Liderlik ve Motivasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MUSTAFA YEŞİLADA
Advertisements

EKİP ÇALIŞMASI.
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
LEO’ya Hoş geldiniz Potansiyelinizi açığa çıkarın
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
ÇATIŞMA ve UZLAŞABİLMEK
Liderlik ve Örgütsel Adalet
Olumlu Disiplin Yöntemleri
Kurulu ş Misyon Vizyon Amaçlar ve Hedefler E ğ itim-ö ğ retim alt yapısı Fakülte Bina Proje Süreci Akademik Kadro Da ğ ılımı Eylem Planı Stratejik Plan.
İNSAN DAVRANIŞLARININ MOTİVASYONU
PARÇADA ANLAM.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Uzaktan Eğitim Kuramları
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
Liderlik ve Motivasyon
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
YONT 401 BİRİNCİ BÖLÜM GÜNÜMÜZ İŞLETMELERİNDE ENFORMASYON SİSTEMİ
Psikoloji.
Armand Vallin Feigenbaum
Yönetici Kimdir Yönetici bir işi yapmak için insanları ve kaynakları yöneten kimsedir. Yöneticilerin bir çok özelliği olması gerekir.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
İNOVASYON.
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
SOSYOLOJİ NEDİR?.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
Liderlik.
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER ve BİLSEM
Yönetimin Fonksiyonları Örgütleme Yöneltme (Liderlik)
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
İŞİ KAYBETMEME İşte Kalabilirlik Becerileri. İşverenler Ne İster? American Society For Training and Development ( ASTD) İşyeri Esasları 1. Nasıl Öğreneceğini.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÇALIŞANIN MOTİVASYONU DEMEKTİR.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
UEFA KURSLARI BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 ÖNERİ BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 ÖNERİTFF-TÜFAD ZORUNLU ANTRENÖR GELİŞİM SEMİNERİ 15 HAZİRAN 2016 İZMİR COŞKUN.
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI SANAYİ ÜRÜNLERİ GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.

MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
MOTİVASYON ÇOCUKLARIMIZ NE İSTER?.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Liderlik Lider Nedir? Lider Nereden gelir? Yönetici? Lider? Etkileme
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
DUYGUSAL ZEKA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ÖĞRENME STİLLERİ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
BU SÖZLER SİZE TANIDIK GELİYOR MU? Hep onun tarafını tutuyorsunuz. Ben de abim kadar harçlık istiyorum. Ö ğ retmenim hep ona söz hakkı veriyorsunuz.
Sunum transkripti:

Liderlik ve Motivasyon Yrd. Doç. Dr. Alev Elçi

Liderlik Teorileri

Liderlik kuramlarının gelişimi Geçerli kuramlar Geçerli zaman dilimi Kuramın özeti Büyük adamlar kuramı 1950 öncesi Lider, tarihin seyrine karar verir Geleneksel Liderlik Kuramları Özellikler Kuramı 1910- 2.Dünya Savaşı Liderlerin genel ve ortak özellikleri Davranışsal Kuramlar 2.Dünya Savaşı - 1960 Liderlerin gösterdiği davranışlar Durumsallık Kuramları 1960- 1980 Herkese uyan, değişmeyen ve en iyi liderlik yoktur. Bunlar duruma bağlıdır. Yeni Liderlik Kuramları 1980 den günümüze Toplumun yeni formunun yanıtı – Karizmatik Liderlik

Büyük Adamlar Kuramı Thomas Carlyle’in teorisi Bilimsel anlamda tartışılmaya başlanan liderlik, tarihin büyük adamlarının özgeçmiş hikayelerinden oluşmuştur. «Tarihten günümüze intikal etmiş en eski çalışmalara göz atıldığında, bir liderin sahip olması gereken özelliklere sıklıkla değinildiği görülmüştür. Bu ilgi, liderlik kavramının, insanoğlunun başarısı ve refahı için önemli olmasının bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır.»

Büyük Adamlar Kuramı Zekâ, güvenirlik, cesaret, kararlılık ile insanı anlama ve ona değer verme (Savaş Sanatı) Adaletli olmak, bilgelik, hünerlilik ve cesaret (İlyada) Adalet, ılımlılık, sağgörü ve dayanıklılık (Aristotle) cesaret, özgüven, kararlılık, azim, sorumluluk ve güvenirlik (Hun lideri Atilla) Zeki, cesur (Machiavelli)

Özellikler Kuramı Liderin sahip olduğu özellikler liderlik sürecinin en önemli etmenidir Başarılı ve başarısız liderlerin özelliklerinin incelenip, ortaya çıkartılması Eleştirilerden biri başarılı liderin özellikleri tanımlanırken, tutarlı olmadığı görülmüştür. Diğeri fiziksel karakteristiklere önem vermesi ve kendi içinde karmaşık bir yapıya sahip olmasıdır. Yapılan araştırmalarda liderlerin sadece sahip oldukları özellikler ile açıklanamayacağı ortaya çıkmıştır

Özellikler Kuramı Yaş Boy Cinsiyet Olgunluk Güzel konuşma yeteneği Zeka Yükselme arzusu Kişilerarası iletişim yeteneği Bilgi Kararlılık İnsiyatif kullanabilme Başkalarına güven verme Özgüven İkna gücü Yöneticilik yeteneği Hükmetme İş başarma yeteneği İstek oluşturma yeteneği Dürüstlük Doğruluk

Davranışsal Kuramlar Liderlerin kendi kişisel özelliklerinden çok, nasıl davrandıkları ve ne yaptıklarına odaklanılmıştır Liderleri başarılı yapan liderin özelliklerinden çok liderlik yaparken gösterdiği davranış biçimi olduğu dur Lider gruptan bağımsız değildir ve grup içinde değerlendirilir Eğer davranışlar öğrenilebilirse kişiler eğitilebilir ve daha iyi liderlik etmeleri sağlanabilir

Ohio Üniversitesi yaklaşımı Yapılan araştırma sonucu liderlik davranışı iki bağımsız boyuta indirgenmiştir: 1. İnsan ilişkilerine dönüklük veya anlayış gösterme: Liderle grup üyeleri arasında arkadaşlık, karşılıklı güven, saygı, sıcaklık, katılımcı yönetim, çift yönlü iletişim, grup üyelerinin gereksinimiyle ilgilenme 2. Göreve dönüklük veya yapıyı harekete geçirme: lider iş ve görevleri planlar ve örgütler. İşleyiş hatalarını eleştirir, görevler verir, performans ölçütlerini belirler, kurallara uymayı sağlar, çalışmaları koordine eder, tam kapasite çalışıldığını denetler.

Ohio Üniversitesi yaklaşımı İşbaşındaki yönetimin başarısı için gerekli faktörler: 1. Grubun sürdürülmesi: kabul edilebilir liderlik davranışı 2. Hedefe ulaşılması: hedef belirleme, faaliyet düzenleme, hedeflere yönelme, grubun başarısını temsil etme 3. Grup etkileşimi: üretici bir ortam, rahat çalışma ortamı, en az seviyede anlaşmazlık ve çatışma

Ohio Üniversitesi yaklaşımı Bu modelden çıkabilecek sonuçlar (Can, 1992): Grup otoriter lider isterse , bu durumda en uygun tarz otoriter lider olacaktır Grup üyeleri daha az otoriter lider istiyorsa, liderin yapıyı harekete geçirme davranışı tepki görecektir İş, teknoloji gereği yapısallaşmış ise ve zaman baskısı çok ise, anlayış davranışı gösteren lider başarılı olamayacak; devamsızlık, işten ayrılma, şikayetler artacaktır İşin doğası bireyin ve grubun kendini gerçekleştirmesini önleyici nitelikte ise bu yoldan güdülemenin yararı olmayacaktır Astların üstlerle ilişkisi az ise, otoriter liderlik uygun olacaktır Çalışanlar sürekli ilişki içinde ise liderden yüksek anlayış bekleyeceklerdir.

Rensis Likert’in Sistem 4 Yaklaşımı Michigan araştırması

Likert araştırması Sistem 1: görev eğilimli otoriter, biçimsel yönetim şekli Sistem 4: grup çalışması, karşılıklı güvene dayalı ilişkilere eğilimli bir yönetim sistemi Sistem 2 ve Sistem 3: bu iki ucun arasında orta aşamalardır Ohio araştırmasından farkı lider davranışlarının kişilere dönük bir uçtan üretime dönük bir karşıt uca kadar yayılan bir süreç olarak ele alınmasıdır Ohio bu iki uçu bağımsız olarak görür. Michigan ayrıca yöneticinin ne kadar insana dönük bir eğilim, varsa o kadar üretime dönüklükten uzaklaşmış olduğunu söyler

Robert Blake ve Jeane Mouton Liderlik ızgarası yaklaşımı Liderlerin örgütlerde amaçlara ulaşmak için nasıl davrandığını anlatmak için ik faktöre dayanır 1. Üretime ilgi: politika oluşturma, yeni ürün geliştiğrme, süreçleri iyileştirme, iş yükleme, satışları arttırma da liderlik 2. İnsana ilgi: hedefe ulaşırken organizasyonun tümüne güvenme, iyi çalışma koşulları sağlama, adaletli bir ücret yapısı oluşturma, çalışanlarla iyi sosyal ilişkiler kurma 9 ölçekli bir tablo (1 en az ilgi, 9 en fazla ilgi) 5 tip liderlik

Liderlik ızgarası

Kaynaklar Paksoy, H.M. (2008). Küreselleşme, Liderlik ve Liderlik teorileri. Liderlik ve Motivasyon. (Ed.) C. Serinkan.Nobel Yayın:Ankara Şahin, F. (2012). Büyük adam düşüncesinden liderlikte özellikler kuramına kavramsal bir bakış. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1).