Doç. Dr. Dilek Zamantılı Nayır Ocak 2013 Doğuş Oto

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
Değişkenler ve bellek Değişkenler
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
Kurumlar toplumu önemser
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Liderlik ve Örgütsel Adalet
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
“DeğişenDünyadaYönetim ve Liderlik” (“Supervision and Leadership in a Changing World”)
SUNUM. STRATEJİK YÖNETİM Esnaf ve sanatkâr işyerleri sahipleri; bir meslek koluna tabi olup, mesleki yeteneklerini kullanmak suretiyle ailelerini geçindirmek.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
HAYATI GÜZELLEŞTİRMENİN KURALLARI 1 İNSANLARA BEKLEDİKLERİNDEN FAZLASINI VERİN VE BUNU GÖNÜLDEN YAPIN.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Klinik Yetiştiricilik
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
March 2, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
4 X x X X X
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ERK İSG&İK – –
Strateji Geliştirme Başkanlığı 1 DÜNYA EKONOMİSİ REEL SEKTÖR.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Yönetici Kimdir Yönetici bir işi yapmak için insanları ve kaynakları yöneten kimsedir. Yöneticilerin bir çok özelliği olması gerekir.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
MOTİVASYON.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
Diferansiyel Denklemler
İNOVASYON.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Örgütsel Davranış Prof. Dr. Cem Tanova.
Bölüm 10 Takımlar.
LİDER KİME DENİR? 1. Yönetimde yetke ve etkisi olan kimse, önder, şef. 2. Bir partinin ya da bir örgütün en üst düzeyde yönetimiyle görevli kimse. 3. Bir.
Marmara Üniversitesi Çalışma Ekonomisi
Günümüzde Liderlik ve Yönetim
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Dilek Zamantılı Nayır Ocak 2013 Doğuş Oto Etkin Liderlik Doç. Dr. Dilek Zamantılı Nayır Ocak 2013 Doğuş Oto Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Bu hoca da kim …?

Doç. Dr. Dilek Zamantılı Nayır Almanya doğumlu (12 yaşına kadar) Alman Lisesi/IUIF 12 yıl özel sektör (yurt içi – dışı) 12 yıldır üniversite

Dersler Örgüt Teorisi İK Planlama ve Karar Verme Bilgi Yönetimi Uluslararası Yönetim Kurumsal Sosyal Sorumluluk Örgütsel Davranış Yenilik Yönetimi Değişim Yönetimi

Özel eğitimler IBSaM (yazın Ing. – Alman öğrencilere) Yurt dışı (Almanya) Özel sektöre eğitimler

Dr. habil. Dilek ZAMANTILI NAYIR www.dileknayir.com Dr. habil. Dilek ZAMANTILI NAYIR

Şimdi de sizi tanıyalım ...

Günümüzde Liderlik ve Yönetim Bölüm 1 Günümüzde Liderlik ve Yönetim Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

1. Bölüm: Günümüzde Liderlik ve Yönetme Yöneticiler neden aynı zamanda lider olmalıdır? Liderle yöneticinin farkı ne? Lider olmanın zorlukları nedir? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yöneticiler neden aynı zamanda lider olmalıdır? Günümüzde, aslında herkes lider olmalıdır Günümüz dünyası çok karmaşık – Hem liderlik etmeniz, hem yönetici olmanız, hem de başka bir lideri takip etmeniz istenecek … Dünyada ekonomik ve politik dengeler değişiyor. Dünya nüfusu artıyor – kaynaklar azalıyor – su, toprak, eğitim, iş … Sanayide ve küreselleşmede artış, doğal kaynakları tehlikeye sokuyor. İklim değişikliği de cabası… Küreselleşmenin nimetlerinden herkes yararlanıyor mu??? • The balance of world economic and political power is shifting, resulting in turmoil and uncertainty, as well as great hope. • Partly because of better access to food, clean water, and health care, the human population is growing at an unprecedented rate, as is the demand for resources such as land, water, education, and jobs. (See Exhibit 1.1.) • Although rapidly expanding access to computers and telecommunications means that people around the world are far more interconnected now than in the past, increased industrialization and globalization mean that environmental resources are at risk. Meanwhile, ongoing shifts in the world’s climate are also cause for concern. • Despite great progress, there is still the potential for some groups and individuals to continue to be left out of the advances and benefits that positive economic changes, better telecommunications, and advanced information technology can provide. As these points illustrate, today’s world is complex. In the jobs you have had and in your career going forward, you will be called on to do all three: lead, manage, and follow. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yöneticiler neden aynı zamanda lider olmalıdır? Lider olmanız ne demek? Göreviniz  Dünyadaki değişikliklere olumlu ve ahlaken doğru şekilde, güçlü biçimde yanıt vermeniz gerekiyor. Nasıl? Kendi değerlerinize olduğu kadar, şirketinizin değerlerine de sadık kalmanız gerekiyor. İyi kararları hızlı şekilde vermeniz gerekiyor – bazen yeterince bilgi sahibi olmadan. Analitik düşünebiliyor olmalısınız – “iç sesinizi” de ihmal etmeden. Güçlü, güvene dayalı ilişkiler kurmalısınız – her seviyeden insanla iyi iletişim kurmalısınız. Farkındalığınızı arttırmalı, empati yeteneğinizi geliştirmeli, stres durumunda kendi kendinizi kontrol edebilmelisiniz. Kendinizin ve başkalarının duygularını anlamalı ve idare etmelisiniz. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Liderlik için gereken önemli özellikler Kavramsal beceriler. Bağlı bulunduğunuz kurumun tüm hedeflerini koordine etmek. İnsani beceriler. İnsanları anlamak ve motive etmek. Teknik beceriler. Uzmanılığınızla ilgili. Politik beceriler. Kurumunuzun içinde «kazasız belasız» ilerleyebilmek – ilişkiler kurmak. Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yöneticiler neden aynı zamanda lider olmalıdır? En Popüler>> Tartışma Soruları Üyesi olduğunuz grupları düşünün (iş dışı grupları da dahil edebilirsiniz). Bu gruplarda üstelenmeniz gereken liderlik rolleri var mı? Sizden ne bekleniyor? Siz onlara liderlik etmek için, sizi takip etmelerini sağlamak için neler yapıyorsunuz? Peki iş yaşamında sizden lider olarak ne bekleniyor? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yönetici ve Lider arasındaki fark nedir? Bugüne kadar yapılan ayırımlar Yöneticiler daha ziyade… Liderler daha ziyade … Kaynakları kontrol eder. Sorun çözer. Verimliliği önemser. Emir/komuta onları rahatsız etmez. İşlerin ne şekilde yapıldığına bakar. Zaman kazanmaya çalışır ve önemli kararları ertelemeye eğilimlidir.. Orta yolu bulmaya çalışır. Mecburen (şartlar öyle gerektirdiği için) konulan hedefler tespit eder. İnsanları motive ederek kaynak yaratır. Belirsizlik onları rahatsız etmez. Karmaşık ortamlarda gayet iyi çalışır. Olayların ve kararların insanlar üzerindeki etkisi onları ilgilendirir. Orta yol olmayan çözümler bulmaya isteklidir. Hedeflere ulaşmayı şahsi mesele haline getirir. Gerçekten istenerek saptanan hedefler peşinde koşar. İnsanlarda güçlü duygular uyandırır. Source: Adapted from Zaleznik, Abraham, 1992. Managers and leaders: Are they different? Harvard Business Review (March–April): 126–35. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yönetici ve Lider arasındaki fark nedir? Yöneticilerin Yaptıkları Nedir Mintzberg’in dile getirdiği yönetici rollerini düşünün. Sizin için bu rollerden hangisini oynamak daha kolay olur, ya da doğanıza daha uygundur? Sizce bu rollerden hangileri size pek uygun değil? Büyük bir otelin yöneticilerinden biri şöyle demiş: “Başkalarını yönetmeden evvel öncelikle kendinize karşı dürüst olmalısınız. Kendi kendinizi yönetmelisiniz.” Sizce bu ne demek? Manager Bilgi Açısından Gözlemleme Dağıtma Firma Adına Konuşan Kişiler Açısından Baş Lider Arabulucu Kararlar Açısından Girişimci Sorun Çözücü Kaynak Düzenleyici Negotiator Many businesses and organizations have streamlined operations and decision making. Whereas it used to be that only managers—and many times, senior managers—did things like disseminate information, foster innovation, or negotiate contracts, nowadays nonmanagerial staff is often empowered to do these things. Source: Mintzberg, Henry. 1975. The Nature of Managerial Work. New York: Harper & Row. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Yönetici ve Lider arasındaki fark nedir? Liderlik Çalışmalarına Bakış İlk dönemlerde Liderlik  kişisel özellikler, fiziksel, entelektüel ve psikolojik özellikler. Liderlik  belirli davranışlar ve tarzlar. Belirli durumlara ayak uydurma ve kendi yaklaşımını o duruma göre ayarlama. Son yıllarda Liderlik İçin Gerekenler  liderlik yeterlikleri, duygusal zeka, ahlak, gücün sorumlu şekilde kullanılması. İyi liderliğin temelleri  farkındalık, durup düşünebilme, kendi duygularını, düşünce süreçlerini ve fiziksel tepkilerini (örn. strese karşı) anlamak ve ifade edebilmek. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Günlük hayattan… İETT şoförlerine sabır eğitimi Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Grup tartışması Sizce bu tür eğitimlerin insan idaresi, stres yönetimi, empati gibi konularda insanlara yararı olabiliyor mu? Eğitimlerle sorunların hangi kısmı çözülebiliyor, hangi kısmı çözülemiyor? Çözülemeyen kısımları için nasıl bir yol izlenmesi gerekiyor? Kendi mesleğinizle benzer özellikler görüyor musunuz? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Lider olmanın zorlukları nedir? Madalyonun Öteki Yüzü Günümüzde herkesin iyi bir takipçi de olması gerekiyor Barbara Kellerman (Harvard) Yalnızca liderler değildir verimli ve etkili olan veya olmayan. Aynı şey takipçiler için de geçerlidir. İyi takipçiler  iyi liderleri aktif şekilde takip eder; kötü liderlere de düşüncelerini çekinmeden söylerler. Warren Bennis  hem liderlerden, hem de takipçilerden beklenen davranışlar, kültürden kültüre farklılık gösterebilir. Without followers, there are no leaders. So although we must strive to develop self-awareness and to develop our values, ethics, and competencies in such a way that we can lead others responsibly, we also need to learn how to follow. Although bookstores and workshops are full of information on how to be a good leader, there is less about what it takes to be an effective follower. That is in part because in American culture and many others, the term followership has a very negative connotation. “Managing up” is a term used to describe how followers can influence leaders. As organizations become more globally integrated, these cultural differences are likely to become increasingly important. Managing up  A followership tool that enables followers to influence leaders. Hepimizin iyi takipçiliği de öğrenmesi gerekmektedir  lideri yönetmek ve gerekirse direnebilmek. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Lider olmanın zorlukları nedir? Madalyonun Öteki Yüzü Takipçi Türleri İzole Tipler Liderlerine karşı ilgisiz veya tepkisiz. Seyirci  Kurumsal yaşamdan uzak. Katılımcılar  Kurumla ilişkili, aktif katılımcı, kurumu desteklemek ve hedeflerine ulaştırmak için çalışır. Aktivist  Kurumları ve liderleri için güçlü duygular besler, ortalama bir katılımcıdan daha sahiplenicidir. Israrcılar  Belirli bir fikir ve/veya kişinin “ölene kadar” yanında yer alır. Source: Kellerman, Barbara. 2007. What every leader needs to know about followers. Harvard Business Review 85(12): 84–91. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Lider olmanın zorlukları nedir? Madalyonun Öteki Yüzü En Popüler>> Tartışma Soruları Başka birini takip etmeniz gereken bir durumda, o kişinin hatalı olduğunu bildiğinizde ne yaptınız? Böyle bir kişiyi takipçi olarak nasıl etkileyebilirsiniz? Bu en iyi şekilde nasıl sağlanır? Sizce kendinizin açısından düşündüğünüzde, nasıl daha iyi bir lider olursunuz? Nasıl daha iyi bir yönetici? Nasıl daha iyi bir takipçi? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Etkili Liderliğin Sırrı Nedir? Giriş Yetkinlikler Kişinin bir görev veya meslekte ne kadar iyi olduğuyla doğrudan bağlı olan, hem niyet hem de davranışı içeren kabiliyetler ve yeterliliklerdir. Sosyal ve duygusal zekayla ilgili yetkinliklere hâkim olmalıyız. Sosyal ve Duygusal Zeka Öz farkındalık, öz yönetim, sosyal farkındalık ve ilişki yönetimiyle ilgili kabiliyetlerdir. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Etkili Liderliğin Sırrı Nedir? Görüle-bilen Beceri ve bilgi Bileşenler: Niyet  Eylemi tetikleyen ihtiyaçlar veya dürtüdür. Özellikler  fiziksel özellikler ve/veya bilgiye karşılık vermenin tutarlı yollarıdır. “Ben” Anlayışı tavırlar, değerler, ve benlik bilinci – hepsi eylemlerin güçlü tetikleyicisidir. Bilgi  Kişinin elinde olan bilgi ve genel olarak o bilgiye ulaşma yeteneğidir. Beceriler  Görevin yerine getirilmesi için öğrenilen kabiliyetlerdir. Saklı Kendine ilişkin düşünce-ler Motivas-yon Özellikler Competencies involve several levels of personal characteristics that impact intention and action. Beceri ve bilgi Kendine ilişkin düşünce-ler Tutumlar Değerler Yüzey Motivas-yon/özel-likler Kişilik Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Lütfen 10 dakikanızı bu teste ayırın … Liderlik Tipi testi Lütfen 10 dakikanızı bu teste ayırın … Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Etkili Liderliğin Sırrı Nedir? Eşik ve ve Farklılaşan Yetkinlikler Eşik Yetkinlikler Eşik Yetkinlikler (Başlangıç Yetkinlikleri) bir işi yapabilmek için gereklidir. Temek uzmanlık, deneyim ve pek çok bilişsel kabiliyet. Farklılaşan Yetkinlikler çarpıcı performansı desteklerler. Sosyal ve duygusal zeka, “kalıpları” tanıma (pattern recognition) ve sistem düşüncesi. Farklılaşan Yetkinlikler Neredeyse iş yerindeki herkes tarafından istenen biri haline gelmek Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Liderlik: Kimin Sorumluluğu? En Popüler>> Tartışma Soruları Patronlarınızı düşünün. “İyi Patron” ve “Kötü Patron” başlıkları altında bu kişilerin isimlerini listeleyin. Daha sonra bu kişileri tarif ettiğine inandığınız sıfatları düşünün. Bu tanımlamalardan hangi sonuçları çıkarabilirsiniz? Liderlik deneyimlerinizi ve sizin için en çok öğretici olmuş deneyiminizi düşünün. Ne öğrenmiştiniz? Nasıl öğrenmiştiniz? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Günlük hayattan: Patronun çalışana “keşke söyleyebilsem” dediği 10 şey Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Grup tartışması Bu 10 madde içinde sizin de söylemek isteyip de söyleyemediğiniz hangi şeyler var? Bunları neden söyleyemiyorsunuz? Söyleseniz – çalışanlarınızla bu düşüncelerinizi paylaşsanız – acaba ne değişebilirdi? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall ARA Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 3-30

Büyük Liderler Olmak İçin Neler Yapabiliriz? Otantiklik Kişinin düşüncelerini, duygularını ve inançlarını içinden geldiği şekilde sunması. Otantiklik yüksek derecede özfarkındalık gerektirir. Otantik liderler hem kendi içlerinde, hem de çevrelerindeki kişiler bakımından dürüstlüğe bağlıdırlar. Güven Çalışanların liderlerin etik ve makul biçimde davranacağı, en iyi niyeti kalplerinde taşıdıkları ve organizayonun amaçlarına ulaşması için çalışacaklarına dair inançlarıdır. Fazilet (Doğruluk) Değişmez yüksek ahlak prensiplerine ve profesyonel standartlara uyma kalitesi. Cesaret Kişinin gerekli ve doğru olduğuna inancığı davranışlardan ödün vermeden korku, tehlike, belirsizlik veya acıyla yüzleşme isteği ve yeteneğidir. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Büyük Liderler Olmak İçin Neler Yapabiliriz? En Popüler>> Tartışma Soruları Bir takımı yönetirken, kendiniz ve diğerleri arasında güveni nasıl sağlarsınız? Takım üyeleri arasında güveni nasıl sağlarsınız? Çalışma hayatında doğruluğun rolünü tartışın. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall KENDİNİN LİDERİ OLMAK Değerleriniz nedir? Kişisel hedefleriniz nedir? Şirketinizin misyonu var … ya sizinki nedir? Stratejik planınız nedir? Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Başarı dediğimiz şey, artık bu çağda, insanın kendini tanımasıyla, yani kuvvetli ve zayıf yanlarını bilmesiyle ve hangi koşullarda en iyi performansı göstereceğini bilmesiyle olacak… -Peter Drucker Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall KENDİNİ YÖNETMEK “Kendini yönetemezsen kimseyi yönetemezsin” Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Bu ne demek? Kendini tanımak Kuvvetli yanlarınızı Değerlerinizi Performans koşullarınızı İlişkilerden neler beklediğinizi Kendini geliştirmek Kendini konumlandırmak (?) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Değerlerini bilmek neden önemlidir? Kişisel değerler ve şirket değerleri uyumlu olmalı Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Görevlerden değerlere Günlük işler Ara hedefler Uzun vadeli hedefler Değerler Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Kişisel misyonunuz Nasıl bir insan olmak istiyorsunuz? (kişilik) Neler elde etmek istiyorsunuz? (katkınız) Hangi prensipleriniz var? (değerleriniz) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Hedefleri belirlemek Neden önemli? Hedef denilen şey … Specific (Somut) Measurable (Ölçülebilir) Attainable (Varılabilir) Realistic (Gerçekçi) Time limit (Zaman) Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Planlama Süreci 2 Çevre Analizi 3 1 Hedefleriniz ve misyonunuz SWOT Fırsatlar ve tehlike yaratabilecek durumlar 1 Hedefleriniz ve misyonunuz SWOT analizi 6 Hedeflerinizi tespit edin 7 Strateji ifade edin 8 Uygulama 9 Değerlendirme 4 Kaynaklarınız 5 Kuvvetli ve zayıf yanlarınız

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Değerleriniz nedir? Çalışma … Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Misyonunuz nedir? Misyon ifadenizi oluşturun Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Örneğin Dürüst ve örnek alınan bir insan olmak istiyorum… Cömert olmak istiyorum Başarılı olmak istiyorum Rahat yaşamak istiyorum Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Bireysel çalışma (kağıt/kalem) Nasıl bir insan olmak istiyorsunuz? Kişisel misyon ifadesi Stratejik plan ARA Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall ARA Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Bölüm 3 Motivasyon ve Anlamı: İnsanların çalışmayı istemesini nasıl sağlarsınız? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Bölüm3: Motivasyon ve Anlamı Motivasyon Nedir? İşi (Çalışmayı) Anlamlı Kılan Nedir? Motivasyon Ve Psikoloji Arasındaki Bağlantı Nedir? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Motivasyon Nedir? Giriş İşe adanmışlığın sürdürülebilmesi için kişisel çaba, büyük liderlik ve olumlu bir çevre gerekir. Motivasyon  Kişinin belli bir seviyede çaba sarf etmesini ve sebat etmesini sağlayan, karmaşık psikolojik etkiler, dış güçler ve koşullardır. Öğrenci olarak, çalışan olarak, yönetici olarak – kendinizin ve başkalarının işe odaklanmasını, işten zevk almasını nasıl sağlarsınız. İş neden yalnızca araç değildir …? In this chapter, we look at how you—as a student, employee, manager, or formal or informal leader—can keep yourself and others passionately engaged in meaningful work and motivated to produce results. You will learn why meaning in life and work is so important to human beings and why work is more than simply a means to an end. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Motivasyon Nedir? En Popüler >> Tartışma Soruları Maaş aldığınız veya almadığınız, öğrenciliği de dahil ederek sahip olduğunuz tüm işlerin listesini yapın. Bu işler arasında en çok keyif aldığınız hangisiydi ve neden? Ne tür bir işi anlamlı bulursunuz? Spesifik olarak anlatın. Diğer kişileri motive etmek zorunda kaldığınız bir durumu anlatın. Bunu nasıl yapmıştınız? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Motivasyon Ve Psikoloji Arasındaki Bağlantı Nedir? Giriş İçsel Motivasyon Dışsal ödüller olmadığında dahi, başarıyı hissetmek, kişinin kendi kabiliyetlerini geliştirmesi veya öğrenmesi amacıyla oluşan, işin kendisinden ve/veya aktivitelere dahil olmaktan kaynaklanan içsel bir tatmindir. Özgür İrade Teorisi Insanların “güçlendirme/yetkilendirme” hissetmeleri – ilişkisel ihtiyaçlar Edward Deci ve Richard Ryan Dışsal Motivasyon Dışsal güçlerin veya çekimin sonucu olarak –örneğin maddi ödüller, sosyal statü, kaçınma ve hoş olmayan sonuçlar- oluşan motivasyondur. Self Determination Theory is concerned with people’s need for empowerment (to feel competent and have a reasonable degree of autonomy) and their need for relatedness (to care for and be related to others). Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Motivasyon Ve Psikoloji Arasındaki Bağlantı Nedir? Dışsal ve İçsel Motivasyon İçsel Motivatörler Dışsal Motivatörler Bir şeyi iyi yapmaktan doğan tatmin Ödeme ve maddi ödüller İlginç ve zorlayıcı görevler İşten atılmayı engellemek Otonomi/Güçlendirme İnsanların onayı Öğrenme Sosyal statü Diğerlerine anlamlı şekilde katkıda bulunmak Şöhret İlgi Notlar Both intrinsic and extrinsic motivators are important drivers of behavior. As a manager, team leader, or even a colleague, it is important to understand how to motivate people so they can be personally productive while also contributing to the achievement of team and organizational goals. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Temel Ve Yüksek Düzeyde Motivasyon Teorileri Nelerdir? İhtiyaçlar Hiyerarşisi İnsanların önce fizyolojik, ardından güvenlik, sevgi ve ait olma, özsaygı ve son olarak kendini gerçekleştirmeye motive olduklarını öne süren bir modeldir. Criticism: not well supported by research. one must first satisfy the lower order needs. once a need is met it ceases to be a motivator. Maslow’ın İhtiyaçlar Hiyerarşisi Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Çalışanın yan fayda tercihi hobi eğitimleri Günlük hayattan Çalışanın yan fayda tercihi hobi eğitimleri Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Grup tartışması Sizce şirketlerin düzenlediği bu eğitimlerin şirket içi motivasyona etkisi olur mu? Sizi nasıl bir eğitim/kulüp motive ederdi? Çalışanlarınız için böyle bir kulüp/eğitim/çalışma motive edici olabilir miydi? Neden evet, neden hayır? Kendi kurumunuzdaki motive edici faaliyetleri anlatın – hangileri etkili, hangilerinin düzeltilmesi gerekir? Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Motivasyon Ve Psikoloji Arasındaki Bağlantı Nedir? Kontrol Odağı Kontrol Odağı Hayatımızda olanlar üzerinde ne derece kontrolümüz olduğuna dair algıdır (Julian Rotter, 1954) İçsel Kontrol Odağı Çevrenizi ve kaderinizi etkileyebilirsiniz. Dışsal Kontrol Odağı Diğerleri ve/veya çevrenin, çabalarınızın sonuçları üzerinde etkisi büyüktür. Most of us know people who give up too quickly or who are quick to blame others. These people are not positive or inspiring, and they are often difficult to work with. It is much more pleasurable to work with people who have a high internal locus of control. They believe they can get things done, take responsibility, and generally have a positive outlook. The amount of control we feel we have over outcomes impacts our energy and motivation. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Motivasyon Hakkında Ne Biliyoruz? Farkındalık ve Motivasyon Sonuç olarak kendinizi motive etmekten sorumlusunuz. İş, çaba, amaçlarınız, ihtiyaçlarınız, istekleriniz ve umutlarınız hakkında duygularınızı anlamanız: Kendi motivasyonunuzu (veya motivasyon olamayışınızı) anlamanıza, İşe verdiğiniz tepkinizi ve anlamanıza ve tutumunuzu tekrar ayarlayabilmenize yardımcı olur. Empati ve Motivasyon Empati  Tam olarak diğerlerinin duygularını, ihtiyaçlarını ve isteklerini yorumlamak. İnsanların, sizin ve organizasyonun ihtiyaçlarını karşılayabilmek için diğerlerini motive etmek ve onlarla ilgili kalmak iyidir. Çok uluslu ortamlarda, etkin yönetim için çok önemlidir. Copyright ©2010 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

Küçük vaka Krizdeki ekip

Tartışma sorular Sizce Leyla’da liderlik “kumaşı” var mı? Hangi özellikler onu iyi bir lider yapıyor, hangileri aleyhine işliyor? Başka bir lider düşünülebilir mi? Yetenekler ve beceriler açısından mesela Ahmet gibi biri lider olsa daha mı iyi olurdu? Dönüşümlü liderlik ne gibi avantajlar/dezavantajlar getirebilir?