PERİNATAL HASTA GÜVENLİĞİNDE HASTA TESLİMİ ; Perinatal sbar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

TIBBİ CİHAZLAR UYARI SİSTEMİ
HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
Enfeksiyöz Hastalıkların Tedavisinde Eczacının Rolü
DÜŞME RİSKİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
Doz Ayarı İçin Online Veri Tabanları
As.Yük.Hem.Gülçin ÇEVİRME
Ürolojide Uzmanlık Sonrası Doktora Eğitiminin Yararları
Acil Sağlık Hizmetleri Koordinasyon Komisyonu
DOĞUMHANE HİZMETLERİ HOŞGELDİNİZ.
EVDE SAĞLIK HİZMETİNDEN FAYDALANMAK İÇİN KİM NEREYE BAŞVURUR?
HASTANELER ARASI NAKİLLER
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
HEMŞİRELİK VE EBELİK LİSANS TAMAMLAMA PROGRAMI UYGULAMA ESASLARI
FARMAKOVİJİLANS TERMİNOLOJİ
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
ÜREME SAĞLIĞI ALANINDA
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
SEVK BİLGİ DÖNÜŞ FORMU VE
TIBBİ KAYITLARIN YÖNETİMİ VE BİR HASTANE UYGULAMASI
EĞİTİM TARİHİEĞİTİM SAATİEĞİTİM KONUSUEĞİTMEN 26 Temmuz Hastanelerde Kalite Yönetimi, HKS ile ilgili mevzuatlar Ecz. Selim SEYİS Sağlıkta.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
23. Klinik bilgi sistemleri
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
Enfeksiyöz Hastalıkların Tedavisinde Eczacının Rolü Doç.Dr. Kutay Demirkan Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Klinik Eczacılık Anabilim Dalı Başkanı.
ANNE ÖLÜMLERİNİ ÖNLEME SEMPOZYUMU
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Panel Enfeksiyon kontrol mevzuatında güncel durum
BERGAMA 70.YIL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim ve Organizasyonu
ANNE ÖLÜMLERİNİ ÖNLEME SEMPOZYUMU
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
Uluslarası Katılımlı 1. Ulusal Aile Hekimliği Günleri
HEMŞİRE NE YAPAR?.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
OKULUMUZA HOŞ GELDİNİZ
22 Mayıs 2014 Tarih ve resmi gazeteye göre.
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
MEVSİMLİK TARIM İŞÇİLERİNİN SAĞLIĞINI GELİŞTİRME PROGRAMI
PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN VE REHBER Ö Ğ RETMEN ZEYNEP KOCAMAN.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNE YAPILAN HASTA ŞİKÂYETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ SAĞLIKTA PERFORMANS VE KALİTE DERGİSİ - 3. SAYI Uzm. Fzt. Duygu KIRGIN.
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ANABİLİM DALI HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ Anabilim Dalı ismi eklenecektir.
USKAF MAYIS 2016 KOCAELİ Nuh Zafer CANTÜRK Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Başhekimi SAKİD Başkanı SENATURK Başkan Yardımcısı.
YAZ STAJI BİLGİLENDİRMESİ
BİNBAŞI DÜNDAR TAŞER MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
PERİNATOLOJİ NEDİR ? Doç.Dr.Başak Baksu.
ÖZEL BÖLGE HASTANELERİ
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
1. Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması 2. Hastanın rızasının alınması 3. İletişim güvenliğinin sağlanması 4. İlaç güvenliğinin sağlanması.
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ BAŞHEMŞİRE Ayla KARAPINAR
Farmakovijilans Sorumlusu
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

PERİNATAL HASTA GÜVENLİĞİNDE HASTA TESLİMİ ; Perinatal sbar Doç. Dr. Nevin Hotun Şahin Msc. Sevda Demir 2014

Perinatal Hasta Güvenliği Gebeliğin 20. Haftasında başlayan ve yenidoğan yaşamının ilk haftasına kadar geçen süreyi kapsayan perinatal dönem, gebe, fetüs ve loğusa için riskli bir dönemdir. Ricci SS. (2007). Essentials of Maternity Newborn and Women’s Health Nursing. Lippincott Williams & Wilkins, USA

Koruyucu sağlık hizmetleri kapsamında sunulan antenatal bakım hizmetlerinin sunumu ya da fizyolojik bir olay olan doğum sürecinde anne adaylarının sağlık uygulamaları nedeni ile zarar görmesi kabul edilemez.

Perinatal hasta güvenliği anne ve bebeğin optimal düzeydeki sağlık bakımının en önemli parçasını oluşturmaktadır. Perinatal hasta güvenliğinde amaç, bebek ve annenin gebelikte, doğum eylemi boyunca ve sonrasında mümkün olan en güvenli çevrede bakım almasını sağlamak, anne ve bebek ölümlerini önlemektedir . Şahin N, Bilgiç D. (2009). Perinatal Hasta Güvenliği. JOPP Dergisi. 1(1):4-10

İyi bilinmeyen görevler, Hatalı uygulamalar, İletişim zayıflığı, Perinatal hasta güvenliğini çoğunlukla tehdit eden, hata riskini artıran durumlar arasında; İyi bilinmeyen görevler, Hatalı uygulamalar, İletişim zayıflığı, Bildirim eksikliği, Yanlış kayıt bilgisi, Yetersiz ekip ve uygunsuz çevre şartları sayılabilir. Şahin N, Bilgiç D. (2009). Perinatal Hasta Güvenliği. JOPP Dergisi. 1(1):4-10.

II. Tıp Hukuku Günleri . “Adli Jinekoloji ve Obstetrik” Kadın hastalıkları ve doğum alanında tıbbi uygulama hatası davalarının çokluğu her zaman göze çarpmaktadır*. Bu alanda uzmanlık yapan hekimler tıbbi uygulama hatası suçlaması ile en sık karşılaşan gruplardan birini oluşturmaktadır. Tunalı G (2012). Kadın Doğum Uzmanlarının Gebelik,doğum,doğum Sonrası Karşılaştıkları Sorunlar. II. Tıp Hukuku Günleri . “Adli Jinekoloji ve Obstetrik”

ADLİ TIP KURUMU’NA 1990-2000 YILLARI ARASINDA TIBBİ UYGULAMA HATASI İDDİASIYLA GÖNDERİLEN 636 OLGU İNCELENMİŞ; ALAN % Kadın Doğum Uzmanı 16,8 Genel Cerrahi Uzmanı 10,6 Nöroloji-Nöroşiruji 10,5 Anestezi 9,4

Özellikle istenmeyen bir obstetrik olay önlenebilir bir nedenle meydana geldiğinde aile ve sağlık personeli için yasal süreç son derece yıpratıcı olabilmektedir .

Uluslararası Birleşik Komisyon (Joint Commission International-JCI) 1995-2005 Yılları Arasında Tüm Kategorilerde 3548 Adet Sentinel Olayın Kök Nedenleri İncelendiğinde;

Gökdoğan ve arkadaşları (2010), tarafından yapılan bir çalışmada hemşirelerin çoğunluğu hastanedeki tıbbi hataların iletişimden kaynaklandığını (%80,8), buna karşılık sistem (%65,4) ve insan kaynaklı (%67,3) tıbbi hataların daha düşük düzeyde olduğunu bildirmişlerdir. “ Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Ve Hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13: 53-59.”

Sağlık çalışanları arasında sözlü veya yazılı iletişim kopuklukları bakımın devamlılığı açısından önemli bir sorundur*. Kötü bir iletişim sık görüldüğü kadar aynı zamanda beklenmedik sonuçları da doğurur*. *Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları - 2010 Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya.

Jinekoloji ve obstetride verilen bakımın kalitesinde hayati bir önem taşıyan hasta tesliminin hastanın durumun eksiksiz, belirsizlik taşımayan, açık bir şekilde iletilmesinde iletişimin önemi büyüktür.

Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations ( Sağlık Kuruluşları Akreditasyonu Birleşik Komisyonu) tarafından 1 Ocak 2006‘da hasta güvenliği hedeflerinden biri olarak etkin iletişimin geliştirilmesi kararlaştırılmıştır.

Önlenebilir hataların yok edilmesi için sağlık bakımı liderleri standardize bir iletişim sisteminin uygulanması konusundan hemfikirdirler. Kuruluşlar, soru sorma ve cevaplama fırsatlarını içeren standart bir iletişim yaklaşımı uygulamak durumunda kalmıştır.

Hasta teslim sürecinde bilginin açık, net ve eksiksiz standardize bir iletişim sağlamak amacıyla soru sorma ve cevaplama fırsatlarını içeren profesyonel iletişim teknikleri geliştirilmiştir. Yeh J, DeName K. (2009). Patient Handoffs İn Obstetrics And Gynecology: A Vital Link İn Patient Safety. Clinical Medicine: Women’s Health. 2:17–27.

Profesyonel iletişim teknikleri hangi durumlarda kullanılır?

Nöbet değişim süreçlerinde Kısa bir süre için personelin görev yerini terk ettiği süreçlerde Bir bakım seviyesinden diğerine geçişlerde (acil bölümden yoğun bakım ünitesine) Konsültasyon sürecinde Ameliyat sonrası teslim sürecinde Diğer transfer durumlarında (ambulans ile bir başka sağlık kuruluşuna nakillerde) Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları - 2010 Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya.

Riesenberg ve ark. 2008 yılında hasta tesliminde kullanılan anımsatıcılar konulu yaptıkları çalışmada (sistematik derleme) hasta teslimi toplam 46 makale olduğunu ve bu makalelerde 24 tane hasta teslim iletişim tekniğinin olduğu saptamışlardır. İletişim teknikleri arasında en sık SBAR ( % 69,6) kullanıldığını saptamışlardır . Riesenberg L, Ph. D, R N. (2009). Systematic Review of Handoff Mnemonics Literature .American Journal of Medical Quality. 24(3): 196-204.

En sık kullanılan iletişim teknikleri başlıca; * SBAR * I PASS THE BATON * 5 P’S * HANDOFFS

SBAR SBAR, bir sağlık çalışanının diğer sağlık çalışanına hastayla ilgili acilen iletmesi gereken bir bilginin hızlıca, tam, net ve açık bir biçimde iletilmesini sağlayan iletişim adımlarının İngilizce baş harflerinden oluşan bir iletişim tekniğidir. Yeh J, DeName K. (2009). Patient Handoffs İn Obstetrics And Gynecology: A Vital Link in Patient Safety. Clinical Medicine: Women’s Health. 2:17–27.

İn Patient Safety. Clinical Medicine: Women’s Health. 2:17–27. SBAR S- Situation- Durum B- Background-Arka plan-Öykü A- Assesment- Değerlendirme R- Recommendation - Öneri Yeh J, DeName K. (2009). Patient Handoffs in Obstetrics and Gynecology: A Vital Link İn Patient Safety. Clinical Medicine: Women’s Health. 2:17–27.

S Hastayla ilgili mevcut durum nedir? ( Hastanın yaşı, cinsiyeti, tanısı, hastanın şikayeti, hayati bulguları, hastanın durumunun stabil olup olmadığı, tedavi planı, hastanın istekleri ve ihtiyaçlar B Klinik geçmiş veya geliş nedeni ne? (hastanın hastaneye yatış nedeni, hastanın tıbbi öyküsü, yapılan tetkikler, alerji olup/olmadığının sorgulanması vb. A Ben problemin ne olduğunu düşünüyorum? (hastanın tedavisi ve hastanın tedaviye verdiği cevabın değerlendirmesi, risk açısından hastanın değerlendirilmesi R Ben ne önerirdim? (Hastayı teslim eden sağlık personelinin hasta hakkında önerilerini belirttiği bölümdür)

Eğitilen ekip üyeleri, SBAR’ı günlük sorunsuz kullanılan bir iletişim aracı olarak benimsemişlerdir*. Boaro N, Fsncott C,Baker et al. Using SBAR to improve communication in interprofessional rehabilitation teams. Journal of Interprofessional Care,January, 2010; 24(1): 111-114

Cerrahi hasta güvenliğinde ; nöbet değişim sürecinin istenmeyen olaylar riskini arttırdığı ve nöbet teslim sürecinde SBAR kullanımının; hasta teslim sürecinin kesintisiz yapılabilmesinde önemli olduğu bildirilmektedir. Wacogne L,Diwakar V. Handover and note-keeping: the SBAR approach. Clinical Risk. 2010; 16: 173–175.

SBAR, bir sağlık çalışanının diğer sağlık çalışanına hastayla ilgili acilen iletmesi gereken bir bilginin hızlıca, tam, net ve açık bir biçimde iletilmesini sağlayan iletişim adımlarının İngilizce baş harflerinden oluşan bir iletişim tekniğidir. Türkçe baş harflerine göre DÖDÖ olarak kısaltılarak kullanılması önerilebilir. DÖDÖ

SONUÇLAR; Hemşire ve ebeler hasta güvenliğini sağlamada özellikle de hataları önlemede kilit rol oynamaktadırlar. Sağlık hizmeti verilirken hasta güvenliği birinci öncelik taşımalıdır. Tıbbi hataların en önemli nedenleri arasında iletişim yetersizlikleri ve hataları gelmektedir. Sağlık çalışanları arasında sözlü veya yazılı iletişim kopuklukları bakımın devamlılığı açısından önemli bir sorundur

Hasta güvenliğinde özellikle hasta tesliminde kullanılan profesyonel iletişim tekniklerinin ülkemizde de hastanelerde kullanımın yaygınlaştırılması ve bu konuda yapılan çalışmalar ile farkındalığın arttırılması önemlidir. DÖDÖ

Türkiye’deki hastanelerin perinataloji alanında hasta teslim sürecinde profesyonel iletişim tekniklerinin kullanılmasına ilişkin çalışmalara gereksinimi vardır. Yapılacak kanıt temelli çalışmaların sonuçları doğrultusunda klinik uygulama koşullarımıza uygun hasta teslim yöntemlerinin perinatoloji alanına uyarlanması ve bu konuda özellikle de perinatal hasta güvenliğinin sağlanmasında kilit rol oynayan hemşire ve ebelere gerekli hizmet içi eğitimin verilmesi önemlidir. DÖDÖ

  Durum .......................................................................................................................................... Hastanın Adı : ............................... Yaş :........................................... Cinsiyeti: .......................................... Odası : ............................................... Doktoru: ................................. Hemşire/Ebe: .................................... Şikayeti: ....................................................................................................................................................................... Yatış tarihi/saati : .............................. Tanısı: ......................................................................................................... Öykü.............................................................................................................................................. Tıbbi Öykü: ................................................................................................................................................................. ..................................................................................................................... Alerji Durumu:  Evet  Hayır Alışkanlıkları:  Sigara...........adet/gün  Alkol.......................kadeh/hafta/ayda  Yok Kan Grubu : .......................... İzolasyon Durumu:  Var/Tipi:...............  Yok Seroloji:  HbsAg  HIV  HCV  Diğer.......................... Değerlendirme ............................................................................................................................ Yaşam Bulguları: TA: ....... /...... mm/Hg Nb: ....... dk Solunum Sayısı: ...../dk Vücut Isısı: ........C0 Hastaya uygulanan tedavi: İlaç adı: ......................................................................................................................................................................... Dozu ve Veriliş Yolu: ................................................................................................................................................... Başlangıç Tarihi ve Saati: ............................................................................................................................................ Hastanın Tedaviye Verdiği Cevap: ............................................................................................................................... Hastaya Uygulanan ve Uygulanacak Olan Girişimler:  IV Katater  Üriner Katater  Epidural Katater  Diğer........................................................................................................................................................................... Lab. Tetkikler (Yapılan ve yapılacak olan tetkikler)..................................................................................................... Konsültasyon İsteği: Var ................................................................................................. Yok Öneriler................................................................................................................................... ................................................................................................................................................... Özel izlem gerektiren durum varlığı;  Kanama kontrol sıklığı ........  Vital bulgu izlem sıklığı............  Bulantı ve Kusma.........................  Stres, Anksiyete varlığı...........  Konstipasyon/Diyare varlığı........  Diğer ........................................................................................................................................................................... Teslim Eden Hemşire/Ebe Teslim Alan Hemşire/Ebe Teslim Tarihi/Saati-İmza ......................................... ..................................... DÖDÖ

KAYNAKLAR 1. Kılıç H. (2009). Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesinde Çalışan Hemşire ve Doktorların HastaGüvenliği Hakkındaki Bilgileri ve Tıbbi Hataların Bildirilmesi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Prof.Dr. Nalan Özhan Elbaş. 2. Çırpı F, Merih Y, Kocabe M. (2009). Hasta Güvenliğine Yönelik Hemşirelik Uygulamalarının ve Hemşirelerin Bu Konudaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3): 27-34. 3. Öğün B. (2008). Ameliyathanede Hasta Güvenliğinin İncelenmesi. Yükseklisans Tezi. Danışman: Prof. Dr. Fatma Eti Aslan. 4. Öztürk, K (2010). Hasta Güvenliği ve İletişim. Sağlıkta Nabız Aktüel Sosyal Tıp Dergisi. 7(25): 14-15. 5. Serbest Ş. (2011) Hasta Güvenliği İçin Hemşirelik Uygulamaları. Urfa 13.Ulusal Hemşirelik Kongresi. Sözel Bildiri. 6. Sağlık Bakanlığı (2012). Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı 7. Işık O, Akbolat M, Çetin M, Çimen M. (2012). Hemşirelerin Bakış Açısıyla Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bull. 11 (4 ): 421 – 430. 9.Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Ve Hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13: 53-59. 10 . Ertan A, Öz H, İnanıcı A, Keskin R (2004). Anestezi Uygulaması Sırasında Ölümle Sonuçlanan ve Dava Konusu Olmuş Olguların Adli Tıp Açısından Retrospektif Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Dergisi. 1:67-71. 11. Günday R (2009). Tıbbi Müdahale ve Tedavide Malpraktisten Doğan Hukuki Sorumluluk. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Danş: Prof. Dr. Erzan Erzurumluoğlu.

TEŞEKKÜR EDERİM….