FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
“FUTBOLDA PERFORMANS TESTLERİ”
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Öğrt. Gör. Dr. Aykut Eren CANÜZMEZ
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
EKLEM BİYOMEKANİĞİ Emrullah SEZGİN
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SEZONU EĞİTİM SEMİNERLERİ (2) ALMANYA VE DİĞER AVRUPA ÜLKELERİ (BARCELONA-AJAX- V.S.) FUTBOL GENÇLİK AKADEMİLERİNİN ORGANİZASYONU.
KUVVET ANTRENMANININ METODİK SIRALAMASI
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
HENTBOLDE ADAMA DÖNÜK 3:2:1 SAVUNMA SİSTEMİ VE İLKELERİ
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
SİNİR SİSTEMİ ve EGZERSİZ
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
Bilgisayar Destekli Öğretim
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Okul Öncesi Dönemde Bedensel Gelişim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
TÜFAD SERTİFİKASYON (4) “FUTBOLDA TEKNİK, TEKTİK VE KONDİSYON TESTLERİ” Prof. Dr. Çetin İŞLEGEN
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ Seminer-3 “Türkiye’de Gençlik Geliştirme Programlarında Yapılan Hatalar ve Dünyadan Örnekler” ÖNERİLER Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM.
BÜYÜME VE GELİŞMEDE DÖNEMLER
KULÜPLERDE MAÇ ANALİZİ
Bölüm 10 Takımlar.
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
KUVVET YETENEĞİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Eklem Hareket Genişliği ve Antrenmanı”
Reaksiyon Zamanı.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
KOORDİNASYONU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
MOTORSAL ÖĞRENME REKREASYON YÖNETİMİ.
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Kuvvet Antrenmanlarının Fazları
Antrenman ile İlgili Tanımlar ve Kavramlar
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
EKLEM BİYOMEKANİĞİ Emrullah SEZGİN
HAREKET EĞİTİMİ Temel hareket becerileri ve
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
REAKSİYON ZAMANI VE ÖLÇÜLMESİ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KOORDİNASYON (BECERİ)
Spor hareketleri dönemi
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Performansa etki eden faktörler
Sunum transkripti:

FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 Prof. Dr. Çetin İşlegen Spor Hekimi - UEFA Pro Lisans 13 Ocak 2014

KAS İĞCİĞİ SİNİR HÜCRESİ

GOLGİ TENDON ORGANI DERİ RSEPTÖRLERİ

DERİ VE EKLEM RESEPTÖRLERİ

UYARANLAR

BEYİNCİK Motor uyaranı kaynağına bakmadan alır. Geribildirimden gelen uyarıları da alır. Bu uyarıları karşılaştırır. Motor alana gönderir. Motor alandan son uyarı çıkar. Sonra hareket gerçekleşir.

BEYİNCİK Salınım hareketlerinde azaltıcı etki yapar. Ekstremite pozisyonunu belirler. Birlikte ve ters çalışan kasları kontrol eder. Tüm vücutla ilgili uyaranları kullanır. Kol ve bacakların hızını hesaplar. Yer çekiminin etkisini hesaba katar. Bir objeye yaklaşma hızını saptamada rol oynar. Kulak yoluyla ve başın dönme hareketleriyle sağlanan dengeye yardımcı olur.

Premotor alan:Beynin spor becerileri alanı Beyincik

DUYUSAL ALGI VE MOTOR BECERİLER TEORİ:Yeteri kadar pratiği yapılan bir becerinin beynin duysal alnında depo edildiği ve kişinin o beceriyi yapmak istediğinde ,bu depo edilen bilgi sayesinde o motor hareketi yapabildiğidir(Su içme). Bu depo edilmiş motor hareketlere “ENGRAM” denmektedir(Geribildirim var). Çok hızlı hareketler için engramlar motor alanda depo edilir (MOTOR ENGRAMLAR). Duysal geribildirim olmadan etkili kullanılırlar.

HENRİNİN BELLEKTEN ÇAĞIRMA TEORİSİ Motor yetenek genel olmaktan çok özeldir. Hızlı kol hareketi yapma yeteneğindeki kişisel farklılıklar,belli bir hareketi yapabilmede % 70 özeldir. Hareketin kompleksliği reaksiyonu uzatır. Statik kuvvetle ve hareketin hızı arasında çok az veya ilişki yoktur.

HENRİNİN BELLEKTEN ÇAĞIRMA TEORİSİ Duysal uyumlu programlama motor uyumlu olandan daha hızlıdır(Start sinyali). Hızlı bir kol hareketi tamamlanmadan önce orjinal program durdurulmadıkça yönü değişmez. Beceriyi oluşturan parçalar önce ayrı ayrı öğrenilir giderek devamlı şekil alırlar. Motor beceriler arasındaki ilişkilerin genellikle çok düşük bulunmuştur.

2-5 YAŞ OYUN ÇOCUKLUĞU 2 yaşın sonunda beslenmedeki azalmayla gövdesel ve beyinsel gelişme yavaşlar Ağırlık her yıl 2 kg artar Boy her yıl ortalama 7 cm uzar Uyku ihtiyacı 11-13 saate geriler Görsel keskinlik artar, 4 yaşında yetişkin düzeyine çıkar

2-5 YAŞ MOTORSAL GELİŞME İyi düzeyde yürüme ve koşma Daha zor hareketleri yapabilmede (atlama, topa vurma, tırmanma, bisiklete binme, dans, tutma vs) farklılıklar vardır. Dikkat,konsantrasyon ve tempo gibi büyük motor hareketlerdeki stil (tavır, tarz) kalıtımsal olarak değişkenlik gösterir. El kullanımındaki seçim 3 yaşında belli olur.

2-5 YAŞ MOTORSAL GELİŞME Yüksek motor gelişmedeki çeşitlilik hem kişisel eğilimleri, hem de öğrenme için yaratılan farklı fırsatların etkilerini yansıtır. Bu yaşlarda kendilerine oyun oynama fırsatı tanınmayan çocuklarda motorsal ve koordinatif gelişme geç olacaktır.

6-12 YAŞ BÜYÜK ÇOCUKLUK Ağırlık artışı yıllık 3-3.5 kg, Boy uzaması yıllık 6 cm, Baş çevresi 2-3 cm büyür. Sinir liflerindeki sinir kılıfı (Miyelinizasyon) oluşumu 7. yaşta tamamlanır. Vücut tipinde fazla değişiklik olmaz

6-12 YAŞ MOTORSAL GELİŞME Kas kuvveti, koordinasyon ve dayanıklılık giderek artış göstererek daha karmaşık ve zor hareketleri yapabilme yeteneklerinde artma olur. Başarının derecesi kalıtımsal etki, ilgi ve elverişli bir ortam (iyi eğitici ve olanaklar) yaratılmasıyla yakından ilişkilidir.

KOORDİNATİF ÖZELLİKLER REAKSİYON ZAMANI RİTİM DENGE MEKAN ALGILAMASI KOMBİNASYON KİNESTETİK FARKLILAŞMA ÖNCELLEME

BECERİ KAZANMA Spor,sanat ve bilimde internasyonal seviyeye çıkabilmeniz için 10.000 saat çalışmanız gerekiyor. Futbolda:Profesyoneller 9332 (18 yaşta) Yarı pofesyoneller 7449 Amatörler 5079 Kendini adama ve Motivasyon şart. Profesyonel:İki misli takım çalışması ve daha fazla kişisel çalışma.(Daha az oyun ve maç)

MOTOR ÖĞRENMEDE MİTLER Hareketi göstermek daima etkilidir. Jimnastik dans gibi sporlarda geçerli. Futbol gibi değişken sporlarda az etkili. Öğrenci problem çözme,hareketlerini ve etkilerini değerlendirmeye yönlenmelidir. Öğrencinin hareketle ilgili problemlerine değişik çözümler bulması istenebilir.

MOTOR ÖĞRENMEDE MİTLER Tek bir özel becerinin blok halde çalışılması en ekili yoldur. Özel blok çalışmalar performans için daha iyiyken,değişken,rastgele çalışmalar beceri öğreniminde daha etkili bulundular. Rastgele ve değişken çalışmalar:Maç ve dar alanda oyunlar.

MOTOR ÖĞRENMEDE MİTLER Sporculara geri bildirim hemen hareketin yapılmasından sonra olmalı,sık sık ve ayrıntılı olmalı Öğrenmede geri bildirim önemlidir. Geleneksel olarak:Ne kadar çok yapılırsa o kadar etkilidir inancı vardır. Geri bildirimin etkili olması için çok farklı yollar ve metodlar kullanılmalıdır?????

GERİ BİLDİRİM İç geri bildirim: Oyuncu verdiği pasın sonucunu görebilir,hissedebilir bazen işitebilir. Sözel rapor veya video geri bildirimi ile sporcunun tekniği hakkında performans bilgisi elde edilebilir.