ALMANCA DERSİ İSMİN HALLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSMİN HALLERİ 1.YALIN HAL 2.YÖNELME HALİ 3.BULUNMA HALİ 4.AYRILMA HALİ
Advertisements

Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Ahmet YAVAŞ Türkçe Öğretmenliği TÖP
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Lütfen Bu iletiyi okuyun.
Baba ve minik oğlu şehrin sıcak(!) bir sokağından arabayla geçerken…
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Hazırlayan: İsmail KEPEK Numara:
İSİM(AD) ÇEŞİTLERİ Eşi ve Benzeri olmayan varlıklara verilen isimlere denir. Örnek:Tekir,Ali,Ankara Cumhuriyet Bayramı vb. Aynı türden varlıkları belirten.
SİMPLE PRESENT TENSE (GENİŞ ZAMAN)
İNGİLİZCE PROJE ÖDEVİ HazIrlayan:onur rahman gürcan SInIf:9-e no:1106 konu:Simple present tense.
İSİM(AD) ÇEŞİTLERİ Eşi ve Benzeri olmayan varlıklara verilen isimlere denir. Örnek:Tekir,Ali,Ankara Cumhuriyet Bayramı vb. Aynı türden varlıkları belirten.
KÜMELER.
Büyük Ünlü Uyumu.
Aşk ve Evlilik Geçişler İçin Tıklayınız Tasarım: magirbas ©
İSİM GRUBU.
1.İsimler Kainattaki varlıkları karşılayan kelimelere “isim” denir. İsimler değişik yönlerden incelenir.
SESTEŞ KELİMELER EŞ SESLİ KELİMELER.
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
GAYRET EDEN BAŞARIR ,BAŞARAN KAZANIR
KESİRLER.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
DERSİMİZ TÜRKÇE İbrahim.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
TAMLAMALAR İSİM VE SIFAT TAMLAMALARI HAZIRLAYAN:SÜNDÜS ÇELİK
Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği-2
TÜRKÇE FATMANUR ŞAHİN 6/A 523.
C# Veri Tipleri ve Değişkenler
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
HazIrlayan: Bumin Gereçci 9/B
Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
-Yalın Hali -E Hali -İ Hali -De Hali -Den Hali
COMPARATIVE ADJECTIVES.
Ses bilgisi.
GAYRET EDEN BAŞARIR ,BAŞARAN KAZANIR
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ve ZAMANI ETKİLİ KULLANMA Çiftlik sahibi olmayı hayal eden genç bir adam bir çiftlik satın alır. Çiftliği satın aldıktan sonra yeterli.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
İZMİT ERENLER TOKİ İ.Ö.O 3/B SINIFI
ADLARIN YERİNE KULLANILAN SÖZCÜKLER ADILLAR (ZAMİRLER)
Hakan Satılmış (Türkçe Öğretmeni) Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
İSİM TAMLAMALARI              İki veya daha fazla ismin, yeni bir anlam meydana getirecek şekilde birlikte kullanılmasıyla oluşan söz gruplarına isim tamlaması.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni
1 D ERSİMİZ T ÜRKÇE. 2 İSİM TAMLAMALARI Aralarında anlamca ilgi bulunan iki ya da daha çok ismin belirli kurallar çerçevesinde bir araya gelmesiyle oluşan.
Yeni ofis kırtasiye malzemeleri ve aksesuarları satın.
İSİMLER(ADLAR). İSİM (AD):Varlıkları tanıtmak, onları öteki varlıklardan ayırmak amacıyla kullanılan kelimelere isim denir. Oda, ev, masa, akıl, yol,
“Die Dinge haben sich verändert” Automatisch HER SEY NASIL DA DEGISTI.
YALIN YÖNETİM YALIN SAĞLIK.
İSİM GRUBU.
COMPARATIVE ADJECTIVES.
İSİMLER GÖKHAN ATALAY 9/B 12.
ADILLAR (ZAMİRLER).
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
BETONARME YAPILARIN PROJELENDİRİLMESİ DERSİ
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Plural and Singular Nouns.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
EŞ SESLİ ( SESTEŞ) KELİMELER
Dil Nedir? Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan, kendisine özgü yasaları olan ve ancak bu yasalar çerçevesinde gelişen, temeli bilinmeyen zamanlarda.
ICH  Mein name ist Muhammed. Ich bin sechzehn jahre alt. Ich komme aus Rize. Ich wohne in İstanbul. Ich höre musik gerne. Mein gesicht ist oval. Meine.
Sunum transkripti:

ALMANCA DERSİ İSMİN HALLERİ

İsmin halleri Nominativ Der Die Das die Akkusativ Den Dativ(A-E hali) maskulin feminin neutral plural Nominativ Der Die Das die Akkusativ (-İ,I,U,Ü hali) Den Dativ(A-E hali) Dem Denen Genetiv (-İn hali) Desen deren

İSMİN -İ HALİ İSMİN -İ HALİ (AKKUSATİV) Almanca'da isimler (biraz ileride vereceğimiz istisna dışında) artikelleri değiştirilmek suretiyle -i haline getirilirler.Artikeller ise şu şekilde değiştirilirler

Artikeli "der" olan isimleri -i haline sokmak için, "der" artikelini "den" şeklinde değiştiririz. Artikeli "das" veya "die" olan isimlerde ve artikellerinde ise hiçbir değişiklik yapılmaz. Artikel olarak "eine" kelimesi de -i halinde değişmeden aynen kalır. Artikel olarak "ein" kelimesi ise değişikliğe uğrayarak "einen" şeklini alır.(der için) Artikel olarak "keine" kelimesi de değişmeden aynen kalır. Artikel olarak "kein" kelimesi ise değişikliğe uğrayarak "keinen" şeklini alır.

Der Den YALIN HALİ---------------------------- -İ HALİ der Mann (adam) ----------------------- den Mann (adamı) der Ball (top) ---------------------------- den Ball (topu) der Sessel (koltuk) --------------------- den Sessel (koltuğu) Görüldüğü gibi der artikeli den oluyor ve kelimede bir değişiklik yok.

AKKUSATİV PLURAL der Student (öğrenci)- den Studenten (öğrenciyi) der Mensch (insan) ----- den Menschen (insanı) Yukarıdaki iki örnekte az önce belirtilen istisnai durum olduğu için kelimeler -i halinde çoğul yazılışlarıyla kullanıldı.

ein einen ein Mann (bir adam) ----------- einen Mann (bir adamı) ein Fisch (bir balık) ----------- einen Fisch (bir balığı) kein Mann (bir adam değil) keinen Mann (bir adamı değil) kein Fisch (bir balık değil) --------- keinen Fisch (bir balığı değil) Görüldüğü gibi ein-einen ve kein-keinen değişmesi mevcut.

das ve die das Auge (göz) -------------- das Auge (gözü) das Haus (ev) ---------------- das Haus (evi) die Frau (kadın) --------------- die Frau (kadını) die Wand (duvar) ------------- die Wand (duvarı) Yukarıda da görüldüğü gibi das ve die artikellerinde ve kelimelerde hiçbir değişiklik yok.

eine ve keine keine Frau (bir kadın değil) -------- keine Frau (bir kadını değil) keine Woche (bir hafta değil) ------ keine Woche (bir haftayı değil) Yukarıda da görüldüğü gibi eine ve keine artikellerinde ve kelimede bir değişiklik yok

İsmin -e hali DATİV İsmin -e hali de artikellerin değiştirilmesi suretiyle yapılır. Artikeller şu şekilde değişiklik gösterirler: der artikeli dem haline, das artikeli dem haline, die artikeli der haline, ein artikeli einem haline, eine artikeli einer haline, kein artikeli keinem haline, keine artikeli keiner haline getirilir.

der Schüler (öğrenci) ------------------ dem Schüler (öğrenciye) das Kind (çocuk) ---------------------- dem Kind (çocuğa) die Frau (kadın) ------------------------ der Frau (kadına) ein Haus (bir ev) ----------------------- einem Haus (bir eve) kein Haus (bir ev değil) --------------- keinem Haus (bir eve değil) eine Frau (bir kadın) ------------------ einer Frau (bir kadına) keine Frau (bir kadın değil) ---------- keiner Frau (bir kadına değil)

DATİV PLURAL Çoğul isimleri -e haline sokmak için çoğul ismin önündeki “die” artikeli “den” olarak değişir ve ismin sonuna bir “n” harfi eklenir.Eğer ismin çoğulunun son harfi “n” ise o zaman “n” harfinin getirilmesine gerek yoktur.(Yukarıdaki kuralı tekrar okuyunuz)

Örneğin; die Väter (çoğul ve yalın hali) (babalar) den Vätern (çoğul ve -e hali) (babalara) Yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi “die” artikelini “den” yaptık ve çoğulda ismin sonunda “n” harfi olmadığı için -e haline getirirken bir “n” harfi koyduk. Örnek: die Frauen (çoğul ve yalın hali) (kadınlar) den Frauen (çoğul ve -e hali) (kadınlara)

İSMİN -İN HALİ (GENİTİV) Normal olarak Türkçe'de -in hali diye bir şey yoktur. Almanca'da ismin -in hali diye adlandırılan durum, Türkçe'de genelde isim tamlaması şeklinde ortaya çıkar. Örneğin, "okulun kapısı", "duvarın boyası", "Ali'nin kazağı" gibi. Diğer hallerde olduğu gibi -in hali de isimlerin artikelleri değiştirilerek elde edilir. Bu değşim şu şekilde olur;

eine artikeli einer olur ve kelimede hiçbir değişiklik olmaz. der artikeli des olur ve kelimenin sonuna -es veya -s takılarından biri getirilir. das artikeli des olur ve kelimenin sonuna -es veya -s takılarından biri getirilir. die artikeli der olur ve kelimede hiçbir değişiklik olmaz.(çoğul isimler için de aynısı kullanılır.) ein artikeli eines olur ve kelimenin sonuna -es veya -s takılarından biri getirilir. eine artikeli einer olur ve kelimede hiçbir değişiklik olmaz. kein artikeli keines olur ve kelimenin sonuna -es veya -s takılarından biri getirilir. keine artikeli keiner olur ve kelimede hiçbir değişiklik olmaz.

Yukarıda -in halini yaparken meydana gelen değişimler gösterilmiştir. Dikkat ederseniz "-es veya -s takılarından biri getirilir" şeklinde bir cümle kullandık. Peki hangisini getireceğiz?Bunu şu şekilde belirliyoruz; Eğer isim tek heceli ise sonuna "-es" eklenir. Eğer isim birden fazla heceli ise sonuna "-s" eklenir

das artikelleri des der Vater (baba) ---------------- des Vaters (babanın) das Haus (ev) ------------------- des Hauses (evin) das Auto (otomobil) ----------- des Autos (otomobilin) der Mann (adam) --------------- des Mannes (adamın) Yukarıda da görüldüğü gibi der ve das artikelleri des haline dönüşüyor ve kelimeye -es, -s takılarından biri ekleniyor.

GENETİV PLURAL Yukarıda da görüldüğü gibi die artikeli der haline dönüşüyor ve kelimede bir değişiklik yok. Bu kullanım çoğullar için de geçerlidir: die Mütter (anneler) — der Mütter (annelerin) die Autos (otomobiller) — der Autos otomobillerin) gibi…

Burada şunu belirtmek isteriz; ismin halleriyle ilgili oldukça değişik durumlar olduğunu farketmişsinizdir. Ne kadar çok pratik ve alıştırma yaparsanız bu kurallara o kadar kolay ve çabuk aşina olabilirsiniz. Önümüzdeki bölümlerde bu konularla ilgili bolca örnekler ve alıştırmalar vereceğiz. Kendiniz de bu konuda alıştırmalar yapmaya çalışınız. Bilmediğiniz durumlar için yardım isteyiniz. Unutmayın ki, ne kadar çok alıştırma yaparsanız, öğrenme süreniz de o kadar kısalır ve konular kalıcı hale gelir.

Duymak istemeyen kadar kötü sağır , görmek istemeyen kadar kötü kör yoktur.