Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

1EĞİTİM BİRİMİ DİYARBAKIR KHB 90 GÜN ÇALIŞMASI  ‘’Hedeflerle Yönetim İlkesine’’ dayanan bir proje çalışmasıdır.  Çalışma kapsamında 90 gün.
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
DÜŞÜK PREVALANS HEKİMLİĞİ
ORAL MUKOZİT OLUŞAN HASTALARIN BAKIMINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ
HASTA HAKLARI.
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
90 Gün Kampanyası «HEDEFLERLE YÖNETİM İLKESİNE» dayanan bir yönetim kampanyasıdır. Kampanya kapsamında 90 gün gibi bir sürede İl Genel Sekreterliklerinin.
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
FARMAKOLOJİ VE KLİNİK FARMAKOLOJİ EĞİTİMİNİN AMACI;
HASTA HAKLARI.
HASTA HAKLARI.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
SAĞLIĞIN TANIMI: KİŞİLERİN, SADECE HASTA OLMAMASI HALİ DEĞİL, BEDENEN, RUHEN VE SOSYAL YÖNDEN TAM BİR İYİLİK HALİDİR. Sağlık Otoriteleri tarafından kabul.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Dr.ŞABAN ACARBAY SPORCU SAĞLIK MERKEZİ BAŞHEKİMİ 2003
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
Hasta Hakları Nelerdir?
Nöralterapi Dr.Sedat Yıldız Süleyman Demirel Üniversitesi
GRUNDTVIG PROJECT BASIC SKILLS AT THE WORK PLACE (İŞ YERİNDE TEMEL BECERİLERİN GELİŞTİRİLMESİ) PROJESİ "Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim.
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Hasta Hakları.
AİLE HEKİMLİĞİNDE HASTALIKLAR
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
2. Sağlık hizmetleri.
Yrd. Doç. Dr. Yasemİn ÇAYIR
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
TÜTÜNSÜZ KURUM PROJESİ
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile hekimliği
23. Klinik bilgi sistemleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
YaşlılıkPsikiyatrisi
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
KONULAR SEVK ZİNCİRİ NE ZAMAN VE İLK NERELERDE BAŞLADI? GENEL SAĞLIK SİGORTASI GSS KİMLERİ KAPSAMAKTADIR? GSS SAYILANLARDAN ALINAN PRİM ORANLARI ? KORUYUCU.
Kütahya Halk Sağlığı Müdürlüğü
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Sınıfta Etkili Araç Gereç Kullanımımı
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
Bilgilendirme Teknikleri
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Alzheimer Afiş. Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı Yaşlı Sağlığı Farkındalık Çalışması.
Doğrudan Gözetimli Tedavi
İŞBİRLİĞİ VE GÖRÜŞMENİN SONLANDIRILMASI
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Özdem Nurluöz
Dünya Çocuk Bilim Derneği
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON VE KURUMLARARASI İŞBİRLİĞİ.
Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Sakarya KHB Genel Sekreteri Doç Dr Hasan S.SAĞLAM.
KÜNT UÇLU EKOJENİK İĞNE. Teknik Alan: Bu buluş, transforaminal epidural bölgeye spesifik ilaç verilmesini sağlayan transforaminal epidural steroid enjeksiyon.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Klinik Bilgi Sistemleri
MUHAMMET EMİN PİŞKİN. HASTA HAKLARI NEDİR? T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hasta Hakları Şubesi.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı HASTA EĞİTİMİ Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı

Amaç ve Hedefler Amaç: Hasta eğitimi ve önemi hakkında bilgi ve tutum kazandırmak Hedefler: Bu ders sonunda öğrenciler; Hasta eğitimini tanımlayabilmeli Hasta eğitiminin önemini açıklayabilmeli Hasta eğitiminin tiplerini açıklayabilmeli Sağlık okuryazarlığı terimini açıklayabilmeli Hasta eğitiminin etkinliğini artıracak yöntemleri kavramalı

Tanım Hasta eğitimi, sağlığı iyileştirmek amacıyla hastanın davranışlarını etkileyerek bilgi, beceri ve tavırlarını değiştirmek ya da sağlık çalışanları ile hastalar arasındaki ilişki sırasındaki öğretme ve öğrenme süreci olarak tanımlanabilir.

Sürpriz korku, endişe, belirsizlik, bekleme, beklenti, korku, herhangi bir zorlama altında kalma bir hastaya her şeyden çok zarar verir. FloranceNigtingle

Hasta Eğitiminin Önemi Hasta kendine güvenir ve kendini daha iyi hisseder. Hasta memnuniyeti artar. Tedavinin başarısı artar. Hastaneye yatış, hastanede kalma süresi ve acil servise başvurma oranlarında belirgin azalma görülür. Gereksiz hekim ziyaretleri azalır. Hekimin sorumluluğu azalır. Hekim yasal sorumluluktan kurtulur. Sağlık harcamaları azalır.

Hasta Eğitiminin Önemi Tedavi edici hekimlikten koruyucu hekimliğe doğru bir hareket vardır. Hastalıklardan korunma hem hastaların hem de sağlık çalışanlarının en önemli görevidir. Bu da ancak eğitimle mümkündür.

Hasta Eğitiminin Önemi Hizmet kalitesinin arttırılması ve hasta ile hekim arasında daha iyi ilişki kurulması için hasta eğitimi şarttır. Böylece verilen hizmete ve tedavilere uyum artacaktır. Tedaviye uyum ile daha iyi sağlık düzeyine ulaşılacak ve morbidite azalacaktır.

Eğitilmiş Hasta Daha sağlıklı olmaya dair daha fazla bilgi Tedaviye daha fazla uyum Sağlık hizmetinde daha aktif rol almak

Hasta Eğitiminin İlkeleri Doğru zaman Doğru iletişim Doğru sözcükler Hasta eğitimi doktor-hasta ilişkisinin tüm evresine yayılmalı. İyi bir doktor aynı zamanda iyi bir eğitimci olmalıdır.

Hasta Eğitiminin İlkeleri Feed-back: Amaca yönelik ilerlemenin her aşaması hastaya iletilir. Güdüleme: İlerleme cesaretlendirilir ve ödüllendirilir. Kişiselleştirme: Hastanın arzuları, ihtiyaçları ve karakteristik özellikleri hastaya özgü amaçlar belirlemede göz önünde tutulur. Facilitation: Hastaya değişiklikler yapabilmesinde yardımcı olacak materyaller, ipuçları ve beceriler kazandırılır. Uygunluk: İçerik kişinin koşullarına uygun hale getirilir. Eğitim kanalları:

Hasta Eğitiminin Tipleri Yazılı materyaller (broşür, kitapçık..) Sağlık kuruluşunda hangi hizmetlerin verildiğini açıklar Bazı spesifik hastalıklar ve tıbbi durumlarla ilgili bilgi verir Hastanın daha sağlıklı bir yaşam sürdürmesi için gerekli bilgilere ulaşmasını sağlar.

Hasta Eğitiminin Tipleri Görsel materyaller (tv, video, resim, dvd, seminer) Özellikle okuma yazması olmayanlar için uygun olabilir. Bazı hekimler hastalarına eğitim amaçlı seminerler verebilir. Toplum sağlığı ile ilgili internet siteleri, tv programları, radyo konuşmaları hazırlanabilir.

Hasta eğitimi ile sağlığı teşvik etme: sağlıklı alışkanlıklar

Sağlıklı alışkanlıklar

Hasta eğitimi ile sağlığı teşvik etme Kazalardan korunmak için evde, dışarda, sporda yapılması gerekenler İlaçların doğru kullanımı için; Doz değişikliği yapmayın İlaçları karıştırmayın Beklenmedik yan etkileri doktorunuza bildirin Reçetesiz ilaçlar almayın

Özel grupların eğitimi Yaşlılar; Saygı göster Yazılı bilgi ver Herhangi bir sınırlama varsa ona göre tedaviyi düzenle

Özel grupların eğitimi Ruhsal bozuklukları olan hastalar; Empati yap Hastanın anlayacağı düzeyde konuş Yaygın durumlar; Demans Alzheimer hastalığı Emosyonel sorunlar Madde bağımlılığı Mental retardasyon

Özel grupların eğitimi İşitme bozukluğu olan hastalar Görme bozukluğu olan hastalar Farklı kültürlerden hastalar

Ameliyat öncesinde bilgilendirme ve eğitim Hastaların genel memnuniyetini artırır Hastanın anksiyete ve korkusunu azaltır Ağrı kesici kullanımını azaltır Ameliyat sonrası komplikasyonları azaltır İyileşmeyi hızlandırır

Sağlık Okuryazarlığı Hastalar; bilgiyi değerlendirme riskleri ve kazançları analiz etme dozajları hesaplama test sonuçlarını anlamlandırma sağlıkla ilgili bilgilere nasıl ulaşabilecekleri…….. gibi karmaşık bilgi ve tedavi kararlarıyla karşı karşıyadırlar.

Sağlık Okuryazarlığı Sağlık okuryazarlığı, bireyin sağlığını iyileştirecek şekilde temel sağlık bilgilerini ve hizmetlerini edinebilme, yorumlayabilme ve anlayabilme kapasitesidir. Sağlık okuryazarlığı karmaşık okumaları, dinleyip anlamayı, analitik ve karar verici beceriyi ve bu beceriyi sağlıkla ilgili durumlarda kullanabilmeyi de içermektedir.

Sağlık Okuryazarlığı Sağlık okur-yazarlık seviyesinin düşük olması; sağlık bilgilerini anlayabilmede zayıflığa prosedür ve talimatları yerine getirmede zorlanmaya sağlık hizmetlerine erişimde problemlere Gereğinden fazla hospitalizasyona neden olmaktadır.

ÖZET Hasta eğitimi hasta bakımının anahtarıdır. Bilgili hasta; Kendi tıbbi bakımında daha aktif yer alır Sağlığın geliştirilmesi ve korunması için yapılacak faaliyetlerin faydalarının farkında olur. Mevcut kaynakları iyi kullanmalıyız.