Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Standartlarına İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Denetmenlerin Görüşleri Özge Hacıfazlıoğlu Şirin Karadeniz Gülay.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

ISTE.
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?
İŞLETMELERDE KAR PAYLAŞIMI
Okulumuzda kurulacak olan Fatih projesi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
Beden Hareketleriyle Kontrol Edilen Kinect Teknolojisinin Zihinsel Engelli Öğrenciler Açısından Eğitimde Kullanım Potansiyeli Figen DEMİREL UZUN Şeyma.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Eğitimde Bilişim Teknolojisi Kullanımı ve Temel Kavramlar
ISTE Standartları Uluslararası Eğitim Teknolojileri (Derneği) Birliği (The International Society for Technology in Education-ISTE) Teknolojinin eğitimde.
ISTE.
OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİK LİDERLİK ÖZ YETERLİLİKLERİ
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Algilari ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Kabulleri ArasIndaki İlişkinin İncelenmesi.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
BURSA LİDERLİK FORUMU EKİBİ1. 2 Forum Gündemi  Başlarken | Forumun Tanıtımı  Modül 1 | İyi Uygulama ve Kaynakları İncelemek  Modül 2 | Web.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
İKS İLÇE-İL-MERKEZ DÜZEYLERDEKİ RAPORLARI. İLÇE DÜZEYİ RAPORLARI.
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Ek:2 İlköğretim Kurumları Standartları Kavramlar-1 Standart Alanı: İlköğretim kurumlarındaki temel hizmet süreçlerine göre, ilişkili ve kategorik standart.
YABANCI DİL EĞİTİM ORTAMLARININ BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ (BIT) KULLANARAK ZENGİNLEŞTİRİLMESİ Muhammet Berigel,Hasan KARAL Karadeniz Teknik Üniversitesi.
PERFORMANS YÖNETİMİ SİSTEMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
4. GRUP Murat ERDEM İsa ALKAN Mehmet YALVAÇ Muhammet YILMAZ.
YENİLENEN ÖĞRETİM PROGRAMLARI
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Standartlarına İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Denetmenlerin Görüşleri Özge Hacıfazlıoğlu Şirin Karadeniz Gülay Dalgıç Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2010

Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği konusunda yeterliliklerini belirlemek üzere yapılan en kapsamlı standartlaşma çalışmalarından birisi, Amerika kökenli ISTE tarafından hazırlanan “Yöneticiler İçin Ulusal Eğitim Teknoloji Standartları NETS-A standartlarıdır.

NETS-A Standartları (2009) Vizyoner Liderlik: Eğitim yöneticilerin tüm kurumda teknolojik uygulamalara ilham verip liderlik eder. Dijital Çağ Öğrenme Kültürü: Eğitim yöneticilerinin öğrenciler için ilgi çekici dinamik çağ öğrenme kültürü oluşturur. Profesyonel Uygulamada Mükemmellik: Eğitim yöneticileri eğitimcileri güçlendiren profesyonel öğrenme ve yeniliğe dayalı ortamları destekler. Sistematik Gelişim: Eğitim yöneticileri, bilgi ve teknoloji kaynaklarının etkili kullanılarak dijital çağ liderliğini ve yönetimini sağlar. Dijital Vatandaşlık: Eğitim yöneticileri, dijital kültürün gelişimini destekleyici sosyal, etik, yasal konu ve sorumluluklara ilişkin bir anlayış tasarlar ve geliştirir.

AMAÇ Bu araştırmanın amacı ISTE (2009) NETSA teknoloji liderliği standartlarının Türkiye’ye uygunluğu konusunda eğitimcilerin görüşlerini belirlemektir. Katılımcıların teknoloji liderliği standartlarının Türkiye’ye uygunluğuna yönelik görüşleri nelerdir? Katılımcıların Türkiye’de teknoloji liderliği standartlarının geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik görüşleri nelerdir?

YÖNTEM Nitel yöntem kullanılan bu araştırmada veri toplama yöntemlerinden odak grup ve bire bir görüşme teknikleri kullanılmıştır. Odak grup görüşmelerine 31, bire bir görüşmelere 15 olmak üzere toplamda 46 eğitimcinin katılımı sağlamıştır ISTE (2009) teknoloji standartlarının Türkiye’ye uygunluğuna ilişkin araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan anket uygulanmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır: Anketin ilk bölümü, katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek üzere hazırlanmıştır. Anketin ikinci bölümünde, ISTE standartlarının 5 ana performans göstergesi altında 21 alt performans göstergesinin Türkiye’ye uygunluğunu 5’li likert tipinde belirlenmiştir.

YÖNTEM Katılımcılardan kendi görev yapmakta oldukları okul çevresini ve teknoloji liderliği standartlarını göz önüne alarak birer yansıtma raporu hazırlamaları istenmiştir. Görüşme sonunda oluşturulan kayıtlar düz yazıya geçirilerek ana ve alt performans göstergeleri olarak sınıflandırılmıştır Performans göstergelerine ilişkin en önemli olan alıntılar seçilmiş, metin içi ve metinler arası bağlantılar kurulmuştur.

BULGULAR Vizyoner Liderliğe İlişkin Görüşler Katılımcıların çoğu, “Eğitim yöneticilerinin çoğu, vizyoner liderlikten ziyade, var olan bir vizyonun destekleyicisi olmaktan öteye geçememektedir” ifadesini destekleyici açıklamalar yapmışlardır. Bu kapsamda genellikle yöneticilerin bilişim teknolojileri alanındaki yeterliliklerinin, çağın ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde olmaması tartışılmıştır. Ayrıca eğitimcilerin yaşı ve öğrenmeye olan merakı, toplumun kültürel yapısı ve okulun ayırabileceği bütçe gibi etmenlere de dikkat çekilmiştir.

BULGULAR Dijital Çağ Öğrenme Kültürüne İlişkin Görüşler okullarda uygulanan Vitamin, Digiprotein, Z TV gibi benzeri eğitim programlarının, dijital öğrenme kültürü amaçlarıyla belirli açılardan örtüştüğü belirtilmiştir. Bu kapsamda eğitim yöneticilerinin de bu programları öğrenci ve öğretmenlerin hizmetine sunan bir köprü görevi gördüklerinin altı çizilmiştir. Teknoloji donanımlı öğrenme merkezlerinin yaratılması, önemli bir ölçüt olarak belirtilmiştir.

BULGULAR Profesyonel Uygulamada Mükemmelliğe İlişkin Görüşler Katılımcıların çoğu, eğitim lideri olarak teknolojik kaynakları en iyi şekilde kullanmaya çalıştıklarını, kadrolarındaki eğitimciler de bu konuda kendilerini yetiştirmeleri konusunda destek verdiklerini dile getirmişlerdir. Bu görüşmelerde dikkat çeken nokta; her bir katılımcının farklı özelliklere sahip okullarda görev yaptıkları ve bu bağlamda profesyonel uygulamada mükemmellik konusunda da her birinin kendi koşullarına özgü çözümler ürettikleridir.

BULGULAR Sistematik Gelişim İlişkin Görüşler Devlet okullarındaki yöneticiler, Sistematik Gelişim Ana Performans Göstergesi altında yer alan “verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve paylaşılması” alt göstergesinin e-okul kapsamında kısmen uygulandığını belirtmişlerdir. Okulların başka okullarla iş birliği yapmaları ve bu ortaklıklar sayesinde birbirlerine alt yapı, eğitim gibi destekler sunmalarına yönelik örnekler verilmiştir. Bu konuda İstanbul’da bazı özel okulların gelişmekte olan ve sosyo-ekonomik düzeyi düşük olan bazı devlet okullarına kaynak aktarımı yaptıkları dile getirilmiştir.

BULGULAR Dijital Vatandaşlığa İlişkin Görüşler Odak grup görüşmelerinde ve yüz yüze görüşmelerde teknoloji liderliğinin beraberinde etik liderliği gerektirdiği düşünceleri aktarılmıştır. Tüm görüşmelerde ortaya çıkan öncelikli konulardan birisi kaynak yetersizliğidir. İlköğretim okullarının kendi bütçelerinin olmamasıyla kaynak bulma kaygısının okul müdürlerini zaman zaman etik dışı davranışlara sürüklediğinden söz edilmiştir. Sosyal ilişkiler konusunda katılımcıların yaklaşık yarısı öğrencileriyle msn ve twitter gibi sosyal paylaşım ağlarında etkileşimde bulunduklarını belirtmişlerdir. Internette resmi dilin kaybolması ve ilişkilerin yozlaşmasına ciddi bir tehlike olarak işaret edilmiştir.

SONUÇ ISTE (2009) teknoloji liderliği standartlarının Türkiye Şartlarına uygun olduğu konusunda katılımcılar hemfikridir. Ancak bu standartların uygulanması aşamasında yaşanan veya yaşanabilecek sorunlar göz önüne çıkmıştır.

Okul yöneticisinin teknoloji konusundaki yetersizliği ve kendilerini teknoloji alanında yeterli görmeleri vizyoner liderliği olumsuz etkilemektedir. Türkiye'nin merkeziyetçi bir eğitim politikası izlemesi yöneticilerin büyük sorumluluklar almasına ve bu da teknoloji liderliği konusunun geri planda kalmasına neden olmaktadır. Vizyoner liderlik konusunda devlet okulları ile özel okullar arasında da farklılıklar saptanmıştır. Özel okullarda farklıllarşma politikasından yöneticiler teknolojiyi vizyonlarına dahil ederken devlet okullarındaki yöneticiler maddi kısıtlılıklar nedeniyle uzun dönemli hedefler belirleyemeişlerdir. Dijital Çağ Öğrenme Kültürü performansının yüksek olması okul yöneticisinin çevresini iyi tanıması ve bulunduğu çevre koşullarını göz önüne alarak teknoloji planlaması yapması gerekmektedir. Profesyonel Uygulamada Mükemmellik performansının gerçekleştirilebilmesi için okul yöneticisi, denetmen ve öğretmenlerin sorunlarını, kendi uygulamalarını ve tecrübelerini paylaştıkları internet tabanlı ya da yüz yüze toplantıların yapıldığı paylaşım toplulukları arttırılmalıdır.

Sistematik Gelişim performans göstergelerinde MilliEğitim Müdürlükleriyle yapılan ortaklıklar, farklı ekonomik düzeydeki okulların ve farklı teknolojik yetkinliğe sahip yönetici ya da öğretmenlerin işbirliği içinde olmaları teknoloji alanda gelişmeyi sağlamaktadır. Maddi imkânsızlıkların önüne geçmek için teknik ve eğitim desteği verecek donanım bakımı sağlayacak birimler açılmalıdır. Teknoloji alt yapısının işlerliğini sürdürmek üzere, teknik ve eğitim desteği sağlayıcı bir birimin kurulmasının faydalı olacağı dile getirilmiştir. Dijital Vatandaşlık konusunda “bilgi teknolojileri kullanımı ve teknoloji kullanımında etik” konularına öncelik verilmelidir.

IŞILTAN ERGENE