özelleştirilmesi ve Serbestleştirilmesi Michael Schmidt ICCR Viyana 5 Eylül 2007 Türkiye’ye Köprü Projesi 4. Atölye Çalışması.
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
Finansal Piyasalar Genel Bakış
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
55 CHAPTER SİSTEM YAZILIMI. © 2005 The McGraw-Hill Companies, Inc. All Rights Reserved. 5-2 Sistem yazılımı Teknik detayları çözer Kullanıcı, uygulama.
Çalışma Sermayesi Yönetimi
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
KAMUSAL MALLAR.
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Bu derste şunları öğreneceğiz: –CheckBox es kullanımı.
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2012 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. 15. BÖLÜM Borç Politikası.
McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2012 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. 5. BÖLÜM Hisse Senetlerinin Değerlendirilmesi.
B. KARLILIK ANALİZİ Yönetim uygulamalarında kar planlaması ve karlılık analizi alanında kullanılan önemli araçlardan biri; literatürde “başabaş analizi,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2012 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. 16. BÖLÜM Kar Payı Politikası.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
19 Negotiating with International Customers, Partners, and Regulators McGraw-Hill/Irwin International Marketing, 13/e © 2007 The McGraw-Hill Companies,
Normatif Analiz Araçları
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
MUHASEBE UYGULAMALARI
ŞEYDAGÜL YİĞİT
Kareköklü Sayılar KAREKÖKLÜ BİR İFADE İLE ÇARPILDIĞINDA SONUCU DOĞAL SAYI YAPAN ÇARPANLAR.
Risk, Kazanç ve Sermaye Fırsat Maliyeti
Mal piyasalarında denge
Gelirin Yeniden Dağıtımı: Kavramsal Konular
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Uluslararası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
Mıchael A. Leeds | Peter von Allmen
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Algoritmalar II Ders 5 Açgözlü Algoritmalar.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Küresel Kamusal Mallar
Sunum transkripti:

BÖLÜM 4 Kamusal Mallar

Malların Özellikleri Dışlanabilme - Dışlanamama Rakip – Rakip Olmama Malların Özellikleri Dışlanabilme - Dışlanamama Dışlanabilme – herhangi bir kişiyi malın tüketiminden dışlayabilmek nispeten kolaydır Dışlanamama – herhangi bir kişiyi malın tüketiminden dışlayabilmek ya çok pahalıdır ya da imkânsızdır Rakip – Rakip Olmama Rakip (Rival) – bir defa üretildiğinde ek bir kişinin malı tüketmesinin ek kaynak maliyeti pozitiftir Rakip Değil (Non-rival) – bir defa üretildiğinde başka bir kişinin malı tüketmesinin ek kaynak maliyeti sıfırdır 1st click – Excludable v Nonexcludable and all sub paragraphs 2nd click – Rival v Nonrival and all sub paragraphs 4

Malların Türleri DOĞAL TEKEL ÖZEL MALLAR ORTAK MALLAR KAMUSAL MALLAR DIŞLANABİLME RAKİP OLMA DURUMU EVET HAYIR DOĞAL TEKEL ÖZEL MALLAR 1st click - “Private goods” 2nd click - “Public goods” 3rd click - “Common resources” 4th click - “Natural monopoly” ORTAK MALLAR KAMUSAL MALLAR

Kamusal Malların Kayda Değer Özellikleri Herkes tarafından aynı miktarda tüketilmelerine karşın herkes tarafından aynı değerde görülmeyebilir. Bir malın kamusal mal olarak sınıflandırılması mutlak değildir; piyasa koşullarına ve teknolojik duruma bağlıdır. Saf Olmayan (impure) Kamusal Mallar Bir mal, kamusal malların bir özelliğini taşırken diğer bir özelliğini taşımayabilir. Bazı mallar geleneksel olarak mal olarak düşünülmese de kamusal mal özelliği taşıyabilirler Özel malların sadece özel sektör tarafından sağlanması diye birşey yoktur. Kamuca sğalanan özel mallar Bir malın kamuca sağlanması söz konusu malın kamu sektöründe üretileceği anlamına gelmemektedir.

Diğer Bazı Kamusal Mallar Temel Araştırma (Basic research) Yoksullukla Mücadele Programları (Programs to fight poverty) Trafiğin Olmadığı Paralı Olmayan Yollar (Uncongested nontoll roads) Havai Fişek Gösterisi (Fireworks display)

Özel Malların Etkin Sağlanması Özel Malların Etkin Sağlanması Fiyat Adam (DfA) Eve (DfA) Piyasa (DfA+E) $11 5 1 6 $9 7 3 10 $7 9 14 $5 11 18 $3 13 22 $1 15 26

DfA+E DfA DfE $ Sf Piza Miktarı 1st click – Adam’s D curve Sf 1st click – Adam’s D curve 2nd click – Eve’s D curve 3rd click – sum of Adam and Eve at P = 11 4th click – sum of Adam and Eve at P = 9 5t click – sum of Adam and Eve at P = 7 6th click – sum of Adam and Eve at P = 5 7th click – sum of Adam and Eve at P = 3 8th clck – sum of Adam and Eve at P = 1 9th click - Market Demand curve and dashed horizontal lines disappear 10th click – Market Supply curve DfA+E DfA DfE Piza Miktarı

Pareto Etkinlik (Efficiency )– Özel Mallar Durumu (Private Goods Case) MRSfa = Pf/Pa Pa = $1 olsun bu taktirde, MRSfa = Pf DfA Adam için MRSfa göstermektedir. DfE Eve için MRSfa göstermektedir. Sf, MRTfa göstermektedir. Pareto Etkinliği İçin Gerekli Koşul: MRSfaAdam = MRSfaEve = MRTfa

Kamusal Malların Etkin Sağlanması (Efficient Provision of Public Goods) Havai Fişek Adedi 1 2 3 4 Adam (DrA) $300 $250 $200 $150 Eve (DfE) 250 200 150 100 Piyasa (DfA+E) $550 $450 $350

DrA+E DrA DrE $ Sr Havai Fişek Adedi 1st click – Adam’s D curve Sr DrA+E 1st click – Adam’s D curve 2nd click – Eve’s D curve 3rd click – sum of Adam and Eve at Q = 1 4th click – sum of Adam and Eve at Q = 2 5t click – sum of Adam and Eve at Q = 3 6th click – sum of Adam and Eve at Q = 4 7th click - Market Demand curve and dashed horizontal lines disappear 8th click – Market Supply curve DrA DrE Havai Fişek Adedi

Pareto Etkinlik (Efficiency) – Kamusal Mallar Durumu (Public Goods Case) MRSfa = Pf/Pa Pa = $1 olsun. MRSfa = Pf DfA Adam için MRSfa göstermektedir. DfE Eve için MRSfa göstermektedir. Sf, MRTfa göstermektedir. Pareto Etkinlik İçin Gerekli Koşul: MRSfaAdam + MRSfaEve = MRTfa

Etkinliğe Ulaşmada Sorunlar Etkinliğe Ulaşmada Sorunlar Bedavacı Sorunu (The Free-Rider Problem) Bedavacı Sorununa Çözümler (Solutions to the free-rider problem) Tam fiyat farklılaştırması (Perfect price discrimination) Politika Perspektifi : Küresel Konumlandırma Sistemi (Policy Perspective: Global Positioning System) İnsanlar bedavacı mıdır?

Laboratuvar Deneyleri ve Bedavacılık Tipik bir deney nasıl işler Tipik Sonuçlar İnsanlar kamusal malın sağlanmasında kullanılan kaynakların %50’sine katkı yapmaktadır. Oyun tekrarlandıkça insanlar katkı azalmaktadır. Ön iletişim ile işbirliği teşvik edilmektedir. Fedakarlığın alternatif maliyeti arttıkça katkı oranları düşmektedir.

Özelleştirme Tartışmaları (The Privatization Debate) Özelleştirme – devlet tarafından sunulan hizmetlerin özel sektöre devredilmesi Kamusal – Özel Sağlanama: Doğru karışım hangisi? Nispi ücret ve hammade maliyetleri İdarî Maliyetler Zevklerin Çeşitliliği

Dağıtımsal Konular Fırsat Eşitliği (Commodity egalitarianism) – bazı malların herkes tarafından erişilebilir olması gerektiği ile ilgili kavram.

Kamu – Özel Üretim (Public versus Private Production) Özel sektörce üretimin etkinliği Maliyet farklılıklarının karşılaştırılması ile ilgili sorunlar Tam Olmayan Sözleşmeler Mal ve Hizmetin Sunumun Rekabet İtibarın Tesis Edilmesi (Reputation building) Politika Perspektifi : Hava alanı güvenliği kamuca mı yoksa özel sektörce mi sağlanmalı? Piyasa Koşulları

Tercih Açıklattırma Mekanizması (Preference Revelation Mechanisms) ∆TEve = MRTra – (MRSraTotal – MRSraEve) Eve’s choice: ∆TEve = MRSraEve By substitution: MRTra – (MRSraTotal – MRSraEve) = MRSraEve Add (MRSraTotal – MRSraEve) to both sides: MRTra = MRSraTotal