Gayrimenkul Vergileri Vergi Konseyinin 14.06.2005 tarihli toplantısına dayanarak Nahit Öztürkcan tarafından hazırlanmıştır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

TAŞINMAZ BİLGİ SİSTEMİ
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
GELİR VERGİSİ BEYANI İ.Halil BAĞDINLI Eski Gelirler Başkontrolörü, YMM
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
YABANCILAR VE YABANCI SERMAYELİ ŞİRKETLERİN TAŞINMAZ TASARRUFLARI
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
STOK BEYANI-DÜZELTMESİ
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
İŞLETME II FİNANSMAN FONKSİYONU 4.DERS Yrd. Doç. Dr. Recep KILIÇ
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
ARSA KARŞILIĞI İNŞAAT İŞLERİNDE VERGİLENDİRME
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
Menkul Sermaye İradı.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
1- KİRALAMA İŞLEMLERİ 1.
ŞAHIS İŞLETMESİNİN LİMİTED ŞİRKETE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ İÇİN ÖRNEK ÇALIŞMA
TÜRKİYE’DE GAYRİMENKULLERİN VERGİLENDİRİLMESİ Vergi Bölümü Yöneticisi
TİCARİ İŞLETMENİN DEVRİ
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
1 UFRS ve Basel 2 Ian Michael Muhasebe ve Denetim Politikası Dairesi Finansal Hizmetler Kurumu Contact:
HOLLANDA KURUMLAR VERGİSİ GENEL ÖZELLİKLER
Prof. Dr. Sedat ALTIN Erzincan Üniversitesi Tıp Fakültesi
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
KISMİ İSTİSNALAR Kültür ve eğitim amaçlı istisnalar (17/1) - İlim, fen, güzel sanatlar, tarımsal amaçlı teslimler (a) - Tiyatro, konser salonu, kütüphane.
Yeni Bir Finansman Kaynağı “Sat ve Geri Kirala”
GYO’ların 1. Yatırımcıya yönelik (hisse senedi piyasası) 2. İnşaat sektörüne yönelik katkıları.
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
ENFLASYON MUHASEBESİ NEDEN TALEP EDİLİYOR?. Enflasyonun başlıca zararları.
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
1 KURUMSAL DEĞERLEME 2004 KONFERANSI GAYRİMENKUL DEĞERLEMESİ KONUSUNDA SPK DÜZENLEMELERİ SPK DÜZENLEMELERİ Deniz DERELİOĞLU ÖZÜTÜRK SPK Kurumsal Yatırımcılar.
EMLAK İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
KENTSEL DÖNÜŞÜM & UYGULAMALARI
Menkul Sermaye İradı.
Gelir Vergisi.
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
FİNANS YÖNETİMİ.
TASFİYE HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yapılan düzenlemeyle, sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunundan 4458 sayılı.
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
TARIM ARAZİLERİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELLERİNİN TESPİTİ
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
HOŞGELDİNİZ.
Kamu Altyapı Yatırımları: Bağımsız Şirket ve Özkaynak Finansmanı
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
GAYRİMENKUL YATIRIM FONLARI VE VERGİLENDİRİLMESİ
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
Aktif Nitelikli Dönem Ayırıcı Hesaplar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜRETİM VE İSTİHDAM DESTEK LEASİNG PROTOKOL TANITIMI
Sunum transkripti:

Gayrimenkul Vergileri Vergi Konseyinin tarihli toplantısına dayanarak Nahit Öztürkcan tarafından hazırlanmıştır

Gayrimenkul Çalışma Grubu  Mustafa Uysal  Nahit Öztürkcan  İlhan Kırıktaş  Haluk Sur  Murat Goldştayn  Yavuz Eker  Deniz Öztürk  Pınar Ersin Kollu  Ramazan Evren  Serdar Koyutürk  Mustafa Erdin  Prof.Dr. Metin Taş  Prof.Dr. Doğan Şenyüz  İbrahim Saydam  Mustafa Ertaş  Sami Kılıç

1. Genel Konular  Rayiç bedel, lisanslı değerleme uzmanlarının da katıldığı bir kurul tarafından belirlenmelidir.  Beyan esasından tahakkuk esasına geçilmelidir.  Tahakkuku denetleyen bir kurul oluşturulmalıdır.  Bu kurulu denetleyen bir Tahkim Kurulu oluşturulmalıdır.

1. Genel Konular  Maliye Bakanlığı bu konu ile ilgili bir standart geliştirmelidir.  Emlak vergilerinin toplanması özelleştirilebilmelidir.  Gayrimenkul değeri doğru olunca kentsel ve kırsal getirimler de vergilenmiş olur.  Tapu ve Kadastro otomasyonu ile Ulusal Veri Tabanı (UVT) yaratılması, tahakkuk ve denetimi kolaylaştırır.

1. Genel Konular  On yıl veraset intikal vergisi ödenmeyen taşınmazların Hazine adına tescil edileceği tehdidi işe yarayabilir.  Vergi oranlarını sık değiştirmek sağlıklı değildir. taşınmazın değeri belirli aralıklarla yeniden tespit edilebilir.  Orman Kanununun 2B Maddesi gereğince orman tahdit sınırları dışına çıkarılmış alanlar ile ilgili sorunun nasıl çözülmesi gerektiği hususundaki görüşlerimiz ayrı bir başlık altında incelenmiştir.

2. Orman Kanunu’nun 2B Maddesi  Orman kadastro komisyonlarınca 2B kapsamına alınmış alanları, kurulacak bir komisyonun hızla gözden geçirmesi, ormana kazandırılabilecek alanlar var ise hak sahiplerini mağdur etmeden, işlemden çıkarılarak, kamulaştırılmalıdır.  Kazandırılamayacak alanlarda ise, Anayasa, Kanun ve Yönetmelikte benimsenmiş prosedürün devam etmesi, yani hak sahiplerine rayiç bedelden satış yapılması.

2.Orman Kanunu’nun 2B Maddesi  Konu kamuoyuna, ‘bütçeye yama olmak üzere gelir sağlanması’ şeklinde değil, ‘orman köylülerinin kalkındırılması’ şeklindeki özgün gerekçeye geri dönülerek sunulmalıdır. Aksi halde, daha önce olduğu gibi, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları ile karşılaşılabilir.  Böylece, hem kamuoyunda oluşan muhalefet yumuşatılmış, hem de az da olsa orman alanlarına katkı yapılmış olur.

2.Orman Kanunu’nun 2B Maddesi  Maliye Bakanlığının bu işlemlerden beklediği 25 milyar dolar gelir, gerçekçi değildir.Orköy Genel Müdürlüğüne yatan paraların kullanım amacı bellidir, artabilecek fonlar da, bizim önerimizde yeni kamulaştırmalara harcanacaktır.  Toplumsal mutabakat, 25 yıldır çözülemeyen bu konunun acilen çözülmesi ve vatandaşın daha fazla mağdur edilmemesi, ancak böyle sağlanabilir.

3. Değerleme  Tapu işlemlerinde gerektiğinde değerleme raporu istenebilir.  Değeri az olan münferit mülklerin değerlemesi ile ilgili düzenleme şu anda komisyonda olan Emlak Komisyoncuları ve Müşavirleri Yasa Tasarısında yapılmıştır.  İpotek işlemlerindeki değer ile tapu rayiç bedeli eşitlenmelidir.

3. Değerleme  Değerleme konusu SPK tebliğleri ile büyük oranda düzenlenmiştir.  İpotek Finansmanı ile ilgili yasa tasarısında bu konu ile ilgili, tamamlayıcı mahiyette düzenlemeler yapılmıştır.  Değerleme vergi kaybının önlenmesinde ve kara para aklanmasının engellenmesinde en önemli araçtır.

4. Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO)  GYO’ların taşınmaz alım satımında tabi oldukları KDV oranının, finansal kiralama şirketlerine benzer şekilde %1 olması gerekir.  KDV oranının yüksekliği, bu miktarın uzun süre finanse ediliyor olması nedeniyle, ciddi bir maliyet unsurudur.

4. Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO)  Halka açık şirketler olan GYO’lar, sürekli denetim altındadırlar, ve diğer şirketlerin haksız rekabetine açık durumdadırlar.  Piyasayı düzenleyici rol oynayabilecek ve kayıt dışı ile mücadele edebilecek olan bu şirketlerin kollanması kamu yararınadır.

5.Tapu Kadastro ve Harçlar  Harç oranları tam sayı olarak belirlenir ise, daha kolay hesaplanır ve anlaşılır.  Hibelere uygulanan tapu harcı çok yüksek ve ilave olarak veraset vergisi ödeniyor, bundan kaçış için düşük bedelli satış uygulanıyor.  Tapu harç oranlarını daha fazla vergi için arttırmak, kayıt dışılığı teşvik ediyor.

5.Tapu Kadastro ve Harçlar  Tapu tarafından düzenlenen 1 numaralı bilgi formu, yeniden düzenlenmelidir.  Muvazaa tarikiyle vaki tescillerin hükmen düzeltilmesinde,kayıtlı değer üzerinden alınan binde 108 harç, haksızlığa uğrayan kişinin tekrar cezalandırılması demektir.  Önerimiz harcın Mahkemece yapana yüklenmesi ve tescilde onbinde beş tashih harcı alınmasıdır.

5.Tapu Kadastro ve Harçlar  Kooperatif üst birliklerinin, üye kooperatif- lere gayrimenkullerini devretmeleri satış sayılmakta ve binde 30 oranında harca tabi tutulmaktadır, bu işlem tahsis sayılsın  Kooperatiflerde tapu dışı üyelik devri, harç kaçağına neden oluyor. Önerimiz, üyelik devirlerinin kura çekimine kadar yapılabilmesidir.

6. Emlak Vergisi ve Komisyoncuları  Emlak alım- satımında, emlak vergisi borcunun olup olmadığı Tapu dairesince sorgulanmalıdır.  Emlak üzerinden alınan vergiler çok çeşitlidir, damga vergisi, tapu harcı, gelir vergisi emlak vergisi, intikal vergisi gibi. Daha kolay ve basit hale getirilerek sadeleştirilmelidir.

6. Emlak Vergisi ve Komisyoncuları  Emlak komisyonculuğunda, gerçek komisyon üzerinden ödenen KDV, haksız rekabete neden oluyor  Emlak Komisyoncuları ve Müşavirleri Yasa Tasarısında, meslek belirli bir süre içinde tümüyle kayıt altına alınmış ve onlara bazı yükümlülükler verilmiş olacaktır  Tasarıya ek yapılarak, kira sözleşmelerinin küçük bir ücret karşılığı, emlak müşavirleri tarafından onaylanması sağlanabilir

7. Gelir ve Kurumlar Vergisi  Gerçek ve tüzel kişilerin vergi yasası karşısındaki durumu karşılaştırıldığında, gerçek kişilerin daha avantajlı olduğunu görüyoruz.  Gerçek kişiler mülk edinip 4 yıl bekletirse gelir vergisi doğmuyor, şirket olması halinde doğuyor.  Bu durumda kurumsallaşmayı teşvik etmemiş oluyoruz.

7. Gelir ve Kurumlar Vergisi  Eski geçici 28. maddenin kalıcı hale getirilmesi olumlu olmakla beraber, bahsedilen dezavantajı gidermede yeterli değildir.  Kat karşılığı ve hasılat paylaşımı sözleşmelerinde, oluşan karlar ticari kazanç sayılmalı ve ona göre vergilen- dirilmelidir.  Gerçek veya tüzel kişilerin, kendi ihtiyaçları için yapacakları alım-satımları gelir vergisinden muaf tutulmalıdır.

8. Gayrimenkul Sermaye İradı  Medeni Kanunda olduğu gibi, Gayrimenkul Sermaye İradı tabirini ‘kira geliri’ olarak benimsemek, vatandaşın konuyu daha kolay algılamasını sağlar.  Kira konusu yeni Borçlar Kanunu Tasarısı ile düzenleniyor.  Kira kontratlarının bir şekilde onaylanması gerekir; Muhtar, Emlak Müşaviri veya Belediye seçenekleri tartışılabilir.

8. Gayrimenkul Sermaye İradı  Devlet, konut kiracılarını korumaya yönelik yaklaşımı ile, sosyal görevini yerine getirdiğini düşünüyor.  Üstelik işyeri kiralarını da aynı kanun ve yaklaşımlarla ele alıyor.  Kira artışlarının yasa ile sınırlandırılması, serbest piyasa ekonomisine aykırıdır.  Kira kontratlarında vergi numarası bulunmalıdır.

8. Gayrimenkul Sermaye İradı  Kira değeri, kontratta döviz cinsinden gösterilmiş ise, tapuya şerh yapılamıyor.  Tahliyeler zaman alıcı, masraflı ve zorluklarla dolu iken yeni Yasa Tasarısında bu süreç daha da zorlaştırılıyor.  Kira stopaj oranı çok yüksek ve stopaj yatıranların sayısı çok azdır.  Kira stopaj yöntemi karmaşıktır.

8. Gayrimenkul Sermaye İradı  Konut amaçlı kiralanan yerlerin vergi kaybı çok yüksek, stopaj ve KDV yok  Kiralık yerlerle ilgili bir envanter de yok  İstisnaların kamuoyuna anlatılmasında sorun var, bu nedenle istisnalar kaldırılıp götürü bedel arttırılabilir  Tüm gayrimenkul kira bedellerinin beyan edilme esası getirilebilir

Bizi sabırla dinlediğiniz için Teşekkür ederiz