III- Deneysel Çalışmalar IV-Sonuçlar ve Değerlendirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çalışma Konusu: Akıllı Çöp
Advertisements

Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi– Bilgisayar Mühendisliği
Akım,Direnç… Akım Akımın tanımı
KUVVET ve HAREKET Seda Erbil
TEMEL ELEKTRONİK EĞİTİMİ
ARAŞTIRMA SORUSU : İNŞA EDİLEN APARTMAN VEYA EVİ GÜNEŞ ENERJİSİ İLE ÇALIŞTIRMAK İÇİN GEREKLİ SİSTEMİN KURULUMU VE ANALİZİ. HAZIRLAYAN : TURHAN KURT.
PARÇACIK KİNEMATİĞİ-I
Sensörler Öğr. Gör. Erol KINA.
ALTERNATİF ENERJİLİ ARAÇ YARIŞLARI 2014
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Gözde DÖVEN – Dokuz Eylül Üniversitesi
Ders 5 AKTUATÖRLER.
YENİ DÜNYA KESİNTİSİZ GÜÇ TEKNOLOJİ SİSTEMLERİ
Devre Elemanları Nelerdir? Nasıl Çalışır? Çeşitleri Nelerdir?
A. KAPI ZİLİ, RADYO, TELEFONDA MIKNATIS BULUNUR.
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
Güneş Enerjisi Sistem Elemanları
Verim ve Açık Devre Gerilimi
GÜNEŞ ENERJİSİ VE FOTOVOLTAİK PİLLER
Burak Talha İn-Yusuf İslam Niğdelioğlu- Selin Erol-Bedrika Kurt
Manyetik Alan Öğretiminde Coriolis Alanı Benzetimi
Şahin BAYRAM (M.D) PEM DANIŞMANLIK LTD.ŞTİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
GÜÇ ELEKTRONİĞİ Doç. Dr. N. ABUT
FOTOVOLTAİK PANELLE BESLENEN GSM 1800 BAZ İSTASYONU SİSTEMİ
ENERJİ NAKİL ( İLETİM ) HATTI NEDİR?
Fulya Tuğçe OMUZLUOĞLU Yrd.Doç.Dr. Bünyamin TAMYÜREK
MADDELERİN AYRILMASI.
GÜNEŞ VE GÜNEŞ ENERJİSİNDEN ELEKTRİK ELDE ETMEK
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö) 3.SINIF HALİME İSLİKAYE
Ev , okul ve iş yerlerini ısıtma ve aydınlatmada enerjiye ihtiyaç duyarız. Aynı şekilde arabaların çalıştırılmasında, fabrikalarda üretim yapılmasında.
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ders Sorumlusu: Yrd. Doç. Dr. Mustafa TURAN
ELEKTRİK VE MANYETİZMA
Elektrik Akımının geçtiği iletkene mıknatıs alanının etkisi
GÜÇ ELEKTRONİĞİ Doç. Dr. N. ABUT
ELEKTRİK AKIMI NEDİR? Elektrik akımı elektronların hareketidir.Elektronların hareketi için elektronları harekete geçiren kaynak olmalıdır. Elektronları.
DENEYLERİN ABC’si. Ağaç lifleri Bitkilerde bulunan ağsı yapılardır.
ATÇA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ELDER Ar-Ge Çalıştayı 27 Nisan 2015
ELEKTRİK MAKİNELERİ VE
BÖLÜM 15 AA Sürücüleri. BÖLÜM 15 AA Sürücüleri.
Abdülkadir KOÇER, İsmet Faruk YAKA, Afşin GÜNGÖR Akdeniz Üniversitesi Bir Konutun Elektrik İhtiyacının Yazılım Desteği İle Tespit Edilmesi.
Elazig Ataturk Anatolian High School
MİKRO ROBOT KOLU SİSTEMİ
SUSUZ DÜNYA’YA BİR DAMLA SU
İNDÜKSİYON AKIMI Akım geçen telin çevresinde manyetik alan oluştuğunu biliyoruz. ACABA mıknatısın manyetik alanı içine iletken tel koyarsak teldeki elektronları.
Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fizik Mühendisliği Katıların Manyetik Özellikleri Yumuşak Manyetik Malzemeler.
H. K. KAPLAN, S. SARSICI, S. K. AKAY*
FOTOVOLTAİK ERASMUS+.
Maksimum Güç Transferi Teoremi
SSH’de Güç ve Enerji Kavramları
T.C. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ EEM449 AYDINLATMA TEKNİĞİ YÜKSEK ELEKTRİK MÜH. KÖKSAL BAYRAKTAR.
FOTOVOLTAİK GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ. GÜNEŞ ENERJİSİ Tükenmeyen tek enerji kaynağı güneştir. Güneş, hiçbir atığı olmayan temiz bir enerji kaynağıdır. İhtiyaç.
Elektrikle birlikte hayatımızda birçok şey değişti. Elektrik günümüzde o kadar büyük bir öneme sahiptir ki yokluğunu düşünemeyiz bile. Elektrikle birlikte.
EEM362 – ELEKTRİK MAKİNELERİ II Asenkron Makinelerin Yapısı
3-Fazlı Devreler Neden? Yüksek Gerilim Üç Faz AC- Kaynak
Karabük Üniversitesi Uluslararası Robot Yarışması (KBUIRO) 2018
PROJE SUNUMU TEK FAZ MOTOR KONTROLÜ
Ototransformatorlar GİRİŞ
Karabük Üniversitesi Uluslararası Robot Yarışması (KBUIRO) 2018
BİTİRME PROJESİ BAŞIĞI Danışman: Unvan Ad SOYAD
Bu poster 70X110 cm olarak hazırlanmıştır.
YÖNLENDİRİLMİŞ ÇALIŞMA I-II
 Elektrikli bir aracı çalıştırmak için fişini prizine takarız. Elektrik bir enerji türüdür, ısı ve ışık gibi başka enerjilere dönüştürebilir. Pil, elektrik.
ENERJI DÖNÜŞÜMLERI. ENERJI NEDIR ?  Enerji kısaca iş yapabilme yeteneğidir. Tıpkı uzunluklar gibi skaler büyüklüktür. Toplamda 8 ana enerji çeşidi vardır.
TASARIM/BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
Eğitsel Robotların Bileşenleri-1
Güneş Enerji Santralleri için Otonom Fotovoltaik Panel
Sunum transkripti:

III- Deneysel Çalışmalar IV-Sonuçlar ve Değerlendirme KARABÜK ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ Mekatronik Proje Uygulaması Proje Sunumları Tübitak Formula-G Güneş Arabasının MATLAB/SIMULINK Ortamında Modellenmesi* Dursun KURT** I- Giriş Bu çalışmada Tübitak Formula-G güneş arabası MATLAB/SIMULINK ortamında modellemesi gerçekleştirilmiş. Güneş arabasında bulunan sistemlerin güneş panelleri , akü (batarya), tekerlek içi sabit mıknatıslı DA motor ve diğer sistemlerin modelleri hazırlanmıştır. Bu modeller ile güneş arabasının maksimum ortalama hız ile minimum sürede bitirmesi rahatlıkla test edilebilmektedir. Bu çalışma Tübitak Formula-G yarışmaları için yarış stratejisi oluşturmak için yapılmıştır. II- Materyal-Yöntem Tübitak Formula-G güneş arabası yarışmasında yarış ortamını önceden görmek ve yarış stratejisi oluşturmak için MATLAB/SIMULINK ortamında modellemesi oluşturulmaktadır. Kuzgun adlı güneş arabası Şekil 2.1’de verilmektedir Batarya Modeli: Nikel-Metal-Hydride Batarya enerjisini kimyasal enerji olarak depo eden, istenildiğinde bunu elektrik enerjisi olarak veren cihaz, araçlarda bulunan elektrik enerjisi kaynağıdır. Güneş arabasında kullanılan Nikel-Metal-Hydride batarya modeli Şekil 2.5’de verilmektedir. Şekil 2.5: Batarya Modeli Şekil 2.1: Kuzgun Adlı Güneş Arabası Teker İçi Sabit Mıknatıslı DA Motor : Rotor sargılarının bulunmaması ve düşük manyetik kayıplar sonucu yüksek güç yoğunluğu ve verime sahiptir. Motorun dış kısmında bulunan rotor, içerisinde mıknatısları taşır ve sabit duran stator etrafında döner. Güneş arabasında kullanılan motor modeli Şekil 2.6’de verilmektedir. Güneş arabasında bulunan güneş paneli, maksimum güç noktası izleyici (mppt), akü (batarya), tekerlek içi sabit mıknatıslı DA motor modelleri Şekil 2.2’de blok diyagramda verilmektedir. Şekil 2.6: Teker İçi Sabit Mıknatıslı DA Motor Modeli Şekil 2.2: Güneş Arabası Blok Diyagramı III- Deneysel Çalışmalar Güneş Paneli Modeli: Güneş hücresi ışığı doğrudan elektrik akımına dönüştüren bir araçtır. Yarı iletken bir diyot olarak çalışan güneş hücresi, güneş ışığının taşıdığı enerjiyi iç fotoelektrik reaksiyondan faydalanarak doğrudan elektrik enerjisine dönüştürür. Güneş paneli modeli iç yapısı Şekil 2.3’ de verilmektedir. Tübitak Formula-G güneş arabasının MATLAB/SIMULINK ortamında güneş panellerine gelen ışın değeri 1000watt/m2 ve bataryanın 72V 16Ah tam dolu kabul edildiği anda yarış içerisindeki güneş panellerinin akımı, gerilimi, gücü , bataryanın akımı, doluluk oranı ,motor akımı, gerilimi, rpm ve motora etki eden yük değerleri grafikleri verilmektedir. Güneş panellerinde zaman bağlı akım grafiği verilmektedir. Güneş panellerinde zaman bağlı gerilim grafiği verilmektedir. Güneş panellerinde zaman bağlı gücü grafiği verilmektedir. Şekil 2.3: Güneş Paneli Modeli Şekil 3.1: Panel Akım Grafiği Şekil 3.2: Panel Gerilim Grafiği Şekil 3.3: Panel Güç Grafiği Maksimum Güç Noktası İzleyici(MPPT) Blok Modeli: MPPT'ler güneş panellerinden alınan DA gerilim AA'ya çevrilir. Sistem güç ihtiyacına göre farklı gerilim ve akım değerleri tekrar DA‘a dönüştürülür. Buradaki temel amaç Güneş panelinden, sisteme maksimum gücün iletilmesini sağlamaktır. Mppt blok modelinin iç yapısı Şekil 2.4’de verilmektedir. Bataryalardan zamana bağlı akım değişim grafiği verilmektedir. Bataryalardan zamana bağlı doluluk oranı değişim grafiği verilmektedir. TISMDA motorun zamana bağlı gerilim grafiği verilmektedir. Şekil 3.4: Batarya Akım Grafiği Şekil 3.5: Batarya Doluluk Grafiği Şekil 3.6: Motor Gerilim Grafiği TISMDA motorun zamana bağlı rpm grafiği verilmektedir. TISMDA motorun zamana bağlı akım grafiği verilmektedir. TISMDA motorun zamana bağlı yük grafiği verilmektedir. Şekil 2.4: MPPT Blok Modeli Şekil 3.7: Motor Rpm Grafiği Şekil 3.7: Motor Akım Grafiği Şekil 3.7: Yük Grafiği IV-Sonuçlar ve Değerlendirme Tübitak Formula-G Güneş Arabasının MATLAB/SIMULINK ortamında modellenmesi gerçekleştirilmektedir. Güneş arabasının modellenmesinde maksimum ortalama hız ile minimum sürede bitirmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma sayesinde, “yarış stratejisi” önceden oluşturulabilmekte, araç sanki yarıştaymış gibi farklı hız referanslarının sonuçları değerlendirilebilmektedir. **Karabük Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Mekatronik Mühendisliği, Karabük, mtmdursunkurt@outlook.com *Bu poster MTM – 401 Mekatronik Proje Uygulaması Dersi kapsamında geliştirilen öğrenci projelerini tanıtmak amacıyla hazırlanmıştır. Doç. Dr. Raif BAYIR