Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İçerik Analizi.
Kültür Analizi ve Olgubilim
Nitel Araştırmalarda Veri Analizi
Nitel Araştırma Teknikleri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nitel Araştırma Desenleri
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Probleme Dayalı Öğrenme
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Analiz süreci Verilerin işlenmesi görsel hale getirilmesi sonuç çıkarma ve onaylama Strauss ve Corbin nitel analizi Betimsel analiz İçerik analizi olmak.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Nitel Araştırmalar
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
NİTEL ARAŞTIRMALAR 1. SOSYAL ARAŞTIRMALARIN TEMELİ :
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Mehmet ÖZŞAVLI. Nitel Araştırma Nedir? Nitel Araştırma gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların.
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Kuram oluşturma Kuram oluşturma deseni olgulara ilişkin kuramlar ortaya koymaya odaklanır. Kuram oluşturma çalışmaları “grounded theory” olarak da adlandırılır.

Kuram oluşturma çalışmaları sağlık biliminde yapılan çalışmalardan ortaya çıkmıştır. Bu ilk kuram oluşturma çalışmasında yaşamlarının son günlerini yaşayan hastalarla birlikte yürütülen çalışmalarda uzmanların bu hastalarla olan etkileşiminin boyutları ortaya konarak bu etkileşime ilişkin yeni açıklamalara ve kavramlara ulaşılmıştır.

Kuram oluşturma deseni olgubilim deseniyle benzerlik göstermektedir Kuram oluşturma deseni olgubilim deseniyle benzerlik göstermektedir. Ancak olgubilim çalışmaları daha olguları anlamlandırmakla ilgilenir, kuram ortaya koymaya çalışmaz.

Kuram oluşturma çalışmalarında veri toplama ve analizi işlemleri birlikte yürütülür. Bu çalışmalarda “karşılaştırmalı analiz” denilen bir yönteme başvurulur. Karşılaştırmalı analizde toplanan veriler hemen analiz edilir. Ulaşılan kavram, olgu ve bulgular sonraki veri toplama sürecinde kullanılır.

Kuram oluşturma çalışmalarında elde edilen kavram ve temalar kuramın ilk işaretçileridir. Araştırmacı elde edilen bu kavram ve temalarla ilgili veri toplama ve analiz etme işlemlerini devam ettirir. Bunlar topladığı ek verilerle sürekli olarak test eder ve açıklamalar geliştirir.

Kuram oluşturma çalışmalarında veri toplama aracı olarak kullanılan gözlem ve görüşme formları çalışmanın sonuna kadar son biçimini almaz, değişikliğe uğrar.

Durum çalışması Durum çalışmaları belirli bir duruma ilişkin sonuçlar ortaya koymaya odaklanmıştır. Durum olarak bir birey, bir kurum, bir grup ya da bir ortam ele alınabilir. Durum çalışmaları “case study” olarak da adlandırılmaktadır.

Durum çalışmaları nitel ya da nicel çalışmalar olabilir Durum çalışmaları nitel ya da nicel çalışmalar olabilir. Nitel durum çalışmalarında durum çeşitli yönleriyle anlaşılmaya ve ortaya konulmaya çalışılır.

Belirlenen durumun araştırmanın amacına uygun olup olmadığı araştırmacı tarafından kararlaştırılır.

İncelenen durumlar birbirlerinden farklı olduğu için genelleme söz konusu değildir. Ancak elde edilen bulguların benzer özellikteki durumlara yönelik deneyim oluşturması beklenir. Durum çalışmalarının genellenememesiyle ilgili sorun ancak dikkatli tasarlanmış çalışmaların tekrarlanmasıyla kısmen de olsa aşılabilir.

Durum çalışmaları sosyoloji ve antropoloji alanlarında yapılan “doğal araştırma” geleneği içinde yer almaktadır.

Bir anlamda durum çalışmaları pozitivist bakış açısına tepkidir Bir anlamda durum çalışmaları pozitivist bakış açısına tepkidir. Durum çalışmalarını yürüten bilim insanları bir durumun değişmez ve genellenebilir yasa ve ilkelerle anlaşılamayacağını savunmaktadır.

1916 yılında yapılan ilk örneklerden birinde Amerika’da yaygın olarak hissedilen bir olgu olan göç olgusu ve göçün şehirleşmeye olan etkisi incelenmiştir.

Durum çalışmaları bir anlamda kültür analizi çalışmalarına benzerlik göstermektedir. Ancak durum çalışmalarında araştırmacının katılımlı gözlem ile incelediği grup içinde bulunmasına her zaman gerek olmayabilir. Durum çalışmasını yürüten bir araştırmacı gerektiğinde belge incelemesiyle ya da telefonla görüşme yoluyla bile veri toplayabilir.

Eylem araştırması Eylem araştırması uygulamada ortaya çıkan sorunların anlaşılması ve çözümlenmesine odaklanmıştır. Eylem araştırmalarının temelinde eleştirel bakış açısı bulunmaktadır.

Eylem araştırmaları araştırma ve uygulamayı bir araya getirdiğinden araştırma sonuçlarının uygulama aktarılmasını kolaylaştırır.

Eylem araştırmalarında araştırmacının veriye yakın olması ve süreci yakından tanıması önemlidir. Diğer bir deyişle eylem araştırmaları işin içinde bulunan kişilerce ya da en azında bu kişilerle birlikte yürütülür.

Eylem araştırmaları ile belirli bir kuramsal çerçeve içinde kalarak bir uygulamayı test edilebilir, uygulamada ortaya çıkan sorunlar ve sorunların çözümleri belirlenebilir.

Eylem araştırmalarında bir sorunun anlaşılmasının yanı sıra çözüm seçenekleri de ortaya çıkarılır. Çözümün belirlenip uygulanması da eylem araştırmaları kapsamında olabilmektedir.

Eylem araştırmaları eğitim alanında sıklıkla yürütülmektedir Eylem araştırmaları eğitim alanında sıklıkla yürütülmektedir. Bu araştırmalar eğitim sorunlarına yönelik çözümlerin geliştirilip uygulamaya aktarılmasına yardımcı olmaktadır.

Alımlama analizi Alımlama analizleri, izleyicilerin medyanın sunduklarından nasıl anlam ürettiğini incelemektedir.

Alımlama çalışmaları iletişim bilimleriyle ilgilenen araştırmacılar tarafından yaygın biçimde yürütülmektedir.

Alımlama analizinin kuramsal temellerine göre, mesajlar mesajın üreticileri tarafından belli kodlar içine yerleştirilerek kodlanır. Mesajın alıcıları ise, bu kodlamayı yine belli kodları kullanarak açımlar ve mesajı anlamlandırır.

Yani alımlama analizinde izleyiciler yalnızca medya içeriğinin tüketicileri olarak değil, anlamın üreticileri olarak görülürler.

Örneğin muhalif okumalar ya da kodaçımlamalar, mesajın onu üreten ve gönderen tarafın baskın hale getirmeye çalıştığı kodlara uygun şekilde değil de alternatif kodlarla açımlanması sonucu ortaya çıkar. Böylelikle kodlanan mesaj ile kurulmaya çalışılan baskın anlamlara karşı bir direniş ortaya çıkmış olur.

Alımlama çalışmalarına örnek olarak bir filmin izleyici ve okuyucular tarafından nasıl alımlandığının, sunulan mesajları nasıl algılandığının, filmde geçen olay ve karakterlere yönelik düşüncelerin nasıl olduğunun incelenmesi verilebilir.

Uygulama Size verilen nitel çalışma örneklerini aşağıdaki açılardan inceleyiniz: Araştırmanın amacı Araştırmanın deseni Araştırmanın yöntemi Araştırmanın örneklemi/çalışma durumu Araştırmada kullanılan veri toplama araçları Araştırmanın bulguları