Problem Çözme.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim yöntem ve teknikleri
Advertisements

ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ORTAÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Problem Çözme Süreci.
Yaratıcı Düşünme.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Amaç: Bu kısımda öğrenciden beklenen, öğrencinin her türlü problemin çözülebileceğine inanması, kafasındaki yargıları gözden geçirmesi ve bazı problem.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
Düşünme Türleri ve Becerileri
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Problem Çözme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
21. YY BECERİLERİ.
KAVRAM HARİTALARI.
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Problem Çözme

İnsan hayatı çözülmesi gereken farklı türlerde problemlerle doludur.

Geleneksellikten uzaklaşarak giderek karmaşıklaşan günümüz dünyasında çeşitli ve yeni problemlerle baş başa kalmaktadır.

Günümüz insanına yönelik diğer bir beklenti de sahip olduğu bilgiyi karşılaştıkları sorunların çözümünde kullanabilmeleri ve sorunlara çözüm yolları bulabilmeleridir.

Problem, bireyin karşılaştığı ve aşmak durumunda olduğu güçlük olarak tanımlanabilir.

Problem çözme becerileri bilgiye ulaşma, gözlem yapma, bilgileri düzenleme, karar verme, eleştirel düşünme gibi üst düzey düşünme davranışlarıyla ilişkilidir.

Problem durumuyla karşılaşan bireyler çeşitli davranışlar sergiler Problem durumuyla karşılaşan bireyler çeşitli davranışlar sergiler. Bazıları problemi hemen çözmek isterken bazıları problemi görmezden gelebilir.

Problem çözmede yaklaşımlar genel olarak şöyledir: Aceleci yaklaşım Düşünen yaklaşım Kaçınan yaklaşım Değerlendirici yaklaşım Kendine güvenli yaklaşım Planlı yaklaşım

Problem çözme becerisi ise zorluğun üstesinden gelerek hedefe ulaşabilme yolunda etkili olacak araç ve davranışları seçebilmektir.

Araştırmalar problem çözmenin özgüven, iletişim becerileri, etkili karar verme stili, özsaygı gibi değişkenlerle ilişkili olduğunu göstermektedir.

Problem çözme, bilişsel becerilerin yanı sıra duyuşsal ve davranışsal süreçleri de içeren karmaşık bir süreçtir.

Problem çözmenin bilişsel yönü bilişsel başa çıkma stratejilerini, bilişsel süreçlerin (akıl yürütme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, karar verme gibi) kontrolünü içerir.

Problem çözmenin duyuşsal yönü, duyuşsal başa çıkma stratejilerini, duyguların davranışlar üzerindeki etkilerinin farkında olmayı kapsamaktadır.

Problem çözmenin davranışsal yönü ise eyleme geçmeyi, eylemde bulunmayı kapsamaktadır.

Sonuç olarak problem çözmenin bilişsel, duygusal ve davranışsal etkinlikleri içeren karmaşık bir süreç olduğu söylenebilir.

Bazı uzmanlar problem çözme becerilerinin özel olduğunu ve sadece belirli bir alanla ilgili olduğu düşüncesindedir. Bazı uzmanlar ise tüm durumlarda uygulanabilecek bazı genel problem çözme becerilerinin olduğunu savunmaktadır.

Etkili problem çözme becerilerinin günlük yaşantı içinde öğrenilmesi her zaman mümkün olmayabilir. Problem çözme becerilerinin öğrenilebileceğini gösteren araştırma sonuçları bulunmaktadır. O halde bu becerilerin öğretim yolu ile kazandırılmasına çalışılmalıdır.

Problem çözme süreci ana hatlarıyla şu basamaklardan oluşmaktadır: Problemi anlama Plan yapma Planı uygulama Geriye bakış

Yaygın biçimde kabul gören bu basamaklar George Polya tarafından 1957 yılındaki bir eserinde önerilmiştir. Polya, bu basamakları matematik öğretiminde problem çözme ile ilgili olarak formüle etmiştir. Ancak bu basamaklar daha geniş bir bakış açısıyla görülerek birçok disiplindeki problemin çözülmesinde temele alınabilmektedir. Alan yazında problem çözmenin basamakları farklı biçimlerde ifade edilse de hepsinin bu dört basamaklı modele yakın olduğu söylenebilir.

Problemi Anlama Problemin anlaşılması aşamasında karşılaşılan problem tanımlanır. Problemin sınırları ve beklentiler belirlenir ve problemle ilgili bilgi toplanır.

Bu aşamada problem durumunun mümkün olduğunca açık olarak tanımlanması ve ayrıca problem durumunun ilgili olduğu bilgi, bilişsel yapı ve duyuşsal özellikler üzerinde düşünülmesi gerekmektedir. Örneğin bir problemle karşılaşıldığında problemin kimler tarafından problem olarak görüldüğü, daha önce benzer durumlarla karşılaşılıp karşılaşılmadığı gibi noktalar üzerinde durulmalıdır.

Bu ilk aşamada problemin açık biçimde yazılması, yeniden tanımlanması gibi teknikler faydalı olabilmektedir.

Bu aşamada ayrıca üzerinde durulan problemle ilgili olarak “bu problemi neden çözmemiz gerekiyor, problemle ilgili bilgilerimiz nedir, problemi çözmemiz için sahip olduğumuz kaynaklar nedir?” gibi sorular üzerinde düşünülmelidir.

Bu basamakta kavram haritası, bilgi haritası, tablo, liste gibi bilgiyi ifade etme yolları kullanılabilir.

Plan Yapma İkinci aşamada yani problemin çözümüyle plan yapılması aşamasında değerlendirme ve kısıtlama yapmadan olası çözüm yolları ortaya konmaya çalışılır.

Bu aşamada daha sonra önerilen çözüm yolları birleştirilerek çözüm yollarının geliştirilmesine çalışılır.

Ardından seçeneklerin uygulanabilirliği, olumlu ve olumsuz yönleri dikkate alınarak seçenekler sorgulanır. Her bir seçenekle ilgili bilişsel ve duyuşsal tepkilerin neler olabileceği düşünülür.

Sonrasında uygulanacak çözüm yoluna karar verilmesi gerekmektedir Sonrasında uygulanacak çözüm yoluna karar verilmesi gerekmektedir. Bu sırada ise çözüm yollarının fayda, olası etki ve uygulanabilirlikleri göz önüne alınarak bir çözümün uygulanmasına karar verilir.

Çözüm yolları değerlendirilirken daha önce denenip denenmemiş oldukları dikkate alınır. Daha önce denenip sonuca ulaştırmamış çözüm yolları değerlendirme dışı bırakılır.

Plan yapma aşamasında altı şapkalı düşünme, balık kılçığı, beyin fırtınası gibi teknikler kullanılabilir.

Planı Uygulama Üçüncü aşamada plan uygulanır Planı Uygulama Üçüncü aşamada plan uygulanır. Uygulama sırasında planın uygulanışıyla ilgili verilerin toplanması sonraki aşama için önemlidir. Çünkü planın uygulanmasının ardından bir değerlendirme sürecinin başlatılması gerekmektedir.

Geriye Bakış Geriye bakış aşamasında değerlendirme yapılır ve uygulanan çözümün etkililiği ve sonuçları belirlenir.

Değerlendirme süreci sonucu belirsiz bir sürece girilmesinin önüne geçerek doğru çözümleri ortaya çıkarmada faydalı olur.

Değerlendirme aşamasında grafikler, kontrol listeleri, gözlem formları gibi veri teknikler kullanılabilir.

Problem çözme yöntemi matematik öğretiminde sıklıkla başvurulan bir yöntemdir. Problemin anlaşılabilmesi için kelimelerle ifade edilen matematik problemlerinin doğru olarak sembolleştirilmesi önemlidir.

Öğrenenlere matematik problemlerinin çözümünde yardımcı olabilecek stratejiler şu biçimde listelenebilir: Problemi kendi cümleleriyle ifade etme Problemi özetleme Problemle ilgili şema çizme Tablo oluşturma Problemde verilenleri ve istenilenleri listeleme Problemi matematiksel cümlelerle ifade etme Problemi küçük sayılarla ifade etme Sonucu tahmin etme

Probleme Dayalı Öğrenme Öğrencilere problem çözme becerilerini kazandırmayı temele alan öğretim modellerinden biri de “probleme dayalı öğrenme”dir.

Probleme dayalı öğrenmede öğrenenler, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini etkin bir şekilde kullanmalarını gerektirecek olan gerçek yaşam problemleriyle karşı karşıya getirilmektedir.

Probleme dayalı öğrenmede öğrencilere gerçek yaşama ilişkin karmaşık bir problem durumunu içeren bir senaryo verilir. Tüm öğretim etkinlikleri bu senaryoda geçen problem çevresinde yürütülür.

Probleme dayalı öğrenme sürecinin ürünleri olarak öğrenenlerin sunulan duruma özgü çözüm önerilerini geliştirmeleri, alternatif planlar önermeleri, önerilen çözümlerin uygulanabilirlik durumları, güçlü ve zayıf yönleri gibi noktaları değerlendirmeleri beklenmektedir.

Uygulama Sınıfındaki öğrencilerden birinin derslerle ilgilenmediğini fark eden bir öğretmenin problem çözme basamaklarına göre davranarak problem nasıl çözebileceğini öyküleştirerek anlatınız.