KRONİK HASTALIĞI OLAN ÇOCUK VE ERGENE YAKLAŞIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Şİddet Muhammet GÜLER.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
ERGENLİK DÖNEMİ.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
7-19 Yaş Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ÇOCUK HASTAYLA İLETİŞİM
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
BAĞIMLI KİŞİLİK VE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Sınav Kaygınızı Azaltın
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
Zeka Gerilikleri.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
HASTA ÇOCUKLARDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ÇOCUK HASTAYLA İLETİŞİM. Sağlık kuruluşlarına gelen hastaların psikolojik durumları hastalığın seyrini etkiler. Özellikle bu grup çocuklarda ise psikolojik.
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

KRONİK HASTALIĞI OLAN ÇOCUK VE ERGENE YAKLAŞIM PROF.DR.AYŞE AVCI ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK VE ERGEN RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ABD Ion Barbu

Pediatri bölümlerinde yatarak sağaltım gören hastaların 2/3 ünün psikiyatrik konsültasyona ihtiyacı vardır. American Academy of Child Psychiatry, American Academy of Pediatrics Joint Commission

ABD’ de 18 yaşın altındaki tüm çocuk ve ergenlerin bir yıl içinde hospitalizasyon oranı %6. Bu duruma göre her yıl 225000 çocuğun psikiyatri konsültasyo-nuna ihtiyacı olabileceği düşünülmüş. Şimdiki uygulamada pediatristler hastalarının ortalama %11.3üne konsültasyon istiyorlar.

TÜRKİYE’de 1995 yılında yayınlanan bir mevzuata göre Sağlık Bakanlığı 100 yataklı çocuk hastanesine 1 psikolog, 3 çocuk gelişim uzmanı, 200 yataklı hastaneye 1 psikolog 3 çocuk gelişim uzmanı, 300 yataklı hastaneye 4 psikolog, 4 çocuk gelişim uzmanı, 2 sosyal hizmet uzmanı kadrosu öngörmüştür.

HOSPİTALİZASYON SIRASINDA KONSÜLTASYON İSTEMEYİ GEREKTİRECEK BELİRTİLER Biyopsikososyal belirtiler: Ağrı, irritabilite, iştah ve uyku kaybı Artmış bağlanma davranışı: Ayrılma kaygısı, yapışma, sürekli istek halinde olma Regresyon: Konuşmada bebeksilik, idrar ve kaka kaçırma, annenin kucağında fetal pozisyonda sürekli yatma Pasiflik: Kendini yetersiz ve hastalığını çaresiz duyumsama Hastalığı hakkında korkutucu ve gerçek dışı fantezilerinin olması, cezalandırıldığını, bedeninin bir kurban olduğunu düşünme gibi. Hastalığı yadsıma, fobik ve konversiyon bulguları Premorbid psikiyatrik bozuklukların alevlenmesi

ÇOCUĞUN HASTALIĞA BAKIŞI Çocuğun hastalığını anlamasında en önemli faktör çocuğun kronolojik yaşına bağlı kognitif- bilişsel olgunluğudur. Yine de her çocuğun her yaşta hastalık kavramı ile ilgili deneyim ve bilgileri çok değişik olabilir. Piaget’ye göre ancak 7-11 yaş arası çocuklar hastalık nedenlerini kavramaya başlarlar.

Küçük çocuklar her karşılaştıkları yeni sorunda olduğu gibi hastalığın nedeni üzerine düşünürler. İlahi bir adalet kavramına inanırlar. Doğanın kanunları ve adaleti vardır her şeyin bir nedeni vardır. O zaman hastalık da bir sonuçtur. Nedeni olmalıdır. Çocuk otomatik bir düşünce sistemi ile hastalığı kendi suçlarına; “yaramazlık, okul başarısızlığı, oburluk, kardeş kıskançlığı gibi “ceza olarak düşünür. Yaşamdaki tesadüf, kötü şans gibi kavramları tümüyle yadsır, kendi çabası ile hastalığın üstesinden gelebileceğini düşünür, olmayınca da dünyanın adaletsizliği sonucuna varır.

Freud’un ünlü bir olgusunda polio “çocuk felci” sekeli 11 yaşında bir delikanlı şöyle der; “Ben polio ile yargılandım, suçlu olmalıydım ki cezam ömür boyu tekerlekli sandalye mahkumiyeti oldu.”

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KRONİK HASTALIK Hastalığı olan çocuklar, özellikle aşırı koruyucu kollayıcı aile yapısı olan toplumumuzda, özellikle annenin bu doğrultuda bakımı nedeniyle sıklıkla bilgi ve beceri eksikliği ile büyümektedirler. Sosyal gelişimi de bu tavır nedeniyle geriler. Normal çocuklarda çocuk büyüdükçe bakım verme azalırken, bu çocuklarda bakım, kollama ve engelleme artar. Anneler yorulur, yoruldukça öfke denetimleri de azalır.

Bu çocuklar daha çok yapışıklık, ayrılma kaygıları, yoğun korkular ile büyürler. Bu kaygı ve korkular aile tarafından da desteklenir. Dürtü denetimsizliği ve öfke nöbetleri sık görülür. Uyum zorlukları vardır, yaşıtları ile iletişim kuramazlar. Oyun becerileri azalır.

OKUL ÇOCUĞU Okul korkusu en sık rastlanan belirtilerdendir. Dikkat eksikliği, öğrenme sorunları , devam sorunlarına bağlı okul başarısızlığı sıkça görülür. Öğretmenler de durumu destekler ve hastalığa boyun eğmiş davranarak çocuğun sınıfta farklı “hasta” konumda olmasına neden olabilirler.

AİLELER İÇİN SORUNLAR Ekonomik sorunlar Ulaşım sorunları Bilgi eksiklikleri Zaman sorunu Hastalığın kronik oluşu

AİLELERİN HASTALIK İLE BAŞEDEBİLMESİ İÇİN Erken tanı Uygun bilgilendirme Parasal olanaklar Sosyal destekler Ailenin güçleri, önemlidir Hastalığın şiddeti önemli değildir!!

Aileler sağlık personelinin kendilerini yeterince dinlemediklerini Hastalığı yeterince anlatmadıklarını Sorularına yanıt alamadıklarını Başlangıçta ve hastalık ilerlerken hangi zorluklarla karşılaşacaklarına ilişkin kendilerini uyarmadıklarını anlatıyorlar.

ÇOCUKLAR Daha önce de söz edildiği gibi hastalık nedenlerini kendi davranışlarında arıyorlar. Hastalık dönemlerinde kendilerinin yaptıkları kötü bir şey nedeni ile bunun başlarına geldiğini düşünüyorlar. Uslu akıllı ya da çalışkan bir çocuk olurlarsa bunun bir daha tekrarlamayacağını kendilerini inandırmaya çalışıyorlar. Ancak hastalığın tekrarı benlik saygılarını düşürüyor

Arkadaşlar hastalık dönemlerinde yardımcı oluyor Güçsüzse onu diğerlerinden koruyor İyi olduğu dönemlerde onunla oynuyor ve yazılı olmayan bir anlaşmaya göre hastalıkla ilgili hiç konuşulmuyor ve bir sonraki hastalık sorununa kadar olay unutuluyor. Ancak her seferinde bu arkadaş değil de kendisi hasta olduğu için daha da öfkelenerek bir sevgi-nefret ilişkisi sürdürüyorlar.

HASTALIK TEKRARLADIKÇA “Ben bunu demek ki hak ediyorum ki bu benim başıma geliyor” “Ben her seferinde cezayı hak ediyorum” “Kötü bir çocuğum ne yaparsam fark etmiyor” diye düşünüp dürtüsel ve öfkeli olabiliyor Ya da “ne kadar uğraşırsam da ben hep kötüyüm” düşüncesi ile daha uzun süreli, ve yoğun depresyona girebiliyor.

Hastalık anında bir yandan umutsuzluk bir yandan da çaresizlik hisseder. Umutsuzluk durumunda, yardım almayı reddettiği gibi kendi kendine de yardım edemez. Çaresizlik durumunda ise, yardımı reddetmediği halde yine de kendi kendine yardım edememektedir. Kendi bedeni üzerinde kontrol gücünün azalması benlik saygısını düşürür. Çevreyi eskisi kadar ona destek vermemekle suçlar. Anıları acısını arttırır.

KARDEŞLER Hasta olan çocuğu kıskanıyorlar. Anababanın bakım ve koruma çabaları ailede ayrıcalıklı bir yer sağlıyor. Her hastalık döneminde acıma ve iyi ki ben değilim düşünceleri oluyor. Ya da “oh olsun, bu kadar ayrıcalıklı olmanın bedelini öde bakalım” gelebiliyor. Zaman zaman kavgalarda, zor durumlarda hastalığı kullanabiliyorlar.

ERGENLER Hastalıkları ile ilgili ayrıntılı bilgi istiyorlar Kendileri gibi olan genç insanlarla tanışmak ve arkadaş olmak istiyorlar Grup terapileri çok yararlı oluyor Geleceğe ilişkin korku ve kaygılarından kurtulmak için, kendileri gibi olan yetişkin insanlarla da tanışmak istiyorlar. Yaşam süreleri ve ortaya çıkabilecek işlev bozukluklarına ilişkin daha somut yanıtlar istiyorlar.

Ergenlerin kendi dış görünüşleri için aşırı kaygılı olmalarını anlayışla karşılamak gerekiyor. Boy uzaması ve kilo alımı gibi konularda desteklemek gerekiyor. Cinsel işlevlerine ilişkin korkularını konuşmak gerekiyor. Bunları aileleri ile konuşamıyorlar. Her gün uyandıklarında hastalığın bittiğini görmek istiyorlar. Olumlu düşünmeleri çok zor.

Çoğu genç okulda hastalıklarının bilinmesini istemiyorlar. Bunun için de gereklerin hiç birini yerine getirmiyorlar. Onlar için diğerlerinden farklı olmak büyük bir sorun Kendi aralarında da çok acımasız oldukları için genellikle öğrenildiğinde -özürlü, hastalıklı - damgalarını yiyorlar. Kendilerine bir yakın arkadaş seçiyorlar ve ona açılıyorlar.

Gençler hastaneye geldiklerinde bir doktora bağlanmak ve her seferinde aynı doktorun kendileri ile ilgilenmesini istiyorlar Başka doktorlara alışmaları uzun sürüyor ve hastalıklarının herkesçe bilindiği duygusunu uyandırıyor. Büyüdükleri zaman erişkin bölümüne gönderilme düşüncesi onları çok korkutuyor. Onların alıştıkları bölüm kadar sıcak ve yakın olamayacağı endişesini taşıyorlar.

Ailelerin “kendine dikkat et” “hastalığını düşün” laflarından nefret ediyor ve duymak istemiyorlar. Onlar hastalığı unutmak isterken ailenin hatırlatması acı verici . Bu hatırlatmalar kavga ile sonuçlanabiliyor. Bu durum genç için üzücü . Bu öfke patlamaları daha çok anneler ile yaşanıyor. Anneler dillerini tutmayı bilmiyorlar.

Hastanede geçirilen zaman ve bunun okul ve derslerini aksattığı için şikayetçiler. Hastalıklarını bilmeyen bir doktor ve hemşireye dert anlatmak zorunda kaldıklarında çok sinirleniyorlar. Ciddiye alınmadıkları zaman öfkeleniyorlar. Hipokondriyak “hastalık hastası” yerine konduklarını zannediyorlar.

HİPOKRAT “BAZI HASTALAR HASTALIKLARININ AMANSIZ OLDUĞUNU BİLSELER DE , SAĞLIKLARINI SADECE HEKİMLERİN İYİLİĞİNE DUYDUKLARI GÜVEN SAYESİNDE KAZANIRLAR.”