Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı Başkanı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Advertisements

SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
Prof.Dr. Tankut Centel Koç Üniversitesi Hukuk Fakültesi
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28750
ERK İSG&İK – –
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
ERK İSG&İK – –
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
Kurulun İnceleme ve Araştırması
ANAYASA.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
Türk İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı Engellenebilir mi?
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Eşitlik İlkesini Uygula
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
Standardizasyon.
Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Anlatan: Adnan Hadzimusiç
6.1. Sendikalar ve toplu sözleşme
Toplu pazarlık.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İkili Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri: Genel Bakış
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
TABİP ODASI ÇALIŞMALARINDA HUKUKSAL REHBERLİK
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı Başkanı Kamu Görevlilerin Sendikalaşma, Toplu Pazarlık ve Grevi de İçeren Toplu Eylem Hakları ve 4688 Sayılı Yasa Değişiklikleri Doç. Dr. Aziz Çelik Kocaeli Üniversitesi İİBF Çalşma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı Başkanı Eylül 2011

Bu sunumda ILO normları ve İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi açısından 4688 sayılı yasada yapılması planlanan değişiklikler ele alınmaktadır.

Anayasanın 90. Maddesi gereği usulüne göre yürürlüğe konmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin uluslararası sözleşmeler ulusal hukukun üstündedir. Kanunlar bu sözleşmelere aykırı olamaz

Uluslararası Çalışma Hukukunun Özü: Sendikal Hakların Bölünemezliği SENDİKAL HAKLAR BİR BÜTÜNDÜR

Uluslararası Çalışma Hukukunun Kaynakları Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Kaynakları Sözleşmeler (Özellikle 87 ve 98) Tavsiye Kararları Denetim Organları Kararları (SÖK) Avrupa Konseyi (AK) Kaynakları İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi (İHAS), 1951 Türkiye’nin onayı: 1954; Bireysel başvuru hakkının tanınması: 1989 İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi (İHAM) Kararları Avrupa Sosyal Şartı-1961 Türkiye’nin Onayı, 1989 Gözden Geçirilmiş Avrupa Sosyal Şartı, 1996 Türkiye’nin Onayı, 2006 Denetim Organları Kararları (SHAK)

Sendikal Hakların Bölünmezliği İlkesi Uluslararası çalışma hukuku sendika, toplu pazarlık ve grev hakkını ayrılmaz bir bütün olarak ele almaktadır. ILO (Uluslararası Çalışma Örgütü) ve İHAM (İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi) toplu pazarlık ve grevi sendika özgürlüğünün ayrılmaz parçaları olarak değerlendirmektedir.

87 Sayılı ILO Sözleşmesi Sendika Özgürlüğü ve Örgütlenme Hakkının Korunması Sözleşmesi, 1948 Sendikal haklar ile ilgili en önemli ILO sözleşmesidir Amacı sendika hakkınn devletten ve kamu erkini kullananlardan gelebilecek engelleme, yasaklama veya karışmalara karşı korunmasıdır.

87’nin kapsamı: Tüm çalışanlar Tüm çalışanlar arasında hiç bir ayırım yapılmaması ilkesi Iş veya hizmetin niteliği, istihdam biçimi, memur, işçi veya sözleşmeli personel, göçmen işçiler, hiyerarşik konum vb. açısından sınırlama yapılamaz Silahlı kuvvetler açısından sınırlamaya olanak tanımaktadır Dar anlamda silahlı kuvvetler, bu örgütlerdeki sivillere uygulanamaz

87’nin özellikleri Sendika hakkının kullanımını devlete ve kamu yetkililerine karşı güvence altına alma amacı Devlet ve kamu yetkililerinden gelebilecek engelleme, yasaklama ve karışmalara karşı sendika hakkının korunması Örgüt: çalışanların ve Işverenlerin çıkarlarını savunma ve geliştirme amacı güden her türlü örgüt (Madde 10) Kuruluş düzeyi ve niteliğ açısından sınırlama yok

Kişiler açısından kapsam ve ilkeler MADDE 2 Çalışanlar ve işverenler herhangi bir ayırım yapılmaksızın önceden izin almadan istedikleri kuruluşları kurmak ve yalnız bu kuruluşların tüzüklerine uymak koşulu ile bunlara üye olmak hakkına sahiptirler.

Özne: çalışanlar ve işverenler “Workers and employers”, “Les travailleurs et les employeurs” Sadece işçiler değil tüm çalışanlar BM belgeleri ve İHAS’ta özne herkes ASŞ’de çalışanlar ve işverenler

Hiçbir biçimde ayrım gözetmeme Yaptıkları iş, hizmetin niteliği, çalıştıkları ekonomik etkinlik kesimleri (tarım, sanayi, hizmetler), bağlı oldukları istihdam biçimleri, memur, işçi veya sözleşmeli personel, hiyerarşide bulundukları yer gibi yönlerden çalışanlar arasında hiç bir ayrım yapılamaması Mutlak bir ilke Irk, dil, din, cinsiyet sosyal veya ulusal köken bakımından da bir ayırım yapılamaz. Örneğin itfaiye, cezaevi personeli

İstedikleri örgütleri kurma, üye olma Sendika çokluğu ve sendika seçme özgürlüğünü güvence altına almıştır. Tek koşul kurulan ve üye olunan örgütün tüzüğüne uymaktır Federasyon, konfederasyon ve uluslararası örgütlere üye olma hakkı MADDE 5 Çalışanların ve işverenlerin örgütler, federasyon ve konfederasyon kurma ve bunlara üye olma ve her örgüt, federasyon veya konfederasyon, uluslararası çalışanlar ve işverenler örgütlerine katılma haklarına sahiptirler.

Toplu sendika hakkının korunması MADDE 3 Çalışanların ve işverenlerin örgütleri tüzük ve iç yönetmeliklerini düzenlemek, temsilcilerini serbestçe seçmek, yönetim ve etkinliklerini düzenlemek ve iş programlarını belirlemek hakkına sahiptirler. Kamu makamları bu hakkı sınırlayacak veya bu hakkın yasaya uygun şekilde kullanılmasına engel olacak nitelikte her türlü müdahaleden sakınmalıdırlar.

Toplu sendika hakkının korunması Madde 4 Çalışanların ve işverenlerin örgütleri yönetsel yoldan feshedilme veya faaliyetten menedilmeye tabi tutulamazlar. Madde 7 Çalışanların ve İşverenlerin örgütleriyle bunların federasyon ve konfederasyonlarının tüzel kişilik kazanmaları yukarıda yazılı 2,3, ve 4’üncü maddeler hükümlerinin uygulanmasını sınırlayacak nitelikte koşullara bağlanamaz. Madde 8/2 Yasalar, bu sözleşme ile öngörülen güvencelere zarar verecek şekilde uygulanamaz.

Onaydan doğan OLUMLU EDİM yükümlülüğü MADDE 11 Hakkında bu sözleşmenin yürürlükte bulunduğu Uluslararası Çalışma Örgütünün her üyesi, çalışanların ve işverenlerin örgütleme hakkını serbestçe kullanmalarını sağlamak amacıyla gerekli ve uygun bütün önlemleri almakla yükümlüdür. Devletin olum edim yükümlülüğü

87 ve grev hakkı Sözel metinde yok, denetim organlarının yorumu yoluyla Dayanak: örgüt tanımı Madde 10: Bu sözleşmede “örgüt” terimi, çalışanların veya işverenlerin çıkarlarına hizmet ve bu çıkarları savunma amacını güden çalışanların ve işverenlerin her türlü kuruluşunu ifade eder. Madde 3 “etkinliklerini düzenlemek ve iş programlarını belirlemek hakkı”

98 Sayılı Sözleşme Kabul: 1 Temmuz 1949 Örgütlenme ve Toplu Pazarlık Hakkı Sözleşmesi Right to Organise and Collective Bargaining Convention 98 Sayılı Sözleşme Kabul: 1 Temmuz 1949

98’in özellikleri 87’nin ikizi, onun eksik bıraktığı konuları tamamlar Sendika hakkının kullanımını Işverenlere ve Işveren örgütlerine karşı amacı İşveren ve Işveren örgütlerinden gelebilecek engelleme, yasaklama ve karışmalara karşı sendika hakkının korunması 87 ve 98 birlikte sendika özgürlüğünün devlete ve Işverenlere karşı korunmasını güvence altına alır

İşverenlere karşı korunma MADDE 1 İşçiler çalışma hususunda sendika hürriyetine halel getirmeye matuf her türlü fark gözetici harekete karşı tam bir himayeden faydalanacaktır. Böyle bir himaye bilhassa, Bir işçinin çalıştırılmasını, bir sendikaya girmemesi veya bir sendikadan çıkması şartına tabi kılmak; Bir sendikaya üye olması yahut çalışma saatleri dışında veya işverenin muvafakatı ile çalışma saatlerinde sendika faaliyetlerine iştirak etmesinden dolayı bir işçiyi işinden çıkarmak veya başka suretle onu izrar etmek; maksatları güden hareketlere mütaallik hususlarda uygulanacaktır.

Karışmama, müdahale etmeme MADDE 2 İşçi ve işveren teşekkülleri, gerek doğrudan doğruya, gerek mümessilleri veya üyeleri vasıtasıyla birbirlerinin kuruluşları, işleyişleri ve idarelerini müdahalede bulunmalarına karşı gerekli surette himaye edileceklerdir. Bilhassa işçi teşekküllerini bir işverenin veya bir işveren teşekkülünün kontrolüne tabi kılmaya, bir işverenin veya bir işveren teşekkülünün kendi nüfuzu altına alınmış işçi teşekkülleri ihdasını tahrik etmeye veya işçi teşekküllerinin mali yollarla veya başka bir şekilde desteklemeye matuf tedbirler, bu maddedeki manası ile müdahele hareketlerinden sayılır.

Sendika Özgürlüğü Komitesi 87 ve 98 İle İlgili Kararlar Sendika Özgürlüğü Komitesi

Sendika hakkına ilişkin kararlar Sendikalaşma hakkı tüm çalışanları kapsar (sadece polis ve askerler için sınırlama söz konusu olabilir) Silahlı kuvvetler ve poliste çalışan sivil personel sendika kurma hakkına sahiptir İtfaiyeciler, cezaevi personeli, gümrük çalışanları, elçilik personeli, posta çalışanları, geçici işçiler, kendi hesabına çalışanlar, ev eksenli çalışanlar ve işsiz kalanların da sendika kurma ve üye olma hakkı vardır. Emeklilerin sendika üyeliğinin devam etmeyeceği sendikanın iç hayatına ilişkin bir sorundur.

Sendika hakkına ilişkin kararlar Çalışanların istedikleri düzeyde, işyeri, işkolu veya mesleki düzeyde veya bölgesel düzeyde sendika kurma ve üye olma hakkı vardır. Çalışanlar aynı anda işkolu ve işletme düzeyinde sendikalara üye olabilirler Sendika tüzükleri resmi makamların onayına tabi tutulamaz

Toplu pazarlık hakkına ilişkin kararlar Özgür toplu pazarlık hakkı örgütlenme özgürlüğünün zorunlu bir unsurudur. Kamu makamları bu hakkı sınırlayacak her hangi bir girişmde bulunamaz Federasyon ve konfederasyonlar da TİS bağıtlayabilir Geçici Işçiler de TİS hakkına sahiptir

Toplu pazarlık hakkına ilişkin kararlar İşverenlerin belirli bir işkolunda çalışanları temsil eden örgütleri toplu pazarlık yürütmek amacıyla tanıması gerekir Bir işyerinde çalışanların yarıdan fazlasını temsil eden bir sendika olmasa da üyesi olan sendikalara kendi üyelerini temsil etme olanağı tanınmalıdır.

Toplu pazarlık hakkına ilişkin kararlar TİS bağıtlama kapasitesine ilişkin temsiliyet ve bağımsızlık gibi iki ölçüt olabilir. Ancak bu kriterler bağımsız ve nesnel bir yapı tarafından belirlenmelidir Çalışanları temsil edecek örgüt işyerinde çalışanların çoğunluk oyuyla seçilmeli Toplu pazarlık düzeyinin belirlenmesi taraflara bırakılmalı ve idare müdahale etmelidir.

Grev Hakkına İlişkin Kararlar ILO denetim organları başlangıçtan bu yana sendika hakkını dar değil, geniş yorumlamış; toplu pazarlık ve grev hakları ile sendika hakkının birbirinin onsuz olmaz koşulları olduğu yaklaşımını benimsemiştir. “Özgürce toplu pazarlık yapma hakkı, sendika özgürlüğünün temel öğelerinden biridir.” “Grev hakkı sendika hakkının temel ilkelerinden biridir” Sendikaların üyelerinin çıkarlarını korumak Için kurulmuş örgütler olması; dernek ve sendika farkı

ILO Denetim Organı Kararları Grev hakkı sendika hakkının ayrılmaz bir parçasıdır Grev hakkı sadece devlet adına yetki işlevlerini yerine getiren kamu görevlileri için sınırlamaya veya yasaklamaya tabi olabilir Örneğin adalet idaresinde alışan görevliler, gümrük görevlileri Hastaneler, elektrik ve su sağlama hizmetleri, polis, itfaiye, cezaevleri kısıtlamaya konu olabilir Bu kavramın geniş tutulması grev hakkının oldukça ciddi biçimde sınırlanmasına yol açabilir Örneğin demiryolları, eğitim sektörü, posta hizmetleri, radyo televizyon, vergi toplama sınırlama konusu olamaz

Grev hakkına ilişkin kararlar Grev hakkı 87 sayılı sözleşmede korunan örgütlenme hakkının özünde doğal olarak vardır (içkindir). Federasyon ve konfederasyonlar da grev çağrısı yapabilir Grev ekonomik ve sosyal çıkarları geliştirme ve savunmanın temel araçlarından biridir.

Grev hakkına ilişkin kararlar Grev pür ekonomik ve mesleki çıkarlarla sınırlı bir hak değildir. İşçilerin ekonomik ve sosyal hakları üzernde etkili olan sosyo-ekonomik politikalara karşı çözüm aramak Için grev yapılabilir Pür siyasal grevler 87 kapsamında değildir ancak hükümetin sosyo-ekonomik politikasını eleştirmeyi amaçlayan protesto grevleri 87 kapsamındadır.

Grev hakkına ilişkin kararlar Desteklenen grevin kendisi hukuki ise Işçiler sempati grevi yapabilir Bir sendikanın işverence tanınması için gidilen grev meşrudur. Ücretleri ödenmeyen işçilerin protesto grevleri meşrudur Asgari ücretin artırılması için yapılacak grev meşrudur.

Grev hakkına ilişkin kararlar Grev türleri konusunda genel bir yasak uygun değildir. İşi yavaşlatma, işi durdurma, Işyeri Işgali gibi eylemler ancak bu eylemler barışçıl olmaktan çıktığında sınırlanabilir. Genel bir grev yasağı ancak şiddetli bir olağanüstü hal durumunda geçici bir süre Için söz konusu olabilir

Grev hakkına ilişkin kararlar Milli güvenlik ve kamu sağlığı gerekçesiyle bir grevin ertelenmesi sorumluluğu hükümete bırakılamaz, grev erteleme tarafların güven duyduğu bağımsız bir organ tarafında yapılmalı.

Grev hakkına ilişkin kararlar Grev iki durumda sınırlanabilir Devlet adına yetki kullanan kamu görevlilerinin çalıştığı kamu hizmetlerde Durması nüfusun tümünün veya bir bölümünün yaşamını, kişisel güvenliğini veya sağlığını tehlikeye atabilecek, kelimenin dar anlamıyla, zorunlu/temel hizmetlerde Tüm memurları kapsayan bir grev yasağı 87’ye aykıdır.

Grev hakkına ilişkin kararlar Devlet adına yetki kulllanan kamu görevlisi (memur) kavramının çok geniş tanımlanması grev hakkının sınırlanmasına yol açabilir. Bu tanım sınırlı yapılmalı. Adliye personeli ve gümrük görevlileri devlet adına yetki kullanan kamu görevlileridir. Bunların grev hakkı sınırlanabilir.

İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Avrupa Konseyi 1950

Dernek kurma ve toplantı özgürlüğü Madde 11 1. Herkes asayişi bozmayan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir.

Herkes vurgusu 1 ve 14. Madde Ayırımcılık yasağı, 14. madde Bu Sözleşmede tanınan hak ve özgürlüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azınlığa mensupluk, servet, doğum veya herhangi başka bir durum bakımından hiçbir ayırımcılık yapılmadan sağlanır. 11. Maddeki örgütlenme hakkının öznesi herkes ILO ve ASŞ’dan farklı, çalışan yerine herkes

11. Madde konusunda İHAM tutumu İlk dönemlerde dar sözel yorum 1970’li yıllarda sendika hakkı ile toplu sözleşme ve grev hakkı arasında ağ kurmamış Toplu sözleşme ve grevi 11. Madde kapsamında görmemiş Ancak “üylerinin çıkarlarını korumak için” ifadesinin boş söz olmadığı vurgulanmıştır

İHAM’ın geniş yorumu 1990’lı yıllar Grev ve toplu pazarlık hakları sendika özgürlüğünün içindedir, onunla bir bütün oluşturur, Sendikal hakların bölünmezliği Gustafsson v. İsveç, Wilson v. İngiltere davaları

İHAM-Türkiye Kararları Demir-Baykara v. Türkiye Yapıyolsen v. Türkiye kararları Bu kararlar ile 11 . Maddenin bir bütün olarak sendikal hakları kapsadığı kesinleşmiştir.

İHAM Kararları İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi (İHAM) 11. Maddedeki sendika hakkını geniş yorumlamakta ve bu hakkın toplu sözleşme ve grev hakkını Içerdiği kabul etmektedir. 1970’li yıllarda 11. Maddeyi dar yorumlayan İHAM 2000’li yıllarda ILO denetim organları ve SHAK kararlarına benzer Içtihatları kabul etmiştir.

İHAM: Demir-Baykara Kararı, 2006 Toplu Pazarlık Hakkı 11 İHAM: Demir-Baykara Kararı, 2006 Toplu Pazarlık Hakkı 11. Madde KApsamındadır Tüm Bel Sen ile Gaziantep belediyesi arasındaki toplu Iş sözleşmesi konusunda Devlet olumlu düzenleme yapma yükümlülüğüne sahiptir, olumlu düzenleme yapmayan devlet bu boşluğ dayanamaz Toplu Iş sözleşmesinin sendika özgürlüğünün ayrılmaz bir parçası olduğu, Toplu sözleşme 11. Madde bağlamında üyelerin çıkarlarının korunması Için seçilen bir toplu eylemdir. İHAM ILO denetim organlarının yerleşik Içtihatlarını benimsemiştir Kamu görevlilerin toplu sözleşme hakkının dayanakları arasında 11. Madde vardır Sınırlama ölçütü: “yönetimin sert (zorunlu) çekirdeğinde görev üstlenmiş kamu görevlileri”

İHAM: Karaçay Kararı, 2007 Toplu Eylemler 11. Madde Kapsamındadır 2002’de KESK tarafından düzenlenen bir toplu eyleme (iş bırakmaya) katılma konusunda, uyarı cezası (657/124) “Başvuran barışçı toplantı özgürlüğünü kullanmıştır” “Disiplin yaptırımı ne denli küçük olursa olsun, sendikaların üyelerini, onların çıkarlarını savunmak Için grev günlerine veya eylemlere katılmaktan caydırıcıdır” Verilen ceza demokratik bir toplum Için zorunlu değildir, 11. Madde ihlal edilmiştir

İHAM: Satılmış ve diğerleri, 2007 İşi Yavaşlatma Toplu Eylemi 11 İHAM: Satılmış ve diğerleri, 2007 İşi Yavaşlatma Toplu Eylemi 11. Madde Güvencesindedir Karayollarında çalışan kamu görevlilerinin üç saat Işlerini bırakarak işi yavaşlatmaları, eylem boyunca köprüden geçenler ücret ödemedi, 657/125’e göre aylıktan kesme cezası “Üç saatlik Iş bırakma sendikal hakların kullanılması bağlamında genel nitelikli bir toplu eylemdir” “Taraf devlet 11. Maddenin ögördüğü önlemleri almamışsa kusurludur” “Madde 11’de yer alan ‘çıkarlarını korumak için’ terimleri boş sözler değildir. Sözleşme, bir sendikanın kararlaştıracağı toplu eylem yoluyla üyelerinin mesleksel çıkarlarını savunma özgürlüğünü korumaktadır.”

İç Hukukun Uluslararası Hukuka Aykırılığı

Anayasa 90. Madde Milletlerarası andlaşmaları uygun bulma “Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. (Ek Cümle: 7.5.2004-5170/7 md.) Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve hürriyetlere ilişkin milletlerarası andlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası andlaşma hükümleri esas alınır.”

Anayasa Hükümlerinin Bağlayıcılığı MADDE 11.–Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.

Sadece Yasarla Sınırlı Değil Anayasayı kapsar mı? Dar yorum: uluslararası antlaşmalar yasa ile anayasa arasında bir yerdedir Geniş yorum: 14. Madde, “cumhuriyetin insan haklarına saygılı dayalı olması” nedeniyle daha ileri düzenlemeler içeren bir uluslararası sözleşme esas alnmalı Anayasaya uygun antlaşmaya aykırı bir yasanın geçersiz sayılması sorunu, bypass Özgürlük lehine yorum ilkesi (in dubio pro libertate)

Ulusal Hukuka Üstünlük Çatışma durumunda uluslararası antlaşmaların “esas” alınması Antlaşmanın yasalara üstün tutulması, uyuşmazlığın ulusal hukuk bir tarafa bırakılarak çözülmesi, ulusal hukukun ihmal edilmesi

Yargı, Yasama ve Yürütmeyi Bağlar Yasalar ve antlaşmalarda aynı konuda farklı hükümler bulunmasından doğan “uyuşmazlıklar” Sadece yargı yerleri değil, idari organ ve birimler için de bağlayıcı Antlaşmalara aykırı yasalar çıkartılamaması

Bağlayıcılık antlaşmanın metniyle sınırlı değil Antlaşmaların sözel/pozitif metinleriyle sınırlı kalınamaz Uluslararası denetim organlarının kararları da göz önüne alınmalıdır

Kamu Çalışanlarının (Görevlilerinin) Sendikal Hakları Ne Durumda ? Kamu görevlilerinin sendika hakkı kısmen tanınmıştır Sendika hakkının ayrılmaz parçası olan toplu pazarlık ve grev hakkı önündeki ciddi engeller vardır.

Anayasa Madde 53: Toplu iş sözleşmesi hakkı (eski hali) İşçier ve işverenler, karşılıklı olarak ekonomik ve sosyal durumlarını ve çalışma şartlarını düzenlemek amacıyla toplu iş sözleşmesi yapma hakkına sahiptirler.Toplu iş sözleşmesinin nasıl yapılacağı kanunla düzenlenir. (Ek: 23.7.1995-4121/4 md.) 128 inci maddenin ilk fıkrası kapsamına giren kamu görevlilerinin kanunla kendi aralarında kurmalarına cevaz verilecek olan ve bu maddenin birinci ve ikinci fıkraları ile 54. madde hükümerine tabi olmayan sendikalar ve üst kuruluşları, üyeleri adına yargı mercilerine başvurabilir ve İdareyle amaçları doğrultusunda toplu görüşme yapabilirler. Toplu görüşme sonunda anlaşmaya varılırsa düzenlenecek mutabakat metni taraflarca imzalanır. Bu mutabakat metni, uygun idari veya kanuni düzenlemenin yapılabilmesi için Bakanlar Kurulunun takdirine sunulur. Toplu görüşme sonunda mutabakat metni imzalanmamışsa anlaşma ve anlaşmazlık noktaları da taraflarca imzalanacak bir tutanakla Bakanlar Kurulunun takdirine sunulur. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usuller kanunla düzenlenir.

Anayasa Madde 53: Toplu iş sözleşmesi ve toplu sözleşme hakkı (yeni hali) Memurlar ve diğer kamu görevlileri, toplu sözleşme yapma hakkına sahiptirler. Toplu sözleşme yapılması sırasında uyuşmazlık çıkması halinde taraflar Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna başvurabilir. Kamu Görevlileri Hakem Kurulu kararları kesindir ve toplu sözleşme hükmündedir. Toplu sözleşme hakkının kapsamı, istisnaları, toplu sözleşmeden yararlanacaklar, toplu sözleşmenin yapılma şekli, usulü ve yürürlüğü, toplu sözleşme hükümlerinin emeklilere yansıtılması, Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun teşkili, çalışma usul ve esasları ile diğer hususlar kanunla düzenlenir.

657’ye göre toplu pazarlık ve grev Madde 27: Grev Yasağı “Devlet memurlarının greve karar vermeleri, grev tertiplemeleri, ilan etmeleri, bu yolda propaganda yapmaları yasaktır. Devlet memurları, harhangi bir greve veya grev teşebbüsüne katılamaz, grevi destekliyemez veya teşvik edemezler.” Toplu pazarlığa ilişkin hüküm yok

4688 Değişiklikleri: BAŞTAN AŞAĞI AYKIRI

Sendikalaşma, sendika üyeliği açısından 4688 15. Maddede yer alan sendika üyeliğine ilişkin yasaklar Sendika üyeliği konusunda asker ve polisler dışındaki tüm kısıtlamalar uluslararası hukuka aykırıdır. Taslakda aykırılıklar devam ediyor

Sendika türü ve tüzüklere ilişkin aykırılıklar Sendika türü ve düzeyine ilişkin sınırlamalar (Madde 4) Tüzüklerle ilgili ayrıntılı düzenleme zorunluluğu (Madde7) Zorunlu organlarla ilgili sınırlamalar (madde 8) Zorunlu organların üye sayısı (madde 13) Birden çok sendikaya üye olma yasağı (Madde 14) ILO Normlarına Aykırı

Toplu sözleşmede temsil Toplu sözleşme heyetinde bütün konfederasyonların gücü oranında temsili esas olmalı, En çok üyeye sahip konfederasyona anti-demokratik yetkiler tanınması ve diğer konfederasyonların temsilinin zedelenmesi ILO denetim organları kararlarına aykırıdır. Toplantı tutanağı anlaşma veya uyuşmazlık) ortaklaşa imzalanmalı

İşyeri Sendika Temsilciliği Sayı azaltılıyor, eykinliği sınırlanıyor Sayı sınırlaması (2000’den çok çalışanda 7’den 3’e düşüyor) Süre sınırlaması (2 saat), yasada en az bir süre belirlenip toplu iş sözleşmesiyle artırılabilmeli

Aidat Tüzüklerde düzenlenmeli Aidat dışı kesinti de tüzüklerde düzenlenmeli Dayanışma adiatı söz konusu olmamalı

Toplu pazarlık-toplu sözleşme açısından Üye olsun olmasın tüm kamu çalışanlarını kapsamalı Çok düzeyli olmalı Taslakta tek tip Genel ve hizmet iş kolu düzeyinde toplu pazarlık ve sözleşme söz konusu olmalı

Taraflar Konfederasyon üye oranında temsil edilmeli Müzakere heyeti geniş tutulmalı Heyet başkanlığı heyet tarafından saptanmalı

Teklif ve görüşmeler Kamu çalışanlarının tüm hakları teklif konusu olabilmeli, Görüşmelerde süre sınırı-kısıtı olmamalı, sendikalar diledikleri zaman görüşmeleri kesip uyuşmazlığa gidebilmeli

Anlaşma-Uyuşmazlık Anlaşma ve uyuşmazlık kamu görevlileri müzakere heyetinin ortak kararıyla olmalı Müzakere heyeti ortak yetkili olmalı

Kamu Görevlileri Hakem Kurulu (KGHK) Zorunlu tahkim, anti-demokatik Dolaylı grev yasağı anlamına geliyor Önerilen sayılar anti demokratik, kurulun bir kanadı tümüyle hükümetim emrindeki bürokratlardan oluşuyor. Sendikaların temsili diğerlerinin sayısına eşit olmalı

Grevsiz toplu sözleşme ıslatmayan su-yakmayan ateş!

Grev ve toplu eylem açısından Mevcut yasal düzenleme açısından: Anayasa değişikliği grev hakkının kullanımı zorlaştırmıştır Zorunlu tahkim Yasa değişikliği de zorunlu tahkimi öngörüyor

Grev engeli aşılabilir mi? Uluslararası hukuk açısından: Greve ilişkin yasak ve sınrılama hukuksuzdur. 90. Madde çerçevesinde grev ve toplu eylem yoluna başvurulabilir. Bugüne kadar olduğu gibi bu yol kullanılabilir. Grev ve toplu eylem yolu açıktır

Grev engeli aşılabilir mi? İç Hukuk Açısından 1) 657’deki grev yasağı kaldırılmalı 2) Toplu görüşme öncesinde ve sırasında grev ve toplu eylem hakkının kullanılması konusunda anayasal bir engel söz konusu değildir. 3) Anayasa KGHK kararlarının kesin olduğunu söylemekte ancak bu kararların öncesine ilişkin bir sınırlama getirmemektedir

Aykırılıklar yok hükmündedir 4688’in mevcut halinde ve değişiklik önerilerinde ILO ve İnsan hakları Avrupa mahkemesi kararlarına aykırılık taşıyan hükümler YOK HÜKMÜNDEDİR.