3. Bölüm İNSAN SERMAYESİ NASIL OLUŞUR?. Sağlık ve eğitim: sorular: Zenginlik ile sağlık göstergeleri arasındaki nedensellik ilişkisi hangi yöndedir? Kişi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Erasmus+ Eğitim,öğretim, gençlik ve spor konularında neler sağlıyor?
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Mesleki Eğitim Ögrenci ve Çalışan Hareketlilik Bütçeleri Katılımcı ve rafakatçi için seyahat edilecek ülkeye gidiş dönüş için Seyahat Edilen mesafe 100.
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ’NDE E-DEVLET UYGULAMALARI
Hacettepe üniversİtesİ hastanelerİ Tip bİlİşİmİ derneğİ başkani
-Demografik- Nüfus Analizi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
FUTBOL TURİZİMİ Semih PAÇACI.
“ Dünyada herşey için, medeniyet için, hayat için, başarı için en gerçek yol gösterici ilimdir, fendir. İlim ve fennin dışında yol gösterici aramak gaflettir,
“Döner Sermaye ve Finans Akışı” Dokuz Eylül Üniversitesi
Uluslararası gelişmeler,
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Eğitim-Öğrenim-Öğretim
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜTÜN VE YOKSULLUK Dr. Zeynep Aytemur Solak
EĞİTİM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Telekomünikasyon Sektörü ve Vergi Düzenlemelerinin Etkileri Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. 30 Ekim 2007 Gazi Üniversitesi İİBF Ankara.
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
7. Bölüm NÜFUS ARTIŞI.
Açık Ders Malzemeleri: Dünyadaki Gelişmeler
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
GREEN MARKETING KONFERANSI
Dünyada Devekuşu Üretimi ve Ticareti Akademi Teknoloji Üretim Danışmanlığı Ekim 2004 ÜRGÜP Hakan YILDIZ Hakan YILDIZ.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
MESLEK ÖRGÜTLERİNİN TAM SÜREYE BAKIŞI Prof.Dr. Esin ŞENOL ATO-YÖNETİM KURULU Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji.
Fayda maksimizasyonu Tercihler
DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ TİCARET POLİTİKALARINI GÖZDEN GEÇİRME MEKANİZMASI TÜRKİYE V. İNCELEMESİ KOORDİNASYON TOPLANTISI 10 ŞUBAT 2012.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Hacettepe Üniversitesi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Çalışma Sermayesi Finansmanı
MALİ ANALİZ TEKNİKLERİ
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
EKONOMİK GELİŞMELER Fon Yönetimi Sunumu 06/04/2012.
Faiz Oranlarının Davranışı
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
BALANCED SCORECARD – DENGELİ BAŞARI GÖSTERGESİ
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
Karşılaştırmalı Eğitim
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Nüfus : Temel Konular 2025 Yılı Nüfus Tahmini : 8.3 Milyar
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

3. Bölüm İNSAN SERMAYESİ NASIL OLUŞUR?

Sağlık ve eğitim: sorular: Zenginlik ile sağlık göstergeleri arasındaki nedensellik ilişkisi hangi yöndedir? Kişi başına geliri yüksek olmak daha sağlıklı olmayı getirir mi? Ve/veya daha sağlıklı olmak k.b. geliri arttırır mı? Gelişmekte olan ülkelerdeki eğitim sistemi ekonomik kalkınmayı destekliyor mu? Yoksa sadece ülkede seçilmiş grupların ve sınıfların halihazırdaki maddi ve politik gücünü muhafaza etmeye çalışan bir mekanizma mı?

Eğitim İnsan sermayesini geliştirmenin en kurumsal yolu “okullaşma”: Eğitime katılım oranları: Şekil 3.1

Eğitim Öğrenci Başına Harcama: Kalite göst.  Şekil 3.2: Düşük gelirli ülkelerde ilk ve orta öğretime yapılan harcama öğr.b. $50 iken yükseköğretime ö.b. $1000 dır. Halbuki yükseköğretime katılım sadece %5 tir ve genellikle zengin çocuklarıdır. Kamu kaynakları dengesizce taksim ediliyor.  Dengesizlik yüksek gelirli ülke grubunda daha azdır. Y.öğretime katılım %50, öğr. başına harcama $9000 (ortaöğretim:$6000, ilköğretim:$5000).  Halbuki ilköğretime harcamanın toplam refaha getirisi daha fazla (Pscarapoulos 2004).

Eğitim Denge göstergesi: ö.b.Harcama / k.b.GSYH. Şekil 3.2. Düşük gelirli ülkelerde: ilköğretimde %12, y.öğretimde %250.

Eğitim 1975 ten günümüze okullaşma hızla artıyor. Tablo 3.2: dünyada ortaöğretimde okullaşma oranı. Gelişmekte olan ülkelerde eğitim harcaması artışı kayıt sayısı artışının altında kalıyor => öğrenci başına harcama (kalite) düşüyor. Aynı zamanda kamu bütçesine yük artıyor. Üniversite talebi artıyor çünkü  devlet sübvanse ediyor.  iş bulma daha kolay, daha yüksek maaş  lise öğrencisi artıyor

Eğitim Ülkeler arasında devlet üniversitelerine özel katkı payı: Tablo 3.3:  Öğrenci harçlarının üni. bütçesine katkısı çok düşük: TR %2, ABD %15, İspanya %20, Fransa %1, Çin %9, Japonya %9. En yüksek Letonya %75.  Kim destekliyor? Devlet.

Eğitim Üni. ye giriş sınavları:  seçme sistemi bütün kalkınmakta olan ülkelerde var, yoksa kalite aşırı düşer  Özel kurslar, stres, yüksek maliyet. Çin de eğitim harcamaları konut harcamasını geçti: %10 a karşın %7.  Zengin kesim sübvansiyonun çoğunu alır çünkü testi geçme şansı daha fazladır: Endonezya: zengin, sübv. nun %83 ünü fakir %10 unu alır. Malezya da en zengin %10 sübv. %51 ini, Şili en zengin %15 sübv. %61 ini, Kolombiya da en zengin %6 sı sübvansiyonun %60 ını alır. Kaynakların önemli kısmı elit kesime gidiyor.

Eğitim Üni. ye giriş sınavları:  Gelir düştükçe aşırı rekabet: Endonezya 30 milyon sınava girer, 2,5 milyon yerleşir. Rusya %10, Japonya %25, Hindistan %2, TR de %31.  TR de adayların sadece %30 u lise son sınıf öğr. Gerisi sınava ikinci defa giriyor.  Endonezya da yolsuzluk: doğru cevaplar piyasası. Rusya da raporla üni. ye giriş $1000.

Eğitim Kredi piyasası ve eğitim: Verimli değil. Çünkü  Ahlaki davranış problemi. Kredi veren kredi alanların ne yapacagını bilemez.  Uzun vadeli. Belirsizlik fazla. Her iki taraf için risk ve paranın fırsat maliyeti fazla.  Teminat beşeri sermayedir ama ticari mal degil. İyi bir teminat degil. Bu yüzden eğitimde devletin ve vakıfların müdahelesi-desteği gerekir. Pozitif dışsallıklar.

Sağlık Sağlıklı nüfus kalkınma açısından çok önemlidir.  Hastalıklar üretimi düşürür, özellikle el işçiliğine dayanan imalatta.  ABD de 1900 ve 1950 arasında ömür beklentisi 47 den 68 e çıktı. Kişi başına verimli çalışma süresi arttı. Sağlık ile ekonomik büyüme arasında pozitif ilişki:  1960 da OECD de ömür beklentisi 67 yaş, Afrika da 40 yaş, Doğu Asya da 62 yaştı. Bulaşıcı hastalıklar endeksi Afrika: 0.8, OECD: 0.  Afrika: bulaşıcı hastalıkları yense yıllık büyüme oranı %1.25 daha hızlı, ort. ömür beklentisi OECD ile aynı olsa yıllık %2 daha hızlı büyürdü; kalkınma sorununu hallederdi:. (Artadi ve Sala-i Martin 2003)

Kişi Başına Sağlık Harcamaları Yüksek gelirli ü.: $2000, orta gelirli ü.: $170, düşük gelirli ü.: $20. Çok aşırı fark var. Hastalık ve iş kayıpları. Özel-kamu sağlık harcamaları: kamu sağlık harcamalarının GSMH deki payı gelişmiş ülkelerde (fazla) %6 iken düşük ve orta gelirde %2 ve %3.5 tur (düşük). Özel sağlık harcaması/GSMH %2-3 arası.

Kişi Başına Sağlık Harcamaları Sağlık harcamaları ömür beklentisini arttırdığı için yüksek eğitimin getirisini de arttırır. Ömür 33 den 83 e çıktığında okullaşma iki katından fazla artar (Kalemli-Özcan ve diğ. 2000) 60 küsur yaş ömür beklentisi yüksek büyüme hızı için ideal (Zhang ve diğerleri 2003). Ancak ömür beklentisi 70 lere ulaştığında yaşlıların sağlık harcamaları gençlerin eğitim harcamalarını baskı altına alır. Büyüme hızı düşmeye başlar

Türkiye de İnsan Sermayesi TR de k.b. Sağlık harcaması: $150-$200 arasında. Şekil 3.6. Gelişmiş ülkelerin ($2000) altında. Yatak sayısı: bizde 2/1000 kişi. Batıda 9/1000 kişi. Doktor & diğer sağlık, öğretmen dağılımı coğrafi bölgeler arasında çok dengesiz. Dolayısıyla eğitim ve sağlık kalitesi dengesiz.

Uygulamalar: TR de çıraklık eğitimi: Sunum konusu: TR de çıraklık eğitimi var mıdır? Özel ve kamuda staj, yaparak öğrenme imkanları ne durumdadır? Uygulama: sağlıklı yaşam göstergesi olarak boy uzaması: Tablo 3.5. Macaristan dışında arasında ort. boy 10 cm. uzamış. (165cm -> 175cm)