Araş.Gör. Meltem KURTOĞLU Doç.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Sistem Analizi ve Planlama
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Yaşadığımız çağda insanların elektronik ortamda sunulan bilgileri bulma ihtiyaçlarını.
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
ADÜ TIP FAKÜLTESİ TEB MÜFREDAT VE ENTEGRASYON ALT BİRİMİ Başkan Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK.
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
İstatistikte Temel Kavramlar
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
PROTOKOL.
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
PROGRAM TASARIMI
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması Bilim Uzmanı Gülşen SERT Arş.Gör. Ahmet AKINCI.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU

14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Diferansiyel Denklemler
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

BÖTE Alanında Yapılmış Olan Tezlerin Yöntem ve İçerik Açısından İncelenmesi Araş.Gör. Meltem KURTOĞLU Doç.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012) 4-7 Mayıs 2012, Yıldız Teknik Üniversitesi, İSTANBUL.

Sunu Planı Giriş Amaç Önem İlgili Alanyazın Yöntem Bulgular Sonuç ve Öneriler Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Giriş Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü YÖK tarafından 1998 yılında, eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması kapsamında eğitim fakültelerinde kurulan bir bölümdür ve bölüm ilk mezunlarını 2002 yılında vermiştir. BÖTE bölümleri lisans mezuniyetleri de BÖTE olan ilk yüksek lisans mezunlarını 2004 yılında vermeye başlamıştır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Amaç Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2004-2011 yılları arasında BÖTE alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin yöntem (araştırma modeli, evren ve örneklem, kullanılan ölçme araçları, istatistiksel teknikler) ve içerik açısından incelenmesidir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Araştırmanın Önemi (1) Bir konu ile ilgili yapılmış olan bilimsel tezlerin incelenmesi ve analiz edilmesi, bir yandan o konunun derinliği ve yaygınlığı hakkında bilgiler verirken bir yandan da incelenen alanın genel görünümünü ortaya koyabilmektedir (Göktaş ve Erdem, 2006). Alanyazın incelendiği zaman, birçok alanda, yapılmış olan tezlerin ve akademik dergilerde yer alan makale çalışmalarının belirli ölçütler kullanılarak analiz edildiği çalışmaların var olduğu görülmektedir. Örneğin eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler birçok araştırmacı tarafından çalışılan bir konu olmuştur (Caffarella,1999; Costa, 2007, Şimşek ve ark., 2008; Şimşek ve ark., 2009; Sert, 2010; Göktaş ve ark., 2012). Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Araştırmanın Önemi (2) Özellikle Caffarella, 1977 yılından itibaren ABD’de eğitim teknolojileri alanında tamamlanan doktora tezlerindeki eğilimleri incelemiştir. Costa (2007), yaptığı çalışmada yüksek lisans tezlerini incelemiştir. Araştırmacılar, ilk olarak eğitim teknolojileri alanındaki eğilimleri araştırmakla birlikte, araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanıldığını, verilerin hangi araçlarla toplandığını, çalışma gruplarının kimlerden oluştuğunu, analizlerin nasıl yapıldığını inceleyerek güncel eğilimleri ortaya çıkarmaya çalışmışlardır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Araştırmanın Önemi (3) Eğitim teknolojileri alanında Türkiye’de yapılan birtakım araştırmalar bulunmaktadır. Şimşek ve ark. (2008), ülkemizde son 10 yıl içerisinde eğitim teknolojileri alanında yapılan doktora tez çalışmalarını incelemişlerdir. Araştırmacılara göre eğitim teknolojileri alanında yapılan doktora tezleri öğrenme-öğretme yaklaşımları, çevrimiçi öğrenme ve çoklu ortam konuları üzerine yoğunlaşmıştır. Akça-Üstündağ (2009), yüksek lisans tezi çalışmasında BÖTE alanında 2007 yılı sonuna kadar yapılmış olan 133 tezi incelemiştir. Tez sonucunda ise uzaktan eğitime olan ilginin arttığını, bilgisayar destekli öğretime olan eğilimiz giderek azaldığını vurgulamıştır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Araştırmanın Önemi (4) Eğitim teknolojileri alanında ise Türkiye’de yapılan birtakım araştırmalar bulunmaktadır. Şimşek ve ark. (2009), bir başka çalışmasında ise ülkemizde 2000-2007 yılları arasında eğitim teknolojileri alanında yapılmış olam 259 yüksek lisans tezini incelemişlerdir. Erdoğmuş ve Çağıltay (2009) ise yine BÖTE alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarını incelediklerinde ele alınan en yaygın üç konunun medya, medya karşılaştırmaları ve öğrenci değişkenleri olduğu sonucuna ulaşmışlardır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Araştırma Problemleri BÖTE alanında yapılan tezlerde araştırılan konuların eğilimi ne yöndedir? BÖTE alanında yapılan tezler Araştırma türü Araştırma deseni Veri toplama araçları Çalışma grubu türü Çalışma grubunu belirleme yöntemi Çalışma grubu büyüklüğü Veri analiz yöntemleri (kullanılan istatistiksel yöntemler) bakımından nasıl bir dağılım göstermektedir? Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem Bu çalışma kapsamında YÖK veri tabanına kayıtlı olan ve BÖTE alanında yapılmış olan 75 (22 tane doktora, 53 tane yüksek lisans) tane tez araştırmacılar tarafından belirlenerek içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem (2) İçerik analizi, İçerik analizinin temel amacı eldeki yazılı bilgilerin temel içeriklerinin ve içerdikleri mesajların özetlenmesi ve belirtilmesi işlemi olarak tanımlanmaktadır. İçerik analizinin temel amacı toplanan verileri açıklayabilecek kavramlara ve ilişkilere ulaşmak olarak da ifade edilebilir. Cohen, Manion ve Morrison (2007)’a göre içerik analizi, eldeki yazılı bilgilerin temel içeriklerinin ve içerdikleri mesajların özetlenmesi ve belirtilmesi işlemi olarak da tanımlanmaktadır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem (3) Sosyal bilimler alanında sıklıkla kullanılan içerik analizi, belirli kurallara dayalı kodlamalarla kitap, kitap bölümü, mektup, tarihsel dokümanlar, gazete başlıkları ve yazıları gibi bir metnin bazı sözcüklerinin daha küçük içerik kategorileri ile özetlendiği sistematik, yinelenebilir bir teknik olarak tanımlanabilir. İçerik analizi yoluyla verileri tanımlama ve verilerin içinde saklı gerçekleri ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır (Gülbahar ve Alper, 2009). Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem (4) İçerik analizinde, dokümanlardan elde edilen nitel araştırma verilerinin işlenmesi, verilerin kodlanması, temaların bulunması, kodların ve temaların düzenlenmesi, bulguların tanımlanması ve yorumlanması şeklinde dört aşama bulunmaktadır (Yıldırım & Şimşek, 2006). Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem (5) Bu çalışmada da ilk olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen veri toplama aracı yoluyla ulaşılan tezlerden elde edilen veriler kodlanarak belirli temalar altında düzenlenmiş ve gruplanmıştır. Uygun olduğu durumlarda ise veriler sayısal hale getirilerek sunulmuştur ve son olarak da elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Veri Toplama Aracı (1) Bu çalışmada, ilk aşamada araştırmacılar tarafından tezlerin incelenmesinde kullanılmak üzere “Tez İnceleme Formu” oluşturulmuştur. Bu form 3 bölümden oluşmaktadır: Birinci bölüm teze ilişkin genel bilgiler, ikinci bölüm tezin içeriği, üçüncü bölüm ise tezin yöntem bölümüdür. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Veri Toplama Aracı (2) Veri toplama aracı oluşturulurken ilk olarak ilgili alanyazında daha önce kullanılan formlar incelenmiştir. Daha sonra araştırmacılarla görüş alışverişinde bulunulmuştur. Son olarak da uzman görüşü sonucunda forma son şekli verilmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Tezlerin Belirlenmesi Tez tarama amacıyla öncelikle Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veritabanına başvurulmuştur. Tez tarama sürecinde kullanılan ölçütlere bağlı olarak farklı sayıda tezlere ulaşılmıştır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Tezlerin Belirlenmesi (2) Bölüm alanında “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü” seçildiğinde 109 adet tez listeleniyor. Bölüm alanında “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü” ve anabilim dalı alanında “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı” seçildiğinde 10 adet tez listelenmektedir. Bölüm aynı kalıp anabilim dalı “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” yapıldığında listelenen tez sayısı 95 olmaktadır. Bölüm seçimi yapmayıp anabilim dalı olarak “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı” seçildiğinde 63 adet tez listelenmektedir. Bölüm seçimi yapmayıp anabilim dalı olarak “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” seçildiğinde ise 310 adet tez listelenmektedir (Bkz. Tablo 1). Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Tablo 1. YÖK Veritabanından Ulaşılan Tez Sayısı Tarama Ölçütü Ulaşılan Tez Sayısı Bölüm Adı Anabilim Dalı Adı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü - 109 Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı 10 Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi 95 63 310 Toplam tez sayısı 374 Diğer yollarla ulaşılan tezler 3 Genel Toplam 377 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Tablo 2. Ulaşılan Tezlerin Üniversitelere Göre Dağılımı Üniversite Adı f % Anadolu üniversitesi 36 9,5 Ankara Üniversitesi 10 2,7 Atatürk Üniversitesi 13 3,4 Balıkesir 15 3,9 Çukurova 35 9,3 Dokuz Eylül 8 2,1 Ege 16 4,3 Fırat 1 0,7 Gazi 49 13,0 Hacettepe 53 14,0 Karadeniz Teknik 19 5,0 Marmara 9,8 ODTÜ 41 10,9 Sakarya 45 11,9 Toplam 377 100 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Verilerin Analizi Araştırma kapsamında içerik analiziyle incelenen tezlerden elde edilen veriler betimsel istatistiki yöntemlerden olan yüzde ve frekans kullanılarak çözümlenmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Geçerlik ve Güvenirlik İlk aşamada her araştırmacı kendi incelediği tezlerin verilerini veri toplama aracı doğrultusunda oluşturulan forma girmiştir. İkinci aşamada ise girilen verilerin doğruluğu diğer bir araştırmacı tarafından tezler tekrar incelenerek kontrol edilmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Yöntem: Tezlerin Dağılımı Üniversite Tez Sayısı Hacettepe Üniversitesi 53 Gazi Üniversitesi 49 Sakarya Üniversitesi 45 ODTÜ 41 Anadolu Üniversitesi 36 Çukurova Üniversitesi 35 Not: Hacettepe Üniversitesi, araştırmacıların görev yaptıkları üniversite olduğu için YÖK veri tabanından ulaşılamayan tezlere bölümde ulaşılmıştır. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Bulgular

İncelenen Tezlerde Çalışılan Konuların Dağılımları f % İlköğretimde BİT entegrasyonu 3 4 Bilgisayar oyunlarının eğitsel amaçlı kullanımı İlköğretimde ve Yükseköğretimde BİT kullanımında karşılaşılan sorunlar 5,3 Yeni teknolojilerin eğitsel anlamda kullanımı (Blogların eğitsel amaçlı kullanımı, İnternetin eğitsel anlamda kullanılması, Farklı materyaller, Hiperortamların eğitimde kullanımı, Çevrimiçi sözlük kullanımı, Çevrimiçi öğrenme ortamları, Eğitsel materyallerin kullanımı, BDE, Eğitimde tek. kullanımı, Üç boyutlu materyaller) 15 20 Farklı öğretim yöntemlerinin kullanımının karşılaştırılması 6 8 Diğer (Bilgisayar kullanımına ilişkin anne-baba görüşü, Mesleki gelişim, Web tabanlı portfolyo, Bilgisayar etiği, Eğitimde teknoloji kullanım standardı, Sayısal okuryazarlık, Okul müdürleri ve teknoloji, Yeni bin yılın öğrencisi, BİT göstergeleri, Akademik usulsüzlük 10 13,3 BT sınıfları, BT dersi, BT programı, BT öğretmenleri, BT ölçme-değerlendirme Bilgisayar kaygısı özyeterlik algısı ve tutumu 5 6,7 Yeni bir ürün ortaya çıkarma (web portalı geliştirme, görme engelli bireyler için sistem tasarımı, öğrenme ortamı geliştirme vb.) Web sitelerinin özellikleri 2 2,7 Matematik ve teknoloji, matematik programlarının eğitimde kullanılması Çevrimiçi öğrenme ortamları, e-öğrenme, uzaktan eğitim, harmanlanmış öğrenme ortamları 7 9,3 Toplam 75 100 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Tezlerde Kullanılan Araştırma Yöntemlerinin Dağılımı Kullanılan Araştırma Türü Tez sayısı Nicel 45 Nitel 11 Karma (Nicel+Nitel) 16 Diğer (Ortam geliştirme, Tasarım Oluşturma, Alanyazın Taraması) 3 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Tezlerde Kullanılan Araştırma Desenlerinin Dağılımı Araştırma Deseni f % Betimsel 11 14,7 Deneysel Desen 17 22,7 Durum Çalışması 7 9,3 Tarama (İlişkisel, Tekil vb.) 34 45,3 Eylem araştırması 3 4 Diğer (Görüşme, alanyazın) Toplam 75 100 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Tezlerde Kullanılan Veri Toplama Araçlarının Dağılımı Veri Toplama Aracı Tez Sayısı Anket 38 Ölçek 26 Başarı Testi 16 Doküman (Ağ günlükleri, web sitesi kayıtları, video kayıtları, yansıma yaprakları vb) 10 Görüşme Gözlem 4 Diğer (Kişisel Bilgi Formu, web sayfaları, forum mesajları) 12 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Veri Toplama Araçlarının Geçerliği-Güvenirliği Bilgi var Bilgi yok Toplam Veri Toplama Aracının Geçerlik Durumu 58 17 75 Veri Toplama Aracının Güvenirlik Durumu 50 25 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Çalışma Gruplarının Dağılımı Tez Sayısı Öğretmen 24 Öğretmen Adayı 14 Üniversite Öğrencileri 7 Uzaktan Eğitim Öğrencileri 3 Öğretim Elemanları İlköğretim öğrencileri (1. Kademe+2. Kademe) 10 Ortaöğretim öğrencileri Web sitesi 2 Diğer (Anne-Baba, Görme Engelliler, Başkomiserler ve emniyet memurları, bilgi işlem memurları, voleybol antrenörü, okul müdürleri, psikolojik danışmanlar) Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Çalışma Gruplarını Belirleme Yöntemleri Çalışma Grubu Belirleme Türü f % Amaçlı Örnekleme 16 21,3 Elverişli (Kolay Ulaşılabilir) Örnekleme 11 14,7 Seçkisiz örnekleme 3 4 Tabakalı örnekleme Küme Örnekleme 6 8 Evrenin tamamı Belirtilmemiş 30 40 Toplam 75 100 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Çalışma Gruplarının Büyüklükleri Çalışma Grubu Büyüklükleri f % 10-30 10 13,3 31-100 31 41,3 101-200 8 10,7 201-500 11 14,7 500-1000 6 1000’den fazla 9 12 Toplam 75 100 Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Veri Analiz Yöntemlerinin Dağılımları Veri Analiz Yöntemi f Betimsel İstatistikler (Aritmetik ortalama, standart sapma,frekans, yüzde) 41 t-testi 20 ANOVA/ ANCOVA 25 MANOVA/MANCOVA 3 Faktör Analizi 4 Nanparametrik Betimsel Analiz 8 İçerik Analizi 13 Korelasyon 6 Diğer (Tümevarım, doküman analiz, regresyon) Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (1) Bu çalışmada BÖTE alanında 2004 yılından beri yapılmış olan 377 tezden tesadüfi olarak seçilen 75 tanesi içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. En fazla çalışılan konular: Yeni teknolojilerin (Ağ günlüklerinin eğitsel amaçlı kullanımı, İnternetin eğitsel anlamda kullanılması, Farklı materyaller, Hiperortamların eğitimde kullanımı, Çevrimiçi sözlük kullanımı, Çevrimiçi öğrenme ortamları, Eğitsel materyallerin kullanımı, BDE, Eğitimde teknoloji kullanımı, Üç boyutlu materyallerin eğitsel amaçlı kullanımının etkilerinin incelenmesi. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (2) En az çalışılan konular: Bilgisayar kullanımına ilişkin anne-baba görüşü, bilgisayar etiği, eğitim teknolojisi standartları vb konular. Ayrıca uzaktan eğitim, çevrimiçi öğrenme ve e-öğrenme gibi konularda çalışmaların sayısının artmaya başladığı dikkati çekmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (3) Tezlerde en fazla kullanılan araştırma yöntemlerinin nicel araştırma yöntemleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan çalışma sayısının azlığı ve karma araştırmalara yönelik çalışma sayısının artmaya başlamış olması dikkati çekmektedir. Çalışmalarda en fazla kullanılan araştırma modeli 34 çalışmada kullanılan tarama modelidir. Tarama modelinden sonra en fazla kullanılan model deneysel desenler olmuştur. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (4) Tezlerde en fazla kullanılan veri toplama araçları sırasıyla anket, ölçek ve başarı testi olmuştur. Kullanılan ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik durumları: 17 tezde geçerlik, 25 tezde ise geçerlik durumunun belirtilmediği gözlenmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (5) Tezlerde uygulama yapılan çalışma grupları: en fazla çalışılan grup öğretmenler ve öğretmen adaylarıdır. Çalışılan araştırma gruplarının belirlenme yöntemleri: 30 tane tezde araştırma grubunun nasıl belirlendiğine dair herhangi bir bilgiye rastlanmamıştır. 16 tane tezde amaçlı, 11 tane tezde ise kolay ulaşılabilir örneklem seçme yoluna gidilmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sonuçlar (6) İncelenen tezlerde en fazla kullanılan veri analiz yöntemleri: betimsel istatistiki yöntemler, t-testleri, anova-ancova. En az kullanılan yöntemler: çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ayrıca incelenen tezlerde araştırmanın geçerliği- güvenirliği konusunda sadece 7 tane tezde geçerlikten ve sadece 5 tane tezde güvenirlikten bahsedildiği dikkati çekmiştir. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Öneriler Araştırmalarda yöntem bölümüne daha fazla önem verilmesi Çalışma grupları belirlenirken yalnızca kolay ulaşılabilir örneklem gruplarıyla değil, araştırmanın güvenirliği ve dış geçerliğinin yükseltilmesini sağlayacak uygun sayıda birey veya gruplarla da çalışılması Araştırmalarda veri toplama aracı veya veri toplama yöntemi belirlenirken, araştırma problemine en uygun olan araç veya yöntemin seçilmesi Araştırmalarda önemli olanın yalnızca veri toplamak değil, aynı zamanda güvenilir ve gerçekçi veriler de toplamak olduğu gerçeğinden hareketle bir anda çok miktarda veriye ulaşmayı sağlayacak veri toplama araçlarına yönelimin azalması gerektiği Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Öneriler (2) Nitel araştırmalara daha fazla yer verilerek ayrıntılı çalışmalar yapılması Kullanılan standart araştırma desenlerinin dışına çıkılması Verilerin analizi için kullanılan yöntemlerin çeşitlendirilmesinin sağlanması ve araştırmacıların veri analiz yöntemlerini etkili bir şekilde kullanabilmeleri için gerekli desteğin sağlanması Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Öneriler (3) Lisansüstü düzeyde sunulan araştırma yöntemleri ve istatistik derslerinin zenginleştirilerek, uygulamaya yönelik daha fazla çalışmaya yer verilmesi Örneklemlerin belirlenmesi sürecinde bilimsel kurallara uyulması, tarafsız olunması Öğretmen, öğretmen adayı, üniversite öğrencisi vb. gibi sadece belli gruplar yerine farklı gruplarla çalışılarak daha geniş kitlelere ulaşılması önerilebilir… Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Sorular??? Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL

Teşekkürler!  Meltem KURTOĞLU <meltemkurtoglu[at]hacettepe.edu.tr> S. Sadi SEFEROĞLU <sadi[at]hacettepe.edu.tr> Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAB-2012), 4-7 Mayıs 2012, YTÜ, İSTANBUL