Platform Ba ğ ımsız Ki ş isel Ö ğ renme Ortamlarının Tasarımı Ara ş.Gör. İ lker Kayaba ş (Anadolu Üniversitesi) Yrd.Doç.Dr. Mehmet Emin Mutlu (Anadolu Üniversitesi) Akademik Bili ş im 2013, Ocak 2013, Akdeniz Üniversitesi, Antalya, Türkiye
Ki ş isel Ö ğ renme Ortamları Bu bölümde ki ş isel ö ğ renme ortamlarını tanımlayarak tasarımsal yakla ş ımlarını ve uygulama örneklerini inceleyece ğ iz.
Tanımlamalar Ki ş isel ö ğ renme ortamları, ö ğ renenlerin kendi bireysel ö ğ renme süreçlerini yönetebilmelerine olanak sa ğ layan sistemlerdir. Ki ş isel ö ğ renme ortamları tamamen ö ğ renenin kendisi tarafından yapılandırılır ve yönetilir. Ö ğ renenlerin kullanım alanı açısından ele alındı ğ ında ki ş isel ö ğ renme ortamları, bilgi kaynaklarının takibinden yeni bilgi kaynaklarının ke ş fine, di ğ er ö ğ renenler ya da ö ğ reticiler ile ileti ş im kurulmasından bireysel etkinliklerin planlanmasına kadar her türlü ö ğ retimsel faaliyeti kapsamaktadır.
Tanımlamalar Teknolojik olarak genellikle Web 2.0 araçlarının sundu ğ u olanaklar çerçevesinde tanımlanan ki ş isel ö ğ renme ortamları: blog, wiki, rss okuyucuları, twitter ve facebook gibi teknolojilerin ö ğ renen merkezli entegrasyonunu ifade etmektedir. E ğ itim aldıkları kurum tarafından yapılandırılmı ş formal bilgilere ek olarak ö ğ renenler, bireysel ve sosyal ya ş antıları kapsamında edindikleri informal bilgileri de kendi ki ş isel ö ğ renme ortamları aracılı ğ ıyla yönetebilmektedir.
Kuramsal Zemin Ya ş amboyu Ö ğ renme (Lifelong Learning) Özdüzenlemeli Ö ğ renme (Self-Regulated Learning)
Tasarım Yakla ş ımları Kompen ve Edirising (2008), ki ş isel ö ğ renme ortamı tasarımında iki ana yakla ş ımdan bahsetmektedir: Hizmet Yakla ş ımı: Ö ğ renlere ki ş isel ö ğ renme ortamlarını olu ş turmaları için gerekli bile ş enleri (widgets) sa ğ layan sunucu tabanlı bir ortamın geli ş tirilmesini öngörmektedir. Çerçeve Yakla ş ımı: Ö ğ renenlerin Web 2.0 araçlarını kullanarak kendi ki ş isel ö ğ renme ortamlarını olu ş turabilmeleri için gerekli i ş akı ş larını, a ğ yapısını ve kullanım önerilerini içeren bir çerçevenin tasarlanmasını kapsamaktadır.
Ba ş langıç Sayfası (Start Page) Ba ş langıç sayfaları, hizmet yakla ş ımı çerçevesinde geli ş tirilen ki ş isel ö ğ renme ortamlarına güzel bir örnektir. Ba ş langıç sayfası üzerinden tasarlanan ki ş isel ö ğ renme ortamları; iGoogle, NetVibes, PageFlakes, Protopage vb. gibi web tabanlı servislerin kendi içersinde sundu ğ u görev yöneticisi, rss okuyucu, , sosyal a ğ lar, haber servisleri vb. bile ş enlerin (widgets) ö ğ renenler tarafından kendi ö ğ renme süreçlerini yönetebilmek amacıyla nasıl kullanılabilece ğ i konusunda fikir vermektedir (Mutlu, 2012).
Ba ş langıç Sayfası Uygulamaları Ne Kadar Sürdürülebilir? Ba ş langıç sayfası uygulamaları üzerinden yapılandırılan ki ş isel ö ğ renme ortamlarının sürdürülebilirli ğ i servisi sa ğ layan firmalara ba ğ lıdır. Ba ş langıç sayfaları üzerine yapılan güncel bir ara ş tırmada ki ş isel ö ğ renme ortamı olu ş turmak amacıyla kullanılma potansiyeline sahip 28 farklı web servisinin 17’sinin verdikleri hizmeti durdurdu ğ u tespit edilmi ş tir (Mutlu 2012).
Platform Ba ğ ımsız Ki ş isel Ö ğ renme Ortamı Tasarımı Bu bölümde platform ba ğ ımsız ki ş isel ö ğ renme ortamları tasarlamak amacıyla olu ş turulmu ş bir model önerisi tanıtılacaktır.
Platform Ba ğ ımsız! Ama Nasıl? Bulut tabanlı Özelle ş tirilebilir Sürdürülebilir Geni ş letilebilir
İ nternet Tarayıcı Tabanlı Ki ş isel Ö ğ renme Ortamları Google Chrome Mozilla Firefox İ nternet Explorer Safari Opera Bulut Senkronizasyonu Sık Kullanılanlar Listesi Eklentiler ve Uygulamalar Cihaz ve İş letim Sistemi Ba ğ ımsız
Örnek: Chrome Tabanlı Ki ş isel Ö ğ renme Ortamı Uygulamala r Eklentiler Sık Kullanılanlar Ma ğ aza
Uygulama Ma ğ azası
Ki ş isel Ö ğ renme Ortamı için Tarayıcı Uygulamalarına Dayalı Tasarım Modeli Uygulamalar (Gmail, Outlook, Yahoo…) Sosyal A ğ lar (Facebook, Twitter, YouTube, Vimeo, Foursquare, Flicker…) RSS Okuyucular (Feedly, Google Reader…) Üretkenlik Araçları Dosya Payla ş ım (Dropbox, Skydrive, Google Drive, Cubby…) Not Defteri (Evernote, Springpad, Scratchpad…) Sunum (SlideRocket, MindMeister, Cacoo Diagrams) Uzakmasaüstü (Chrome Remote Desktop
Sonuç Tarayıcının kendisini bir ba ş langıç sayfası olarak kullanmak amacıyla tarayıcılar üzerinde gerçekle ş tirilen denemelerde Chrome tarayıcısının nitelikleri di ğ erlerine göre öne çıkmaktadır. Chrome Ma ğ azasından indirilecek uygulamalarla Chrome tarayıcısı üzerinde Ki ş isel ö ğ renme ortamı olu ş turmak mümkün olmaktadır. Olu ş turulacak Ki ş isel Ara ş tırma Ortamına bulut senkronizasyonu ile her platformdan eri ş ilebilir. Tarayıcı uygulamaları yakla ş ımıyla Ki ş isel Ö ğ renme Ortamları için yeni bir tasarım kulvarı açılmaktadır.