5811 SAYILI BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI KANUNU VE UYGULAMASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun.
Advertisements

BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN
Gelir ve Kurumlar Vergileri Müdürlüğü
5811 SAYILI BAZI VARLIKLARIN MILLI EKONOMIYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN SUAYIP SEVGI.
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
TİCARİ İŞLEMLER VE VARLIK KAYNAK YAPISINA ETKİLERİ
MUHTASAR BEYANNAMELER
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
1 “VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun Mürsel Ali KAPLAN Gelir İdaresi Daire Başkanı.
1 “VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun Feyyaz YAZAR Gelir İdaresi Grup Başkanı.
DİĞER YABANCI KAYNAKLAR Dr. Ergün Kaya
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
MİHDİYE ORHAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
1 Taşınmazlar ve İştirak Hisseleri ile Kurucu Senetleri, İntifa Senetleri ve Rüçhan Hakları Satış Kazancı İstisnası Feyyaz YAZAR Gelir İdaresi Başkanlığı.
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
KOBİ BİRLEŞMELERİNDE SAĞLANAN TEŞVİKLER
STOK BEYANI-DÜZELTMESİ
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
NAKİT - ÇEK HAREKETLERİ MENKUL KIYMETLER ve MUHASEBELEŞTİRİLMESİ
TİCARİ İŞLEMLER VE VARLIK KAYNAK YAPISINA ETKİLERİ
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye

MENKUL KIYMETLER ÜNİTE 7
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
YENİDEN YAPILANDIRMA EMT İ A, MAK İ NE, TEÇH İ ZAT, DEM İ RBA Ş, KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR YAKUP CEYLAN.
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
Menkul Sermaye İradı.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
VARLIK BARIŞI For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 3 of this presentation. The Input area.
1 “VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun İmral DURAN Gelir İdaresi Başkanlığı Kurumlar Vergisi ve Menkul.
19 Temmuz 2005, Ankara TÜBİTAK KAYNAKLARINDAN TRANSFER EDİLEN ÖDENEKLERİ KULLANAN KURULUŞLAR MUHASEBE SİSTEMİ Yrd.Doç.Dr.C.Yiğit ÖZBEK.
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN Garip Ayaz, YMM, CPA, MSA 28 Kasım 2008-ANKARA
BİLANÇO 1 DÖNEN VARLIKLAR 3 K.V.YABANCI KAYNAKLAR
TİCARİ KAR VEYA ZARARIN HESAPLANMASINDA TEK DÜZEN HESAP PLANINDA YAPILAN DÖNEM SONU KAYITLARI Bilanço Hesaplarında Maliyet Hesaplarında Gelir Tablosu.
HAZIR DEĞERLER VE MENKUL KIYMETLER
SAYILI TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN DİKKAT E T MES İ G EREKEN HUSUSLAR.
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
ŞANS OYUNLARI VERGİSİ (ŞOV) EKİM 2007
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
HAZIR DEĞERLERE İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
FİNANS YÖNETİMİ.
İHRACAT İŞLEMLERİ VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ II
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİNE İLİŞKİN HÜKÜMLER
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
6736 BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
Amacı aşan iş seyahati giderleri 2.000,00
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
HESAP PLANI.
KDV Katma değer vergisi, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödediği vergi türüdür. İşletmeler de müşterileri.
Katılım Bankalarında Muhasebe Organizasyonu ve Muhasebe Uygulamaları
Sunum transkripti:

5811 SAYILI BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI KANUNU VE UYGULAMASI

Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması “ adı ile TBMM’ de tarihinde kabul edilen ve tarih ve sayılı RG’ de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunan 5811 sayılı Kanun’ un amacı; Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması “ adı ile TBMM’ de tarihinde kabul edilen ve tarih ve sayılı RG’ de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunan 5811 sayılı Kanun’ un amacı; SAMSUN SMMMO

“ Gerçek ve tüzel kişilere ait olup tarihi itibarıyla yurt dışında bulunan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının ekonomiye kazandırılması ve taşınmazların kayda alınması ile yurt içinde bulunan ancak işletmelerin özkaynakları içinde yer almayan bu türden varlıkların sermaye olarak konulmak suretiyle işletmelerin sermaye yapılarının güçlendirilmesini sağlamak.” Olup, para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların yurda getirilmesi veya beyan üzerine kayda alınmasına ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır. “ Gerçek ve tüzel kişilere ait olup tarihi itibarıyla yurt dışında bulunan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının ekonomiye kazandırılması ve taşınmazların kayda alınması ile yurt içinde bulunan ancak işletmelerin özkaynakları içinde yer almayan bu türden varlıkların sermaye olarak konulmak suretiyle işletmelerin sermaye yapılarının güçlendirilmesini sağlamak.” Olup, para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların yurda getirilmesi veya beyan üzerine kayda alınmasına ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır. SAMSUN SMMMO

5811 sayılı Kanun’ la ilgili olarak 1 seri numaralı Genel Tebliğ tarih ve sayılı RG’ de yayımlanmış ve uygulama esaslarına açıklık kazandırılmıştır sayılı Kanun’ la ilgili olarak 1 seri numaralı Genel Tebliğ tarih ve sayılı RG’ de yayımlanmış ve uygulama esaslarına açıklık kazandırılmıştır. Önce Yasa’ nın neyi amaçladığına, yararlanacak olanlara ve doğuracağı sonuçlara kısaca bir bakalım: Önce Yasa’ nın neyi amaçladığına, yararlanacak olanlara ve doğuracağı sonuçlara kısaca bir bakalım: SAMSUN SMMMO

Amaç ve Kapsamı : Yazının giriş bölümünde de değinildiği üzere tarihi itibarıyla yurt içinde veya yurt dışında gerçek veya tüzel kişilere ait para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının ekonomiye kazandırılması ve taşınmazların kayda alınması, özkaynaklar içinde yer almayan bu türden varlıkların sermaye olarak konulmak suretiyle işletmelerin sermaye yapılarının güçlendirilmesini sağlamak amaçlanmıştır. Bu eylemin nasıl gerçekleştirileceği hususu da Yasa’ nın kapsamını oluşturmaktadır. Amaç ve Kapsamı : Yazının giriş bölümünde de değinildiği üzere tarihi itibarıyla yurt içinde veya yurt dışında gerçek veya tüzel kişilere ait para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının ekonomiye kazandırılması ve taşınmazların kayda alınması, özkaynaklar içinde yer almayan bu türden varlıkların sermaye olarak konulmak suretiyle işletmelerin sermaye yapılarının güçlendirilmesini sağlamak amaçlanmıştır. Bu eylemin nasıl gerçekleştirileceği hususu da Yasa’ nın kapsamını oluşturmaktadır. SAMSUN SMMMO

Kimler Yararlanacak : Yasa’ nın esas amacının “ Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması” olduğu dikkate alındığında; yine giriş bölümünde ifade edildiği üzere başvuruda bulunacak olanlar yada yararlanacak olanların bu türden varlıklara, Kimler Yararlanacak : Yasa’ nın esas amacının “ Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması” olduğu dikkate alındığında; yine giriş bölümünde ifade edildiği üzere başvuruda bulunacak olanlar yada yararlanacak olanların bu türden varlıklara, -- Yurt dışında sahip olanlar, -- Yurt içinde sahip olundukları varlıklarını işletmelerinin özkaynakları içinde göstermemiş olanlar ile, -- Yurt dışı iştiraklerden ve şubelerden elde edilen kazançlar, yurt dışı iştirak hisselerinin satışından ya da yurt dışında bulunan kurumların tasfiyesinden doğan kazanç elde edenler olduğunu görmekteyiz. SAMSUN SMMMO

Başvuru ve ödeme süresi: Yasa’ nın yürürlüğe girdiği tarihinden itibaren başlayan bildirim ve beyan süresi 2.Mart.2009 Pazartesi günü akşamı sona erecektir. Başvuru ve ödeme süresi: Yasa’ nın yürürlüğe girdiği tarihinden itibaren başlayan bildirim ve beyan süresi 2.Mart.2009 Pazartesi günü akşamı sona erecektir. * Yurt dışında sahip olunan varlıkların beyanında; beyan edilen varlıkların değerleri üzerinden % 2 oranında vergi tarh edilecek ve tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenecektir. * Yurt içinde vergi dairelerine beyan edilen varlıkların değerleri üzerinden % 5 oranında vergi tarh edilecek ve hesaplanan bu vergi de yine takip eden ayın sonuna kadar ödenecektir. SAMSUN SMMMO

Uygulama Esasları : Önce bir kez daha yineleyelim, gerçek ve tüzel kişiler tarafından tarihi itibarıyla sahip olunan varlıkların beyan süresi tarihinde sona erecektir. Gerek yurt dışından gerekse yurt içinden bildirimde bulunacak olanların izleyecekleri yol haritası 1 seri No’ lu Genel Tebliğ’le belirtilmiştir. Burada öncelikle kanıtlayıcı belgelere değinmek istiyorum. Zira varlığı ileri sürülerek bildirimde bulunulacak varlıkların kanaat getirici belgelere dayandırılması gerekiyor. Uygulama Esasları : Önce bir kez daha yineleyelim, gerçek ve tüzel kişiler tarafından tarihi itibarıyla sahip olunan varlıkların beyan süresi tarihinde sona erecektir. Gerek yurt dışından gerekse yurt içinden bildirimde bulunacak olanların izleyecekleri yol haritası 1 seri No’ lu Genel Tebliğ’le belirtilmiştir. Burada öncelikle kanıtlayıcı belgelere değinmek istiyorum. Zira varlığı ileri sürülerek bildirimde bulunulacak varlıkların kanaat getirici belgelere dayandırılması gerekiyor. SAMSUN SMMMO

Bu anlamda kanaat getirici belgelerin; * Tapu sicil kayıtları, * Bankalar ile bankerlerin yaptıkları işlemlerle ilgili kayıtlar ve düzenledikleri belgeler, * Aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, sigorta şirketleri ve benzeri mali ve kurumların kayıtları ve düzenledikleri belgeler, * Posta idaresi nezdindeki çek hesabı ve düzenlenen belgeler, * Noter gibi kurum ve kuruluşların düzenledikleri senetler ve sözleşmeler ile diğer kayıt ve belgeler, * Defter tutan mükelleflerin kayıtları ile bu kayıtlarda yer alan ve Vergi Usul Kanunu’ nun ikinci kitabının üçüncü kısmında belirtilen belgeler ile muadili belgeler, SAMSUN SMMMO

*Şirketlerin ortaklık ve kooperatiflerin üyelik kayıtları ile Yabancı ülkelerdeki Türk elçilik ya da konsoloslukları tarafından tasdik olunan belgelerden ibaret olduğu anlaşılmaktadır. *Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince Yasa ve Tebliğ’ de belirlenen esaslar çerçevesinde yasal defterlere kaydedilen varlıkların dönem kazancının tespitinde gelir unsuru olarak kabul edilmeyeceğinin altını çizmek gerekir. SAMSUN SMMMO

Varlıkların Bildirim ve Beyan Değerleri ne olacak? : Yurt içi veya yurt dışında bulunan varlıkların beyan edilmesi ile banka veya aracı kurumlara bildirilmesinde ya da yasal defterlere kaydedilmesinde, bu varlıkların rayiç bedellerinin doğal olarak TL cinsinden esas alınacağı ifade edilmiştir. Kuşkusuz rayiç bedelden kastedilenin varlıkların bildirim veya beyan tarihinde belirlenen alım-satım bedeli olduğu anlaşılmalıdır. Döviz ve döviz cinsinden varlıklarda ise T.C. Merkez Bankası döviz alış kuru dikkate alınacaktır. Varlıkların Bildirim ve Beyan Değerleri ne olacak? : Yurt içi veya yurt dışında bulunan varlıkların beyan edilmesi ile banka veya aracı kurumlara bildirilmesinde ya da yasal defterlere kaydedilmesinde, bu varlıkların rayiç bedellerinin doğal olarak TL cinsinden esas alınacağı ifade edilmiştir. Kuşkusuz rayiç bedelden kastedilenin varlıkların bildirim veya beyan tarihinde belirlenen alım-satım bedeli olduğu anlaşılmalıdır. Döviz ve döviz cinsinden varlıklarda ise T.C. Merkez Bankası döviz alış kuru dikkate alınacaktır. SAMSUN SMMMO

Beyan Edilen Varlıkların Kayıtlara İntikali : Mükellefler, pasifte açacakları özel fon hesabına gerçekliklerini kanaat getirici belgelerle ispatladıkları bu varlıkları beyan değerleri ile kayıt edeceklerdir. Beyan Edilen Varlıkların Kayıtlara İntikali : Mükellefler, pasifte açacakları özel fon hesabına gerçekliklerini kanaat getirici belgelerle ispatladıkları bu varlıkları beyan değerleri ile kayıt edeceklerdir. Bu çerçevede, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin taşınmazlar dışındaki varlıklarını, öncelikle banka veya aracı kurumlardaki hesaplara yatırmaları gerekecektir Bu çerçevede, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin taşınmazlar dışındaki varlıklarını, öncelikle banka veya aracı kurumlardaki hesaplara yatırmaları gerekecektir SAMSUN SMMMO

Taşınmazlar dışındaki varlıklar ifadesi içinde; para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları yer almaktadır. Altın, mücevherat gibi varlıkların bu çerçeve içinde nasıl yer alacağı açıklığa kavuşturulmamıştır. İnsanlar yastık altı varlıklar diye nitelendirilen bu türden varlıklarını bankalara nasıl yatıracaktır? Yasa’nın bu noktada işaret ettiği hususun beyan ve bildirim tarihindeki rayiç bedelin tespiti ile beyan edilmesi gerektiğinden ibaret olduğu kanaatini taşımaktayız. Zira altın ve diğer mücevheratın, para veya döviz gibi yorumlanıp, bankalarda açılacak bir altın hesabı gibi bir hesaba yatırılabilmesi mümkün değildir. Taşınmazlar dışındaki varlıklar ifadesi içinde; para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları yer almaktadır. Altın, mücevherat gibi varlıkların bu çerçeve içinde nasıl yer alacağı açıklığa kavuşturulmamıştır. İnsanlar yastık altı varlıklar diye nitelendirilen bu türden varlıklarını bankalara nasıl yatıracaktır? Yasa’nın bu noktada işaret ettiği hususun beyan ve bildirim tarihindeki rayiç bedelin tespiti ile beyan edilmesi gerektiğinden ibaret olduğu kanaatini taşımaktayız. Zira altın ve diğer mücevheratın, para veya döviz gibi yorumlanıp, bankalarda açılacak bir altın hesabı gibi bir hesaba yatırılabilmesi mümkün değildir. SAMSUN SMMMO

5811 Sayılı yasa kapsamında beyan edilen değerler için pasifte açılacak 5811 Sayılı yasa kapsamında beyan edilen değerler için pasifte açılacak Özel fon hesabı, sermayenin cüz’ü kabul edilecek ve başka bir amaca yönelik olarak kullanılamayacaktır. Altı ay içinde de sermayeye ilave edilecektir. Serbest Meslek kazanç defteri veya işletme defterlerinde de bu varlıkların kayıt edilmesi gerekmektedir. Burada altı çizilecek önemli bir başka noktanın da bu varlıkların elden çıkarılması halinde ortaya çıkacak zararların gider kabul edilemeyeceği ve bu varlıklar için amortisman uygulanamayacağı hususudur. Özel fon hesabı, sermayenin cüz’ü kabul edilecek ve başka bir amaca yönelik olarak kullanılamayacaktır. Altı ay içinde de sermayeye ilave edilecektir. Serbest Meslek kazanç defteri veya işletme defterlerinde de bu varlıkların kayıt edilmesi gerekmektedir. Burada altı çizilecek önemli bir başka noktanın da bu varlıkların elden çıkarılması halinde ortaya çıkacak zararların gider kabul edilemeyeceği ve bu varlıklar için amortisman uygulanamayacağı hususudur. SAMSUN SMMMO

Vergi İncelemeleri ve 5811 Sayılı Yasa ile Getirilen Düzenleme : Bildirim ve beyanda bulunanlar için vergi incelemesi bakımından iki ayrı uygulama söz konusu olacaktır. Vergi İncelemeleri ve 5811 Sayılı Yasa ile Getirilen Düzenleme : Bildirim ve beyanda bulunanlar için vergi incelemesi bakımından iki ayrı uygulama söz konusu olacaktır. 1- Gerek yurtdışı ve gerekse yurtiçinde sahip olunan varlıklardan bildirime ve beyana konu edilen ile ilgili olarak tarihinden önceki dönemlere ilişkin, bu bildirim ve beyanlardan hareketle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı söz konusu olmayacaktır. 1- Gerek yurtdışı ve gerekse yurtiçinde sahip olunan varlıklardan bildirime ve beyana konu edilen ile ilgili olarak tarihinden önceki dönemlere ilişkin, bu bildirim ve beyanlardan hareketle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı söz konusu olmayacaktır. SAMSUN SMMMO

tarihinden önceki dönemlerle ilgili olarak Kanunun yürürlük tarihi olan ‘den önce başlayan vergi incelemeleri sonucu bulunan matrah farkları üzerinden gerekli tarhiyatlar yapılacak ve bulunan matrah farklarından, bu Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklara ilişkin tutarların mahsubu söz konusu olmayacaktır tarihinden önceki dönemlerle ilgili olarak Kanunun yürürlük tarihi olan ‘den önce başlayan vergi incelemeleri sonucu bulunan matrah farkları üzerinden gerekli tarhiyatlar yapılacak ve bulunan matrah farklarından, bu Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklara ilişkin tutarların mahsubu söz konusu olmayacaktır. 3- Kanunla getirilen en önemli ayrıntı bana göre bu noktada yer almaktadır. Bu ayrıntıya dikkatle ve hep birlikte bakalım. 3- Kanunla getirilen en önemli ayrıntı bana göre bu noktada yer almaktadır. Bu ayrıntıya dikkatle ve hep birlikte bakalım. SAMSUN SMMMO

“ Bildirim veya beyan dışındaki herhangi bir nedenle, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak vergi incelemesi yapılması halinde, bu incelemeler sonucu gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden tespit edilen matrah farklarından, Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarların mahsup edilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, inceleme esnasında vergi inceleme yetkili olanlar, bu Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarları mahsup etmek suretiyle vergi inceleme raporunu tanzim edeceklerdir” açıklaması yer almaktadır. “ Bildirim veya beyan dışındaki herhangi bir nedenle, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak vergi incelemesi yapılması halinde, bu incelemeler sonucu gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden tespit edilen matrah farklarından, Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarların mahsup edilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, inceleme esnasında vergi inceleme yetkili olanlar, bu Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarları mahsup etmek suretiyle vergi inceleme raporunu tanzim edeceklerdir” açıklaması yer almaktadır. SAMSUN SMMMO

Bu paragraftan hemen anlaşılacağı üzere; 5811 sayılı Yasa’ ya göre bildirim ve beyanda bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri bu varlıklarına ilişkin olarak herhangi bir incelemeye tabi tutulamayacakları gibi herhangi bir nedenle 2008 öncesi yıllarla ilgili olarak vergi incelemesine alınacak olur ve sonuçta bir şekilde matrah farkı ortaya çıkar ise yukarıda net bir şekilde ifade olunduğu üzere beyan edilen tutarlar bulunan matrah farkından mahsup edilecektir. Bu paragraftan hemen anlaşılacağı üzere; 5811 sayılı Yasa’ ya göre bildirim ve beyanda bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri bu varlıklarına ilişkin olarak herhangi bir incelemeye tabi tutulamayacakları gibi herhangi bir nedenle 2008 öncesi yıllarla ilgili olarak vergi incelemesine alınacak olur ve sonuçta bir şekilde matrah farkı ortaya çıkar ise yukarıda net bir şekilde ifade olunduğu üzere beyan edilen tutarlar bulunan matrah farkından mahsup edilecektir. SAMSUN SMMMO

Bunun için vergi mükelleflerinin yükümlülüklerinin; öncelikle bu tür varlıklarıyla ilgili olarak bildirim ve beyanda bulunmak ve yurt dışı varlıkları için % 2, yurt içi varlıkları için de % 5 oranında vergi ödemekten ibaret olduğunun altını bir kez daha çizerek defterlerinde pasifte özel bir fon hesabında kayıt altına aldıkları bu varlıkları da altı ay içinde artırım yoluyla sermayelerine ilave etmek zorunda olduklarını hatırlatmak istiyorum. Bunun için vergi mükelleflerinin yükümlülüklerinin; öncelikle bu tür varlıklarıyla ilgili olarak bildirim ve beyanda bulunmak ve yurt dışı varlıkları için % 2, yurt içi varlıkları için de % 5 oranında vergi ödemekten ibaret olduğunun altını bir kez daha çizerek defterlerinde pasifte özel bir fon hesabında kayıt altına aldıkları bu varlıkları da altı ay içinde artırım yoluyla sermayelerine ilave etmek zorunda olduklarını hatırlatmak istiyorum. SAMSUN SMMMO

İncelemelerde tarhiyat ve mahsup işlemleri nasıl yapılacak? İncelemelerde tarhiyat ve mahsup işlemleri nasıl yapılacak? Diğer nedenlerle yapılacak vergi incelemelerinde tarhiyat ve mahsup işlemlerinde iki yöntem söz konusudur. Diğer nedenlerle yapılacak vergi incelemelerinde tarhiyat ve mahsup işlemlerinde iki yöntem söz konusudur. 1) Aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması, 1) Aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması, 2) Ayrı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması, 2) Ayrı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması, Halinde yapılacak tarhiyat ve mahsup işlemleri farklılık arz etmektedir. Bu iki ayrı yöntemi örneklerle açıklayalım. Halinde yapılacak tarhiyat ve mahsup işlemleri farklılık arz etmektedir. Bu iki ayrı yöntemi örneklerle açıklayalım. SAMSUN SMMMO

1)Aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması 1)Aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması Vergi incelemelerinde aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması halinde, Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar bu matrah farkından mahsup edilecek, mahsup tutarı kadar gelir, kurumlar veya katma değer vergisi tarhiyatı yapılamayacaktır. Matrah farklarına geçici vergi hesaplaması yapılmayacaktır. Vergi incelemelerinde aynı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması halinde, Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar bu matrah farkından mahsup edilecek, mahsup tutarı kadar gelir, kurumlar veya katma değer vergisi tarhiyatı yapılamayacaktır. Matrah farklarına geçici vergi hesaplaması yapılmayacaktır. SAMSUN SMMMO

Örnek ( Tebliğden aynen alınmıştır) : Giyim imalatı ve satışı ile uğraşan (X) A.Ş. yurt dışında sahip olduğu TL karşılığı dövizi bu Kanun kapsamında 15/12/2008 tarihinde (Y) Bankasına bildirerek, söz konusu tutarı açılan mevduat hesabına yatırılmıştır. Anılan kurum hakkında bildirim veya beyan dışındaki nedenlerle 2007 yılına ilişkin olarak yapılan vergi incelemesi sonucu belgesiz mal satışı nedeniyle kurumlar vergisi, geçici vergi ve katma değer vergisine konu TL matrah farkı bulunmuştur. Örnek ( Tebliğden aynen alınmıştır) : Giyim imalatı ve satışı ile uğraşan (X) A.Ş. yurt dışında sahip olduğu TL karşılığı dövizi bu Kanun kapsamında 15/12/2008 tarihinde (Y) Bankasına bildirerek, söz konusu tutarı açılan mevduat hesabına yatırılmıştır. Anılan kurum hakkında bildirim veya beyan dışındaki nedenlerle 2007 yılına ilişkin olarak yapılan vergi incelemesi sonucu belgesiz mal satışı nedeniyle kurumlar vergisi, geçici vergi ve katma değer vergisine konu TL matrah farkı bulunmuştur. SAMSUN SMMMO

Bu durumda, inceleme esnasında öncelikle bulunan TL’ lık matrah farkından bu Kanun kapsamında bildirilerek yurda getirilen TL mahsup edilecek ve kalan tutar olan TL üzerinden kurumlar vergisi, geçici vergi ve katma değer vergisi tarhiyatı önerilecektir. Bu durumda, inceleme esnasında öncelikle bulunan TL’ lık matrah farkından bu Kanun kapsamında bildirilerek yurda getirilen TL mahsup edilecek ve kalan tutar olan TL üzerinden kurumlar vergisi, geçici vergi ve katma değer vergisi tarhiyatı önerilecektir. SAMSUN SMMMO

2)Ayrı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması 2)Ayrı fiilden kaynaklanan matrah farkı bulunması Vergi incelemelerinde ayrı fiillerden kaynaklanan matrah farklarının bulunması halinde ise Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar gelir, kurumlar veya katma değer vergisi yönünden bulunan her bir matrah farkından ayrı ayrı mahsup edilecektir. Bu mahsup esnasında, bildirilen veya beyan edilen tutarların bulunan matrah farkları toplamından küçük olması halinde, bu tutarın vergi türüne isabet eden matrah farkı ile oranlaması suretiyle mahsup işlemi gerçekleştirilecektir. SAMSUN SMMMO

Örnek ( Tebliğden aynen alınmıştır.) : Örnek ( Tebliğden aynen alınmıştır.) : (K) Ltd. Şti. Türkiye'de sahip olduğu TL değerindeki taşınmazını 18/12/2008 tarihinde beyan ederek yasal defter kayıtlarına intikal ettirmiş ve fon hesabına aldığı söz konusu tutarı da süresinde sermayeye ilave etmiştir. Anılan kurum ile ilgili olarak bildirim veya beyan dışındaki nedenlerle 2007 dönemi için 2011 yılında yapılan inceleme sonucu şirketin satışlarının bir kısmını düşük bedelli fatura düzenlemek suretiyle kayıt dışı bıraktığı tespit edilmiş, kayıt dışı bırakılan hasılat nedeniyle TL kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farkı tespit edilmiştir. (K) Ltd. Şti. Türkiye'de sahip olduğu TL değerindeki taşınmazını 18/12/2008 tarihinde beyan ederek yasal defter kayıtlarına intikal ettirmiş ve fon hesabına aldığı söz konusu tutarı da süresinde sermayeye ilave etmiştir. Anılan kurum ile ilgili olarak bildirim veya beyan dışındaki nedenlerle 2007 dönemi için 2011 yılında yapılan inceleme sonucu şirketin satışlarının bir kısmını düşük bedelli fatura düzenlemek suretiyle kayıt dışı bıraktığı tespit edilmiş, kayıt dışı bırakılan hasılat nedeniyle TL kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farkı tespit edilmiştir. SAMSUN SMMMO

Ayrıca şirketin verdiği borçla ilgili tahsil ettiği faiz geliri üzerinden hesaplanan katma değer vergisi tutarlarını da kayıtlarına intikal ettirmediği için TL katma değer vergisi matrah farkı bulunmuştur. Ayrıca şirketin verdiği borçla ilgili tahsil ettiği faiz geliri üzerinden hesaplanan katma değer vergisi tutarlarını da kayıtlarına intikal ettirmediği için TL katma değer vergisi matrah farkı bulunmuştur. Bu durumda, inceleme esnasında bulunan kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farklarından, bu Kanun kapsamında beyan edilen TL orantılı bir şekilde mahsup edilecektir. Bu durumda, inceleme esnasında bulunan kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farklarından, bu Kanun kapsamında beyan edilen TL orantılı bir şekilde mahsup edilecektir. SAMSUN SMMMO

Dolayısıyla, TL'nin {[ /( )] x =} TL' sı kayıt dışı bırakılan hasılat nedeniyle bulunan (aynı fiilden kaynaklanan) kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farkından, {[ /( )]x =} TL'si ise diğer nedenle bulunan (ayrı fiilden kaynaklanan) katma değer vergisi matrah farkından mahsup edilecektir. Dolayısıyla, TL'nin {[ /( )] x =} TL' sı kayıt dışı bırakılan hasılat nedeniyle bulunan (aynı fiilden kaynaklanan) kurumlar vergisi ve katma değer vergisi matrah farkından, {[ /( )]x =} TL'si ise diğer nedenle bulunan (ayrı fiilden kaynaklanan) katma değer vergisi matrah farkından mahsup edilecektir. Bunun sonucunda, TL matrah farkı üzerinden kurumlar ve katma değer vergisi, TL matrah farkı üzerinden de katma değer vergisi tarhiyatı önerilecektir. Bunun sonucunda, TL matrah farkı üzerinden kurumlar ve katma değer vergisi, TL matrah farkı üzerinden de katma değer vergisi tarhiyatı önerilecektir. SAMSUN SMMMO

Öte yandan, Kanun kapsamında beyana konu edilen tutarın TL olması halinde, inceleme esnasında öncelikle bulunan matrah farklarından bu Kanun kapsamında bildirilen TL'nin ( =) TL'si doğrudan mahsup edilecektir. Dolayısıyla, matrah farkı oluşmadığından herhangi bir tarhiyat önerilmeyecektir. Bildirilen tutardan arta kalan TL ise daha sonra herhangi bir nedenle yapılacak vergi incelemelerinde bulunacak matrah farklarından mahsup edilebilecektir. Öte yandan, Kanun kapsamında beyana konu edilen tutarın TL olması halinde, inceleme esnasında öncelikle bulunan matrah farklarından bu Kanun kapsamında bildirilen TL'nin ( =) TL'si doğrudan mahsup edilecektir. Dolayısıyla, matrah farkı oluşmadığından herhangi bir tarhiyat önerilmeyecektir. Bildirilen tutardan arta kalan TL ise daha sonra herhangi bir nedenle yapılacak vergi incelemelerinde bulunacak matrah farklarından mahsup edilebilecektir. SAMSUN SMMMO

Ortaklar Cari Hesaplarının Durumu : Ortaklar Cari Hesaplarının Durumu : Tebliğde; “..ortaklar cari hesabında yer alan ortaklara borç tutarlarının Kanunun 3 ‘ üncü maddesinin ikinci fıkrası kapsamında bankalara işletme adına yatırılmak suretiyle beyan edilmesi halinde, bahse konu borç tutarları bilanço pasifinde açılacak özel fon hesabına kaydedilebilecek ve süresinde sermayeye ilave edilebilecektir…” hükmü yer almaktadır. SAMSUN SMMMO

Ortaklara borçların ( 331 ) nolu Hesapta yer aldığı düşünüldüğünde, ortaklar tarafından bankaya yatırılacak varlıkların bu borcu ikiye katlayacağı ve işlemin daha büyük bir sıkıntıya yol açacağı endişesini taşıyan meslek mensuplarımız tarafından 331 nolu hesapta yer alan meblağın sermaye artırım yoluyla tasfiyesinin mümkün olduğu 5811 sayılı Yasa’ nın bu hükmüne gerek olup olmadığı sorusu yöneltiliyor. Yasa’ da hedeflenen eylemi bir muhasebe işlemi ile izah etmeye çalışalım. Ortaklara borçların ( 331 ) nolu Hesapta yer aldığı düşünüldüğünde, ortaklar tarafından bankaya yatırılacak varlıkların bu borcu ikiye katlayacağı ve işlemin daha büyük bir sıkıntıya yol açacağı endişesini taşıyan meslek mensuplarımız tarafından 331 nolu hesapta yer alan meblağın sermaye artırım yoluyla tasfiyesinin mümkün olduğu 5811 sayılı Yasa’ nın bu hükmüne gerek olup olmadığı sorusu yöneltiliyor. Yasa’ da hedeflenen eylemi bir muhasebe işlemi ile izah etmeye çalışalım. SAMSUN SMMMO

(X) Limited Şirketinde 331 nolu Ortaklar Cari Hesabında ,00 TL borç bulunduğunu varsayalım sayılı Yasa’ ya göre bu tutarın tasfiyesi için tarihinde bankaya , 00 TL yatırıldığını kabul edersek aşağıdaki muhasebe işlemleri yapılacaktır. (X) Limited Şirketinde 331 nolu Ortaklar Cari Hesabında ,00 TL borç bulunduğunu varsayalım sayılı Yasa’ ya göre bu tutarın tasfiyesi için tarihinde bankaya , 00 TL yatırıldığını kabul edersek aşağıdaki muhasebe işlemleri yapılacaktır. SAMSUN SMMMO

.. 01/02/ /02/ BANKALAR , BANKALAR , ÖZEL FONLAR , ÖZEL FONLAR , nolu Yasa gereği Banka’ya yatan… 5811 nolu Yasa gereği Banka’ya yatan… 360 ÖDENECEK VERGİLER , ÖDENECEK VERGİLER ,00 % 5 vergi tevkifatı …. % 5 vergi tevkifatı …... 02/ / ORTAKLAR CARİ HS , ORTAKLAR CARİ HS , BANKALAR , BANKALAR ,00 Ortaklara ödenen … Ortaklara ödenen ….. 15/03/ /03/ ÖDENECEK VERGİ VE DİĞ. YKML , ÖDENECEK VERGİ VE DİĞ. YKML , BANKALAR , BANKALAR ,00 Ödenen % 5 vergi tevkifatı … Ödenen % 5 vergi tevkifatı … / / ÖZEL FONLAR , ÖZEL FONLAR , SERMAYE , SERMAYE ,00 Altı ay içinde fonun sermayeye aktarımı… Altı ay içinde fonun sermayeye aktarımı….. / /.....

Sonuç İtibarıyla; Sonuç İtibarıyla; “ Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması “ isimli 5811 sayılı Yasa getirdiği imkanlarla, gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri için bir “ VERGİ AFFI “ dır. “ Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması “ isimli 5811 sayılı Yasa getirdiği imkanlarla, gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri için bir “ VERGİ AFFI “ dır. Meslek mensuplarımızın işlemlerini takip ettikleri gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine başvuru için belirlenen son günü ve Yasa’ nın özelliklerini anlatmalarını öneriyoruz. Meslek mensuplarımızın işlemlerini takip ettikleri gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine başvuru için belirlenen son günü ve Yasa’ nın özelliklerini anlatmalarını öneriyoruz. Katılımınız ve destekleriniz için,teşekkürler… SAMSUN SMMMO SAMSUN SMMMO YÖNETİM KURULU SAMSUN SMMMO