/ 361 Zekeriya Aktürk EQuiP Türkiye Delegesi Aile Hekimliğinde Kalite Kursu KALİTEve İlişkili Kavramlar Prof. Dr. ; Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD, Erzurum
/ 362 M.Ö. 2000: Al, bu kökü ye... M.S. 1000: O kök kötü...Gel, bu duayı oku... M.S. 1850: O dua batıl inanç...Al, bu iksiri iç... M.S. 1940: O iksir yılan yağı...Al, bu hapı yut... M.S. 1985: O hap etkisiz...Gel, bu antibiyotiği al.. M.S. 2000: O antibiyotik artık işe yaramıyor..."Al, bu kökü ye..." İlacın Tarihçesi
/ 363 Amaç : Bu dersin sonunda katılımcıların Kalite kavramı ve ilişkili terimler hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Hedefler : Katılımcılar bu oturum sonunda; Kalite kavramını tanımlayabilmeli Kalite uygulamalarının yararlarını sayabilmeli Kalite çemberlerini tanımlayabilmeli Kalite çemberlerinin işleyiş şeklini açıklayabilmeli Misyon, vizyon, QALY, DALY gibi kavramları açıklayabilmeli
/ 364 KALİTE NEDİR?
/ 365 Latince qualis = gerçekte öyle olmak bir şeyin ya da birinin doğası, niteliği, bir şeyin iyi ya da kötü olma özelliği, herhangi bir bakımdan üstünlük, eksiksizlik Kalite
/ 366 Kullanıma uygunluktur. (Dr. J.M. Juran) Kalite
/ 367 Şartlara uygunluktur. (P.B.Crosby) Kalite
/ 368 İhtiyaçların karşılanabilme oranıdır. Kalite
/ 369 İstenen şartlara ilk defada, her defasında ve zamanında uymaktır. Kalite
/ 3610 Müşteri memnuniyetidir. Kalite
/ 3611 Bir ürün veya hizmetin belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. (TS9005) Kalite
/ 3612 Toplam Kalite Yönetimi Yönetim ve bütün çalışanların katılımı ile müşteri isteklerinin karşılanmasıdır.
/ 3613 TARAFLAR Hastalar Yöneticiler KALİTE Çalışanlar
/ 3614 Sağlık hizmeti sunumu sürecinde kurumu oluşturan birimlerin ortaya koyduğu yarar ve zarar dengelerinin yargısı neticesinde varılan maksimum bir iyileşme beklentisidir. Avedis Donabedian Sağlık Hizmeti Kalitesi KALİTE, günün bilgileri ışığında verilen bakımın, hastalardan istenen sonuçların alınmasını artırma ve muhtemel istenmeyen sonuçları azaltma derecesidir Amerikan Sağlık Örgütleri Akreditasyon Komitesi
/ 3615 Teknoloji (Özellikle iletişim) Sınırların azalması Yarışma ortamı Daha iyi hizmet Toplam Kalite Yönetimi İnsan
/ 3616 Esnaf locaları, Ahi teşkilatı 2. dünya savaşı sonrası Japon sanayisi Prof. William Edwards Deming ( 1954 J.M. Juran ( Dr. Kaoru Ishikawa İlk toplantı: 1962 Tokyo 1985 ABD’de en büyük sanayi şirketlerinin %90’ı Türkiye: 1969 yılında sağlık ocağı sağlık kurulları
/ 3617 Farklı görüşler ORTAK PAYDA
/ 3618 Donabedian’a göre Kaliteyi belirleyen 7 faktör: Etkinlik (efficient; randımanlı) Etkililik (effective) Verimlilik Optimallik Kabul edilebilirlik Meşruluk Eşitlik (adil) Güvenli, Hasta merkezli ve Zamanında hizmet +
/ 3619 Kalite Döngüsü W. Edwards Deming
/ 3620
/ 3621 Kalite Bir Süreçtir
/ 3622 Düzeltici Sistem Müşteri istekleri analizi Düzeltici faaliyetler Sürecin kontrolü Pazarlama ve satış Kalite Yaklaşımları
/ 3623 Önleyici Sistem Müşteri istekleri analizi Tasarım ve geliştirme Sürecin kontrolü Pazarlama ve satış Kalite Yaklaşımları
/ 3624 Bilgilerini artırma Birlikte çalışmayı öğrenme Etkileşimi öğrenme Moral yüksekliği Özgüven yüksekliği Sistematik çalışma Etkinlikleri planlama Problem çözme tekniklerini öğrenme Problemleri önleyebilme Daha başarılı tanı koyma Daha etkin ve ekonomik ilaç kullanımı Gizli kalmış yeteneklerin ortaya çıkması İş tatmininda artma Yeni beceriler kazanma İşinde terfi etme imkanı Liderlik özelliklerinin gelişmesi Toplam Kalite Yönetiminin Yararları Çalışanlara
/ 3625 Toplam Kalite Yönetiminin Yararları İşverene Maddi tasarruf Daha az işten çıkarma Çalışanların işe gelmeme oranlarında azalma Ürünün hızlı ulaştırılması Ürün kalitesinde artma Araç ve gereçlerin etkin kullanımı
/ 3626 Toplam Kalite Yönetiminin Yararları Genel Ürün kalitesinde artma İletişimde artma Daha iyi eğitilmiş iş gücü Daha etkili ekip çalışması Güven ortamı oluşması İşe katılım ve motivasyon İş güvenliğinde artma
/ 3627 Kalite çemberi iş ve iş yeri ile ilgili ürünlerin, hizmetlerin vs. iyileşmesi için çalışan aynı iş yerindeki bir ekiptir. İşçiler İş yeriÜrün Öğrenciler EğitimOkul Kalite Çemberleri
/ 3628 Kalite Çemberlerinin Örgütlenme Şekli
/ 3629 Amaç Kurumun gelişmesi İnsani ilişkilere saygı ve iş tatmini Çalışanların potansiyellerini ortaya koyma
/ kişi 1 moderatör Haftada 1 toplantı İşle ilgili problemlerin ortaya konması Çözüm üretilmesi Çözümlerin yönetime sunulması Sonuçların değerlendirilmesi Kalite Çemberlerinin İşleyiş Şekli
Yaşam Kalitesi Sık kullanılan bir ölçek SF36’dır Yaşam kalitesini 36 soruyla 8 boyutta değerlendirir: –Fiziksel işlevler –Fiziksel sağlık nedeniyle rol kısıtlılıkları –Duygusal problemler nedeniyle rol kısıtlılıkları –Enerji/bitkinlik –Sosyal işlev –Ağrı –Genel sağlık / 3631
/ 3632 QALY (Quality Adjusted Life Years) Yaşamın süresini (kantite) ve Sağlık hizmetleriyle elde edilen kalitesini dikkate alır «Yaşam beklentisinin» ve «geriye kalan ömrün kalitesinin» aritmetik bir ürünüdür. Fiyat-yararlılık hesapları için kullanılabilir (Tedavinin QALY başına ne kadar maliyeti var?)
/ 3633 DALY (Disability Adjusted Life Years) Veri yok < > DALY=YLL (Years of Life Lost) +YLD (Years Lost due to Disability) YLL = N (number of deaths) x L (standard life expectancy at age of death in years)
Ulusal Hastalık Yükü Çalışması /
/ 3635 Misyon – Vizyon Her kurumun bir vizyonu ve misyonu olmalıdır Misyon: Biz kimiz ve ne yaparız? Vizyon: Kendimizi gelecekte nerede görmek istiyoruz? Gelecekle ilgili vizyonumuz nedir?
/ 3636 “I think I have said enough to show how we have progressed and how each one of us is only a link in a chain that began long before us and will continue long after we have gone. Therefore, we must honor our predecessors and delight in those who shall follow.” “Quality is very simple. It is love – love of knowledge, love of man, and love of God.” Avedis Donabedian Spanish Journal of Health Care and Quality, 1999