Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
Advertisements

DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Yarışma başlıyor…. Mehmet Akif Ersoy Diğer adı mayalanma olan, bir maddenin bakteriler, mantarlar ve diğer mikroorganizmalar aracılığıyla, genellikle.
YAZILI ANLATIM ÜRÜNLERİ
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Türkçülük akımının nazariyatçısı / sosyolog / fikir adamı/ eğitimci
HAZIRLANA: MERVE KOMAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İÖ)
Zeynep Lal Kırmızyeşil 11C
Günlük Betsi Levi 11-c.
Türklerde Tarih Yazıcılığı
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAFİ Doruk Dİlek Serhan Yüce
Dil ve Anlatım Performans Ödevi Ela Başaran Gülden Karademir
ANI Öykü Özfırat 11D.
ZAMİRLER.
ALİ SUAVİ «Sarıklı ihtilâlci» (Mithat Cemal Kuntay), «Başveren inkılapçı» (Falih Rıfkı Atay) kitaplarına konu olan, bazılarınca ilk Türkçü.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları ( Röportaj - Mülakat )
Türk Dilinin Tarihi Gelişimi ve Türkiye Türkçesi
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
ANI TÜRÜ Esra Gürçay.
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
ANI (HATIRA) Bir kimsenin kendi başından geçen ya da kendi döneminde ortaya çıkan olay ve olguları gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anımsayıp anlattığı.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
MAKALE.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Gezi Yazısı-Anı)
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
NECİP FAZIL KISAKÜREK.
GÜNLÜK (GÜNCE)
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
NAMIK KEMAL.
SERKAN ERDOĞAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
İSTANBUL VALİLİĞİ «İSTANBUL’UN ÇOCUK YAZARLARI» PROJESİ
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
KAHRAMANMARAŞ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ OSMANLI TÜRKÇESİ.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
YAZI TÜRLERİ.
Falih Rıfkı Atay
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ANI (HATIRA).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
Hikaye.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1875_1957) Aslen İstanbullu olan babasının memur olarak bulunduğu Balıkesir’de doğdu. Mekteb-i Mülkiye’yi bitirdikten sonra Maarif.
 NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR?  Ahmet Necip Fazıl Kısakürek, 26 Mayıs 1904 tarihinde İstanbul'da dünyaya geldi. Eğitim hayatını Fransız Frerler Mektebi'nde,
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Biyografi.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

EDEBİ YAZI TÜRLERİ HATIRAT LİSE EDEBİ METİNLER 2 www.edebiyatogretmeni.net

HATIRAT (ANI) Tanımı: Bir yazarın başından geçen ya da tanık olduğu olay ve olguları bilgilerine, gözlemlerine dayanarak anlattığı yazı türüne hatırat (anı) denir. Özellikleri: a) içten bir anlatımı vardır. b) Yaşanmakta olanı değil, yaşanmış olanı konu alır. c) 1. tekil kişi anlatıma sahiptir. d) Olaylar bellekte kaldığı biçimiyle aktarılır. e) İlgi çekici yazılardır. f) Tarihsel gerçeklerin öğrenilmesine katkı yapar. g) Yazıldığı dönemin diline uygunluk gösterir. h) geçmiş zaman kipleri kullanılır.

HATIRATIN (ANI) KESİŞTİĞİ DİĞER YAZI TÜRLERİ Anı türünün kesiştiği başka yazı türleri de vardır. Bunlar: GÜNLÜK OTOBİYOGRAFİ (ÖZ YAŞAM ÖYKÜSÜ) GEZİ YAZISI

ANI TÜRÜNÜN KESİŞTİĞİ YAZI TÜRLERİNDEN FARKLILIKLARI Günlük türü yazılar, günü gününe yazılır. Anı ise geçmişe dönüktür. Öz yaşam öyküsü de anıya yakın görünür. Fakat öz yaşam öyküsü yazarının çıkış noktası tümüyle kendi yaşamıdır. Anı, gezi yazılarıyla da zaman zaman kesişebilir. Gezi yazarı sonradan kaleme aldığı gezme sürecini yazarken anılarına döner ; ancak dikkati daha çok gezdiği çevreye yöneliktir.

EDEBİYATIMIZDA ANI TÜRÜNÜN İLK ÖRNEKLERİ İslamiyet öncesi dönemde yazılan ‘’GÖKTÜRK YAZITLARI’’ ilk anı örneğidir. Babür Şah’ın ‘’BABÜRNAME’’ adlı eseri anı türünün ilk önemli örneklerindendir. Ebûl Gazi Bahadır Han’ın 17. yüzyılda yazdığı ‘’ŞECERE-İ TÜRK’’ adlı eseri de anı türündedir. Tanzimât yıllarında yazılmış ilk anı Âkif Paşa’nın ‘’TABSIRA’’ adlı eseridir. Ziya Paşa’nın ‘’DEFTER-İ ÂMAL’’ Namık Kemal’in ‘’MAGOSA HATIRALARI’’ Ahmet Mithat Efendi’nin ‘’MENFA’’ Muallim Naci’nin ‘’ÖMER’İN ÇOCUKLUĞU’’ adlı eserleri edebiyatımızda yazılmış ilk anı örneklerindendir.

ANILARINI YAZMIŞ YAZARLARIMIZ DAN BAZILARI Ahmet Rasim: Eşkal-i Zaman, Falaka Halit Ziya Uşaklıgil: Kırk Yıl, Saray ve Ötesi Hüseyin Cahit Yalçın: Edebi Hatıralar Ruşen Eşref Ünaydın: Atatürk’ü Özleyiş Falih Rıfkı Atay: Çankaya Y. Kadri Karaosmanoğlu: Gençlik ve Edebiyat Hatıraları Y. Kemal Beyatlı: Çocukluğum, gençliğim, siyasi ve Edebi Hatıralarım A. Hamdi Tanpınar: Kerkük Anıları

‘’ÇANKAYA’DAN’’ F. R. ATAY GİRİŞ Atatürk, halkı yeni yazıya alıştırmak için meşhur seyahatine çıktı. Gezici alfabe hocalığı yapıyordu. Hiç okuma yazma bilmeyenlerin, kolayca öğreniverdikleri bu yazıya ısınmaları doğaldı. Alfabedeki tire ve bazı işaretlerin güçlük uyandırdığını gördüğü için hepsini kaldırmıştı.

GELİŞME BÖLÜMÜ Biz İstanbul gazetelerinde her gün yeni yazı örnekleri hazırlıyorduk. Açıkça muhalefet yoksa da muhafazakâr çevreler bu değişikliğin karşısında idiler. Bir gün öncesinde Osmanlı kütüphanesinin yoksulluğundan şikayet edenler şimdi geçmiş hazinesinin yok olacağından şikayet ediyorlardı.

GELİŞME Bütün zorluk bizim nesil içindi. Eski yazıya alışmıştık. Her kelime bizim için bir resimdi ve onu heceleyerek değil, görerek okuyorduk. Alışmak zordu, nitekim tüm toplumda okur yazarların oranı on kadardı.

GELİŞME İlk iş, yeni yazı ile okuyup yazma bilenlerin sayısını, hemen, eski yazı ile okuyup yazma bilenlerin sayısı üstüne çıkarmak, yeni yazı ammesini yaratmaktı. Millet mektepleri fikri bundan doğdu.

GELİŞME Zavallı Necati, millet mekteplerini açacağı sırada öldü. Hastalığından bir gün önce Çankaya’da beraberdik. Atatürk ve arkadaşları neşe içinde idik. Çankaya durgun havaya gelmezdi. Rüzgar sesi duyulmalı, kuşlar uçuşmalı idiler. Sonsuz enginlere doğru bembeyaz ümit ve hayal yelkenlerini açan Türkiye’nin yürüdüğünü böyle hissederdik. Miskinler tekkesinde neler konuşulduğunu düşünmezdik. Türk kafasını ve vicdanını ortaçağ karanlığından yeni zamanlar aydınlığına ulaştırmak için çırpınan bir kahramanın yoldaşları idik.

SONUÇ O kadar sevinen Necati, Lâtin harfi ile imza atmayı henüz meşk ediyordu. Maarif vekili millet mekteplerinin ilk talebesi olacaktı. Hastalık son aşamasına gelmişti. Ertesi gün ateşler içinde yattı, millet mekteplerini sayıklayarak öldü. Atatürk’ün ilk defa hıçkırıklarla ağladığını bu ölüm akşamı görmüştüm. ‘’Ne evlattı o…’’ diye hayıflanıyordu.

AÇIKLAMALAR Çankaya adlı eserden alınan metinde harf devrimine ilişkin anılar yer almıştır. Falih Rıfkı Atay’ın anılarında Atatürk ve devrimleri önemli yer tutar. Yazar kalemiyle bu devrimlerin savunucusu olmuştur. Toplumsal ve güncel konularda yazarak fikir ve siyaset hayatımıza yön vermiş, anılarıyla geleceğe ışık tutmuştur.

METİN ÜZERİNDE ÇALIŞMALAR 1.Atatürk’ün yeni yazıya gereksinme duymasının sebepleri nelerdir ? 2.Osmanlı kütüphanesinin yoksulluğundan söz edenler kimlerdir ? Daha sonra ondan niçin ‘’hazine’’ diye söz ediyorlar ? 3.O dönemde okuma yazma oranının düşük olma nedenleri neler olabilir ? 4.Bu metinde anı türüne ilişkin görebildiğiniz özellikler nelerdir ?

HAZIRLAYAN FÜRKAN SAYDANOĞLU TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ