AVRUPA BİRLİĞİ’NİN ORTADOĞU POLİTİKASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gençlik Çalışanları ve Gençlik Kuruluşları için Eğitim ve Ağ Kurma
Advertisements

ERASMUS+ GENEL TANITIMI
Avrupa Birliği ve Türkiye İlişkilerinde İzlenen Politikalar
TAIEX BÖLGESEL EĞİTİM PROGRAMI
◦ Siyasi ◦ Ekonomik ◦ Askeri ◦ Sosyokültürel ◦ Çevre.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ E ğ i t i m v e K ü l t ü r AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI  GENÇLİK PROGRAMI.
Western Balkans on EU Enlargement The former Yugoslav Republic of Macedonia Montenegro Albania Serbia Kosovo Bosnia and Herzegovina İlker GİRİT Bora ERGİN.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
MALİ SOSYOLOJİ
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
TARİHİ GELİŞİMİ İLE AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİN ÇIKMAZI
KÜRESEL VE BÖLGESEL ÖRGÜTLER
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
KARADENİZ’dekİ gelİşmeler VE TÜRKİYE
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
AVRUPA BİRLİĞİ’NİN BALKANLAR POLİTİKASI
RENKLİ DEVRİMLER ‘Renkli Devrim’ nedir? Neden ‘Renkli Devrim?
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
Milletler Arası Kuruluşlar ve Türkiye
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
VENEDİK KOMİSYONU VE ETKİNLİKLERİ
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ SONRASINDA TÜRK DIŞ POLİTİKASI
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
FAALİYETLER 24 MAYIS 2013 – 15 KASIM 2013
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
NATO Kuruluşundan Bugüne Stratejik Konsept Evreleri.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
ETKİNLİKLER Orta Doğu ve Türkiye Paneli: BİLGESAM ve Haliç Üniversitesi işbirliği ile hazırlanan panel, 25 Aralık 2014 tarihinde Haliç Üniversitesi Kâğıthane.
Uluslararası İnsan Hakları Çalıştayı Suriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı ETKİNLİKLER.
İleri Teknolojiler ÇalıştayıUluslararası Enerji ve Güvenlik Kongresi ETKİNLİKLER.
PROF. DR. HASRET ÇOMAK KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
19-20 Haziran 2014 Prof.Dr. Ömer Faruk Çolak TİSK Ekonomi Danışmanı Akdeniz Havzası Bölgesel Makro Stratejilerde Avrupa Birliği ve Türkiye’nin Yeri Türkiye.
Uluslararası Ukrayna ÇalıştayıSuriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı II ETKİNLİKLER.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
MELİKE KARACA FİZİKOKİMYA.
AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı 1 Eylem 4- Gençlik Destek Sistemleri GENÇLİK PROGRAMI EYLEM 4 – GENÇLİK DESTEK.
Özlem Keçim.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ANADOLU KAPLANLARI. Anadolu Kaplanları 1980'li yıllardan günümüze Türkiye ekonomisindeki ve sanayi üretimindeki payları dikkat çekici ölçüde ve hızda.
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
Serbest Ticaret Anlaşmaları ve TTIP
Türkiye Ulusal Ajansı Erasmus+ Nedir? Eğitim Gençlik Spor alanlarını kapsayan Avrupa Birliği programıdır. Erasmus+ Nedir? Erasmus +; yılları.
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Uluslararası Örgütler
ERASMUS + Avrupa Birliği Eğitim, Öğretim, Gençlik ve Spor Programı Avrupa Birliğine Uyum, Danışma ve Yönlendirme Kurulu 2014 Yılı İlk Toplantısı.
COMENİUS PROGRAMI OKUL ORTAKLIĞI PROJE BİLGİLENDİRME TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ.
OECD : Yapısı, Amaçları ve Mali Piyasalardaki Rolü
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
Kadir Has Üniversitesi
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
I. Dünya Savaşına İtilaf devletleri yanında giren Çarlık Rusya’sı savaş sırasında ekonomik bunalıma girince 1917 de Bolşevik İhtilali çıkmış Çarlık.
ANFAŞ FUARLARI KAZANDIRIR
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER II
AETR KONVANSİYONU
ANFAŞ FUARLARI KAZANDIRIR
ANFAŞ FUARLARI KAZANDIRIR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
II. Dünya Savaşı büyük bir yıkıma sebep oldu. 80 milyondan fazla insanın hayatını kaybettiği bu savaş dünya genelinde ekonomik krizlere, ülke sınırlarının.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AVRUPA BİRLİĞİ’NİN ORTADOĞU POLİTİKASI Prof. Dr. HASRET ÇOMAK

Avrupa bİrlİğİ ve Komşuluk İlİşkİlerİ Tercihli Ticaret Anlaşmaları Küresel Akdeniz Politikası Avrupa-Arap Diyaloğu Barcelona Süreci Daha Geniş Avrupa Avrupa Komşuluk Politikası

AVRUPA BİRLİĞİ’NİN ORTADOĞU POLİTİKASI Avrupa Birliği’nin birleşik bir Ortadoğu politikası olduğunu söylemek güçtür. Avrupa Birliği ülkeleri bu konuda genellikle kendi çıkarları doğrultusunda hareket etmeyi tercih etmektedirler. Almanya Libya’ya müdahale etmekten kaçınırken, Fransa’nın istekli olması; İngiltere Mısır darbesini görmezden gelirken, İsveç’in tarafsız kalarak ilkeli duruş sergilemesi; Irak işgalinde Almanya ve Fransa’nın savaşa karşı çıkması, İngiltere’nin ABD’nin yanında yer alarak savaşı desteklemesi; bunu doğrulamaktadır. Ortadoğu’ya yönelik farklı görüşlere sahip olunduğunun bir göstergesidir.

Farklı görüşler sadece Avrupa Birliği’nin içerisinde değil, AB’nin farklı küresel güçler ile ilişkilerinde de ön plana çıkmaktadır. AB açısından bakıldığında, enerji güzergâhlarının güvenliği ve bölgesel / küresel istikrar, en önemli unsurlardır. AB daha çok işbirliği, diyalog, demokratik dönüşüm süreçleri gibi yumuşak güç üzerine kurulu bir strateji izlemektedir. Avrupa Birliği, Ortadoğu'daki bölgesel istikrarsızlığın temel kaynağı olarak İsrail-Filistin sorununu görmekte; bu sorunun terörizmi, dini aşırılığı ve şiddete dönüşme olasılığı çok yüksek olan iç siyasi huzursuzluğu beslediği düşüncesini savunmaktadır.

Avrupa Birliği, Soğuk Savaş sonrası dönemde kendi güvenliğini tehdit eden unsurlardan korunmak amacıyla kendi çevresinde ülkelerin demokratikleşme süreçlerine destek vermektedir. Serbest pazar ekonomisi, insan hakları, hukukun üstünlüğü gibi çağdaş evrensel kavramların benimsenmesini istemektedir.

AVRUPA BİRLİĞİ-ORTADOĞU İLİŞKİSİ 1995 Barcelona Konferansı sonucu oluşturulan Avrupa - Akdeniz Ortaklığı, Haziran 2000’de Akdeniz bölgesiyle ilgili ortak bir stratejinin benimsenmesi, 2004 yılında oluşturulan Avrupa Komşuluk Politikası, 2008 yılında Sarkozy’nin önerdiği “Akdeniz İçin Birlik Politikası”.

Barcelona sürecİ 27-28 Kasım 1995 tarihlerinde, Barcelona Sürecini başlatan konferans; Fas, Tunus, Cezayir, Mısır, Kıbrıs Rum Yönetimi, İsrail, Ürdün, Lübnan, Türkiye, Filistin Otoritesi, Suriye ve Malta’nın dahil olduğu 12 Akdeniz ülkesinin ve 15 Avrupa Birliği üyesi devletin katılımıyla, İspanya dönem başkanlığı sırasında, Barselona’da gerçekleşmiştir. Barselona süreci ile AB’nin diğer politikalarından farklı olarak, Akdeniz’i “ortak alan” olarak ele alınmaktadır, ortak değer, coğrafi bütünlük, gelenek ve çıkarlar gibi unsurlara sahip olduğu kabul edilmiş olmaktadır.

Barcelona sürecİ stratejİlerİ 1- Siyasi ve diplomatik alan 2- Ekonomik reformlar 3- Farklı kültürler ve medeniyetler arasında karşılıklı hoşgörü

Ortak stratejİ 11 Eylül saldırılarının yarattığı birlik ortamında, AB dış politikasının da uyum içinde olduğu ve dışarıya karşı birlik halinde olduğu izlenimi vardı. Fransa ise Tunus, Cezayir, Fas ve Lübnan’a olan mali yardımını artırdı.

Avrupa komşuluk polİtİkasi “Daha Geniş Avrupa - Yeni Komşuluk” Avrupa Birliği’nin aday statüsünde olmayan 16 komşu ülkesini kapsamaktadır. Bunlardan İsrail, Ürdün, Fas, Tunus, Filistin, Mısır, Lübnan, Cezayir, Suriye ve Libya şeklinde sıralanabilecek on ülke Orta Doğu coğrafyasında yer almaktadır. Komşuluk Politikasına dahil olan diğer ülkeler ise Moldova, Ukrayna, Ermenistan, Azerbaycan, Gürcistan ve Beyaz Rusya’dır.

Nato akdenİz dİyaloğu

DEĞERLENDİRME VE sonuç Enerji güzergâhlarının güvenliğinin sağlanması, tehdit algılamasında ve istikrarın sağlanmasında en önemli konu olarak ele alınmaktadır. Avrupa Birliği bu doğrultuda işbirliği, diyalog, demokratik dönüşüm süreçlerini de içeren daha yumuşak güce dayalı bir politika izlemeyi tercih etmektedir.

Bu durumda Avrupa Birliği’nin yapması gereken, Ortadoğu’ya uzatılan yardım elinin bir parçası olan Avrupa Komşuluk Politikası güçlendirmektir. Bunun için de ticaret, ekonomi, kültür, eğitim gibi alanlarda işbirliğinin teşvik edilmesi önem teşkil etmektedir. Bu işbirliği sadece Avrupa Birliği’nin diğer ülkelerle arasındaki bağları değil, Orta Doğu ülkelerinin kendi aralarındaki bağları da kapsamaktadır.

Avrupa Birliği, ABD’de olduğu gibi bölgede harita değişikliğine yönelik bir yaklaşım sergilememektedir. Bölge rejimlerini, mualif kanatları cesaretlendirmek suretiyle değiştirme yöntemini benimsemiştir. Avrupa Birliği’nin Ortadoğu’da politikası güç mücadelesine bağlı değildir. Daha geniş Ortadoğu coğrafyasını etki alanına almak istememektedir. Avrupa Birliği’nin Ortadoğu politikası, örgütün kurumsal güvenliğinin ötesine gitmemektedir. İstikrar ve güvenlik politikalarına dayanmaktadır.

Bölge ülkelerinde devamlı olarak demokratikleşmeyi teşvik etmekte ve özendirmektedir. İstikrar ve güvenlik politikalarının özünde enerji ithalatının düzenli ve sistematik olarak yapılması önemlidir. Ortadoğu politikasının özünü güvenlik ve istikrar politikaları oluşturduğu için, bölge ülkelerinin demokratikleşme sürecinde istenilen düzeyde etkin olamamış ve baskı yaratamamıştır.

Avrupa Birliği’nin Ortadoğu politikasındaki başarısızlığının en önemli nedenlerinden biri, bu politikanın güvenlik odaklı olmasıdır. Politikası, kendi çıkarlarını ve güvenliğini esas almaktadır. Başarısızlığının ikinci nedeni, Arap-İsrail ilişkilerinde orijinal projeler geliştirememesi ve önerememesidir. Özellikle, ABD eksenli politikalar izlemesi önemli bir etken olmuştur. Başarısızlığının üçüncü nedeni, Avrupa Birliği’nin son dönemde ABD’ye çok yaklaşması ve ABD politikaları çerçevesinde yaklaşım sergilemesidir. Başarısızlığının dördüncü nedeni, strateji eksikliğidir. Başarısızlığının beşinci nedeni, Avrupa’da 2008’de yaşanan mali kriz ve bu krizin yarattığı etkilerdir.

Teşekkür ederİm.